Borebiller...
Fra : Rene Hansen

Dato : 28-08-04 10:25

Hej Gruppe...
Der er sikkert nogen herinde som kan dele ud af deres
ekspert-viden...
Jeg har sammen med brormand et gammel stråtækt bindingsværkshus, og nu
opdager vi til vores skræk og rædsel at der er borebiller!
Det startede med, sidste år at vi begyndte at lægge mærke til en masse
træsmuld flere og flere steder, og vi dømte det til at være et
ormeangreb, men i år er vi så blevet oversvømmet af små rødbrune
biller, som fint passer på beskrivelsen af borebiller...
Hvad gør vi?
Svider vi hytten af og hæver brandforsikringen...
(Moderen vil nok ikke synes om det, da det er hendes fødehjem..)
Eller er der noget vidundermiddel som kan fjerne dem?
Hvor meget skal vi gå i panik, vil de lave helt uoverskuelige skader,
eller kan vi slå os til tåls med at gården såmænd har holdt fint de
sidste 2-300 år?
Et tillægsspørgsmål;
For et par år siden lavede vi nyt tag på mit eget hus, nye spær,
krydsfiner og tagpap.
Det er meningen at tagetagen skal udnyttes, så før der bliver isoleret
og jeg aldrig ser taget indefra igen, skal det vel egentlig også
smøres med et eller andet vidundermiddel.Skal det det være noget helt
specielt for at holde billerne væk?
Jeg har ikke set spor af borebiller i det nye tag endnu, men de kunne
vel egentlig godt være i fuld gang...
Ren

Fra : Majbritt Sørensen

Dato : 28-08-04 10:54

Hejsa
Prøv at se tilbage til d 18-07-04 der var det oppe og vende
her.
Jens

Fra : benny

Dato : 28-08-04 19:08

prøv at smøre træværket ind i lugtfri petrolium
det har jeg engang været med til og der er aldrig kommet de bæster siden
(ca 20år siden)
benny

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 29-08-04 00:54

"Rene Hansen" <spamjunkie@not.me> skrev i en meddelelse
> [...]
> specielt for at holde billerne væk?
> Jeg har ikke set spor af borebiller i det nye tag endnu, men de kunne

Borakol eller gori 22/7 er 2 gode midler. Diesel og petroleum er 2 _dårlige_
midler, og ikke godkendt til formålet.
Men vigtigst af alt er at træet holdes tørt, borebiller kan kun leve i træ
der har en relativ fugtighed over 17%.
Personligt foretrækker jeg gori da det er billigere og virker lige så godt
som borakol.
Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
This mail was scanned by Norton Antivirus 2003®

Fra : Rene Bech

Dato : 29-08-04 08:26

Hej
Jeg har lige undersøgt sagen og kom til den konklusion at:

Gori 22/7 må ikke anvendes indendørs hvis du spørger gori, men de
fremstiller aqvaperm eneste problem er at det skal på føres 2-3 gange
hvilket ender med at blive lige så dyrt som boracol som kun skal smøres en
gang.

så mit råd er køb boracol selv om det er dyrt.
Find evt. et sted der vil give rabat på det,jeg fik 10% ved at købe 15 liter
på en gang.

mvh
Rene