Efterårsplanter/blomster til altankasser?
Fra : Janni Nørmølle

Dato : 01-09-04 10:15

Hej NG

Er der nogen der har gode forslag til hvad man kan sætte i altankasserne her
i efterårsmånederne? De skal kunne tåle en del vind.... bor i Vestjylland ;)

Selv har jeg tænkt på nogle hebe-planter med blomst i. De er så kønne.

Mvh. Janni

Fra : Inger Pedersen

Dato : 01-09-04 11:09

"Janni Nørmølle" <trinity76@operamail.com> skrev i en meddelelse

> Selv har jeg tænkt på nogle hebe-planter med blomst i. De er så kønne.

Enig.

Jeg vil foreslå et par forskellige hebe, lyng, en enkelt pyntekål (hvis du
bryder dig om dem) og en vedbend eller to til at hænge nedad.
Senere kan du så erstatte lyngen med en skimmia med røde blomsterknopper,
der ligner bær - og pyntekålen kan erstattes af et par store træ-svampe (et
par lange søm gennem dem forhindrer dem i at blæse ned) og et "gravlys".

Til jul kan du stikke et par fyrre- og grangrene ned og lægge et par røde
æbler og nogle kogler (igen gør søm eller ståltråd meget for stabiliteten)..
Og hvis du allerede nu lægger nogle vintergæk-løg, får du glæde af dem i
januar-februar.
Det er også en god ide at lægge nogle krokus-løg i nu.

Hilsen Inger

Fra : Susanne

Dato : 01-09-04 11:43

" Inger Pedersen" skrev

".."
> [...]
> januar-februar.
> Det er også en god ide at lægge nogle krokus-løg i nu.

Jeg bliver lige nødt til at spørge om noget, for jeg ville nemlig også gerne
have mine altankasser fulde af krokus til foråret. I år lavede jeg den
bommert først at lægge løgene i jorden i marts måned - jeg har så senere
fundet ud af, at _det_ skal man i hvert fald ikke gøre hvis man gerne vil
have blomster samme år, selv om et par anemoner og freesia ganske vist har
fået blomster her i sensommeren (bjergliljerne, tulipanerne, krokuserne og
påskeliljerne gav kun nogle forkølede grønne skud).
Det jeg ikke helt forstår er hvordan man både kan lægge løg og samtidig
plante blomster/lyng - og udskifte blomsterne/lyngen et par gange og stadig
regne med at løgene ligger hvor de skal....jeg vil nemlig meget gerne have
lyng eller noget andet i kasserne vinteren over til at fæste julelys i og
fordi tomme altankasser ikke er noget kønt syn, men hvordan gør jeg rent
praktisk?
Er krokus i øvrigt flerårig?
Hvis jeg nu havde ladet de løg jeg lagde i foråret ligge til næste forår -
ville de så muligvis have blomstret dér?

Jeg elsker blomster men har ikke den store erfaring med udendørs blomster
med kun en altan til rådighed...det lyder i øvrigt som en rigtig god idé med
æbler, kogler og gran til jul

Mvh.
Susanne.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 01-09-04 12:06

"Susanne" <denlillevampyr@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> fundet ud af, at _det_ skal man i hvert fald ikke gøre hvis man gerne vil

Nej, det har du ret i. Jeg har ikke nogen erfaring med freesia og
bjergliljer, men de øvrige skal sættes her i efteråret.

> [...]
> fordi tomme altankasser ikke er noget kønt syn, men hvordan gør jeg rent

Løgene sætter rødder i løbet af efteråret og vinteren, og krokus og
vintergæk er ikke så sarte.
Jeg har de sidste tre år passet min mors altankasser på plejehjemmet efter
den beskrevne opskrift, og løgene vokser simpelthen sammen i en klump.
Jeg bruger klør fem i stedet for redskaber - og så går det lige så stille og
gelinde med at filte ud og putte ned.

Men måske vil det være mere sikkert at lægge løgene i en urtepotte uden
bund, blot med en skumgummi-vaskeklud i bunden?
Så er de i hvert fald nemmere at lokalisere.

> Er krokus i øvrigt flerårig?

Ja.

> Hvis jeg nu havde ladet de løg jeg lagde i foråret ligge til næste forår -
> ville de så muligvis have blomstret dér?

Sandsynligvis.

> [...]
> med kun en altan til rådighed...det lyder i øvrigt som en rigtig god idé

Det er det også.
Mit "yndlingsprojekt" har til dato været et par krukker med en opstammet
dværglærk og årstidens skiftende "småkravl" i bunden. Fra lyng, hebe,
skimmia, mos, rensdyrlav og svampe, gran- og fyrregrene, lave forårsløg,
kærmindesøster, primula, asters, lyng - og om igen.

Planteskole-damen gav mig den ide at hænge små, røde æbler på til jul; men
det ville være FOR fristende for områdets børn, så jeg hængte nogle små,
rødmalede krydsfiners-hjerter på.
Et par kæder med dråbelys ville have fuldendt idyllen

Hilsen Inger

Fra : Susanne

Dato : 02-09-04 22:41

Jeg ville bare sige mange tak for hjælpen og inspirationen. Jeg vil lægge
krokusløg her i efteråret og så håbe at se lidt flere blomster end i
foråret - der skal ikke så meget til

I øvrigt - du siger at krokus er flerårig - vil det sige 2 år eller flere?
For så kan jeg jo bare lade dem ligge næste sommer over og håbe på flere
blomster til foråret 2006 - hvis de altså overlever diverse udskiftninger
sommeren over med andre blomster....jeg må prøve mig frem og være forsigtig
så de ikke ryger med ud.
Det skal i hvert fald blive spændende at prøve - også selv om det slet ikke
lykkes - men trods alt lidt sjovere hvis det _gør_

Mvh.
Susanne.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 03-09-04 08:17

"Susanne" <denlillevampyr@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg ville bare sige mange tak for hjælpen og inspirationen.

Selv tak.

> I øvrigt - du siger at krokus er flerårig - vil det sige 2 år eller
flere?

Ja. Og hvis de bliver behandlet ordentligt med vand og lidt gødning, bliver
der flere og flere af dem.
Jeg har så mange i haven nu, at jeg deler ud af dem - det hele skal jo
heller ikke være en krokusmark - og jeg har vel købt 2 - 3 poser for 6 - 7
år siden.

> [...]
> blomster til foråret 2006 - hvis de altså overlever diverse udskiftninger
> sommeren over med andre blomster....jeg må prøve mig frem og være

Netop.
Men skulle de smutte, koster en pose nye jo ingen herregård.

> Det skal i hvert fald blive spændende at prøve - også selv om det slet
ikke
> lykkes - men trods alt lidt sjovere hvis det _gør_

God fornøjelse!

Hilsen Inger

Fra : Janni Nørmølle

Dato : 01-09-04 13:22

> [...]
> januar-februar.
> Det er også en god ide at lægge nogle krokus-løg i nu.

Hej Inger

Tusind tak for dit svar - du har bare altid de bedste svar. Tak, tak, tak.
Jeg har allerede et billede af hvordan altankasserne skal se ud :) Det med
gravlysene er faktisk en god idé. Så kan de både ses fra vejen og inde fra
lejligheden.

Knus fra Janni