For f..... den havetraktor!!!
Fra : W M

Dato : 28-08-04 14:47

Jeg må gå til bekendelse - jeg forstår det ikke.

Min havetraktor volder mig problemer - jeg må have hjælp inden den ender
sine dage i en tilfældig havn med fare for at miljømyndighederne melder mig
for havnesvineri!

Min havetraktor (en ældre model Jonsered LT14 med BS OHV motor på 14 hk) kan
jeg ikke stoppe for at starte den igen 5 minutter uden at
forbrændingskammeret er fyldt med benzin. Dvs der er så meget benzin over
stempelet at starteren bare siger klik. Når jeg piller tændrøret af og
tørner, står der den fineste gejser af dyrebar benzin ud af tændrørshullet.

Hvorfor gør den det? A ka æ hit u a det. Jeg har haft karburatoren skilt ad
og samlet igen uden at finde noget mistænkelig, Det skal siges at jeg har
købt den brugt og ikke ved om den forige ejer har glemt noget i
karburatoren. Jeg har ikke.

Nogle gange når jeg ikke har brugt havetraktoren i en uge eller to og vil
starte skidtet, drejer jeg benzinhanen og vupti - det p..... ud af
karburatoren. Jeg ved ikke hvad der mangler eller er slidt men et heller
andet driller mig.

Er der ikke en der lige har nøglen til mysteriet?

Kom med de kloge bud.

På forhånd tak

med venlig hilsen

M. Mathisen

Fra : Majbritt Sørensen

Dato : 28-08-04 15:27

"W M" <louxxxmic@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> stempelet at starteren bare siger klik. Når jeg piller tændrøret af og
> tørner, står der den fineste gejser af dyrebar benzin ud af

Hejsa
nåleventil nåleventil og atter nåleventil )
Det er jo den der sammen med din svømmer
skal lukke tæt ,når der ikke er forbrug af benzin.
prøv at rens den.Men som regel skal der en ny til.

Mvh Jens

Fra : W M

Dato : 28-08-04 15:42

Hej

"nåleventil nåleventil og atter nåleventil )"

Tak for svaret.
Den har jeg dæle-mand også renset nogle gange. Så måske er det en ny der
skal til! Det vil jeg i hvert fald prøve, svømmeren bliver skiftet ved samme
lejlighed. Karburatoren er født med en "magnetventil" i monteret under
svømmerhuset. Denne magnetventil har været udsat for noget vold og er
frakoblet og lukkemekanismen er sat ud af drift. Hvad gør sådan en fætter?
Tja mit umiddelbare gæt er at lukke for dysen når motoren er stoppet???
Giver det problemer ikke at have sådan en magnetventil monteret når nu
karburatoren er beregnet til en sådan?

En ny koster (har jeg erfaret) 900 kr - det er jo næsten det samme som hele
maskineriet er værd.

Mvh

M Mathisen

Fra : Majbritt Sørensen

Dato : 31-08-04 19:43

"W M" <louxxxmic@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Tak for svaret.
> Den har jeg dæle-mand også renset nogle gange. Så måske er det en ny der
> skal til! Det vil jeg i hvert fald prøve,

god ide

>svømmeren bliver skiftet ved samme

tror jeg ikke er nødvendig, sæt heller et godt benzin filter på

> [...]
> Tja mit umiddelbare gæt er at lukke for dysen når motoren er stoppet???

vil jeg også gætte på. har dog aldrig rodet med en bs motor hvor den
har været monteret.

> Giver det problemer ikke at have sådan en magnetventil monteret når nu
> karburatoren er beregnet til en sådan?

vil jeg ikke tro, hvis motoren ellers går godt nok

> En ny koster (har jeg erfaret) 900 kr - det er jo næsten det samme som
hele
> maskineriet er værd.

er den nu også det ,når man tænker på hvad maskinen koster fra ny af.

Mvh
Jens
http://www.hjallerupmaskinforretning.dk/

Fra : W M

Dato : 03-09-04 21:00

Hej

Jeg har idag snakket med en "minimotormand". Han siger at han aldrig har
skiftet en nåleventil i nogen som helst B&S-motor, og han lignede et stort
spørgsmålstegn. I øvrigt havde han ikke nogen nåleventil hjemme, men kunne
godt bestille en hjem. Den vil koste 238 + mormor.
Dælemand da en ordentlig kilopris for sådan en!

Hvad kan der ellers være galt med det maskineri? Tja det kunne han ikke
svare på!

Er der nogen steder på nettet hvor man kan købe motordele til B&S??

mvh

Fra : Majbritt Sørensen

Dato : 04-09-04 08:06

> Jeg har idag snakket med en "minimotormand". Han siger at han aldrig har
> skiftet en nåleventil i nogen som helst B&S-motor, og han lignede et stort
> spørgsmålstegn.

Det er bare så ret, hvis kaburatoren flyder over er det nåleventilen der
ikke
lukker tæt .det kan så være nålen eller svømmeren .

I øvrigt havde han ikke nogen nåleventil hjemme, men kunne
> godt bestille en hjem. Den vil koste 238 + mormor.
> Dælemand da en ordentlig kilopris for sådan en!

Jeg ved ikke hvad vi tager for den .men det er nok prisen
i forhold til så meget andet er det heller ikke dyrt.

> Hvad kan der ellers være galt med det maskineri? Tja det kunne han ikke
> svare på!

Hmm skrev du ikke at han var motor mand.

> Er der nogen steder på nettet hvor man kan købe motordele til B&S??

Ikke jeg har kendskab til. kan også være lidt af en jungel at bestille
stumper
til en b&S motor .Nu ved jeg ikke hvor fra landet du kommer ,men vi er
forhandler af B&S.http://www.hjallerupmaskinforretning.dk/
Jeg er montør i deres afdeling i brønderslev.

Mvh jens

Fra : W M

Dato : 04-09-04 16:10

stumper
> til en b&S motor .Nu ved jeg ikke hvor fra landet du kommer ,men vi er
> forhandler af B&S.http://www.hjallerupmaskinforretning.dk/
> Jeg er montør i deres afdeling i brønderslev.
>
> Mvh jens

Jeg har kigget på jeres hjemmeside. Ganske informativ kan jeg konkludere.

Jeg bestiller sådan en nål på mandag. Virker det ikke ryger den i havnen.

Tak for svaret

mvh

M Mathisen

Fra : Calle.

Dato : 04-09-04 19:21

W M wrote:
> [...]
> konkludere.
>
> Jeg bestiller sådan en nål på mandag. Virker det ikke ryger den i

så hellere forære den til mig

--
Calle.

Fra : W M

Dato : 04-09-04 20:03

Hvis den ryger i havnen, skal jeg nok fortælle dig hvor.

Husk snorkel og gummitæer.

Fornøjelsen ved plasket vil jeg squ have!

M Mathisen

Fra : Majbritt Sørensen

Dato : 05-09-04 10:29

"W M" <louxxxmic@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis den ryger i havnen, skal jeg nok fortælle dig hvor.
>
> Husk snorkel og gummitæer.
>
> Fornøjelsen ved plasket vil jeg squ have!

he he vi må sku håbe at calle er god til at dykke
for det kunne være at det var en dyb færgehavn
den røg i.
Du giver lige lyd her, når du har fået en ny ventil i sat
sjovt at vide hvordan det går

Mvh Jens

Fra : Calle.

Dato : 05-09-04 12:05

Majbritt Sørensen wrote:
> [...]
> for det kunne være at det var en dyb færgehavn
> den røg i.
> Du giver lige lyd her, når du har fået en ny ventil i sat

Jeps, men det er nu sjovere at være oven på vandet på et par brædder
(vandski), men vandet er et af mine favorit steder

--
Calle.

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 05-09-04 13:32

W M wrote:
> Jeg bestiller sådan en nål på mandag. Virker det ikke ryger den i
> havnen.

Nu har jeg læst en masse indlæg om emnet. De fleste siger nåleventil, det er
også rigtigt, at det er den der bestemmer om der skal komme benzin i
svømmerhuset. Jeg tror dog ikke det er selve nåleventilen der er problemet,
med mindre den har været udsat for vold. Der er større mulighed for at der
er snavs i hullet hvor den skal lukke; men den største sandsynlighed er nu
at det er svømmeren der ikke arbejder som den skal. Jeg kender ikke den
omtalte karburator, men er svømmeren tæt? kan den bevæge sig frit og kan den
bevæge nålen? har du undersøgt disse ting?

Ebbe.

Fra : Majbritt Sørensen

Dato : 05-09-04 15:20

"Ebbe Rasmussen" <mia-ebbeups@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
problemet,
> med mindre den har været udsat for vold. Der er større mulighed for at der

Hvis du har læst det hele , ville du vide at han har renset
det op til flere gange uden at det har løst problemet.

> [...]
den
> bevæge nålen? har du undersøgt disse ting?

de svømmerer der sidder i dem i dag, bliver næsten aldrig utætte.
det var noget man oplevede før hen, da de var af metal.
Det der sikkert er sket er at det stykke gummi der sidder på
enden af nålen er blevet skævt eller hårdt .
vi skifter nok 3-4 stk om året ,før rensede vi dem også bare
men halv delen kom igen med samme problem.og hvem
skal så betale kunden eller værkstedet. tja jeg ved godt
hvad kunden mener det ski... værksted
næ du, en ny i så virker det hver gang

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 05-09-04 16:04

Majbritt Sørensen wrote:

> Hvis du har læst det hele , ville du vide at han har renset
> det op til flere gange uden at det har løst problemet.

Og hvis du har læst det hele, vil du ha' opdaget at han måske ikke er den
største ørn på området. Det hjælper da ikke ret meget at skifte en ventil
hvis det er svømmeren der giver problemet. Det var det jeg påpegede.
Ebbe.

Fra : W M

Dato : 05-09-04 19:16

> [...]
> største ørn på området. Det hjælper da ikke ret meget at skifte en ventil
> hvis det er svømmeren der giver problemet. Det var det jeg påpegede.

Ebbe min ven.

Jeg er glad for at du kommenterer størrelsen på ørnen.

Jeg vil nu betegne mig selv som rimelig "forstående" hvad motorer angår. Men
lad nu det ligge.
Mht svømmer, er den ikke utæt. Har afprøvet den. Hvad nåleventil angår kan
jeg ikke se nogen form for slitage, ej eller ikke når man ser spidsen i en
lup! Ventilsædet ser også fornuftig ud.

Jeg mistænker selv lidt svømmeren for at være slidt, der hvor nåleventilen
holdes fast. Svømmeren er af plastiktype. Jeg spørger måske (som en
uvidende) men kan et svar spare mig for 300 kr - ja så vil jeg godt virke
uvidende. Jeg har erfaret at spidsen af en jetjager er billigere en dele til
en karburator til en B&S-motor.

Det er en walbro karborator til model 287700 (14 hk) B&S motor

Hvad koster en brugt karbonade til sådan en fyr egentlig (slag på tasken)???

mvh

M Mathisen

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 05-09-04 20:06

W M wrote:

> [...]
>
> Jeg mistænker selv lidt svømmeren for at være slidt, der hvor
> nåleventilen holdes fast. Svømmeren er af plastiktype.

Dejligt at du tager det på den måde, det skulle heller ikke opfattes
negativt.
Men: hvis karburatoren løber over, er der almindeligvis kun et sted benzinen
kan komme ind, og det er gennem nåleventilen. Som tidligere skrevet kender
jeg ikke den omtalte karburator og kan derfor ikke sige dig hvordan du
fejlfinder den. Men på en eller anden måde må det kunne lade sig gøre at
skille svømmerhusdelen ad, manuelt holde ventilen lukket, åbne for benzinen
og så se om der kommer noget ud, gør der det er problemet lokaliseret, gør
der ikke må det ha' noget med svømmeren at gøre. Der er kun de to
muligheder. På en eller anden måde må du også kunne afprøve om den flyder og
dermed lukker ventilen. Hvor bor du, hvis det ikke er for langt fra Horsens
er jeg villig til at hjælpe dig. Til gengæld skal du bare glemme det med
ørnen.

PS Jeg kender lidt til spidser på jetjagere, vær glad for at det ikke er
sådan en du skal ha.
Ebbe.

Fra : Majbritt Sørensen

Dato : 05-09-04 20:18

> [...]
> største ørn på området. Det hjælper da ikke ret meget at skifte en ventil
> hvis det er svømmeren der giver problemet. Det var det jeg påpegede.

Hejsa igen
Jeg tror vi skal stoppe tråden her .Jeg kender ikke Hr Mathisen
og vil der for ikke være med til at dømme om hvor stor en
ørn han er he he.

Mvh Jens

Fra : W M

Dato : 05-09-04 20:52

Godt så. Så stopper vi her!
Tak for rådene

I øvrigt Ebbe så kører jeg ned til maskinsliberiet i Horsens i morgen (ham
jonseredfætteren) og bestiller en nål og svømmer. Nu skal vi ikke tæske mere
marehalm på det!! Jeg bor 15 km vest for horsens og arbejder i egebjerg, så
jo jeg er i området.

Måske kommer jeg forbi dig og hører om ørne. Jeg tror squ at du ved noget om
dem som kunne være meget interessant at vide.