Opsætning af brændeovn.
Fra : Rasmus

Dato : 18-08-04 09:48

Hej gruppe.

Da vores gamle pottefyr afgik ved døden i foråret, vil jeg nu sætte en
brændeovn op i stedet. Jeg har en brændeovn som jeg selv har lavet, da jeg
gik på teknisk skole som smedelærling. Planen er at sætte ovnen ind i
"hullet" hvor fyret stod, men jeg er lidt i vildrede med om døren er for tæt
på ?
Fyret var ikke af typen med blæser, men fungerede ved ren strålevarme, og
så er der lavet kanaler til værelse og wc både på loft og i gulv.
Dette sikre at der sker en naturlig cirkulation af luften.

Jeg poster et billede i dk.binaer under "opsætning af brændeovn". Som jeg
har skrevet på væggen er der ca. 30 cm, fra døren og til hullet hvor
brændeovnen skal stå. Men er det nok når nu den ikke er DS godkendt, men jo
står inde i et hul ?

Fra : Roberto Saldo

Dato : 18-08-04 10:34

Rasmus wrote:
> [...]
> har skrevet på væggen er der ca. 30 cm, fra døren og til hullet hvor
> brændeovnen skal stå. Men er det nok når nu den ikke er DS godkendt, men jo

Den skal godkendes af din skorstensfejer.
Han bestemmer suverænt om det er lovligt.
Du skal være opmærksom på at selv om den tidligere ovn var lovlig
under gamle regler behøves en ny ikke være det da den skal følge
nutidige regler. Feks afstand til brændbare materialer (55cm så vidt
jeg husker).

--
/ Roberto Saldo (ST191 GLi l/b 1998ccm 93kW/183Nm)

Fra : anders majland

Dato : 18-08-04 19:05

> Den skal godkendes af din skorstensfejer.
> Han bestemmer suverænt om det er lovligt.

Bestemmer og bestemmer - han skal sikre at loven overholdes. En tur på
biblioteket efter SBI anvisning 189 kunne være en god start.

Men der står nu også en del i bygningsreglementet. (find den på
www.retsinfo.dk ( Bygningsreglement for småhuse nr. 452 af 24 juni 1998)
eller (bedre) som pdf på www.rockwool.dk)

Et par uddrag
8.1.4 Varmeafgivelsen må ikke medføre højere temperaturer
på brændbare materialer end 80°C.
8.5.1 Den udvendige side af ildsteder skal mindst holdes
i en afstand af 500 mm fra brændbart materiale i
væg og loft,

Men jeg er ikke klar over hvordan man ser på dit "problem" da ovnen jo
ikke afgiver varme i retning mod døren da den er rundt om hjørnet. Jeg
vil mene at det er 8.1.4 der er "problemet" og ikke så meget 8.5.1. Men
jeg har aflveret SBI 189 på biblioteket igen.....

Men som foreslået af Saldo - Ring til kommunens og få tlf. nummeret på
skorstensfejeren.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Roberto Saldo

Dato : 21-08-04 08:54

anders majland wrote:

> Bestemmer og bestemmer - han skal sikre at loven overholdes. En tur på
> biblioteket efter SBI anvisning 189 kunne være en god start.

Jeg mener bare at hvis ike han godkender den er det ikke lovligt og
huset kan ikke brandforsikres.

Mvh
Roberto

Fra : Rasmus

Dato : 22-08-04 07:51

"Rasmus" <r_w_o@FJERNtdcspace.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> har skrevet på væggen er der ca. 30 cm, fra døren og til hullet hvor
> brændeovnen skal stå. Men er det nok når nu den ikke er DS godkendt, men

Vi har nu købt en vardeovn
http://www.vardeovne.dk/ovne.php?lang=dk&type=thuroe1&variant=staal . Så nu
skulle der ikke være nogle problemer, andet at jeg selv skal sætte den op.
Men man er vel håndværker

Fra : anders majland

Dato : 22-08-04 20:40

> Så nu skulle der ikke være nogle problemer, andet at jeg selv skal
> sætte den op. Men man er vel håndværker

Husk at få den synet* når den er installeret og inden der tændes op
første gang...

* af den lokale skorstensfejer