Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
macro med D70
Fra : Lars

Dato : 22-08-04 17:32

Hej

Efter at have set en lang stribe af macrofotos taget med D70 skulle jeg da
også lige prøve ....

Men hvad gør jeg mon forkert - eller er det mit kamera der har en fejl...
jeg kan slet slet ikke komme tæt på noget som helt... Hvis jeg bruger
"blomsten" og skulle lade kameraet styre det selv ville jeg da tro jeg kunne
komme noget tættere på en de 20-25 cm jeg kan med mit 18-70mm - og det er
der få ikke meget macro i. Med mit 70-300 er det flere meter væk

Hjælp...

/lars

Fra : HKJ

Dato : 22-08-04 17:37

"Lars" <skolegade@c.dk> wrote in message
> [...]
> komme noget tættere på en de 20-25 cm jeg kan med mit 18-70mm - og det er
> der få ikke meget macro i. Med mit 70-300 er det flere meter væk

For at komme tæt på skal du have et macro objektiv.
De kan fås fra Nikon, Sigma og Tamron.

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 22-08-04 17:44

"Lars" <skolegade@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> komme noget tættere på en de 20-25 cm jeg kan med mit 18-70mm - og det er
> der få ikke meget macro i. Med mit 70-300 er det flere meter væk

Nu er der forskel på, hvor tæt på et objektiv kan fokusere, og
teleobjektiver er ikke just kendt for at gå tæt på. Derimod forstørrer de i
forhold til din 18-70, og det kompenserer noget for det. Min 75-300 går ind
til 1,5 meter, og det er udemærket til sommerfugle og guldsmede og sådan.
Men hvis du vil helt tæt på, er der ingen vej udenom enten closeup-linser,
et rigtigt makroobjektiv eller mellemringe.

Fra : AS

Dato : 22-08-04 18:00

Du skal finde en macro objektiv først. Hvis du ikke tænker om insekter,
absolut bedst er Nikkor 60 2.8. Der er nogle, som købt Nikon pga af denne
objektiv. Lidt billigere, men stadig godt kan være en Tamron Macro 90 2.8
Di.

Fra : Reidar Solberg

Dato : 22-08-04 18:09

Om du vil lese litt om makro/nærfotografering og objektiver - finner du noe
her og på andre sider på nettstedet.

http://www.fototips.no/index.php?fra=t&side=naerbilder2&sidenr=2
om norsk går bra...

- Reidar

"Lars" <skolegade@c.dk> skrev i melding

Fra : Reidar Solberg

Dato : 22-08-04 19:06

Har tatt noen illustrasjonsbilder med D70 og Nikkor 105 (makrolinse) som
fokuserer til 1:1
Resultatet kan sees her:
http://www.bergensportalen.no/illustrasjon/ill_d70_nikkor105.jpg

Hovedbildet er et utsnitt av lille bildet oppe til venstre. Oppe til høyre
er verandakassen med blomstene i...
D70 gjør jobben, men krever at man kommer nærme nok - og det bestemmer
objektivet.

Fra : Lars

Dato : 22-08-04 19:26

Mange tak for alle jeres svar...