Hjælp til sortsbestemmelse af busk
Fra : klaus

Dato : 29-08-04 20:55

Jeg har en busk i haven som jeg ikke ved hvad hedder, den gror temmelig
meget - er her nogen som kan hjælpe med at sortbestemme den?

Se disse link:
http://www.aigis.dk/tmp0804_drvhs/busk11.jpg
http://www.aigis.dk/tmp0804_drvhs/busk21.jpg

--
Venlig hilsen/with regards
Klaus Eriksen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-08-04 21:21

On Sun, 29 Aug 2004 21:55:11 +0200, klaus <ke@aigis.dk> wrote:

>Jeg har en busk i haven som jeg ikke ved hvad hedder, den gror temmelig
>meget - er her nogen som kan hjælpe med at sortbestemme den?

> [...]

Hvor høj er den? Hvor store er bladene? (Det er ikke til at se ud fra
billederne). Hvornår blomstrer den? Fryser den tilbage om vinteren?

http://www.gartneriet.dk

Fra : klaus

Dato : 30-08-04 04:43

Mads Lie Jensen wrote:

> Hvor høj er den?

Den bliver ca. 2,5 meter i højden

> Hvor store er bladene? (Det er ikke til at se ud fra
> billederne).

Bladene er ca. 8 til 12 cm. lange

> Hvornår blomstrer den?

Den blomstrer i juli og august måned.

Den fryser ikke tilbage om vinteren.

Desuden tror jeg at den måske bliver anvendt som hækplante.

--
Venlig hilsen/with regards
Klaus Eriksen

Fra : Inger Pedersen

Dato : 30-08-04 09:54

"klaus" <ke@aigis.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har en busk i haven som jeg ikke ved hvad hedder, den gror temmelig
> meget - er her nogen som kan hjælpe med at sortbestemme den?

Prøv at google på billeder af Spiraea douglasii.
Jeg tror, det kunne være den.

Hilsen Inger

Fra : Jan Achmann

Dato : 30-08-04 18:27

> Prøv at google på billeder af Spiraea douglasii.
> Jeg tror, det kunne være den.

Ja, enig - eller måske Spirea Billardii, men det er svært at se forskel
(for mig).
Jeg har selv en del af dem i haven, og kan man holde ud at luge rodskud
væk, så er det en fantastisk plante til levende hegn...eller bare buskads.
Jeg gravede een busk op for 3 år siden...og nærmest volddelte roden med
spaden. Nu står de sølle rester fra dengang som en 1 m bred, 2 m høj og 10
meter lang hæk. Imponerende!

Jan

Jan

Fra : Inger Pedersen

Dato : 30-08-04 18:41

"Jan Achmann" <achmann@city.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, enig - eller måske Spirea Billardii, men det er svært at se forskel
> (for mig).

Osse for mig

> Jeg har selv en del af dem i haven, og kan man holde ud at luge rodskud
> væk, så er det en fantastisk plante til levende hegn...eller bare buskads.

Ja... jeg må nu indrømme, at jeg aldrig har brudt mig om dem.
Vi overtog for mange år siden en del gamle planter, der væltede forvviret
rundt i forgrunden af et læbælte - og når de gennem en årrække selv havde
fået lov at bestemme, hvor de ville være, og så valgte at stå i skyggen,
blev det nogle lange halvvisne ris uden saft og kraft.
Jeg har det lidt lige sådan med ribes, forsythia og andre lignende sirbuske.

Jeg har så ikke set dem i mange år, men netop i år ser jeg dem i mange haver
og tænker, om det er "import" med hyggelige minder fra mormors eller
oldemors haver?

Hilsen Inger

Fra : Inger Pedersen

Dato : 30-08-04 18:44

" Inger Pedersen" <inger_mp@FJERNDETTEhotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har så ikke set dem i mange år,

"dem" er altså de lyserøde, aflange dunede spirea.

Hilsen Inger

Fra : Jan Achmann

Dato : 30-08-04 22:13

Sjovt, jeg har det også lidt svært med sirbuske.......men på en eller
anden måde bliver de nyttige, når man bare skal have noget fylde i en ruf.
Og på trods af deres...eh....tarvelighed (?)...så kan jeg nu godt li' at de
har deres blomstring, hvor der ellers er så lidt gang i den.
Jan

Fra : klaus

Dato : 30-08-04 19:19

Tak for hjælpen - jeg tror det er en Spiraea douglasii, sådan som Inger
foreslår. Jeg har kigget en del billeder igennem og læst medfølgende
beskrivelse af Spiraea douglasii og det svarer til min plante.

mvh. Klaus