Ukrudt! Godt råd søges!
Fra : Kispus

Dato : 01-09-04 13:28

Hej gruppe.
I nogle af mine bede vokser der en plante der ligner en gran,
(Skovfyr) blot tyndere og længere, den ligger og breder sig
fladt på jorden og er bare ikke til at få op med rod, den
knækker hver gang. Da den flere steder vokser blandt andre planter,
kan jeg jo ikke sprøjte, men den skal måske pensles, men det
er jo noget af en opgave.
Er der gode råd at hente her ???
Venlig hilsen John

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 01-09-04 13:58

Kispus wrote:
> [...]
> knækker hver gang. Da den flere steder vokser blandt andre planter,
> kan jeg jo ikke sprøjte, men den skal måske pensles, men det

Det kunne lyde som en padderok. Den er upåvirkelig af roundup, så kun spaden
kan få bugt med den.

Men læg et billede af den i news:dk.binaer eller på en hjemmeside - så er
det lettere at fortælle, hvad det er.
Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Kispus

Dato : 01-09-04 14:02

> Men læg et billede af den i news:dk.binaer eller på en hjemmeside - så er
> [...]

Det gør jeg, når det holder op med at regne, det vælter ned
her i Holme-Olstrup.
melder tilbage her når billedet er der.
John

Fra : Kispus

Dato : 01-09-04 14:25

Så skinner solen, og billedet ligger her:

Hilsen John

Fra : MetroHenrik

Dato : 01-09-04 14:31

"Kispus" <kispus@despammed.com> skrev i en meddelelse
> Så skinner solen, og billedet ligger her:
>
> Hilsen John

Utvivlsomt en padderokke.
Det er ikke uden grund, det er en af de eneste planet der er tilbage efter
dinotiden.
Spaden er det eneste gode våben, en anden metode er at dække hele området af
med tykt sort folie. Herefter vil hele skidtet rådne.
Ellers kan en god vintersaltning, nu, gøre noget ved den. Men det virker
også på de andre planter du har.

Henrik

Fra : Kispus

Dato : 01-09-04 14:36

Men det virker også på de andre planter du har.

> Henrik

Det er netop det der er problemet !
John

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-09-04 17:03

On Wed, 1 Sep 2004 14:57:58 +0200, "Erik Ginnerskov"
<erik@donotspammmeplease.invalid> wrote:

>Det kunne lyde som en padderok. Den er upåvirkelig af roundup, så kun spaden
>kan få bugt med den.

Det er nu ikke helt rigtigt at Roundup ikke tager padderokke.

Jeg sprøjtede en stor bevoksning padderokke i sommers med roundup
iblandet lissapol bio (et spredemiddel som får kemikaliet til bedre at
hæfte sig på planterne). Jeg sprøjtede med en sprøjteskærm som jeg holdt
helt nede imod planterne. De fik således både midlet fra toppen men også
lidt på bagsiden/undersiden når jeg bevægede skærmen hen over planterne.

Nu er disse padderokker døde. Stendøde faktisk. Men der gik 2 måneder
inden man kunne se det på planterne.

Jeg har gjort samme nummer før, bare uden iblandet spredemiddel -
dengang gik der også laaang tid inden der skete noget. Men de døde til
sidst.

http://www.gartneriet.dk

Fra : F. Hansen

Dato : 01-09-04 15:03

> [...]
> knækker hver gang. Da den flere steder vokser blandt andre planter,
> kan jeg jo ikke sprøjte, men den skal måske pensles, men det

Den skal du bare pensle med Toxan plænerens så afgår den ved døden i løbet
af et par uger.

Finn

Fra : Kispus

Dato : 01-09-04 15:25

"> Den skal du bare pensle med Toxan plænerens så afgår den ved døden i
løbet
> af et par uger.
>
> Finn

Fint, det prøver jeg ! -TAK
John

Fra : Jan Achmann

Dato : 01-09-04 19:35

Hej John,
Agerpadderokker har jeg også i min have. Dens rødder går i 150 cm dybde og
opgravning er umulig.
Round-Up virker ikke..
Jeg har IKKE prøvet hormon-midler (plænerens).
En kombination af round-up og et hormonmiddel er måske værd at prøve. De
styrke hinanden.

Selv lever jeg med padderokkerne. Har etableret græsplæne, hvor der er
flest.

Jan

Fra : Kispus

Dato : 01-09-04 19:43

"> Selv lever jeg med padderokkerne. Har etableret græsplæne, hvor der er
> flest.
>
> Jan

Det er bare så trælst at når man trækker i dem så knækker de bare,
og så ved man jo at rødderne ligger og lurer neden under, og kommer
igen og igen.
Og inden man ser sig om, ligger der en halv/hel kvadratmtr. af dem.
John

Fra : berbeck

Dato : 01-09-04 19:51

> [...]
> knækker hver gang. Da den flere steder vokser blandt andre planter,
> kan jeg jo ikke sprøjte, men den skal måske pensles, men det

Du kunne prøve at gøde, måske efter først at have fået lavet en
jordanalyse - det gøres mange steder i forbindelse med havens dag i
havecentre her i september.
Padderokker trives nemlig bedst på jord, der ikke er i supertopform.

Hilsen Else.

Fra : Gunnar

Dato : 02-09-04 07:32

> [...]
> havecentre her i september.
> Padderokker trives nemlig bedst på jord, der ikke er i supertopform.

Hej.
Du kan også bare luge dem væk, hakke toppen af,og holde den væk ingen
planter kan overleve hvis toppen holdes væk, så går de ud.Så frem med
hakkejernet, og lad det stå der ude.
Gunnar

Fra : Niels

Dato : 02-09-04 10:11

Gunnar wrote:

> [...]
> Du kan også bare luge dem væk, hakke toppen af,og holde den væk ingen
> planter kan overleve hvis toppen holdes væk, så går de ud.Så frem med

Samme råd fik vi fra vores nabo, hun kaldte det dog koncentreret jern

Mvh. Niels

Fra : Inger Pedersen

Dato : 02-09-04 16:49

"Niels" <niels.supermand.jensen@bpanet.dk> skrev i en meddelelse

> Samme råd fik vi fra vores nabo, hun kaldte det dog koncentreret jern

Og så er det, jeg tænker på, om DET nogensinde er blevet godkendt til
ukrudtsbekæmpelse?

Hilsen Inger

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-09-04 23:07

Inger Pedersen wrote:

> Og så er det, jeg tænker på, om DET nogensinde er blevet godkendt til
> ukrudtsbekæmpelse?

Ja, selv Svend Auken siger god for metoden. ;D

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk