Staudefrø opbevaring?
Fra : Ann

Dato : 20-08-04 23:01

Jeg har indsamlet nogle frø fra mine stauder, så nu vil jeg høre, hvordan
jeg bedst opbevarer dem til foråret?

Ann

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-08-04 23:21

Ann wrote:
> Jeg har indsamlet nogle frø fra mine stauder, så nu vil jeg høre,
> hvordan jeg bedst opbevarer dem til foråret?

Tørt, mørkt og køligt (men frostfrit).

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Ann

Dato : 22-08-04 20:14

> Tørt, mørkt og køligt (men frostfrit).
>
> --
> Med venlig hilsen
> Erik Ginnerskov

På den hjemmeside Michael nedenunder henviser til står der, at de gerne må
opbevares i fryseren.
Har du erfaringer med at det er en dårlig ide, eller får du bare nogle gode
planter ud af at de opbevares frostfrit?

Ann

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-08-04 21:39

On Sun, 22 Aug 2004 21:13:45 +0200, "Ann" <lauses11@yahoo.dk> wrote:

> [...]
>Har du erfaringer med at det er en dårlig ide, eller får du bare nogle gode
>planter ud af at de opbevares frostfrit?

Langt de fleste frø kan godt tåle frost - også de 18 grader der er i en
dybfryser.

Problemet er bare at de i en fryser vil fryse ned så hurtigt at frøene
ikke kan nå at "vænne" sig til forholdene - man risikerer simpelthen at
cellevæggene i frøet sprænges.

Så det er en dårlig ide at smide sine frø i fryseren. Køleskabet vil
være langt bedre.

Selv opbevarer jeg mine frø i garagen hvor der ikke er under
frysepunktet og heller ikke bliver specielt varmt om sommeren. Det går
fint.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Michael Appel

Dato : 21-08-04 09:55

"Ann" <lauses11@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har indsamlet nogle frø fra mine stauder, så nu vil jeg høre, hvordan
> jeg bedst opbevarer dem til foråret?

Hej Ann
Prøv at søg på "Opbevaring af blomsterfrø" her i gruppen.

eller se :
http://www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/froe_og_saaning/412.html.

Hilsen Michael

Fra : Ann