Ovn til træpiller
Fra : Birgith Lund

Dato : 20-08-04 16:23

Vi har snakket om, at købe en ovn til træpiller, som skal ind i huset,
istedet for vores gamle kakkelovn. Er der nogen der har erfaring med sådan
en ovn, hvor gode er de, og giver de god varme, og er der nogle mærker, der
er bedre end andre.

Fra : Morten Brokjær Klost~

Dato : 20-08-04 17:32

"Birgith Lund" <birgith@lund.mail.dk> wrote in message
> [...]
> en ovn, hvor gode er de, og giver de god varme, og er der nogle mærker,

Jeg har en Mini Lux fra www.titanheating.dk og den er jeg mere end glad for.

Er der noget bestemt du vil vide?

Når du ser på størrelen (effekten) af en pille ovn og en normal ovn, så skal
du huske at når den normale ovn opgiver max effekt, er det noget den kun kan
holde et kort øjeblik, hvorimod en pille ovn kan have sin max effekt
vedvarende.

Br,
Morten

Fra : E. Jensen

Dato : 20-08-04 17:43

"Birgith Lund" <birgith@lund.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en ovn, hvor gode er de, og giver de god varme, og er der nogle mærker,

Vi har købt en træpilleovn fra Passat sidste år i november - mon ikke de
stadig har den på deres hjemmeside www.passat.dk ?

Vi har sat den på aller laveste forbrug og den bruger fast 16 kg. træpiller
6 mm. piller pr. døgn - svarende til ca. 8 liter olie.

I store dele af året varmer den en stor del af huset op pånær badeværelse
(der er el-varme i gulvet) og når det rigtig
er koldt har vi en brændeovn i en anden stue (bor i et gl.
bindingsværksstuehus uden nogen form for isolering).

Jeg syntes den giver en god varme - der sidder en blæser i den som fordeler
varmen, men man kan sagtens sidde "ved siden af
den" uden at smelte af varme.

Jeg skal ikke kloge mig på andre mærker - men jeg observerede at på nogle af
de "billige" ovne er pillemagasinet
ikke særligt stort, da jeg undersøgte markedet sidste år - og det kan være
et problem hvis man ikke lige får fyldt op om morgenen
eller aftenen.
I vores kan der være 39 kg. piller i magasinet.

Hvis jeg skal komme i tanke om noget "negativt" så skal den slukkes ca. hver
3. dag for at rense indlægsskålen og ca. en gang om ugen
skal den tømmes for aske. Det tager ikke ret lang tid at rense den - måske
5-10 minutter - men der går ca. 45-60 minutter fra den slukkes til
den er afkølet.

Til den gengæld er det utroligt let at tænde den - man trykker bare på en
kontakt - det gør at man let kan tænde den et par timer på en
kold og våd sommeraften - bare sådan for det føles behageligt.

PS - jeg nyder der er varme om morgenen (er/var ikke særlig god til at holde
ild i brændeovnen natten over).

Hvis jeg skulle vælge i dag ville jeg igen vælge den samme træpilleovn.

venlig hilsen
E.Jensen

Fra : Lars

Dato : 20-08-04 18:03

Hejsa,

> [...]

> en ovn, hvor gode er de, og giver de god varme, og er der nogle mærker,

De ser jo flytte - og hyggelige ud på billederne. Hvordan er de sammenlignet
med brændeovne set fra "hyggeperspektivet" hvor man kan sidde og stirre ind
i flammerne - og mærke varmen fra den når man sidder foran?

Det er jo tiltalende at de kan brænde så længe uden at man skal fylde brænde
på - natten over osv...

** Lars

Fra : E. Jensen

Dato : 20-08-04 19:00

"Lars" <news41dot@landligt.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> i flammerne - og mærke varmen fra den når man sidder foran?
>
> Det er jo tiltalende at de kan brænde så længe uden at man skal fylde

Hej Lars

Du kan sagtens se flammerne i ovnen - men det vil jo ikke være med samme
"hygge" som
når flammerne får has på et stk. brænde i en brændeovn og gradvis forsvinder
brændet.
Den tager piller ind hele tiden. Der kører en lille snegl og du vil kunne
høre at der falder piller ned i
skålen....
Du vil ikke opleve samme varmefornemmelse ved at sidde foran den som ved en
brændeovn -
jeg kan sagtens stå og "læne mig" op af træpilleovnen uden risiko for at
blive stegt/forbrændt - faktisk
kan man lægge hænderne på toppen af ovnen uden problemer.
Det vil jeg til gengæld ikke gøre med brændeovnen........

Jeg vil foreslå dig at kontakte en forhandler i nærheden af dig og så bede
om at se den
i drift - den giver jer en fornemmelse af om I opfatteren blæsersen som
støjende eller om
I kan leve med det (støj er svær at beskrive for andre - det skal man selv
opleve).

Du skal være opmærksom på, at den alene bruger 6 mm piller og det skal helst
være piller af god
kvalitet..... der er mange lykkejægere på træpillemarkedet.

venlig hilsen
E.Jensen

Fra : Chriz

Dato : 20-08-04 20:00

Sidder faktisk og bliver lidt "lun" på ideen med en træpille ovn i stedet for
fritstående pejs. Men sig mig lige, er det muligt en gang i mellem at droppe
træpillerne og så fyre med brænde i stedet? Kan man det ? Der kan vo være visse
hygge situationer hvor dette kunne være ønskeligt.....

mvh

Chriz

Fra : E. Jensen

Dato : 21-08-04 10:08

"Chriz" <write_chriz@excite.com> skrev i en meddelelse
> [...]
visse
> hygge situationer hvor dette kunne være ønskeligt.....

Du kan alene fyre med træpiller i ovnen fra Passat - men Shell forhandler en
som iflg. deres
reklamer kan fyre med begge dele se vedhæftede link

http://www.shell.com/home/Framework?siteId=dk-da&FC2=&FC3=/dk-da/html/iwgen/shell_for_the_home/home_heating/trapiller/trapilleudstyrog_10031440.html

hvordan det virker ved jeg ikke noget om.

venlig hilsen

E.Jensen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 21-08-04 08:54

> [...]
> en ovn, hvor gode er de, og giver de god varme, og er der nogle mærker,

Generelt så støjer de. Om det genere afhænger jo noget af om man har
fjernsyn og børn for fuld udblæsning, eller om man sidder og hygger med en
bog. Jeg ville ikke kunne holdet det ud.

Mvh Maria

Fra : E. Jensen

Dato : 21-08-04 10:10

> [...]
> fjernsyn og børn for fuld udblæsning, eller om man sidder og hygger med en
> bog. Jeg ville ikke kunne holdet det ud.

Støj er som tidligere skrevet individuelt fra person til person - vi
abstraherer uden problemer fra støjen og vores ovn står i en meget lille
stue hvor fjernsynet står tæt ved uden problemer.

venlig hilsen

E.Jensen

Fra : BoBr

Dato : 21-08-04 18:25

Shell´s udgave lyder konstant som en badeværelsesudsugning ;o( man bliver
tosset i hovedet af at høre på den.
Jeg har haft den inden for dørene, den røg hurtigt ud igen. Pilleforbruget
er også ca. 3 gange højere end de lover.
Jeg klagede til forhandleren Roskilde pejsecenter (en af Shell´s
forhandlere) der var en service montør ude, han kunne ikke gøre noget (han
indrømmede dog at han ikke havde gennemgået div. kurser !!!!) Så kom
Direktøren ud, han gav mig også ret i at den ikke var til at holde ud at
side ved siden af. Og gav mig et tilbud.

Jeg kunne godt levere den tilbage mod 1) et afslag i prisen 2) jeg skulle
købe noget andet i bytte.

Så enden blev. Jeg afleverede den tilbage, købte en anden. Og mistede
sammenlagt 5000,- kr + jeg nu stod med 2 brændeovne, 1 den jeg havde før
pilleovnen og den nye ovn.
Jeg kan nu sælge en af dem og miste penge på den også ;o(

I øvrigt så var Direktørens komt. til at ovnen brugte 3 X lovet forbrug
"Jamen det er jo koldt udenfor nu ?" Jeg spurgte om det var i gennemsnit
over året, at dens forbrug var opgivet ?? for om sommeren bruger den jo ikke
noget.
Det svarede han så ikke på.

Der var dog en posetiv ting ved den ovn. For H..... hvor den kunne varme.
Hvis man har et rum hvor man ikke sidder op af ovnen så er den rigtigt god
(bortset fra forbruget)

Bo Br

Fra : Hans Pedersen

Dato : 22-08-04 08:26

On Fri, 20 Aug 2004 17:23:16 +0200, "Birgith Lund"
<birgith@lund.mail.dk> wrote:

>Vi har snakket om, at købe en ovn til træpiller

Overvejer det også meget kraftigt til vores nyerhvervede hus, som
opvarmes med oliefyr, og derfor ikke har skorsten til den.

Men jeg har hørt rygter om, at det måske allerede fra 2005 bliver
lovligt at lave skorsten som et rør ud af væggen, og altså en kæmpe
læmpelse i forhold til kravene i dag.

Nogen, der har hørt noget lignende?

--
Hans Pedersen
Esbjerg

Fra : Ole Jensen

Dato : 22-08-04 10:49

Hans Pedersen <h2ns@nospam.dk> wrote:

> [...]
>
> Men jeg har hørt rygter om, at det måske allerede fra 2005 bliver
> lovligt at lave skorsten som et rør ud af væggen, og altså en kæmpe

Hvad mener du med "et rør ud af væggen"?

Jeg har da min skorsten ud af væggen, skorstenen er så monteret udenpå
væggen på et bærebeslag.

Ole-J
Jeg er ikke ekspert - selvom jeg ofte udtaler mig som sådan

Fra : Morten Brokjær Klost~

Dato : 22-08-04 11:46

"Ole Jensen" <newsplus@oleswebsite.dk> wrote in message

> Hvad mener du med "et rør ud af væggen"?

I udlandet er pilleovne tit lavet således at det bare ligner et aftræk fra
en gasvarmer eller en tørretumbler.

Br,
Morten

Fra : Nicolaj Mejnert

Dato : 22-08-04 10:52

> [...]
> en ovn, hvor gode er de, og giver de god varme, og er der nogle mærker,

Jeg har en Pille-ovn fra www.titanheating.dk, som fungere som centralvarme,
den trækker gulvvarme til køkken, bryggers, og badeværelse + radiator i 2
værelser, samt varmt brugsvand(varmvandbeholder skifter autmatisk til el når
ovnen er slukket)

Der er automatik i ovnen, så man kan sætte den til at tænde/slukke
automatisk på forskellige tidspunkter(op til 6 gange om dagen) eller man kan
sætte senosr til som tænder/slukker ovnen ved en given min/max . temperatur.

aske skal tømmes ca. hver 14 dag i vinterperioden. (det tager 15 minutter)

Jeg fyrer for ca. kr.3500,- om året (hus 110m2 godt isoleret)

Jeg er meget tilfreds med ovnen, men det støjer altså en del når konvektions
blæseren tænder, så den har jeg klippet ledningen på :D, stadig så støjer
sneglen og blæseren tl iltstyring efter min mening, men ikke noget man ikke
vænder sig til. Du bør se/høre en model i brug inden du køber.

Med venlig hilsen
Nicolaj