Fjerne spånpladegulv
Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 23-08-04 10:18

Hvordan tager man nemmest et pladegulv op uden at brække det i mange
stykker?

Det er sømmet fast for hver 45 cm (sømmene sidder med 10 cm mellemrum).
Jeg har forsøgt at blotlægge sømhovederne med et stemmejern, så man kan
få fat og få hævet sømmet op - det virker som sådan fint, men det tager en
rum tid (der er i omegnen af 900 søm).

Findes der et eller andet smart værktøj beregnet til ovenstående formål?

/Jakob

Fra : Roberto Saldo

Dato : 23-08-04 10:32

Jakob Jeppesen wrote:
> [...]
> rum tid (der er i omegnen af 900 søm).
>
> Findes der et eller andet smart værktøj beregnet til ovenstående formål?

Et koben?

Evt kan du bore hovederne af sømmene.

--
/ Roberto Saldo (ST191 GLi l/b 1998ccm 93kW/183Nm)

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 23-08-04 11:02

Roberto Saldo fik på mystisk vis skriblet følgende:

> Et koben?

Hehe - jeps, men det kræver jo at man kan kommer "under" hovedet -
hvilket indtil videre har krævet et stemmejern

> Evt kan du bore hovederne af sømmene.

Det har jeg faktisk overvejet, men det bliver ikke sjovt at trække resterne
af sømmene ud når pladerne er væk og der er hul ned...

/Jakob

Fra : anders majland

Dato : 23-08-04 11:08

> Et koben?

En sømudtrækker. Et værktøj du banker ned i gulvet så det kan få fat i
hovedet på sømmet og detefter trækker ud som med et koben. Et godt koben
og en hammer kan også gøre det ...

Første hit på google er http://www.toolworld.dk/store.php?ctrl=101007
,men det var ikke lige sådan en jeg tænkte på. Den jeg har haft lånt har
en "løs" vægt på skaftet så det nemt kan "bankes" ned i underlaget. Når
jeg søger lige videre ... Yep her er den
http://www.lve.dk/produkter.php?varegruppe=13&produkt=1964 Bahco
Sømudtrækker til 600kr - Den duer

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 23-08-04 12:58

anders majland fik på mystisk vis skriblet følgende:

> [...]
> har en "løs" vægt på skaftet så det nemt kan "bankes" ned i
> underlaget. Når jeg søger lige videre ... Yep her er den

Kanon! - det var jo netop noget i den stil jeg håbede på fandtes

/Jakob

Fra : Olund

Dato : 23-08-04 11:32

Jakob Jeppesen skrev:

> ...(der er i omegnen af 900 søm).
>
> Findes der et eller andet smart værktøj beregnet til ovenstående formål?

Den har sin pris, men den er det værd :)

http://www.lve.dk/produkter.php?varegruppe=13&produkt=1964

Vh Ole

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 23-08-04 12:59

Olund fik på mystisk vis skriblet følgende:

> Den har sin pris, men den er det værd :)
>
> http://www.lve.dk/produkter.php?varegruppe=13&produkt=1964

Jep - jeg tror sådan set 600,- er givet godt ud for den.

Takker!

/Jakob

Fra : Leonard

Dato : 23-08-04 12:03

"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> wrote:

>Det er sømmet fast for hver 45 cm (sømmene sidder med 10 cm mellemrum).

Er du sikker på at det ikke også er limet fast?
For så er det altså ligemeget med at hive sømmene ud ...
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 23-08-04 13:00

Leonard fik på mystisk vis skriblet følgende:

> Er du sikker på at det ikke også er limet fast?
> For så er det altså ligemeget med at hive sømmene ud ...

Jep - det har jeg undersøgt ved at tage et lille stykke op. Det er heldigvis ikke
limet

/Jakob

Fra : Nygaard

Dato : 23-08-04 13:08

> Jep - det har jeg undersøgt ved at tage et lille stykke op. Det er
heldigvis ikke
> limet

Hvis du kan få et koben ind undet pladen, så prøv at se om du kan vippe den
lidt op (lige nok til at sømne bliver trukket lidt ud). Med en hammer slår
du _pladen_ ned igen, og med lidt held bliver sømne hængende oppe, så du kan
nappe dem med kobenet.

/Nygaard