Sivebrønd til WC
Fra : john D

Dato : 03-09-04 10:06

Hej

Vi er en familie på 2 vokse og 2 børn som benytter vores kolonihave i
weekenden. Vi er dog ved at være lidt trætte af at skulle tømme vores
kemiske WC ved at grave det ned i haven. Derfor er vi begyndt at overveje
at installere et rigtigt WC med tilhørende sivebrønd eller ligende.

Er der nogen som kan fortælle os hvordan et sådan skal laves og
hvormeget det ca. kommer til at koste.

Med venlig hilsen
John

Fra : TG4600

Dato : 03-09-04 10:20

"john D" <john_D@domain.com> wrote in message
> [...]
> at installere et rigtigt WC med tilhørende sivebrønd eller ligende.
>
> Er der nogen som kan fortælle os hvordan et sådan skal laves og

Jeg tvivler på at du bare må lave det med en sivebrønd, der skal nok en
septiktank til..
En anden løsning kunne være et "muld-toilet", jeg ved ikke hvor det kan
ses/købes, men det var for nogle år siden meget anbefalet i 'økologi-kredse'
du kunne jo prøve at "google" efter det.

Fra : Nygaard

Dato : 03-09-04 10:24

> [...]
> at installere et rigtigt WC med tilhørende sivebrønd eller ligende.
>
> Er der nogen som kan fortælle os hvordan et sådan skal laves og

Undersøg i første omgang hos din tekniske forvaltning om det er tilladt at
etablerer et nedsivningsanlæg i området. Det er der nemlig ikke ret stor
sandsynlighed for.

Et lovligt nedsivningsanlæg skal idag etableres med en 3-kammer tank. Tanken
(Ca 1,5 m3) graves ned, og derfra nedgraves en eller flere siveslanger. Jeg
mener det er i omegnen 25 m siveslange til 5 PersonEnheder (Mindste anlæg).
Jeg vil tro at der skal graves i omkring 50 m2 have for at få anlægget
etableret - det vil med andre ord smadre det meste af en gennemsnitslig
kolonihave.

Har I overvejet et kompsteringstoilet, eller prøve at få
kolonihaveforeningen til at etablerer et tømningssted til kemiske toiletter?

/Nygaard