Køb af nyt hus.. Muren er malet!
Fra : DeBoss

Dato : 19-08-04 09:19

Hejsa.

Jeg går og kigger hus med min kæreste..
Vi har fundet et som vi virkelig kan lide.. Men efter at min far kiggede på
det, og bemærkede at udermuren på HELE huset var hvidmalet på murstenene og
ikke i hvide sten (ja jeg så ikke så meget , er jeg lidt nervøs for det..

Hvor tit skal dette males, og kan man få en speciel type maling der holder
LÆNGE.. Jeg magter IKKE at male et helt hus hvert eller hvert andet år for
at det skal være pænt.. Og pænt skal det være ;)

Kan jeg trække på nogle erfaringer og gode råd??

Mvh Dennis

Fra : Lars

Dato : 19-08-04 10:15

Hej Dennis,

"DeBoss" <Dennis@Flyt_næsehornet_Bitnisse.dk> wrote in message

> [...]

for
> at det skal være pænt.. Og pænt skal det være ;)
> Kan jeg trække på nogle erfaringer og gode råd??

Vi har boet i et gulmalet hus. Det skal males med specielt murmaling
(almindelig plasticmaling er ødelæggende for muren og skaller af). Regn med
at der skal males cirka hvert 10. år hvis det skal holdes pænt. Malingen er
relativt dyr.

** Lars

Fra : DeBoss

Dato : 19-08-04 11:37

> [...]
> med
> at der skal males cirka hvert 10. år hvis det skal holdes pænt. Malingen
¨
Det mente jeg nok jeg havde hørt..

Hvad er relativt dyrt? kr/l ?
Det drejer sig om et 1-plans hus på 155m2
Mursten hele vejen rundt, der overalt er malet hvidt

Et skud i tågen er bedre end intet ;)

Fra : Lars

Dato : 19-08-04 13:21

Hej Dennis,

> Det mente jeg nok jeg havde hørt..
> Hvad er relativt dyrt? kr/l ?
> Det drejer sig om et 1-plans hus på 155m2
> Mursten hele vejen rundt, der overalt er malet hvidt
> Et skud i tågen er bedre end intet ;)

Jeg kender ikke den nøjagtige pris - men dem der solgte os huset (han var
maler) nævnte en pris på cirka 10.000 hvis det hele skal males. Huset er
167m2 + 90 m2 stald/lade. Det hele er malet på alle vægge.

** Lars

Fra : DeBoss

Dato : 19-08-04 13:46

> Jeg kender ikke den nøjagtige pris - men dem der solgte os huset (han var
> maler) nævnte en pris på cirka 10.000 hvis det hele skal males. Huset er
> 167m2 + 90 m2 stald/lade. Det hele er malet på alle vægge.

Dejligt svar... Det var sku ikke meget trods alt..
Når man tænker på det kan holde 10-15 år

Jeg tror godt jeg kan holde til at male huset med det interval, og så for de
penge ;)

Mvh Dennis

Fra : Lars

Dato : 19-08-04 20:09

Hej Dennis,

> [...]
> Når man tænker på det kan holde 10-15 år
> Jeg tror godt jeg kan holde til at male huset med det interval, og så for

Jeps Det skræmte altså heller ikke os fra at købe det.

Nu har vi dog så solgt det igen og flytter til Sverige her 1/9 hvor vi har
købt en gård, som et den helt rigtige røde farve og i træ. Det skal med
garanti males

** Lars

Fra : DeBoss

Dato : 20-08-04 07:04

> [...]
> købt en gård, som et den helt rigtige røde farve og i træ. Det skal med

Lyder godtnok idyllisk...

God vind med de nye omgivelser
Du giver vel en bajer hvis man kigger forbi *GGGGG*

Mvh Dennis

Fra : Lars

Dato : 20-08-04 07:37

Hey Dennis,

> Lyder godtnok idyllisk...

Meget... Grænsende til at være totalt overdrevet - men det er nu engang
sådan vi gerne vil bo. Og så syntes vi det kunne være spændende at prøve
kræfter med et nyt land med alt hvad det indebærer.

> God vind med de nye omgivelser

Tak-tak!

> Du giver vel en bajer hvis man kigger forbi *GGGGG*

Hehe.. Jaeh - heldigvis arbejder jeg stadig i København, så det er nemt at
slæbe en ramme med hjem i ny og næ når det kræves! Så du kigger bare forbi,
så finder vi ud af det

** Lars

Fra : DeBoss

Dato : 20-08-04 23:04

> Meget... Grænsende til at være totalt overdrevet - men det er nu engang
> sådan vi gerne vil bo. Og så syntes vi det kunne være spændende at prøve
> kræfter med et nyt land med alt hvad det indebærer.

Helt klart.. Fedt at sådan rive rødderne op.. op prøve noget nyt

> Hehe.. Jaeh - heldigvis arbejder jeg stadig i København, så det er nemt at
> slæbe en ramme med hjem i ny og næ når det kræves! Så du kigger bare
> forbi,
> så finder vi ud af det

Så forstår jeg bedre, for det er da den største grund til at blive hængende
i DK.. Man kan sku da ikke få råd til en ordentlig brandert derovre *GGGGGG*

Men bilen.. Den blir' da billig.. !!! Det er lige før det kan opveje sprit
prisen...

Hygge

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-08-04 23:22

DeBoss wrote:

> Man kan sku da ikke få råd til en ordentlig brandert
> derovre *GGGGGG*
>
> Men bilen.. Den blir' da billig.. !!! Det er lige før det kan
> opveje sprit prisen...

ROFL

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk

Fra : Lars

Dato : 21-08-04 10:52

Hey,

> [...]

hængende
> i DK.. Man kan sku da ikke få råd til en ordentlig brandert derovre

*GG* Nixen.. Men nu ser det faktisk ud til at de sænker afgiften lidt -
ihvertifælde på sprit

> Men bilen.. Den blir' da billig.. !!! Det er lige før det kan opveje
sprit
> prisen...

Ohja... Cirka 1/3 af hvad den ville koste i Danmark. Det er også værd at
tage med.

** Lars

Fra : Peter C:\\

Dato : 19-08-04 10:27

> Kan jeg trække på nogle erfaringer og gode råd??

Hvis forarbejdet er gjort ordentligt kan det holde _meget_ længe

På mine forældres hus skrabede min far hele facaden fuldstændig ren
(håndkraft m. spartel) og gav den alkydgrunder og 2 gange plasticmaling.
Det var i 1990 og det holder endnu.
De efterfølgende 3 sider blev lavet i årene efter...det tog ca. en sommer
pr. side

Hvis forarbejdet IKKE er gjort ordentligt er der ingen grænser for hvor tit
du skal male

--
MVH Peter C:\
Bil-litteratur til salg/bytte: http://www.pc8.dk/litt-salg.htm

Fra : DeBoss

Dato : 19-08-04 11:39

> Det var i 1990 og det holder endnu.

> Hvis forarbejdet IKKE er gjort ordentligt er der ingen grænser for hvor
> tit
> du skal male

Det lyder fadme godt...

Nu ER huset jo malet af sælger..
Kan jeg på nogen måde se om forarbejdet er gjort godt nok ?

Mvh Dennis

Fra : Peter C:\\

Dato : 19-08-04 12:16

> Nu ER huset jo malet af sælger..
> Kan jeg på nogen måde se om forarbejdet er gjort godt nok ?

Jeg ved det faktisk ikke....ligsom JSM har svaret længere nede i tråden
ville jeg måske nok rådføre mig med en fagmand.

Fra : Martin Christiansen

Dato : 19-08-04 10:32

"DeBoss" <Dennis@Flyt_næsehornet_Bitnisse.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
for
> at det skal være pænt.. Og pænt skal det være ;)
>
> Kan jeg trække på nogle erfaringer og gode råd??

http://kortlink.dk/9m5

Her er lidt om maling af murværk

Martin Christiansen

Fra : Martin Christiansen

Dato : 19-08-04 10:35

"Martin Christiansen" <mc@city.invalid> skrev i en meddelelse

> http://kortlink.dk/9m5
>
> Her er lidt om maling af murværk

Hmmm. det var ikke det rigtige link.... Vi prøver igen...

http://kortlink.dk/9m8

Fra : Martin Christiansen

Dato : 19-08-04 11:04

"Martin Christiansen" <mc@city.invalid> skrev i en meddelelse

> Hmmm. det var ikke det rigtige link.... Vi prøver igen...
>
> http://kortlink.dk/9m8

Virker stadig ikke...

Se under Huset --> Alt om huset --> Mur & Facade på ovenstående link.

Martin Christiansen

Fra : DeBoss

Dato : 19-08-04 11:36

> Virker stadig ikke...
>
> Se under Huset --> Alt om huset --> Mur & Facade på ovenstående link.

Takker.. Kanon side ;)

Fra : JSM

Dato : 19-08-04 11:38

> [...]

for
> at det skal være pænt.. Og pænt skal det være ;)
>
> Kan jeg trække på nogle erfaringer og gode råd??

Hvis arbejdet er gjort rigtigt (og ikke som hos en bekendt hvor malingen
raslede af hans nymalede, nykøbte hus fordi den forrige ejer havde blot
smurt plastmaling oven på kalk) kan sådan noget holde i mange år. Prøv at
finde ud af hvornår huset sidst er blevet malet. Hvis det er længe siden, og
huset stadig ser pænt ud uden afskalninger og så'n, så er arbejdet
formentligt gjort rigtigt og kan holde i flere år endnu. Husk også at finde
ud af hvad det er malet med. Det er, har jeg fået at vide, en god ide at
forstætte med den samme type maling. Hvis huset er nymalet ville jeg nok få
en murer- og eller malermester med ud at checke om arbejdet er lavet
ordentligt.

mvh
Jesper

Fra : DeBoss

Dato : 19-08-04 13:15

> Snip en masse godt<
> en murer- og eller malermester med ud at checke om arbejdet er lavet
> ordentligt.
>
> mvh
> Jesper

Mange tak for svaret... Det var sku nok ikke en dum ide

Efter alle jeres svar, er jeg slet ikke så ræd alligevel ;)
Mvh Dennis

Fra : Jakob Aagaard Harder

Dato : 19-08-04 21:53

> [...]

for
> at det skal være pænt.. Og pænt skal det være ;)
>
> Kan jeg trække på nogle erfaringer og gode råd??

Få undersøgt, hvad det er malet med - er det en "naturlig" maling (silikat
eller lign kan det holde længe - hvis det er plasticmaling afhænger det
meget af udførelsen (og du har kun ringe muligheder for at rette op, hvis
det først er gjort dårligt - jvf. også indlæggene længere nede.