Hvilken brændeovn
Fra : Henrik Jensen

Dato : 01-09-04 09:34

Du har fuldstændig ret i at gløderne "gløder" mere hen imod slutningen, hvor
ABC-automatikken automatisk lukker op for luften igen. Dermed kommer der
mere gang i gløderne her og nu. Ulempen er derimod, at man futter brændet
hurtigere af og ovnen ikke er specielt velegnet til kunder, som har behov
for varme og gløder hen over natten og næste morgen. Erfarne brugere ved jo,
at når først træet er afgasset, så gælder det om at lukke så meget for
luften som muligt, netop for at holde gløderne i live så længe som muligt.

Jeg har netop selv været hele turen igennem og besøgt mange butikker og
snakket om mange ovne, fordele og ulemper. Valget falgt på en Lotus 2060,
som efter manges mening er den mest effektive brændeovn på markedet, og som
er optimal når man ønsker totalopvarmning af huset via brændeovn. Der er dog
ikke ofret ret mange kroner på design, så den er ikke ret moderne at se på.
Men ovnen skulle altså være god til lange brændetider hvilket er det primære
mål med vores brændeovn, og så kan den fyres med koks.
Vi får den leveret i starten af oktober, og jeg glæder mig naturligvis til
at se om sælgernes udsagn holder stik.

Mvh. Henrik

Fra : Puk

Dato : 02-09-04 14:20

"Henrik Jensen" <fahmeda_fjerndetteogunderscore@post.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:4135897c$0$200$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
primære
> mål med vores brændeovn, og så kan den fyres med koks.

Vi har sjovt nok valgt præcis den samme brændeovn af præcis de samme
årsager, som du nævner.

Også vi har været rundt til et hav af forhandlere og er hver gang gået ind
og nøjedes med at fortælle hvilken type hus vi har og hvad vores behov er
både nu og på lidt længere sigt. Samstemmende har de ALLE anbefalet den
samme ovn til vores behov. Vi har et uisoleret hus i letbeton som vi gerne
vil total opvarme, da vi ellers er på den med el-varme, der bare er dyrt som
en i .....

Jeg er også spændt på, at vi får vores. Men jeg er nok ikke helt så spændt.
Mine forældre har i 3 forskellige huse haft netop Lotus 2060. Der har
aldrig været det mindste problem. De har fungeret upåklageligt. Jeg
ønskede bare ikke at lade min forudindtagethed spænde ben for mig selv, så
jeg valgte ikke at nævne et ord om Lotus, når jeg gik ind i en butik. Meget
kunne jo have ændret sig og bare fordi Lotus har været godt, så betyder det
jo ikke, at der ikke kunne være noget bedre. Men anbefalingen har som sagt
været enstemmig hele vejen rundt. Så nu føler jeg mig meget sikker i min
sag.

Mange hilsner
Puk