Hvordan fjernes hessian
Fra : Lars Christoffersen

Dato : 03-09-04 21:31

Hejsa

Jeg har et stort gangområde som er beklædt med hessian (staves det sådan?).

Det vil vi gerne have pillet ned, til fordel for enten en vandskuring eller
opsætning af glasvæv.

Jeg hører fra venner og bekendte at det er hammersvært at fjerne (klares
ikke let med en damper). Er der nogen der har kendskab til en let måde at
gøre det på???

/LC

Fra : Inger Pedersen

Dato : 03-09-04 22:10

"Lars Christoffersen" <Lars.Christoffersen@FJERNDETTEaab-net.dk> skrev i en
meddelelse

> Jeg hører fra venner og bekendte at det er hammersvært at fjerne (klares
> ikke let med en damper). Er der nogen der har kendskab til en let måde at
> gøre det på???

Køb to ruller klare plastposer (genbrugspladsen er ikke så begejstret for de
sorte mere).
Køb/lån et antal hobbyknive og sakse.
Inviter nabolagets/familiens unger til hærgefest!
Dagsorden: Når væggene er ryddet, er der sodavand og
boller/pølser/burgere/whatever ad libitum.

Og af hensyn til det gode nabo/familieskab: Kære unger. Det er altså kun i
dag - og i VORES gang, det her er ok!
Og KUN på væggene - IKKE på hinanden eller dørene!
Værsgo - og god fornøjelse.

Hilsen Inger

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-09-04 00:06

Lars Christoffersen wrote:

> Jeg har et stort gangområde som er beklædt med hessian (staves det
> sådan?).

Jo, stavemåden er god nok. ;)

> Det vil vi gerne have pillet ned, til fordel for enten en vandskuring
> eller opsætning af glasvæv.

Hvis du bagefter vil opsætte glasvæv, vil jeg da foreslå, at du springer
begge operationer over og i stedet giver din hessian en gang hessianfiller
(det burde det hedde - det er 30 år siden, jeg har haft fat i det, så jeg
husker det ikke). Det er noget tykt stads, der rulles på og fylder hessianen
op, så det får samme overflade som glasvæv.

Det er meget lettere på den måde og resultatet er ens at se på bagefter.

> Jeg hører fra venner og bekendte at det er hammersvært at fjerne
> (klares ikke let med en damper). Er der nogen der har kendskab til en
> let måde at gøre det på???

Er hessian sat rigtigt op, er det ganske rigtigt hammersvært at få af igen.
Du risikerer at ødelægge væggen ved det.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : tuc

Dato : 04-09-04 06:08

> [...]
> op, så det får samme overflade som glasvæv.
>
> Det er meget lettere på den måde og resultatet er ens at se på bagefter.

OBS.. Det skal ikke være ret mange "skader" på hessian før det ser ud af
lort når det er malet.

Det er et stort arbejde at får hessian af væggen, men jeg ville overhovdet
ikke overveje at "nøjse" med at male det, ned med det og så gang i
sandspartelmassen.

TUC

Fra : Lars Christoffersen

Dato : 04-09-04 09:05

"tuc" <tuc_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er et stort arbejde at får hessian af væggen, men jeg ville overhovdet
> ikke overveje at "nøjse" med at male det, ned med det og så gang i
> sandspartelmassen.

Det var også min tanke (der er mange skader og reparationer).
Men hvordan får man nemmest hessian ned. Er det med en tapetdamper, eller
med kniv og saks, eller kemikalier eller andet........

Vi er selvfølgelig interesseret i ikke at ødelægge væggene, men også i at
det bliver så nemt og overskueligt som muligt.

Med venlig hilsen

Lars Christoffersen

Fra : René P.

Dato : 04-09-04 08:17

Hvordan fjernes hesian.

Hej.
Jeg har haft held til at fjerne hesian på denne måde.
Oversprøjt væggen med vand, dæk den herefter til med plastik et døgns
tid,
så var det nemt at fjerne.

René

Fra : Niels

Dato : 04-09-04 09:28

Lars Christoffersen wrote:
> [...]
> ikke let med en damper). Er der nogen der har kendskab til en let måde at

Vi havde nu ikke de store problemer med at tage det af i en hel stue,
det kunne bare hives af i hele baner. Men det var måske nok fordi
væggene er af gasbeton. Det sværeste var de limrester der var tilbage.

Mvh. Niels

Fra : John Vedsegaard

Dato : 04-09-04 10:25

"Niels" <niels.supermand.jensen@bpanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det kunne bare hives af i hele baner. Men det var måske nok fordi
> væggene er af gasbeton. Det sværeste var de limrester der var tilbage.

Det er meget forskelligt hvor godt det sidder fast.
Vi brugte (i starten) en lim der minder om snedkerlim. Det sidder meget
fast.

John Vedsegaard

www.taform.dk

Fra : John Vedsegaard

Dato : 04-09-04 10:22

"Lars Christoffersen" <Lars.Christoffersen@FJERNDETTEaab-net.dk> skrev i en
meddelelse news:chak72$2e9$1@news.net.uni-c.dk...
> [...]
> ikke let med en damper). Er der nogen der har kendskab til en let måde at

Det er stavet rigtigt.
Hos din lokale farvehandler har de en skraber (ca. 50 cm land) køb sådan 1 +
ekstra klinger.
Hårdt arbejde, når du får det løsnet trækker du det af.

Damper er helt uden værdi til dette formål.

Det er ikke sikkert vandskuring bliver nemt, så skal alle limrester være
væk.

Glasvæv bagefter:
Efter afrensning: Slibning med sandpapir, 2 * fuldspartling med grov
sandspartel 1. gang, medium anden gang (fin sandspartel er ikke egnet til
noget som helst), slibning, grunding med microdispers, væv op, grunding med
vævfylder, 2 gange maling i ønsket farve.

John Vedsegaard

www.taform.dk

Fra : Morten DH

Dato : 04-09-04 10:52

> [...]
> ikke let med en damper). Er der nogen der har kendskab til en let måde at

let er det ikke og så støver det som bare fanden... men du skærer langs gulv
og loft og så trækker du banerne af i hele stykker... Limresterne kan så
klares bagefter på den normale måde - men det lyder nemmere end det er; men
alt er jo bedre en hessian på væggene

Glem at fylde det med noget, som andre skriver skal der ik ret meget til før
du kan se skader på det og det SUGER så meget maling/filler at man tror det
er løgn...