Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ønske om makro fotografering...
Fra : Dennis Meng

Dato : 19-08-04 06:44

Hej NG,

Jeg kunne godt tænke mig muligheden for at kunne tage makro billeder nu og
da, med mit D70.

Desværre har jeg heller ikke lyst til at spendere tusindvis af kroner for at
opnå muligheden

Er der noget folk kan anbefale af løsning?

Jeg har kigget lidt på Makro filtre fra B+W. Men jeg har ikke en bønne
forstand på det, og ser ting som +2 NL2 eller med 3 taller istedet.
Er det noget der duer, og hvad betyder tallene? er det noget med at den
fordobler det i søgeren - eller giver den objektivet mulighed for at
fokusere på den halve afstand, eller hvordan fungerer det?
Skal man købe et sådan til ens 18-70mm linse, eller til 70-300mm lisen ?

Hvad er ulempen ved filtrene? Skaber de dårlige forvrængede billeder?
De er nu engang en del billigere end objektiver, som jeg ikke kan finde
billigt .... måske andre kan, eller kender nogen?

Nå, det var et langt rodet indlæg, håber nogen kan hjælpe lidt i vildreden
her

/Dennis

Fra : Kim Schulz

Dato : 19-08-04 06:56

[snip]

> [...]
> De er nu engang en del billigere end objektiver, som jeg ikke kan
> finde billigt .... måske andre kan, eller kender nogen?

Når man bruge close-up filtre så er det ofte et problem at man ikke kan
fokusere andet end ved fuld zoom og man må så flytte kameraet
frem/tilbage indtil fokus ligger det rette sted. Samtidig skal man ofte
tættere på objektet, og hvis det f.eks. er et insekt, så kan det jo godt
blive et problem

--
Kim Schulz | Keen on Fundanemt? Want to share experieces with
Geek by nature | other users? join The Fundanemt User Group NOW!

Fra : Dennis Meng

Dato : 19-08-04 07:05

[...]

Hmm, ja min plan var netop at bruge det til f.eks sommerfugle som man lige
"møder" når man går og sådan.... dvs. der ikke ret ofte bliver mulighed for
stativ opsætning først.
Dræber sådan et filter simpelt hen muligheden for at fokusere ved andet end
fuld zoom - ofte??

Fra : Henning Jensen

Dato : 19-08-04 10:50

On Thu, 19 Aug 2004 08:04:44 +0200, "Dennis Meng"
<dennis.fjerndette@dpnet.dk> wrote:

> [...]
>"møder" når man går og sådan.... dvs. der ikke ret ofte bliver mulighed for

Hvis det er sommerfugle mv., som ikke sidder stille ret længe, er det
måske en fordel at købe en zoom/tele med makro som brugt?

Herved kan du stadig fokuser når insigtet bevæger sig - jeg benytter
AF-C indstillingen på min D70. Jeg købte en brugt sigma 70-300 DL
makro Super for 600 kr i dba., som jeg er godt tilfreds med til makro,
hvor man ønkser at blænde ned for større dybdeskarphed - og her er
skarpheden ok (skal blænde ned til bl. 8+ for skarp ved 300 mm).

Jeg har for en del år siden benyttet nærlinse og mellemringe på
analogt udstyr, det er fint til faste motiver - men lykkes sjældent i
naturen )
Hilsen

Henning
Fjern REMOVE i E-mail: hen-jens@mail.REMOVEtele.dk.

Fra : Dennis Meng

Dato : 19-08-04 12:06

> [...]
> hvor man ønkser at blænde ned for større dybdeskarphed - og her er
> skarpheden ok (skal blænde ned til bl. 8+ for skarp ved 300 mm).

Ja, 600 kr vil jeg godt være med til også .... kan godt være jeg skal holde
øje efter noget brugt makro.
Men hvor MEGET makro kan man tage med en sådan der - bare ca? hvad kan man
f.eks få en en-krone til at fylde på billeder med den?

> Jeg har for en del år siden benyttet nærlinse og mellemringe på
> analogt udstyr, det er fint til faste motiver - men lykkes sjældent i
> naturen )
Hmm, ja, og det er jo nok primært der jeg vil tage makro Insekter,
småplanteri etc....

Fra : Henning Jensen

Dato : 19-08-04 13:25

On Thu, 19 Aug 2004 13:05:51 +0200, "Dennis Meng"

> [...]
>Men hvor MEGET makro kan man tage med en sådan der - bare ca? hvad kan man
>f.eks få en en-krone til at fylde på billeder med den?

Det tager forhold 1:2 det vil sige halv størrelse af virkeligheden på
35 mm negativt - og på D70 er det så vel 1 : 1,3 (=2/36mm*23,7mm) - så
det er meget tæt på naturlig størrelse. Dette kan så blæses op i A4
eller A3 på print /skærm

Derfor slipper du ikke for at bruge stativ (som du nævnte tidligere),
det kan du nok kun ved at gå tæt på med 18-70 objektivet eller
ligende.

>Hmm, ja, og det er jo nok primært der jeg vil tage makro Insekter,
>småplanteri etc....

Planter mv. er ok med mellemringe - nærlinse.

Fra : Henning Jensen

Dato : 19-08-04 13:55

On Thu, 19 Aug 2004 12:25:06 GMT, hen-jens@mail.REMOVE_THIStele.dk
(Henning Jensen) wrote:

> [...]
>35 mm negativt - og på D70 er det så vel 1 : 1,3 (=2/36mm*23,7mm) - så
>det er meget tæt på naturlig størrelse. Dette kan så blæses op i A4

Det gik lidt for hurtigt ..
Forholdet er stadigt 1:2 - men sensoren i D70 på 23,7*15,7 mm vil
afbillede et motiv på 47,4*31,2 mm - som så kan forstørres mv. Og
dette sker på 95 cm afstand, som er behgeligt ved sommerfugle mv.

Fra : Dennis Meng

Dato : 20-08-04 06:49

> [...]
> afbillede et motiv på 47,4*31,2 mm - som så kan forstørres mv. Og
> dette sker på 95 cm afstand, som er behgeligt ved sommerfugle mv.

Det lyder jo som en fornuftig løsning!
Tror jeg

Men den 70-300mm du snakker om, kan vel lige så vel erstatte min nuværende
70-300mm - right?

/Dennis

Fra : Henning Jensen

Dato : 20-08-04 14:21

On Fri, 20 Aug 2004 07:48:43 +0200, "Dennis Meng"
<dennis.fjerndette@dpnet.dk> wrote:

>Men den 70-300mm du snakker om, kan vel lige så vel erstatte min nuværende
>70-300mm - right?

Jo den har samme zoomområde i altfald. Jeg kender ikke lige
specifikationerne på din (nævnt en fra analog tid?), så kan ikke
svarer på øvrige kvaliteter: blænde, skarphed mv.

Fra : Dennis Meng

Dato : 21-08-04 14:23

> Jo den har samme zoomområde i altfald. Jeg kender ikke lige
> specifikationerne på din (nævnt en fra analog tid?), så kan ikke
> svarer på øvrige kvaliteter: blænde, skarphed mv.

Den 70-300mm jeg har nu, er en Nikkor AF 70-300mm 4-5.6 G
Hvis den ikke er bedre end den du har købt, kan jeg jo forsøge at sælge den
og købe sådan en du har fundet dig...... ingen grund til at slæbe rundt med
noget man ikke kommer til at bruge

/Dennis

Fra : Kim Schulz

Dato : 19-08-04 07:08

[snip]
> [...]
> mulighed for stativ opsætning først.
> Dræber sådan et filter simpelt hen muligheden for at fokusere ved

Det er den erfaring jeg har, men har ikke prøvet med et D70

--
Kim Schulz | Need a Content Management System for your website? Go
Geek by nature | get Fundanemt at : http://www.fundanemt.com New

Fra : Dennis Meng

Dato : 19-08-04 07:37

Det er den erfaring jeg har, men har ikke prøvet med et D70

Hvad med kvaliteten af det et makro filter laver? Er det godt nok, eller
hvordan? For om ikke andet, så er det jo et "billigt" forsøg på at tage
makro foto.

Er det smartest at købe et sådan filter til den store 70-300mm linse, eller
det medfølgende 18-70mm objektiv ? (70-300mm linsen er et alm. Nikkor obj.
fra et analogt).

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 19-08-04 08:10

Dennis Meng <dennis.fjerndette@dpnet.dk> wrote:

> Det er den erfaring jeg har, men har ikke pr?vet med et D70
>
> Hvad med kvaliteten af det et makro filter laver? Er det godt nok, eller
> hvordan? For om ikke andet, s? er det jo et "billigt" fors?g p? at tage
> makro foto.

Det er ganske sjovt - og kan man finde en billig nærlinse (som de
kaldes) kan det da også være godt at lege med. Men kvaliteten er ikke
god nok til overhovedet at sammenlignes med det et 'rigtigt'
makro-objektiv kan levere (Minolta 1x-3x macro zoom f.eks.). Dette
objektiv står til gengæld til små 20.000 kroner...

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x67A4976D

Fra : Dennis Meng

Dato : 19-08-04 08:16

> [...]
> makro-objektiv kan levere (Minolta 1x-3x macro zoom f.eks.). Dette
> objektiv står til gengæld til små 20.000 kroner...

Ja ok, det er pænt mange penge - en nærlinse koster ca. 250 kr kan jeg se
Men hvordan er kvaliteten, hvis man nu sammenligner med en 2000 kr zoom
makro fra f.eks Sigma??? jeg mener, er der tydeligt forskel, eller er det
blot små forvrængelser, lystab eller sådan?

Men, skal man købe 72mm eller 67mm - til 72mm kan man jo få en stepdown
ring, så man egenligt kan bruge det på begge objektiver. Spørgsmålet er om
det går ud over et eller andet ifm. nærlinsen?

Fra : Henrik Manley

Dato : 19-08-04 10:59

> Jeg kunne godt tænke mig muligheden for at kunne tage makro billeder nu og
> da, med mit D70.

Jeg fik købt en 100 mm micro nikkor AFD bl 2.8 brugt, det er rigtigt godt
sammen med en D70. Sidst jeg så var der flere til salg på ebay hvor de gik
for 1500-2800 efter hvilken stand de var i. Det har også den fordel at det
kan gå ned til bl. 40 for rigtigt god dybdeskarphed.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Per Bau

Dato : 19-08-04 11:32

"Henrik Manley" <m@nley.dk> wrote in message
> [...]
> for 1500-2800 efter hvilken stand de var i. Det har også den fordel at det
> kan gå ned til bl. 40 for rigtigt god dybdeskarphed.

Øhhh......... Den må du lige forklare. Jeg har ikke set nogle Nikon Micro
100mm og jeg har heller ikke set nogen der kan gå længere ned end bl. 32.
Har du evt. et link til dette objektiv?

--
/Per
Udskift invalid i adressen med com

Fra : Simon Nielsen

Dato : 19-08-04 11:46

"Per Bau" <perbau@hotmail.invalid> wrote in message

> [...]
> 100mm og jeg har heller ikke set nogen der kan gå længere ned end bl. 32.

I følge mit kamera så er 32 den laveste blænde, så det er jeg da også meget
interesseret i at vide noget mere om.

Mvh
Simon

Fra : Henrik Manley

Dato : 19-08-04 11:49

> [...]
> 100mm og jeg har heller ikke set nogen der kan gå længere ned end bl. 32.

UPS! 105 mm. På objektivet kan man kun skrue ned til bl. 32, men bruger du
D70 til at stille blænden kan den sættes på bl. 40.

Den hedder Micro Nikkor AF 105 mm bl 2,8D.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Henrik Manley

Dato : 19-08-04 12:02

Her er lige data fra et billede taget med den linse:

Nikon D70
2004/08/09 20:21:51.1
RAW (12-bit) Lossless
Image Size: Large (3008 x 2000)
Lens: 105mm F/2.8 D
Focal Length: 105mm
Exposure Mode: Manual
Metering Mode: Multi-Pattern
1/320 sec - F/40
Exposure Comp.: 0 EV
Optimize Image: Normal
White Balance: Auto
AF Mode: AF-C
Flash Sync Mode: Front Curtain
Auto Flash Mode: Balanced i-TTL
Auto Flash Comp: 0 EV
Color Mode: Mode Ia (sRGB)
Tone Comp: Auto
Hue Adjustment: 0°
Saturation: Normal
Sharpening: Auto
Image Comment:
Noise Reduction: OFF
Wide Panel

Fra : Dennis Meng

Dato : 19-08-04 12:13

> UPS! 105 mm. På objektivet kan man kun skrue ned til bl. 32, men bruger du
> D70 til at stille blænden kan den sættes på bl. 40.
>
> Den hedder Micro Nikkor AF 105 mm bl 2,8D.

Well, må lige overveje om jeg mener mit behov er 1500 kr værd men tak
for tippet..... har du et eksempel på hvad det kan, som du kan vise??

I øvrigt, har du et undervandshus eller noget til dit D70, til når du
dykker??? (synes jeg har lagt mærke til du er ret aktiv på dykning gruppen
også, hehe)

Fra : Henrik Manley

Dato : 19-08-04 13:06

> I øvrigt, har du et undervandshus eller noget til dit D70, til når du
> dykker??? (synes jeg har lagt mærke til du er ret aktiv på dykning gruppen
> også, hehe)

Ikke endnu, det kommer når jeg næste gang kommer til penge.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 19-08-04 16:03

"Dennis Meng" <dennis.fjerndette@dpnet.dk> wrote in message

> Well, må lige overveje om jeg mener mit behov er 1500 kr værd men

Kommer du i nærheden af en sådan svend til 1500 kr,, så køb - de går normalt
på ebay.de for omkring 325-350 EURO.

vh

--
Jan Bøgh
hp: http://jan.boegh.net

Fra : Simon Nielsen

Dato : 19-08-04 11:10

> [...]
> da, med mit D70.
>
> Desværre har jeg heller ikke lyst til at spendere tusindvis af kroner for

Jeg brugte 4000 på et 180mm Sigma Macro EX objektiv og jeg er virkelig glad
for det. Jeg fik det faktisk som nyt (altså købt brugt), så det var en god
handel.Der er tit brugte fine objektiver at finde på ebay, det vil
selvfølgelig være det helt optimale, men med en 1.6x el. 2.0x teleconverter
kan der gøres meget ved et 70-300 objektiv. Så det er lidt hvad din
pengepung er til og hvor meget du skal bruge det der bestemmer hvad du skal
ofre i.

Mvh
Simon

Fra : Dennis Meng

Dato : 19-08-04 12:11

> [...]
> kan der gøres meget ved et 70-300 objektiv. Så det er lidt hvad din
> pengepung er til og hvor meget du skal bruge det der bestemmer hvad du

Well, jeg skal ikke bruge det SÅ ofte - det er årsagen til jeg ikke vil op
at give en hel masse for det
Så, det er nok en converter jeg skal have fingrene i (er det et andet ord
for et makro filter???) - og det skal vel sidde på en makro-telelinse, og
ikke en alm. 70-300mm linse, vel?

Fra : ;o\)-max-

Dato : 19-08-04 12:53

"Dennis Meng"
> [...]
> for et makro filter???) - og det skal vel sidde på en makro-telelinse, og

Kenko's mellemringe er nok den smarteste investering,
ud over makro giver de mig en kortere "nærgrænse" med
alle mine objektiver, smart med feks lange teler, der normalt
ikke kan fokusere tættere end 2-3meter. -max-

Fra : Dennis Meng

Dato : 19-08-04 13:01

> Kenko's mellemringe er nok den smarteste investering,
> ud over makro giver de mig en kortere "nærgrænse" med
> alle mine objektiver, smart med feks lange teler, der normalt
> ikke kan fokusere tættere end 2-3meter. -max-

Kræver de ikke en temmelig lang lukketid ???? og dermed stativ ...... eller
hvad er erfaringen med dem??

Fra : Henrik Manley

Dato : 19-08-04 13:07

> Kræver de ikke en temmelig lang lukketid ???? og dermed stativ ......
eller
> hvad er erfaringen med dem??

Blitz er meget fint til makro.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Simon Nielsen

Dato : 19-08-04 15:15

> eller
> >

> Blitz er meget fint til makro.

Eller anden belysning, men ved insekter er det svært.

Mvh
Simon

Fra : Jørgen

Dato : 19-08-04 21:25

"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse
> eller
> >

> Blitz er meget fint til makro.
>
> --
> Henrik Manley
> m@nley.dk http://bends.dk

Hej Manley
Du siger at Blitz er meget fint til makro - men er det ikke netop sværere
at styre belysningen, jo tættere du kommer på?
På helt korte afstande vel nærmest umuligt?
Hilsen
Jørgen

Fra : Henrik Manley

Dato : 19-08-04 22:04

> [...]
> at styre belysningen, jo tættere du kommer på?
> På helt korte afstande vel nærmest umuligt?

Jeg har kun haft min 105 mm i en uge nu. Det går meget nemt med blitz på
TTL-i alle billeder blive rigtigt belyst (næsten) og da man kan se billedet
med det samme er det jo nemt at korrigere hvis den rammer ved siden af. Jeg
tror jeg som standard belyser med -1/3EV.

--
Henrik Manley
m@nley.dk, http://bends.dk

Fra : Peter

Dato : 19-08-04 12:41

> Er der noget folk kan anbefale af løsning?

Jeg har forsøgt mig med "omvendt objektiv"
Det er gratis
Resultatet af testen kan ses her:
http://www.123-game.com/macroforsoeg/index.html

--
Mvh Peter ....jobsøgende webdesigner
http://www.cgi-shop.dk/billag/html/index.html

Fra : Morten Frederiksen

Dato : 19-08-04 23:53

"Peter" <send@ejspam.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har forsøgt mig med "omvendt objektiv"
> Det er gratis

Med en omvendering kan man montere objektivet omvendt på kamerahuset. Man
mister selvfølgelig autofokus og blænden skal indstilles manuelt. Det er
heller ikke gratis, men dog stadig en billigere løsning en et macroobjektiv.

mvh
Morten Frederiksen