Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Convertere til Nikon Coolpix 5700
Fra : Gert Medom

Dato : 17-08-04 16:23

Hej Gruppe.

Jeg tænker på at købe en vidvinkel konverter til ovenstående.

Så vidt jeg kan se skal der også en anden til, der sættes mellem kamera og
konverter. Har i erfaringer med om/hvordan det fungerer? Tænker også på
telekonverter, men den har lavere prioritet.

Hilsen Gert

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 17-08-04 17:10

"Gert Medom" <Gert.medom@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> konverter. Har i erfaringer med om/hvordan det fungerer? Tænker også på
> telekonverter, men den har lavere prioritet.

Hej Gert,

Produktet du tænker på, er en 0.8x Vidvinkel-konverter (Produkt: WC-E80)
Her skal du bruge en lens adapter (Produkt: UR-E8)

Jeg har ikke selv en vidvinkel, men er den ulykkelige ejer af en
telekonverter til samme kamera.
Den montere ret enkelt (gevind) og bruger samme adapter som til
telekonverteren.
Jeg tror jeg har haft den monteret 2-3 gange og synes det er noget bras!
Efter min mening er det bestemt ikke en investering værd - altså
telekonverteren.
Jeg købte for noget tid siden en flash til kameraet (SB 50-DX) Det er
bestemt meget mere værd en en telekonverter....

Mvh. Renate

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 17-08-04 17:12

Ups glemte lige:

http://www.europe-nikon.com/uploads/ndk/EditorialContent/digital_compact_accessories_lenses_and_shades.pdf

Her kan du se, hvad du skal bruge sammen med hvad.

/Renate

Fra : Gert Medom

Dato : 17-08-04 18:23

Hej Renate.

Det lyder jo ikke godt med den tele konverter.

Når du siger det er noget bras, er det så den tekniske kvalitet i
forbindelse med kameraet? Eller fortegner den? eller andet?

Hilsen Gert

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 17-08-04 19:59

> [...]
>
> Når du siger det er noget bras, er det så den tekniske kvalitet i
> forbindelse med kameraet? Eller fortegner den? eller andet?

Hej Gert,

Både og....

Når man monterer den, kan kameraet kun stilles til at zoome helt ud, så det
kan være meget svært at finde motivet. Selv på stativ bliver billederne
uskarpe eller pixelerer voldsomt. Jeg har efterhånden forsøgt med alle mulig
indstillinger, men synes ikke at det fungerer. I øvrigt er det ikke
imponerende meget mere du kan zoom ind. De otte gange zoom, rækker fint til
mit behov.

Mvh. Renate

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 18-08-04 21:42

> [...]
> indstillinger, men synes ikke at det fungerer. I øvrigt er det ikke
> imponerende meget mere du kan zoom ind. De otte gange zoom, rækker fint

Det med at finde motivet, kan jeg godt nikke genkendende til. Har selv lige
købt et 3x teleforsats til mit Nikon Coolpix 4500.
Med 8 x zoom og så 3 x oveni kræves der et godt stativ for at undgå rystede
billeder.
På et analog spejlrefleks svarer det til omtrent et 900 mm teleobjektiv, så
det er ikke så underligt, at det er svært at fange motivet, hvis det bevæger
sig, og så få skarpe billeder.

Jeg synes, kvaliteten er særdeles fin på mine optagelser! Jeg har dog kun 4
x Zoom på mit CP 4500.
Men Zoomområdet bliver dog noget indskrænket på grund af det påmonterede
optik. (udtoninger i hjørnerne).
Vælger man at tilpasse programmerne i kameraet, begrænser den selv zoomen,
så mørke hjørner undgåes.

Men billederne er skarpe og fine. Optikken er også udstyret med ED-glas

Et eksempel er her:
http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=90976
eller
http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=89996

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : René Sørensen

Dato : 17-08-04 22:42

Hej Gert

Jeg har for et stykke tid siden købt en no name vidvinkel adapter (x 0.45 +
adapter) på Ebay for ca 500 kr. Mine erfaringer er desværre at de ikke er
pengene værd. Det er en bøvlet proces at sætte den på og man kan ikke bruge
zoom med den på, hvilket er svært at vænne sig til.

Jeg ved ikke hvor de x 0.45 kommer fra. Jeg har selv regnet ud at den
konverterer de 35 mm til ca. 28 mm. Billed kvaliteten er ok uden at være
god. Den genererer en svag mørk skygge i det ene hjørne - jeg har læst at
det også er tilfældet for Nikons egen converter. Dette kan dog afhjælpes
ved at vælge 2:3 formatet.

Er billigt til salg hvis du vil eksperimenterer .....

- René

Fra : Ingrid [8000]

Dato : 18-08-04 13:11

Mmm, jeg var også ved at overveje en vidvinkel konverter til min CP5700, men
tror jeg overvejer en gang til efter disse ikke alt for positive
anmeldelser.

Tak for info !

Ingrid
http://www.iblog.dk/photo