Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sigma vs. Nikkor
Fra : Dennis Meng

Dato : 22-08-04 11:35

Heysa,

Som opfølgning på mit tidligere indlæg omkring ønske for makro
fotografering, så har jeg kigget lidt på en omtalt linse i tråden.
Det drejer sig om:
Sigma DL II 4,0-5,6/70-300 Super NAFD

Min tanke var at erstatte min Nikkor AF-G 70-300mm 4-5.6 linse med
ovenstående, da ovenstående har mulighed for bedre makro fotografering end
Nikkor'en har.

Men er der nogen der kan fortælle om Sigma'en er ringere kvalitetsmæssigt
end Nikkor'en ?? De har jo samme spec. mht. F tallet umiddelbart.....

Eller er det bedre at købe et makro filter fra B+W til min Nikkor linse?

Mvh Dennis

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 22-08-04 11:44

Dennis Meng <dennis.fjerndette@dpnet.dk> wrote:
<snip>
> fotografering, s? har jeg kigget lidt p? en omtalt linse i tr?den.
<snip>
> Min tanke var at erstatte min Nikkor AF-G 70-300mm 4-5.6 linse med
<snip>
> Eller er det bedre at k?be et makro filter fra B+W til min Nikkor linse?
<snip>

Det hedder et objektiv - linser er noget man spiser. ;)

Lidt mere seriøst: Et decideret makro-objektiv giver ifg. min erfaring
noget bedre kvalitet end brugen af en nærlinse (der faktisk er en linse,
i et filter-gevind) der skrues på et normalt objektiv.

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x67A4976D

Fra : Dennis Meng

Dato : 22-08-04 12:21

> Det hedder et objektiv - linser er noget man spiser. ;)

Ok, det er taget til mig

> Lidt mere seriøst: Et decideret makro-objektiv giver ifg. min erfaring
> noget bedre kvalitet end brugen af en nærlinse (der faktisk er en linse,
> i et filter-gevind) der skrues på et normalt objektiv.

Men hvad giver bedst kvalitet:
Sigma objektivet el.
Nærlinse monteret på et 18-70mm DX ED Nikon objektiv?

Og hvis det er Sigma objektivet der giver bedst kvali - er det så bedre
eller lige så godt som alm. objektiv, som det omtalte Nikkor ?

Fra : Anders F

Dato : 22-08-04 19:04

"Rune B. Broberg" <mihtjel@daimi.au.dk> wrote in message
> [...]
> <snip>
> <snip>
>
> Det hedder et objektiv - linser er noget man spiser. ;)

Linser er (også) enkelte stykker glas der bryder lyset... Så et objektiv
indeholder linser =)

/A

Fra : Hans Joergensen

Dato : 22-08-04 11:50

Dennis Meng wrote:
> Som opfølgning på mit tidligere indlæg omkring ønske for makro
> fotografering, så har jeg kigget lidt på en omtalt linse i tråden.
> Det drejer sig om:
> Sigma DL II 4,0-5,6/70-300 Super NAFD

Hvilken en af de 14 linser i objektivet har du kigget på ?

Bemærk at Sigma uden EX-betegnelsen er billig-objektiver, og
kvaliteten vil være derefter.

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - Breaking the ozone-layer since 1985

Fra : Dennis Meng

Dato : 22-08-04 12:19

> Hvilken en af de 14 linser i objektivet har du kigget på ?
>
> Bemærk at Sigma uden EX-betegnelsen er billig-objektiver, og
> kvaliteten vil være derefter.

Jeg kopierede hele teksten fra technikdirect.de som den stod - så det er nok
ikke en EX linse.
Den koster 139 euro, hvilket ikke er vanvittigt meget - men sammenligner jeg
med min Nikkor, så koster Nikkor ikke så meget mere - ca. 180-190 euro, men
den prisforskel kan jo godt ligge på navnet alene....... jeg ved det ikke??

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-08-04 11:58

In article <41287706$0$265$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Dennis Meng wrote:
> [...]
>
> Som opfølgning på mit tidligere indlæg omkring ønske for makro
> fotografering, så har jeg kigget lidt på en omtalt linse i tråden.

Denne model regnes med Canon EF fatning som en af de ringeste
70-300mm objektiver. De har en der hedder noget med Macro og APO,
den skulle vist være nogenlunde af et discountobjektiv at være.

> Min tanke var at erstatte min Nikkor AF-G 70-300mm 4-5.6 linse med
> ovenstående, da ovenstående har mulighed for bedre makro fotografering end
> Nikkor'en har.

Hvad er Macro for dig ? Fokusering på 1,5 meter med en 300mm ? Det
synes jeg ikke der er meget makro over.

Fastnet - IP telefoni: 5 kr/md Se http://www.misumi.dk

Fra : Dennis Meng

Dato : 22-08-04 12:17

> Denne model regnes med Canon EF fatning som en af de ringeste
> 70-300mm objektiver. De har en der hedder noget med Macro og APO,
> den skulle vist være nogenlunde af et discountobjektiv at være.

Hmm, så må jeg hellere overveje at lade være med at tage den jo......
Jeg har ikke en bønne forstand på rigtige makro objektiver - synes bare at
alle dem man ser koster en bondegård, og det er jeg ikke interesseret i da
jeg ikke kommer til at skulle tage mange makro - kun i ny og næ..... (så jeg
kan leve med det ikke er top kvalitet)

> Hvad er Macro for dig ? Fokusering på 1,5 meter med en 300mm ? Det
> synes jeg ikke der er meget makro over.

Nej, det er lige netop ikke makro - Sigma objektivet kan jo så skabe
fokusering på 95cm med en 300mm..... det må alt andet lige give mere makro.
Udover det er det monteret på D70, så det er egenligt 450mm det bliver.

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 22-08-04 12:29

"Dennis Meng" <dennis.fjerndette@dpnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> end Nikkor'en ?? De har jo samme spec. mht. F tallet umiddelbart.....
>
> Eller er det bedre at købe et makro filter fra B+W til min Nikkor linse?

Hej Dennis

Min erfaring med Sigma's DL-serie er ikke god. Jeg synes ikke de har
skarpheden, specielt ikke til makro. Prøv at kigge efter en brugt manuel
makro, med mindre lysmålingen er vigtig. De gamle Micro-Nikkor går ind i
mellem ret billigt på ebay.
Hvis du beslutter dig for et af de ovenstående objektiver, ville jeg holde
mit til Nikkor, den er altså noget skarpere. De sidste penge brugt på
objektiver er altså godt brugt, da du får en noget højere skarphed. Jeg
kender så ikke G-objektivet må jeg blankt indrømme, jeg bruger en noget
ældre Nikkor 75-300 selv.

MVH
Thomas

Fra : Dennis Meng

Dato : 22-08-04 12:39

> [...]
> objektiver er altså godt brugt, da du får en noget højere skarphed. Jeg
> kender så ikke G-objektivet må jeg blankt indrømme, jeg bruger en noget

Hmm ok, så vil jeg nok ikke gå efter den Sigma der
Når du taler marko objektiv - hvad skal jeg så kigge på der??
F.eks har jeg lige set den her:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=3343&item=3834342619&rd=1

Men.... jeg har nada styr på makro objektiv specifikationer, så hvad skal
jeg kigge efter der, hvis jeg fortsat vil holde mig i en rimelig fair pris?

/Dennis

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 22-08-04 17:40

> [...]
>
> Men.... jeg har nada styr på makro objektiv specifikationer, så hvad skal
> jeg kigge efter der, hvis jeg fortsat vil holde mig i en rimelig fair

Jeg bruger selv et lignende makro-objektiv, godt nok en 55/2.8. Ulempen på
D70'eren er, at du ikke har lysmålingen, men et par prøveskud, og så kører
det ellers derudaf. 55 mm er måske lidt kort, hvis det er insekter du vil
fotografere, da du skal tæt på. 55'eren i AI og AI-S går ikke ind på 1:1 men
derimod 1:2 (altså tingen fylder lige så meget på sensor/negativ/dias som
det gør i virkeligheden). Priserne tør jeg ikke sige så meget om, men prøv
at hold øje med det, hvis du er interesseret, så får du en ide om, hvor
prislejet er.

Fra : Gert Dyrn

Dato : 22-08-04 16:52

Hej.

Jeg kunne egentlig godt tænke mig at vide, hvor stor kvalitetsmæssig og
optisk forskel der egentlig er mellem moderne AF objektiver fra Sigma,
Nikkor, Tokina og Tamron.

Betyder den eventuelle forskel noget i praksis eller drejer det sig om
rene marginaler?

Findes der nogle gode links om emnet?

Venlig hilsen
Gert

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-08-04 18:30

In article <cgafee$ao1$2@news.net.uni-c.dk>, Gert Dyrn wrote:
> [...]
> Nikkor, Tokina og Tamron.
>
> Betyder den eventuelle forskel noget i praksis eller drejer det sig om

Der er steder med test af objektiver. Evt se her:
http://www.photozone.de/bindex2.html

Der er kæmpe forskel på billige objektiver og dyre objektiver
(i Canon verden er de dyre i L-serien, hos Sigma er det EX serien).

Man ser det ved at den gode serie har mere kontrast, giver skarpere
billede, og ikke giver lilla kanter / eller andre kromatiske abberationer,
heller ikke nær hjørnerne eller ved kraftig kontrast.

Mht til Canon-L og Sigma-EX, så har Canon ind imellem det bedste
objektiv, og ind imellem har Sigma. Så det varierer lidt. I den
billige ende er der meget lort, som jeg som amatør ikke kan leve
med.

Fastnet - IP telefoni: 5 kr/md Se http://www.misumi.dk