Varmeflytning
Fra : Mirro

Dato : 27-08-04 11:02

Har læst alle tråde omkring emnet (tror jeg)

Er blevet inspireret til selv at gå igang :)

Jeg skal have flyttet varmen fra brændeovnen op til første sal, ind i
2 rum.

Der er MASSER af plads i skunken, så der kommer alle rør til at
ligge...

Min ide er så følgende:

Installere en udsugning over brændeovnen, installere udsugning på
væggen i begge værelser, trække rør fra værelserne til brændeovn i
skunken.

Imellem T-stykket fra værelserne og udsugning over brændeovn monteres
en ventilator der suger luften FRA værelserne og ned over brændeovnen.
Dørene står altid åbne ovenpå :)

Samtidig bliver der monteret et lastbil filtere efter ventilatoren til
at fange støv...

Stykket fra ventilator til brændeovnsudsugning bliver lavet af en
lyddæmper (rør med masser af huller omviklet lyddæmpningsplader og
vitawrap)

Er der nogle gode ideer/kommentarer til ovenstående ?

Det bliver selvfølgelig et gør det selv projekt - vil ikke give
5-10.000 kr for systemet...

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 27-08-04 11:08

> [...]
> vitawrap)
>
> Er der nogle gode ideer/kommentarer til ovenstående ?

Jeg har sån et system, jeg ved ikke hvorfor, men når jeg suger den varme
luft ovenpå, bliver rummet ikke meget varmere, men hvis jeg suger den kolde
luft ud af rummet ovenpå og puster det ind hvor brændeovnen er, har det er
bedere effekt

Mvh Jesper

Fra : Peter Schroeder

Dato : 27-08-04 11:54

"Mirro" skrev
> Er der nogle gode ideer/kommentarer til ovenstående ?

En ventlator, der suger over brændeovnen,
skal ha' en uforholdsmæssig stor effekt for at
flytte luft fra een etage til en anden. Jo længere rør /
flere knæk, jo større effekt skal bruges.
En mindre ventilator i begge rum som suger i røret vil
ha' en bedre effekt.
Husk at røret skal isoleres virkeligt godt, ellers får
du regnvejr i stuen.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Ulrik

Dato : 27-08-04 16:45

Hej

Jeg har selv tænkt på at lave lignede system (et-plans hus).
Som jeg læser de forskellige indlæg tyder det på, at det er bedre at suge
den kolde luft ud af værelserne og blæse ud over brændeovnen, og så lade den
varme luft trække igennem dørene ?

Jeg havde tænkt mig en ventil i køkkenet og en i soveværelset, da disse 2
rum ligger i modsat ende af huset end stuen og brændeovnen.

Mvh Ulrik

Fra : Mirro

Dato : 27-08-04 20:39

Øhh, synes lige jeg vil skrive det igen:

Jeg suger FRA værelserne og IND til brændeovnen...

Som Peter skriver det, kan man så bruge 2 almindelige ventilatorer
købt i fx Harald Nyborg og så tænde for dem når jeg skal bruge
værelset ? Evt termostatstyrede...

Hvad med det komplette sæt Harald Nyborg har til 2000kr (nr:9800), er
der nogen der har erfaring med dette ???

Fra : Jan Achmann

Dato : 28-08-04 08:07

Det virker bedre at flytte den kolde luft fremfor den varme af den simple
årsag, at du slipper for varmetab i rørene.

Pas på ikke at dimensionere for småt!! Jo kraftigere en blæser, du vælger,
jo mere effektivt bliver systemet.

Filter: Det letteste er at indsætte et posefilter af tyndt filt. Det skal
kunne tages ud og skylles ca. hver 3. måned.

Fra : Jan Achmann

Dato : 28-08-04 21:51

Blot lidt indfald....
Kan se, at du er "alternativt tænkende" når det gælder tegnebogen.
Må jeg derfor henlede dig opmærksomheden på "guldtæpperør", som har en god
dimension (ca. 12 cm) og koster nul og nix hos nærmeste tæppehandler.
Med lidt snilde, spændebånd og andet halløj, kunne du nok let spare lidt
gryn.

Blæser: En em-hætte flytter rimeligt meget luft.......og blæseren kunne
vel vendes (og monteres bag eller under brændeovnen og herved give anledning
til tvungen konvektion som er SÅ meget mere effektivt end passiv konvektion.

Jan