De døde tomaters klub
Fra : Helle Krog

Dato : 27-08-04 15:55

Jeg har haft et flot tomatbed bag i haven, hvor 8 planter har stået pænt i
læ hele tiden. De var lang tid om at komme i gang med at vokse ­ nok pga.
det kolde, kedelige sommervejr ­ men så kom de da efter det, og det fleste
blev halvanden meter med masser af tomater på vej.

Men nu dør de for øjnene af mig!! Før jeg har høstet en eneste tomat Jeg
fatter det ikke ­ bladene er helt krøllet sammen og sorte. Ja, de har ikke
manglet vand... men måske er de ligefrem druknet? Har de manglet varme,
eller er de blevet hjemsøgt af snegle (så dog ikke sådan ud)? (Sidste år var
jeg heller ikke så heldig med mine tomater, men det var pga. varmen - vi var
ude at rejse, og de blev ikke vandet nok, mens vi var væk!).

Min mor har et par vildtvoksende tomatplanter i to potter på altanen ­ hun
nipper dem aldrig, men har indtil nu høstet 76 stk velsmagende tomater!
Hrmpff. Hvad kan man lære af dét...

Jeg er frustreret og mangler et godt råd ­ ja, det er for sent med de
aktuelle planter, men måske kan jeg skrive noget bag øret og gemme det til
næste år.

Hilsner Helle

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 27-08-04 16:22

Helle Krog wrote:
> [...]
> mine tomater, men det var pga. varmen - vi var ude at rejse, og de
> blev ikke vandet nok, mens vi var væk!).

Ved du hvilken sort, det er ?

Hvis det er en drivhus-sort, så har de ikke godt af, at stå ude i det danske
vejr.....

Men der findes masser af frilands-sorter, der normalt trives fint udenfor.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Helle Krog

Dato : 27-08-04 17:09

Helle Krog 27/08/04 17:21

> [...]
> vejr.....
>
> Men der findes masser af frilands-sorter, der normalt trives fint udenfor.

Ja, jeg husker desværre ikke, hvilken sort det er... muligvis Elin. Et par
af planterne er Sherrytomater. Jeg er ret sikker på, at der har stået på, at
de var egenede til friland.

Hilsner Helle

Fra : Inger Pedersen

Dato : 27-08-04 16:35

"Helle Krog" <helle@krog.biz> skrev i en meddelelse

> Men nu dør de for øjnene af mig!! Før jeg har høstet en eneste tomat
Jeg
> fatter det ikke ­ bladene er helt krøllet sammen og sorte.

Min første tanke var kartoffelskimmel, men der krøller bladene vel ikke
sammen?
Prøv at se, om stænglen er gnavet over eller udhulet i sådan ca jordhøjde -
det kunne måske være ørentviste?

Hilsen Inger

Fra : Helle Krog

Dato : 27-08-04 17:17

Helle Krog 27/08/04 17:35

> [...]
> sammen?
> Prøv at se, om stænglen er gnavet over eller udhulet i sådan ca jordhøjde -

Jeg har tjekket - de er intakte. Jeg begynder at hælde til, at de har
manglet sol og varme... Det er der jo ikke for meget af - heller ikke i dag
:-|

Hilsner Helle

Fra : Dorthe

Dato : 27-08-04 21:29

> [...]
>
> Jeg er frustreret og mangler et godt råd ­ ja, det er for sent med de
> aktuelle planter, men måske kan jeg skrive noget bag øret og gemme det til

Har du plantet tomaterne på hver sin lille "jordhøj", så vandet kan løbe fra
planten? Jeg mistede selv halvdelen af mine planter pga. denne fejl :-/

/Dorthe

Fra : Jens Juul

Dato : 27-08-04 21:58

>Jeg er frustreret og mangler et godt råd ­ ja, det er for sent med de
>aktuelle planter, men måske kan jeg skrive noget bag øret og gemme det til
>næste år.

Hmm ............ jeg har samme problem. Alle 15 planter krøller, visner og
ser herrens ud næsten samtidigt. Nogle af dem har mørkebrune plamager på
stænglerne ..............

P.S. det er forskellige frilandssorter og jeg plejer at have held med dem.

Jens

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 27-08-04 23:30

"Jens Juul" <jens_juul@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> stænglerne ..............
>
> P.S. det er forskellige frilandssorter og jeg plejer at have held med dem.

Det er skimmel.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen