Foto
IBM760 5420
Teil 3020
B+W kontra Hoya
Fra : Dennis Meng

Dato : 01-09-04 10:11

Heysa,

Når man skal have Polaroid filter, grå-filter el. graduerings filter - er
der så stor forskel på standard Hoya HMC filtre kontra standard B+W filtre?
Er der tydelig forskel på resultatet - de skal benyttes på et D70 ??

Prisen er jo kæmpe forskel

/Dennis

Fra : Peter Schroeder

Dato : 01-09-04 11:14

"Dennis Meng" skrev
> Når man skal have Polaroid filter, grå-filter el. graduerings filter - er
> der så stor forskel på standard Hoya HMC filtre kontra standard B+W filtre?
> Er der tydelig forskel på resultatet - de skal benyttes på et D70 ??

Forskellen burde angivelig ligge i tolerancerne.
Lige som med uoriginale objektiver.
B&W burde altså frasortere en større del end Hoya.
Om de så gør det, er en helt anden sag...

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : pwa

Dato : 01-09-04 12:14

"Dennis Meng" <dennis.fjerndette@dpnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
filtre?
> Er der tydelig forskel på resultatet - de skal benyttes på et D70 ??

Hvorfor ikke bruge Nikons egne filtre,
der er jo ingen grund til at sætte ukendte "glasskår" foran gode objektiver.
v/h pwa

Fra : Martin K. R.

Dato : 01-09-04 12:44

"pwa" <pagolinux@webspeed.dk> wrote in message

> [...]
> filtre?

> Hvorfor ikke bruge Nikons egne filtre,
> der er jo ingen grund til at sætte ukendte "glasskår" foran gode

Næ, men hvis Nikon gør som Canon, så kan man ikke være sikker på at det er
det 'sikreste' til kameraet. Canons filtre er f.eks. Tiffen filtre med Canon
navn på, og de imponerer ikke mht. kvalitet.

Martin

Fra : Kim@naturfotografi d~

Dato : 01-09-04 14:17

"Martin K. R." <mr@fjerndette-get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Canon
> navn på, og de imponerer ikke mht. kvalitet.

Hvor ved du det fra? Jeg har da iøvrigt set flere glimrende tests af Canon
filtre - ja, og Nikons ditto.

Mvh Kim
www.naturfotografi.dk

Fra : Martin K. R.

Dato : 01-09-04 14:55

"Kim@naturfotografi dot dk" <kim@naturfotografi.dk> wrote in message
> "Martin K. R." <mr@fjerndette-get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Canon
>
> Hvor ved du det fra? Jeg har da iøvrigt set flere glimrende tests af Canon
> filtre - ja, og Nikons ditto.

Jeg kan naturligvis kun bedømme det ud fra de Canon filtre jeg selv har
haft. Det var så lette at jeg først troede det var plastic og meget groft
håndværksmæssigt udført. De kunne slet ikke sammenlignes med byggekvaliteten
af B+W og Heliopan filtre.
Desuden er Tiffen vel ikke kendt for at være 'high-end'?

Martin

Fra : Kim@naturfotografi d~

Dato : 01-09-04 17:29

> [...]
byggekvaliteten
> af B+W og Heliopan filtre.
> Desuden er Tiffen vel ikke kendt for at være 'high-end'?

Men derfra til at du konkluderede:
"Canons filtre er f.eks. Tiffen filtre med Canon
navn på, og de imponerer ikke mht. kvalitet."

Men du har måske ment, at de kvalitetsmæssigt minder om Tiffen?

Jeg har nu set tests af filtre (pol), hvor der måles på opløsningen (linier
pr. mm) og der var himmelvid forskel mellem de gode og de mindre gode - og i
den test var såvel Nikon, Canon og Hoya blandt de gode.

Selv har jeg både Nikon, BW, Hoya og jeg er ikke i tvivl om, at Nikons er
bedre end de polfiltre jeg har i andre mærker - størrelse, kvalitet og ingen
vignettering. Det er lidt sværere at vurdere kvaliteten når der er tale om
SH filtre eller UV/Skylight o.l.

Mvh Kim
www.naturfotografi.dk

Fra : Martin K. R.

Dato : 01-09-04 21:10

> [...]
> navn på, og de imponerer ikke mht. kvalitet."
>
> Men du har måske ment, at de kvalitetsmæssigt minder om Tiffen?

Nej, jeg havde blot hørt fra flere sider at Canon OEM'ede Tiffen filtre. Men
jeg fandt lige dette citat fra en tråd på www.robgalbraith.com, som vel
giver os begge ret:

<CITAT start>

It depends on the filter and also which country you are talking about. In
the case of Circular Polarizers, Canon USA and Canon Canada both sell the
versions supplied by Canon Inc. from Japan. They are not OEM'd from Tiffen,
as the pricing would indicate.

The only OEM filters currently sold by Canon USA and Canon Canada are the
52mm, 58mm, 72mm and 77mm Haze filters.

<CITAT slut>

> [...]
> ingen
> vignettering. Det er lidt sværere at vurdere kvaliteten når der er tale om

OK, se ovenstående citat. De Canon filtre jeg har haft, har ikke været
pol-filtre.

Martin

Fra : AS

Dato : 01-09-04 14:35

Bl.a., kan de findes på en eller anden netbutik?

Fra : ;o\)-max-

Dato : 01-09-04 14:22

"Dennis Meng"
> [...]
> der så stor forskel på standard Hoya HMC filtre kontra standard B+W filtre?
> Er der tydelig forskel på resultatet - de skal benyttes på et D70 ??

Køb de billigste du vil ikke kunne se forskel..!-max-

Fra : Jan Bøgh

Dato : 01-09-04 15:29

-max- wrote:

> Køb de billigste du vil ikke kunne se forskel..!-max-

Det er også min oplevelse - men derimod kan der være forskel på, hvor godt
gevindet er udført. Det er en pain in the as, hvis et filter går meget
stramt.

vh
Jan

Fra : ;o\)-max-

Dato : 01-09-04 15:38

"Jan Bøgh"

> Det er også min oplevelse - men derimod kan der være forskel på, hvor godt
> gevindet er udført. Det er en pain in the as, hvis et filter går meget
> [...]

De er heller ikke beregnet til at blie screwed in the ass..

Jeg har brugt mange forskellige, fra 20kr til 2000kr,
de kan allesamme sætte sig, men imo ikke det store
problem.. -max-

Fra : Peter Rongsted

Dato : 01-09-04 23:21

";o\)-max-" <ma22x3@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
>Jeg har brugt mange forskellige, fra 20kr til 2000kr,
>de kan allesamme sætte sig, men imo ikke det store

Den største fordel ved B+W filtre er nok, at de bruger messing til deres
filterringe. De fleste (hvis ikke alle) andre bruger aluminium, som har
en tendens til at sætte sig.

B+W bruger glas fra Schott, som også bruges i Carl Zeiss objektiver. Så
glaskvaliteten er der ikke noget i vejen med.

Peter

Fra : JDH

Dato : 01-09-04 14:27

"Dennis Meng" wrote:

> [...]
filtre?
> Er der tydelig forskel på resultatet - de skal benyttes på et D70 ??

Hej Dennis

Du skal blot huske på, at en kæde aldrig er bedre end det svageste led...
Det er med andre ord både synd og skam at skrue et filter af tvivlsom
kvalitet foran en højkvalitetsoptik.

Om der er kvalitetsforskel mellem Hoya og B+W skal jeg lade være usagt ...
men prisen kunne jo være en indikator. Man får (som tommelfingerregel) det,
man betaler for.

J. Hansen

Fra : Dennis Meng

Dato : 01-09-04 15:21

Men hvordan er Hoya så kontra Cokin (ikke deres firkantede system, men alm.
filtre som skrues på) ??

/Dennis