Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Spørgsmål om Nikon
Fra : Jane :o)

Dato : 24-08-04 19:49

Kan jeg bruge mine Nikon Linser fra mit "gamle" almindelige kamera (f-601) -
til de nye digital-spejlrefleks-kameraer - såsom 70 o.s.v...?

Linserne er følgende: 35-70.. 1:3.3-4.5 samt 75-300 1:4.5-5.6

Iøvrigt vil jeg spørge om det er ok linser, da jeg ikke har særlig meget
forstand på det - men bare tager billeder?

Mvh Jane
----
Www.janemark.dk

Fra : HKJ

Dato : 24-08-04 19:56

"Jane " <virker@hotmail.com> wrote in message
> Kan jeg bruge mine Nikon Linser fra mit "gamle" almindelige kamera
(f-601) -
> til de nye digital-spejlrefleks-kameraer - såsom 70 o.s.v...?

Så lang tid de hedder noget med AF (dvs. har autofocus), så vil de virke
100% på D70.

Du skal dog være opmærksom på at du får mere tele virkning, så du bør købe
18-70 objektivet med, for at få lidt vidvinkel.

Fra : Jane :o)

Dato : 24-08-04 20:10

> [...]
>
> Du skal dog være opmærksom på at du får mere tele virkning, så du bør købe
> 18-70 objektivet med, for at få lidt vidvinkel.

Det er simpelthen fordi jeg svinger mellem at vælge et Canon og et Nikon.
Men hvis mine linser virker på et nyt digital-kamera, vil det nok være dumt
at vælge Canon.

Hvad er prisen for sådan et par linser mon, som jeg skrev jeg har. Og det ER
AF linser...

Mvh Jane (der ikke ved om det skal være Canon eller Nikon I fremtiden)

Fra : Mikael Ejberg Peders~

Dato : 24-08-04 21:02

On Tue, 24 Aug 2004 20:55:58 +0200, "HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> wrote:

>Så lang tid de hedder noget med AF (dvs. har autofocus), så vil de virke
>100% på D70.

Mjaeh, næsten. Kun hvis det er "D" eller "G" type CPU-objektiver
virker kameraet 100%. Hvis det ikke er "D" eller "G" typer, så mister
man 3D metering muligheden i kameraet.
Det er dog ikke rigtig noget som jeg ville græde mig selv i søvn over
om natten. Men helt 100% kan man ikke kalde det

M.v.h. Mikael

--
Mikael Ejberg Pedersen

Fra : HKJ

Dato : 24-08-04 21:18

"Mikael Ejberg Pedersen" <mikael@ejberg.NO_SPAM_HERE.dk> wrote in message

> Mjaeh, næsten. Kun hvis det er "D" eller "G" type CPU-objektiver
> virker kameraet 100%. Hvis det ikke er "D" eller "G" typer, så mister
> man 3D metering muligheden i kameraet.

Afstands information mangler selvfølgelig, men hvor har det praktisk
betydning?

> Det er dog ikke rigtig noget som jeg ville græde mig selv i søvn over
> om natten. Men helt 100% kan man ikke kalde det

Ud fra et brugsmæssing synspunkt, vil der ikke være noget forskel.
Du vil måske, i enkelte situationer, få en lidt dårlige beregnet
eksponering, når du bruger et objektiv uden afstandsinformation.

For Jane er jeg overbevist om at der ikke vil være nogen forskel.

Fra : AS

Dato : 24-08-04 23:16

foto med flash, når man har hvid væggen i baggrund, endnu værre en spejl.

Fra : Morten Lind

Dato : 24-08-04 20:07

> [...]

> Iøvrigt vil jeg spørge om det er ok linser, da jeg ikke har særlig meget
> forstand på det - men bare tager billeder?

.......bryder mig ikke om zoomoptikker, men hvis de passer i fatningen
kan du godt bruge dine optikker. Linser er det, der sidder inde i
optikken.
1:2 og 1:2,8 havde nok været bedre, men skyd du bare løs
M.(Undskyld forstyrrelsen)

Fra : Reidar Solberg

Dato : 24-08-04 20:08

Ta en titt her om forklaring på hva som skjer når du bruker dine objektiv på
et digitalt SLR

http://www.fototips.no/index.php?side=objektiv2&fra=t&sidenr=2

- Reidar

"Jane " <virker@hotmail.com> skrev i melding

Fra : Jane :o)

Dato : 24-08-04 20:16

On 24/08/04 21:08, in article rmMWc.2811$g%5.36333@news2.e.nsc.no, "Reidar
Solberg" <rei.sol@online.no> wrote:

> Ta en titt her om forklaring på hva som skjer når du bruker dine objektiv på
> et digitalt SLR
>
> http://www.fototips.no/index.php?side=objektiv2&fra=t&sidenr=2

Nu håber jeg ikke jeg er total dum - Men mener de, at det billede jeg så ser
I kameraet, bliver "beskåret" på det færdige billede? Sådan at ikke hele det
jeg ser kommer med på det færdige billede?
Hvis jeg altså bruger mine linser på et digitalkamera?

Mvh Jane
---
Www.janemark.dk

Fra : Reidar Solberg

Dato : 24-08-04 20:23

Nei - ikke i forhold til det du ser i søkeren på det digitale SLR, men i
forhold til det du ser i søkeren på et filmbasert SLR.
Mange tror at brennvidden blir større på et digitalt SLR, men det er bare
bildevinkelen(synsvinkelen) som blir mindre - dvs. samme "prinsipp" som når
det blir beskåret.

Håper dette hjalp litt.

Fra : Anders F

Dato : 24-08-04 21:37

> [...]
>
> Iøvrigt vil jeg spørge om det er ok linser, da jeg ikke har særlig meget
> forstand på det - men bare tager billeder?

Det er faktisk en god indgang!
Jeg vil dog umiddelbart mene, at dine to objektiver /ikke/ skal afgøre om du
smider 8-15K efter Canon, Nikon eller nogen andres dSLR.

35-70'eren er garanteret ringere end den 18-70 der følger med D70 kittet. En
75-300 er sæ'følig aldrig at foragte (den står vel i en 1500-2000)... Jeg
savner min gamle Sigma selvom den var ringe

/Anders

Fra : HKJ

Dato : 24-08-04 21:45

"Anders F" <af-spam@hi5.dk> wrote in message

> 35-70'eren er garanteret ringere end den 18-70 der følger med D70 kittet.
En
> 75-300 er sæ'følig aldrig at foragte (den står vel i en 1500-2000)...

Faktisk kan den fås til under 1500 kr fra ny. Hvis det skal være ED udgaven
er det nærmere 3500.

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 24-08-04 22:03

> En
>
> Faktisk kan den fås til under 1500 kr fra ny. Hvis det skal være ED
udgaven
> er det nærmere 3500.

Den gamle Nikkor AF 75-300mm f/4.5-5.6 bliver ikke lavet mere og brugtprisen
på den er ca. 1500,-kr. Jeg bruger den selv, og er faktisk ganske godt
tilfreds med den, den tegner godt af en billig zoom. Ifølge www.photodo.com
er den skarpere end de nye Nikkor AF 70-300 mm f/4.0-5.6.