Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Panasonic DMC-FZ10 vs. Panasonic DMC-FZ20
Fra : Andrew

Dato : 19-08-04 10:03

Hej

Jeg skal have nyt digicam og har mere eller mindre besluttet mig for
Panasonics DMC-FZ10. Det virker som et superkamera, lige noget for
mig. Men så læser jeg at Panasonic om en månedstid sender
efterfølgeren DMC-FZ20 på markedet, og så er det at jeg kommer i syv
sind.

FZ20 får 5 Mpixels og en bedre billede processor i Venus Engine II.
Den skulle virkelig gøre en forskel; bedre billedstabilisering og om
muligt bedre billedkvalitet end FZ10.
Mit problem er at jeg er nervøs for om den ekstra Mpixel giver støj.
Minoltas Z3, der har fået 1 mpixel mere end Z2 har f.eks. fået en helt
masse støj på billederne som følge af den ekstra pixel...
Vil det samme mon ske med FZ20'erens billedkvalitet i forhold til FZ10
?!

Ved nogle hvornår FZ20 ankommer i danske butikker og til hvilken
pris?!

Og har i noget input til dette svære valg?

Mvh Anders

Fra : Pophaar

Dato : 19-08-04 10:13

Jeg har nogenlunde samme betænkelighed, men

* mit nuværende 3 Mpixel kamera (hvor jeg savner en god, lang zoom) leverer
strålende billeder til mit formål, så jeg vil nok gå efter 10'eren.
* en forøgelse fra 4 til 5 Mpixel medfører kun en forøgelse af længde og
bredde med godt 11%...
* det er interessant, at Canon S1 IS (3 Mpixel) i flere tester vinder over
10'eren mht. billedkvalitet...

v.h.

Fra : Simon Nielsen

Dato : 19-08-04 11:05

"Pophaar" <luchter@liam.dz> wrote in message
> [...]
> bredde med godt 11%...
> * det er interessant, at Canon S1 IS (3 Mpixel) i flere tester vinder over

Ja temmelig interessant, Canon har nu altid leveret knaldgode kameraer og
det er også som regel det jeg anbefaler til folk der skal have et point and
shoot kamera. Men med et 4mp kamera kan man lave fine print i A3 størrelsen
og helt ærligt har private personer brug for mere?

Mvh
Simon

Fra : Pophaar

Dato : 19-08-04 12:21

Næh... Og de 11% (fra 4MP til 5 MP) på hver led kan næppe mærkes med det
menneskelige øje

Fra : Rado

Dato : 27-08-04 04:09

On Thu, 19 Aug 2004 11:12:39 +0200, "Pophaar" <luchter@liam.dz> wrote:

>* det er interessant, at Canon S1 IS (3 Mpixel) i flere tester vinder over
>10'eren mht. billedkvalitet...

DPreview har ellers lige den modsatte mening i deres test af S1 IS

"The good, though hardly surprising news is that the S1 IS is
producing images of considerably higher resolution than its
predecessor the Pro 90 IS, though we're not talking about a quantum
leap here. In fact, the S1 IS produced slightly dissapointing results
- certainly not class-leading - and you don't need to look very hard
to see just how much more fine detail the similarly-priced Panasonic
FZ10, for example, is capturing (albeit with 30% more pixels). "

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein

Fra : Jens Bruun

Dato : 19-08-04 14:22

"Andrew" <peberfrugt@besked.com> wrote in message

> Vil det samme mon ske med FZ20'erens billedkvalitet i forhold til FZ10

Det kan vi jo i sagens natur dårligt vide

> Og har i noget input til dette svære valg?

Der kommer altid en ny, bedre model. Hvis du har brug for et kamera nu, så
køb en FZ10. Hvis du er bange for at ærgre dig senere, og du ikke har et
akut behov for at fotografere de næste par måneder, så vent. Husk bare på,
at når FZ20 kommer på markedet, er der et andet og meget bedre kamera lige
rundt om hjørnet.

PS: Jeg ville personligt vente til Photokina, inden jeg købte nyt kamera.

--
-Jens B.

(sidst opdateret 18. august 2004)

Fra : Andrew

Dato : 19-08-04 20:20

> PS: Jeg ville personligt vente til Photokina, inden jeg købte nyt kamera.

Hej

Hvad er photokina?

Jeg har ikke p.t. et akut behov. Jeg skal bare have kameraet inden
slutningen af november, så derfor sonderer jeg tærrenet nu, og lærer
så meget som muligt inden jeg gør min handel. Og lige nu er det altså
Panasonics Lumix kameraer der har fået min interesse. Jeg havde også
kig på Konica-Minoltas Z3, men jeg synes at de billeder jeg har set
med dette kamera har været af ringe kvalitet, og reviews'ene på
Z3'eren har også påpeget en knap så god billedkvalitet, set i forhold
til andre kameraer...

Mvh Andrew

Fra : Jens Bruun

Dato : 19-08-04 20:23

www.photokina.de

> Jeg har ikke p.t. et akut behov. Jeg skal bare have kameraet inden
> slutningen af november, så derfor sonderer jeg tærrenet nu, og lærer
> så meget som muligt inden jeg gør min handel.

Så vent en måned eller to. Du vil se mange spændende ting dukke op fra nu af
og frem til slutningen af september.

Fra : Henning

Dato : 19-08-04 16:47

> [...]
> Minoltas Z3, der har fået 1 mpixel mere end Z2 har f.eks. fået en helt
> masse støj på billederne som følge af den ekstra pixel...

Bare lige for at få fakta rigtig så har Z3 ikke fået 1 mpix mere end Z2, de
har begge ca. 4 mpix. Z1 derimod har "kun" 3 mpix.

mvh Henning

Fra : Jesper James Jensen

Dato : 19-08-04 20:19

peberfrugt@besked.com (Andrew) wrote in message news:<6035aa71.0408190103.2b2b1829@posting.google.com>...
> [...]
> Ved nogle hvornår FZ20 ankommer i danske butikker og til hvilken
> pris?!
>
> Og har i noget input til dette svære valg?

Hejsan, du vil ikke kunne gå helt galt i byen med et FZ-10 - det er et
virkeligt lækkert kamera. Dit dilemmma har været diskuteret ivrigt i
forskellige fora. Konsensus er vist mere eller mindre at FZ15
(desværre kun USA model) nok vil være at foretrække støjmæssigt (4MP,
100$ billigere, ingen hotshoe, ingen audio, ellers magen til FZ20).
Den model kommer nok bare ikke til EU...

Se feks: http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1033&message=9878484

Set på den anden side kommer der nok snart nogle kanon tilbud på FZ10
både nye og brugte

mvh,
Jesper James