Endelig - 125CC på bilkørekort
Fra : Jan Holm

Dato : 05-09-04 16:12

Håber det her meget snart også bliver dansk lov.
http://www.bt.dk/nyheder/artikel:aid=304328/

Hører vel egentlig til i motorcykel gruppen men så
alligevel, mest en nyhed til alle dem der kun har kørekort
til bil. Her i huset bliver det med garanti et miljøvenligt
alternativ til bil nr 2.

http://www.auction-air.com/auction_2004_feb/lot246.html
nemlig ja !!

Mvh
Jan Holm

Fra : Keld Rasmussen

Dato : 05-09-04 18:15

Hurra så får vi en masse 2 hjulere ud på vejene kørt af personer der ikke
har begreb skabt om hvad de foretager sig, og når så ulykkes statistikken
stiger i rakefart følger min forsikringspræmie lige efter.

Hvis man vil køre motorcykel så tag kortet og køb noget der kan følge med i
trafikken, og ikke noget med 15 hk og en topfart omkring 90-100

--
Keld Rasmussen
Triumph Trident T160

Fra : Jan Holm

Dato : 05-09-04 18:54

Keld Rasmussen wrote:
> Hvis man vil køre motorcykel så tag kortet og køb noget der kan følge
> med i trafikken, og ikke noget med 15 hk og en topfart omkring 90-100

Jeg tror og håber at motorveje er off limits for disse maskiner. I så fald
er 90-100 kmt vist rigeligt til at følge den del af trafikken der kører iht.
gældende lov.

Jeg kan godt se hvor du vil hen, jeg hader også de der forbandede 45
scootere. Men hvis de blev skiftet til nogle der kommer op på 90-100,
så er jeg altså en glad mand, temmelig sikkert selv kørende på en.

Hellere 2 på 90kmt end 1 på 45kmt

Mvh
Jan Holm

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 06-09-04 08:56

Jep, nu kender jeg ikke til hvorfor scootere (45 km/t) er udsat for så mange
ulykker. Men mit gæt er netop, at en af årsagerne er, at de ikke kan finde
ud af at placere sig mv. Er der nogen som kender fakta?

Mange af dem som kører (ikke alle), viser jo tydeligt at de aldrig har lært
at køre 2-hjulet. Jeg synes det kunne være helt fint med nogle flere MC'er,
men det kræver et minimum af MC-teori....!!

Prøv lige at vende den rundt, hvis en person som kun har kort til MC,
pludselig må kører små biler... Nej vel.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 06-09-04 13:21

En helt masse bits fra Henrik Nielsen til dk.fritid.bil gav følgende:

> Jep, nu kender jeg ikke til hvorfor scootere (45 km/t) er udsat for så mange
> ulykker. Men mit gæt er netop, at en af årsagerne er, at de ikke kan finde
> ud af at placere sig mv. Er der nogen som kender fakta?

Nøh. Men jeg har et lidt andet bud. Jeg har bemærket at mange af dem der kører
45 i Københavnsområdet, enten er unge knægte (der nok lige har fået deres
kørekort, og derfor ikke nødvendigvis er voldsomt sikre i trafikken) eller
gamle mænd (som ikke nødvendigvis har så høj en reaktionstid).

[...]

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"Heaven would be a place where bullshit existed only on television"
-- Frank Zappa

Fra : Koolberg

Dato : 06-09-04 13:46

"Keld Rasmussen" <khr@fjernofir.dk> wrote in message news:<chfhgl$gh6$1@news.net.uni-c.dk>...
> [...]
>
> Hvis man vil køre motorcykel så tag kortet og køb noget der kan følge med i
> trafikken, og ikke noget med 15 hk og en topfart omkring 90-100

Hmmm, mon der bliver flere ulykker af nogen der kun kører 90-100 end
dem der mener, at man sinker trafikken med 100....

Sådan en scoter ville ellers være perfekt for en som mig, og som ikke
lige har til en ordentlig maskine + 7-10 K til kortet, men har kørt
fornuftig bil i 20 år. Selv om jeg måske ikke har så meget erfaring på
2 hjul som en 19 årig der har haft sit pap i 1 år, så tror jeg nok, at
jeg kan forudse trafikken lidt bedre og har lidt mere styr over hvad
mine medtrafikanter kan finde på.
Og forsikrings mæsigt ville jeg nok ikke udgøre større risiko med 15
heste, end en 18 årig med 49 Hk.

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 07-09-04 09:49

"og som ikke lige har til en ordentlig maskine + 7-10 K til kortet, men har
kørt
fornuftig bil i 20 år"

Kortet er nu det mindste af det. Jeg ved ikke hvad de billigste MC'er
koster, men formodentlig starter prisen vel omkring 20-30000 kr. Og så er
der lige sikkerhedsudstyr for ca. 10.000kr. (det er dit helbred vel værd).

[...]

Ja, det er muligt, men hvad med dig selv. Der er jo en grund til at MC og
bil ikke har samme teori (prøve) når der tages kørekort. Mange ved fx. ikke
hvor de skal placere sig i vognbaner...

"Og forsikrings mæsigt ville jeg nok ikke udgøre større risiko med 15 heste,
end en 18 årig med 49 Hk"

Ikke aktuelt, da en 18 årig slet ikke må køre på så stor en MC.....

Hvis det bliver lovligt, mener jeg at der skal MC-undervisning til, når der
tages kørekort til bil. Men det burde der allerede være pga. 45'erne.

Personligt mener jeg ikke man blot kan køre et køretøj, med den begrundelse
at man har kørt længe og fornuftigt.... Bare fordi at jeg snart har kørt bil
skadefrit i 20 år, og tidligere har kørt med store traktorer, så skulle jeg
kunne forsvare at sætte mig op i en stor lastbil og tøffe derud af.... Nej
vel... Men det er min personlige mening.

Fra : koolberg

Dato : 07-09-04 18:38

> [...]
> kunne forsvare at sætte mig op i en stor lastbil og tøffe derud af.... Nej
> vel... Men det er min personlige mening.

Selvfølgelig har du da ret i hvad du siger, og selvfølgelig er der en
grund til at man skal tage kortet, men vil nu stadig sige at den
erfaring man høster ved at have bevæget sig i trafikken i en del år,
bestemt ikke er at foragte... jeg har da kørt både 2 og 4 hjul, men da
en del år siden på 2 (men har aldrig fået taget kortet), og ved fra
mig selv, at min kører stil da har ændret sig meget, f.eks. kan jeg
bruge en speeder nu, og kan ikke nøjes med en on/off knap. Ville som
ikke sige andet med mit indlæg.

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 07-09-04 20:25

"erfaring man høster ved at have bevæget sig i trafikken i en del år"

Det er jeg enig i..

Fra : Torben Scheel

Dato : 07-09-04 12:01

Koolberg wrote:

> [...]
> mine medtrafikanter kan finde på.
> Og forsikrings mæsigt ville jeg nok ikke udgøre større risiko med 15

Jeg kan sagtens følge din tankegang, men for din egen skyld bør du som
minimum tage et køreteknisk MC-kursus før du kaster dig ud i det (DMC's
broncekursus er fortrinligt og billigt : http://www.dmc-org.dk). Der er en
del forskel i f.eks. bremseteknik og placering på vejen fra madkassen til en
2-hjuler. Husk at det er et risikohop fra en bule til livet populært sagt.

--
vh
Torben

Fra : koolberg

Dato : 07-09-04 18:47

> [...]
> 2-hjuler. Husk at det er et risikohop fra en bule til livet populært sagt.

Selvfølgelig er der et risikohop, og er altså ikke selvmords kandidat,
men mener stadig ikke at et køretøj som Jan beskriver i starten af
tråden, vil være til nogen gene på vejene, hvis de bliver kørt
ordentligt efter loven, og tror ikke på at det vil give folkene i
madkasserne (har jeg sq ikke hørt før) problemer, som en del har med
45'erne, og som kun kommer af dårlig træning i køreteknik og overblik.

Derudover det er det vist det mest konstruktive, jeg har hørt i denne
streng ind til vidre, og vil helt sikkert følge dit råd, hvis dette
tiltag bliver til noget.

Fra : Koolberg

Dato : 06-09-04 16:12

> [...]
>
> Hvis man vil køre motorcykel så tag kortet og køb noget der kan følge med i
> trafikken, og ikke noget med 15 hk og en topfart omkring 90-100

Ved nu ikke helt om jeg med mange års bilerfaring er værre for
forsikringen, end en der mener at man sinker trafikken med 100...

Er altså ikke helt enig... Mange af os som køre 4 hjul, har altså også
kørt mange 2 hjulede, og personligt ville sådan en karl med 15 hk være
perfekt som transport til/fra arbejde. Desuden mener jeg nok at jeg
som bilist med 20 års erfaring og 15 Hk nok er lidt bedre stillet i
trafikken, og nok har lidt mere overblik i trafikken, end en 18 årig
dreng med 49 hk (er det ikke der grænsen er). Vil da give dig ret i at
nogle bilister ikke vil egne sig til en sådan maskine, men i de fleste
tilfælde egner de sig heller ikke for 4 hjul.

Også selv om de ville blive tilladt på motorveje, tror jeg ikke jeg
ville bevæge mig derud med en sådan en.

/koolberg

Fra : anders majland

Dato : 08-09-04 00:09

> Ved nu ikke helt om jeg med mange års bilerfaring er værre for
> forsikringen, end en der mener at man sinker trafikken med 100...

Enig - Jeg har endda kørt over 2000km på en 14hk motorcykel på et år
2002/2003. Heraf naturligt størstedelen på landevej og motorvej. Samlet
har jeg kørt over 60000km på den. På motorvej må man naturligt blive i
køen af lastbiler da det kræver ualmindeligt godt udsyn at gennemføre en
overhaling uden at risikere at få en "jason watt" i nakken. Ikke mindst
på de strækninger hvor 130km/t er tilladt. På landevej kan den såmend
godt følge det meste trafik uden at være til gene.

> Også selv om de ville blive tilladt på motorveje, tror jeg ikke jeg
> ville bevæge mig derud med en sådan en.

Det er nu ikke så farligt når man kender egne og maskinens begrænsinger.
Jeg vil vurdere det som mere "trygt" at ligge fredeligt med 89km/t bag
en lastvogn hvor andre bare kan trække udenom end at køre på landevej
hvor alt under 120km/t indbyder til hasarderede overhalinger...

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Koolberg

Dato : 06-09-04 16:13

Fra : JK ( at mail dot dk)

Dato : 06-09-04 12:24

On Sun, 5 Sep 2004 17:12:10 +0200, "Jan Holm" <NOSPAM@NOSPAM.TIA>
wrote:

> [...]
>alligevel, mest en nyhed til alle dem der kun har kørekort
>til bil. Her i huset bliver det med garanti et miljøvenligt

Sådan een kan man da nok holde trit med på racercykel !

racercykel er bedre, og man bliver ligeså våd, når det regner.

mvh

John