Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
ny monitor/skærm
Fra : fam. Ager

Dato : 28-08-04 09:20

hej ng..

min nu værende skærm er ved at stå af, og skal derfor investere i en
ny...Men hvad kan anbefales roder meget med billeder.. nogen med gode ideér
og anbefalinger,gerne links.....

pris leje ca.max 2500,-kr

torben

Fra : fam. Ager

Dato : 28-08-04 11:25

hej ng..

har selv fundet denne, nogen meninger eller erfaringer???

torben

Fra : Hans Kruse

Dato : 28-08-04 12:54

> har selv fundet denne, nogen meninger eller erfaringer???

Jeg vil anbefale at se på fladskærme i god kvalitet og ikke spare for meget.
Mvh, Hans

Fra : Bo Bjerre

Dato : 28-08-04 13:31

> Jeg vil anbefale at se på fladskærme i god kvalitet og ikke spare for
meget.
> Mvh, Hans

Er der noget specielt man skal kigge efter ved fladskærmt, for at de kan
leverer rigtigt gode farver?
Dem jeg har (3-4år gamle) kan lave kulørte billeder, men bestemt ikke bruges
til fotoarbejde.

-noget fabrikat / model ?

Fra : AS

Dato : 28-08-04 16:07

De svageste steder af TFT monitor er:
1. ikke nok mørke toner (hvis ikke kan viser under 10%, kan ikke bruges til
foto. OK, hvis viser 3-4%) Kontrast ratio siger lidt om det. absolut min
450:1, jo mere, jo bedre.
2. synsvinkel skal være min 170 grader, typisk 150-160, men forskelen er
rigtig stor til foto
3. farver mængde. Desverre, der findes ikke i naturen med flere end 24 bits.
Så skal der skal være min 24 bits, dvs 16,7 mln farver, ikke 16 eller 16,2.

Generelt må man ikke stole på producenten, endnu være salgsassistent...

Fra : Hans Kruse

Dato : 28-08-04 17:05

> [...]
> leverer rigtigt gode farver?
> Dem jeg har (3-4år gamle) kan lave kulørte billeder, men bestemt ikke

Det ser bestemt ud til at fladskærmene er blevet meget bedre

http://luminous-landscape.com/reviews/displays.shtml
http://luminous-landscape.com/tutorials/digital1.shtml

Sammenligning af forskellige skærme
http://tech-report.com/reviews/2004q1/lcds/index.x?pg=1

Her er nogle reviews
http://reviews.designtechnica.com/reviews_cat-12.html

High-end eksempel er her og koster 14.500kr i DK. opløsning 1920x1200
kontrast 1:500
http://reviews.designtechnica.com/review1695.html

MEN det er også klart at man betaler en del ekstra ift. en CRT skærm. Så
hvis man vil have så stor en skræm som muligt for så få penge som muligt, så
er CRT stadig løsningen, hvis man har pladsen til det.

Efter at have brugt noget tid på at søge på nettet, må jeg sige at det er
meget tyndt med seriøse reviews af skærme, specielt for fotografer. Hvis der
er nogen der er uenige og har nogle links ville det være meget velkomment.

Mvh, Hans

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 01-09-04 06:38

"Bo Bjerre" <post@sidebanenFJERNES.dk> writes:

> [...]
> leverer rigtigt gode farver?
> Dem jeg har (3-4år gamle) kan lave kulørte billeder, men bestemt ikke bruges

Viewsonic VP201b ? - fåes til under 7000Kr og møder de specs som er
nævnt (>170 grader sysnsvinkel, ned til 3-4% intensitet).

Kai, som netop har anskaffet en sådan

Fra : ;o\)-max-

Dato : 28-08-04 11:34

"fam. Ager"
> [...]
>
> min nu værende skærm er ved at stå af, og skal derfor investere i en
> ny...Men hvad kan anbefales roder meget med billeder.. nogen med gode ideér

Jeg tror ski du er i den forkerte nyhedsgruppe.. Er der ikke en
der hedder noget med hardware.monitor eller noget lignende.
Samsung er vidst ok og billigt.. -max-

Fra : fam. Ager

Dato : 28-08-04 11:37

"-max-" <ma22x3@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg tror ski du er i den forkerte nyhedsgruppe.. Er der ikke en
> der hedder noget med hardware.monitor eller noget lignende.
> Samsung er vidst ok og billigt.. -max-

hej

tja, jeg tænkte bare at der muligvis var nogen af jer foto"nørder" der havde
en skærm de måske ville anbefale...eller noget i den retning...

Fra : ;o\)-max-

Dato : 28-08-04 11:39

"fam. Ager"

> "-max-"

> hej
>
> tja, jeg tænkte bare at der muligvis var nogen af jer foto"nørder" der havde
> en skærm de måske ville anbefale...eller noget i den retning...

Sony..!! -max-

Fra : AS

Dato : 28-08-04 11:52

Hvis man kan akceptere denne design. Deres CRT er OK.

Jeg har oplevet, at Eizo er gode til billeder.

Fra : Hans Kruse

Dato : 28-08-04 12:25

> tja, jeg tænkte bare at der muligvis var nogen af jer foto"nørder" der
havde
> en skærm de måske ville anbefale...eller noget i den retning...

Tilsyneladende ikke endnu, men hvad med at gå i en computer butik og se lidt
på de skærme, de typisk har opstillet? Måske er der nogle reviews et eller
andet sted på nettet. Jeg lavede en hurtig søgning med Google og fandt ikke
umiddlebart noget (udover Michael Reichmanns artikkel). Men der er vel en
eller anden i gruppen, som har studeret det. Selvfølgelig skal fotos ses på
papir, men en god skærm er nu guld værd.

Mvh, Hans

Fra : Hans Kruse

Dato : 28-08-04 12:17

> Jeg tror ski du er i den forkerte nyhedsgruppe.. Er der ikke en
> der hedder noget med hardware.monitor eller noget lignende.
> Samsung er vidst ok og billigt.. -max-

Undskyld max, men jeg synes da er et meget relevant spørgsmål her, da der er
meget store forskelle på monitorer og specielt fladskærme har jeg ladet mig
fortælle.
Jeg har set nogle fladskærme, som bestemt ikke var gode til fotos. Hvis man
står i en computerforretning (f.eks. Computer City) og ser en række
monitorer så er der også himmelvid forskel på dem. Jeg har selv en gammel
20" EIZO Flexscan T660i 10 år gammel ca. som er ganske god og skarp, men
højst kan vise i 1280x1024. Med en ny skærm ville jeg gå op til 20" eller
21" og 1600x1200 opløsning. De koster fra en ca. 6500 og opefter iflg.
edbpriser.

En lidt aldrende artikkel er her
http://www.luminous-landscape.com/reviews/displays.shtml og har ikke
studeret emnet videre, men det ville nok være umagen værd en investering i
en ny skærm.

Mvh, Hans

Fra : ;o\)-max-

Dato : 28-08-04 17:11

"Hans Kruse"

> [...]
> http://www.luminous-landscape.com/reviews/displays.shtml og har ikke
> studeret emnet videre, men det ville nok være umagen værd en investering i

Jaja Hans - jeg rev jo heller ikke hovedet af fyren Hvis man
tar' et kig i "monitor" gruppen, vil man se en expertise som, hm hm
tilsyneladende ikke er her, hehe.. Det nytter jo ligsom ikkke at
vi foreslår, LaCie, Eizo og Sony, når manden kun vil ofre 2500,-
Men den ViewSonic han selv linker til er sikkert helt fremragende,
og du kan bide dig i næsen på at hvis den har skavanker, så er de
helt oppe på tærene over det i "monitor" gruppen.. -max-

Fra : Erik W.

Dato : 28-08-04 19:04

"-max-" skrev i meddelelse
Hvis man
> tar' et kig i "monitor" gruppen, vil man se en expertise som, hm hm
> tilsyneladende ikke er her, hehe..

som hedder News:dk.edb.hardware.skaerm

> [...]
> og du kan bide dig i næsen på at hvis den har skavanker, så er de
> helt oppe på tærene over det i "monitor" gruppen.. -max-

Viewsonic er et godt mærke. For mig ville det vigtigste være ift. en CRT
skærm være om den yder en ordentlig frekvens ved den opløsning jeg regner
med at bruge. Dem kan man se her
http://www.viewsoniceurope.com/data/60/E92f+SB.pdf det ser okay ud især ved
1280*1024 hvor den kører 88Khz. 1600*1200 kan den også bruges til når man
brug for lidt ekstra plads på skrivebordet.
Man kunne vælge en af Samsungerne i samme prisklasse eller den helt nye
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=98346 997DF der ligger lige over
2000kr. Ser da også meget spændende ud.

Jeg har selv en god TFT skærm Acer AL732, den er virkeligt god til
tekstbehandling, som jeg laver meget af, men billedbehandling biliver den
sgu aldrig verdenmester i.

Mvh Erik

Fra : Sorte Per

Dato : 28-08-04 12:00

Hej Torben ...

Jeg har lige købt ny Computer og Monitor den er
ikke leveret endnu men jeg har købt en
Philips Monitor som du kan se på denne Link:

Jeg roder også med billeder og denne skulle være
fladskærm men ellers traditionel en rigtig god
grafikskærm ...

Jeg har pt. også en 19" fra Medion også den
er jeg 100% glad for men Philips tror jeg
ikke man går fejl af - den har i øvrigt 3 års
garanti ...

Glæder mig får den leveret den 6/9-04 sammen
med et nyt Kraftværk på 2,8 Ghz ....

Med venlig hilsen
Keld
--
Keld Gydum -
DK-9900 Frederikshavn

Fra : Bo Bjerre

Dato : 28-08-04 13:09

"fam. Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
>
> min nu værende skærm er ved at stå af, og skal derfor investere i en
> ny...Men hvad kan anbefales roder meget med billeder.. nogen med gode

Ha, jeg tror ikke du kan leje en skærm

Jeg har et par Samsung skærme. Den ene hedder SyncMaster 1200NF (22") og den
anden 959NF (19"). De laver rigtigt gode farver og er til at købe for penge.
19" er set til ca 2.200kr og 22" koster ca det dobbelte. Jeg har dem på et
Matrox Parhelia kort, der giver rigtigt gode
muligheder for farve kalibrering.

Jeg kører 1792x1344 pixels på den store og 1200x1600 på den "lille"

Lavt stdby forbrug og et rigtigt godt billedrør (Sony??)

Bo //
-fortæl hvad du køber, og gerne med kommentarer til

Fra : nyrup

Dato : 28-08-04 14:34

Jeg har en ide om at fladskærme ikke er gode til billeder.
Pladsmæssigt ville en fladskærm lige ha' været sagen for mig,
men da min gamle monitor stod af valgte jeg pga. billedarbejde en ny
CRT-monitor og ikke en fladskærm.
Jeg købte en Philips 107E, da jeg har en gammel Philips s/h monitor som
stadig fungerer efter mange år. Men der er stor forskel på hvor skarpt
monitorer tegner, så det er vigtigt at kunne se dem tændt ved siden af
hinanden.

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 28-08-04 21:22

nyrup wrote:
> [...]
> Pladsmæssigt ville en fladskærm lige ha' været sagen for mig,
> men da min gamle monitor stod af valgte jeg pga. billedarbejde en ny

Jeg tro nok at de nyere tft-skærm er ok til
grafisk/foto/billedbehandling. Prøv at se på appels nye skærme.

Hilsen Tommy Hjorth

Fra : Lene og Niels Anders~

Dato : 28-08-04 18:55

> [...]
>
> min nu værende skærm er ved at stå af, og skal derfor investere i en
> ny...Men hvad kan anbefales roder meget med billeder.. nogen med gode

Da jeg sidst skulle skifte faldt mit valg på Samsung SyncMaster 959nf. Den
er yderst prisbillig i forhold til kvaliteten mener jeg ga' omkring 2200,-
hos SHG.

Hilsen Niels

Fra : Helge Olsen

Dato : 29-08-04 00:29

> [...]
>
> min nu værende skærm er ved at stå af, og skal derfor investere i en
> ny...Men hvad kan anbefales roder meget med billeder.. nogen med gode

Hei.

Hjemme har jeg en Nokia 445Xi 21" skjerm som jeg kjøpte pent brukt for 1700
NOK. Dette er til dags dato den beste skjermen jeg har hatt. Har ingen
problemer å få samme farger på print som på skjerm. Med ditt budsjett tror
jeg du gjør lurest i å prøve å finne en brukt "highend" skjerm fra Nokia
eller Eizo.

Eizo lager ypperlige flatskjermer for medisinsk/diagnostisk bruk men da
snakker vi prisklasse 20000 NOK og oppover. Har tilgang på Eizo R11 18"
flatskjerm på jobben, og den er langt på vei like god som Nokiaen jeg har
hjemme.

For de som kun driver med svarthvitt har de en 3megapixel gråskalaskjerm
kalt G31 til 85000(!) NOK som er helt fantastisk. Finnes også en 5megapixel
G51 men den tør jeg ikke engang gjette prisen på :)

Mye babling her, men som jeg sa tidligere er mitt råd at du prøver å finne
deg en brukt highend skjerm (med garanti?) i stedet for å gå for en ny
skjerm i lavprisklasse.

/Helge