Chili dyrkning - Black Hungarian
Fra : Mikkel Andersen

Dato : 30-08-04 10:09

Hej gruppe

Jeg er blevet foræret en chiliplante af sorten Black Hungarian (Capsicum
annum), men jeg har ikke det fjerneste begreb om hvordan den skal passes.

De første 4-5 dage stod den midlertidigt i min entré, hvor der ikke er
direkte sollys, og det så egentlig ud til at den trivedes der. I fredags
flyttede jeg så planten ind i min vestvendte stue (i min forestilling om, at
chilier gerne vil ha sollys), vandede den og tog hjemmefra et par dage. I
går´, da jeg så kom hjem, hang alle blade, og planten ser egentlig døende
ud. Jeg vandede den igår, men jeg tror egentlig ikke det er det, der er
problemet, da jorden ikke var direkte tør.

Nogle forslag til hvad jeg kan gøre for at redde min plante?

Jeg vil også meget gerne have tips eller links om pasning af planten.

Mvh.
Mikkel Sandberg Andersen

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 30-08-04 15:35

"Mikkel Andersen" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nogle forslag til hvad jeg kan gøre for at redde min plante?
>
> Jeg vil også meget gerne have tips eller links om pasning af planten.

Hej Mikkel,

Chilidyrkning er en videnskab, lige som så meget andet.
Det behøver dog ikke at betyde, at det er svært eller umuligt.
Man kan fint dyrke chili i vindueskarmen. Du skal være opmærksom på, at de
fleste chilier er ikke tåler direkte sollys i mange timer om dagen. De har
det faktisk bedst, hvis de får nogle timer med direkte sol og ellers meget
lys. Chili tåler sagtens at tørre ud - og den skal nu nok komme sig igen.
De chilier vi har indendørs (Habanero-skotch bonnet og Piqin), høster vi som
regel af indtil omkring jul. Herefter skæres de voldsomt tilbage og passes
med meget lidt vand indtil de begynder at skyde igen. Når de sætter frugt ,
skal de passes med drihusgødning hver gang. (Dog ikke hvis de har været
meget tørre - Så risikerer man at "brænde rødderne af". Vores Habanero er nu
fem år gammel og lever i bedste velgående og den har været tørret ud mange
gange.
Hvis du vil vide rigtig meget om chili og/eller har flere spørgsmål, er du
velkommen til at skrive til min bedre halvdel. Han ved stort set alt om
chili. jonasjacobsen@c.dk

--
Mvh. Renate
____________________________

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 30-08-04 10:36

scripsit "Mikkel Andersen"
> [...]
> annum), men jeg har ikke det fjerneste begreb om hvordan den skal passes.

> Nogle forslag til hvad jeg kan gøre for at redde min plante?

Mon ikke det er en Czechoslovakian Black (se
http://www.gartneri-toftegaard.dk/main-default.asp )?

Masser af sol rimeligt med vand tilsat gødning, så skulle det gå. Min har i
hvert fald de flotteste frugter, jeg nogensinde har set.

vh/Torben

Fra : Mikkel Andersen

Dato : 30-08-04 16:10

"Abildgaard 3140" <pialykke@fjernmigget2net.dk> wrote in message

> Mon ikke det er en Czechoslovakian Black (se
> http://www.gartneri-toftegaard.dk/main-default.asp )?

Den ligner godtnok den på en prik - mørklilla frugter der bliver dybrøde,
når de modner. Men der står Hungarian Black (og ikke Black Hungarian som jeg
skrev i den oprindelige besked) på sedlen fra gartneriet. Men af
Østeuropæisk afstamning er den da åbenbart

> Masser af sol rimeligt med vand tilsat gødning, så skulle det gå. Min har
> hvert fald de flotteste frugter, jeg nogensinde har set.

I skal begge have tak for svarene. Nu er planten røget tilbage i
vindueskarmen i stuen. Der er sol fra ca 14-19 for tiden, så nu får vi se om
den liver op igen.

Mvh.
Mikkel