Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
nyt cam: olympus 760 zoom
Fra : Anders Lund

Dato : 22-08-04 20:35

Min far skal have et digital kamera. Han har udset sig olympus' c-760 zoom.
Er der nogen der kender denne model.
Er der andre gode kameraer i prisklassen som han bør overveje.
Han har prøvet at sammenligne kameraet med finepix s5000, i virkeligheden.
Og her er han altså stemt for olympusen.

Hvad siger i?

Mvh
Anders Lund

Fra : Lars Strange

Dato : 23-08-04 10:28

"Anders Lund" <Anders@FjernDetteZaim.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Han har prøvet at sammenligne kameraet med finepix s5000, i virkeligheden.
> Og her er han altså stemt for olympusen.

Jeg købte dette kamera i foråret og er rigtig godt tilfreds. Mit 2. valg var
også et S5000 fra Fuji og specifikationerne er så ens, at det nok mere er fx
fysisk opbygning og menuer, der afgør om man vælger det ene frem for det
andet.

Mit forrige kamera var et Olympus C-100Zoom (decideret point'n'shoot) og
C-760 er fint for én, der vil et skridt videre mht. indstillingsmuligheder
(men auto-funktionen virker også fint).

Jeg kan ikke rigtigt komme med andre anbefalinger i samme prisklasse, da jeg
regner med, at han bl.a. har fået øje på S5000 og C-760 pga. 10x zoom - og
de to kameraer var, på det tidspunkt jeg købte, de to eneste med de
specifikationer i den prisklasse.

/Lars

Fra : Erling

Dato : 23-08-04 21:03

"Anders Lund" <Anders@FjernDetteZaim.dk> skrev:

> Min far skal have et digital kamera. Han har udset sig olympus' c-760
zoom.

Har selv det kamera og kan varmt anbefale. Optikken er god, tegner skarpt i
hele billedfladen uden forstyrrelser, farvegengivelsen er god og der er
mange manuelle indstillingsmuligheder via menu for den lidt mere avancerede
bruger.
En anden nyttig detalje: Olympus C760 kan gemme optagelser i formatet 3:2,
som giver kopier i 10 x 15. De fleste kameraer opererer i formatet 4:3 - og
kopier ved gængs fremkaldelse bliver så enten med hvid kant eller format 10
x 13,3
Kameraet har selvfølgelig "kun" 3,2 megapixel, men det dækker fuldt ud
behovet for de fleste almindelige brugere, og var et bevidst valg fra min
side. Forstørrelser op til 20 x 30 cm i god fotokvalitet er ikke noget
problem. De færreste har behov for mere.
Men kameraproducenter og fotohandlere vil jo gerne sælgere kameraer med
mange megapixels - jo flere jo bedre. Det er som om udviklingen har
koncentreret sig om at øge antal af pixel. Som på PC-området: bare CPUen
står for en masse MHz jo bedre - uanset PCens flaskehalse iøvrigt.

mvh

Erling Grau