"regnormeskud"
Fra : Hans B.

Dato : 31-08-04 10:12

Hej NG

Ja, hvad skal man ellers kalde dem?
Jeg har temmelig mange regnorm i min have og det er jo fint. Men jeg har
hele sommeren kæmpet for at få min plæne helt tæt og grøn. Men regnormene
laver disse "skud" som små muldvarpeskud og så kniber det med at holde
plænen fri for bare pletter.

Er der nogen der kender problemet og en løsning?

mvh
Hans

Fra : Inger Pedersen

Dato : 31-08-04 10:29

"Hans B." <Baldrianremove@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, hvad skal man ellers kalde dem?

F.eks. små "sommerskud" fra unge muldvarpe under optræning?
Eller mosegriseskud?

Eller er dine regnorme store som ål?
Jeg tror ikke på, regnorme kan lave buler så store, at det kan genere i en
græsplæne, med mindre du er MEGET pernittengrynet og klipper græsset max 1
cm højt.

Hvordan du så slipper af med mosegrise eller muldvarpe - det ved andre bedre
end jeg.
Da jeg havde dem, kunne jeg ikke slippe af med dem - og nu bor jeg et sted
med lerjord, der er så stiv, at de får kraniebrud, hvis de prøver at
invadere haven.

Hilsen Inger

Fra : Hans B.

Dato : 31-08-04 12:56

" Inger Pedersen" <inger_mp@FJERNDETTEhotmail.com> skrev i en meddelelse

> F.eks. små "sommerskud" fra unge muldvarpe under optræning?
> Eller mosegriseskud?

Nej, det er fra regnorme, de er slet ikke så store som muldvarpeskud.
Nærmest en lille bunke jordpølser på et par cm.

> Eller er dine regnorme store som ål?
Næehh de er meget almindelige

> Jeg tror ikke på, regnorme kan lave buler så store, at det kan genere i en
> græsplæne, med mindre du er MEGET pernittengrynet og klipper græsset max 1
> cm højt.

Det kan de sagtens. Dér hvor de har skubbet jordpølser op forsvinder græsset
i en plet. Når der så er mange af dem er der mange pletter.

Og pernitten? Sikkert, men det ligner nu ikke en græsplæne mere så lidt
spredt bevoksning.

mvh

Hans

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 31-08-04 15:15

Hans B. wrote:

> i en plet. Når der så er mange af dem er der mange pletter.

Jeg gætter på, at den jord, din græsplæne vokser på, er ret kompakt. Jeg
synes, at du jævnligt - evt. en gang hver måned - skulle fordele en del
håndfulde græsfrø ud over plænen - og undlade at samle græsset efter
slåningen - og så iøvrigt være glad for dine orm. De gør nytte!
Aksel

Fra : Hans B.

Dato : 31-08-04 16:32

> Jeg gætter på, at den jord, din græsplæne vokser på, er ret kompakt.
Det er korrekt!

Jeg
> synes, at du jævnligt - evt. en gang hver måned - skulle fordele en del
> håndfulde græsfrø ud over plænen - og undlade at samle græsset efter
> slåningen

Jamen, det har jeg også gjort - så jeg gør det rigtige.

- og så iøvrigt være glad for dine orm. De gør nytte!

Det er jeg sandelig osse - af flere grunde, men ikke mindst fordi der kommer
mange fugle og spiser!

Og tak for svaret

Fra : Jan Achmann

Dato : 31-08-04 18:06

....så stiv, at de får kraniebrud, hvis de prøver at
> invadere haven.

*LOL*
Jan

Fra : Inger Pedersen

Dato : 31-08-04 18:38

"Jan Achmann" <achmann@city.dk> skrev i en meddelelse

> *LOL*

Ja, det er godt mig dig - jeg synes ikke, det er noget at grine af!
Undtagen når jeg går ud og graver gratis ler til juledekorationer, og
naturligvis når jeg kan glæde mig over muldvarpefri zone

Da jeg flyttede ind for 8 år siden, var der også kun meget få regnorme - de
har vel ligget med hjernerystelse, vil jeg tro.
Siden da har jeg kørt sand på (det forsvandt sporløst), lagt både fin og
grov spagnum, stjålet sækkevis af blade og grannåle fra de midtjyske
skovdistrikter, komposteret husholdningsaffald, æggebakker og alle breve fra
banken og skattevæsenet - og sidst, men ikke mindst findelt hver en stump
gren og kvist, jeg kunne komme i nærheden af.
Alt sammen er det blevet lagt ud på jorden, og nu er der da regnorme i det
øverste jordlag.
Træer, buske og blomster gror som bare pokker, så det hjælper på det.
Kun det, som trives i sandjord, hænger med ho'det og går ud om vinteren.

Hilsen Inger

Fra : Jan Achmann

Dato : 01-09-04 19:55

Inger, Inger, Inger.
Alt det gode du har slæbt til huse af 200 år gammel granmuld, sand fra
Sahara m.v...du har jo ikke gjort dig den tjeneste at fræse det ned i 1
meter dybde.
I så fald ville også din have forlængst have været prydet af små
orme-pøller......
Jan

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 01-09-04 20:18

"Jan Achmann" <achmann@city.dk> skrev> I så fald ville også din have
forlængst have været prydet af små
> orme-pøller......

Ormepøller? Er det små stykker hakket orm?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Inger Pedersen

Dato : 01-09-04 20:21

> Inger, Inger, Inger.

Ja, jeg kan simpelthen føle suset fra din hovedrysten

> Alt det gode du har slæbt til huse af 200 år gammel granmuld, sand fra
> Sahara m.v...du har jo ikke gjort dig den tjeneste at fræse det ned i 1
> meter dybde.

Nej.
Jeg startede med at grave det ned - men jeg opgav at hamle op med leret og
valgte af gøre det efter samme princip som rhododendronbede - så måtte
planterne selv finde ud af, hvor langt de ville sende rødderne ned.
Det ville også have været lidt mere end bøvlet at fræse så dybt uden at
ødelægge rødderne fra de træer, som jeg jo sådan set godt ville beholde.

Det burde have været grubet fra begyndelsen, men det var jo for sent, da jeg
flyttede ind - det er lidt svært at få sådan en himstregims igennem, når der
kun er 1 m mellem carport og hus, og hækkene er vokset op.
Men der var så meget, der "burde" - vi må tage det derfra, hvor det "er".

> I så fald ville også din have forlængst have været prydet af små
> orme-pøller......

Jamen der kan du jo bare se, hvilke problemer, jeg er sluppet for
Men jeg HAR regnorm-e nu, og der bliver flere og flere.

Hilsen Inger

Fra : Jan Achmann

Dato : 01-09-04 20:56

Jeg kan ikke konkludere andet, end at du har gjort dit til at regnormenes
udryddelse i sikre omkring dig....

Hvor i landet kalder man et dybde-pløjende agregat for en
grube-himstregims, iøvrigt??

Jan

Fra : Inger Pedersen

Dato : 01-09-04 21:08

> Jeg kan ikke konkludere andet, end at du har gjort dit til at
regnormenes
> udryddelse i sikre omkring dig....

Øh?

> Hvor i landet kalder man et dybde-pløjende agregat for en
> grube-himstregims, iøvrigt??

I mit liv er der mange himstregimser
Jeg har først for nylig lært at kende forskel på en gummiged og en
rendegraver - og jeg er bange for, at jeg har glemt det igen om et halvt år.
Og jeg aner ikke engang, hvordan "et dybdepløjende agregat" ser ud, men
uanset DENS størrelse, ved jeg, at traktoren ikke kan komme igennem på en
meter.

Hilsen Inger

Fra : Jan Achmann

Dato : 31-08-04 18:09

Hans, hvis du har tid til at lægge mærke til den slags, er haven
simpelthen for lille!

Jan

Fra : Hans B.

Dato : 31-08-04 18:58

> Hans, hvis du har tid til at lægge mærke til den slags, er haven
> simpelthen for lille!

*GGGG* Ja det er den da! Jeg har ca. 45 m2, men da jeg kommer fra en minimal
lejlighed fra Vesterbro, tæller enhver kvm. milimeter jord, som der kan gro
noget i

Hans