lovligt?
Fra : \(-Peter-\)

Dato : 04-09-04 11:44

er det rent juridisk ulovligt at min far køber en bil som jeg betaler, og
han så tegner forsikring i hans navn... og at jeg så kører i den, og evt.
tager den med til et kommende hjem i en anden by...

spørger da jeg snart får kørekort, og ikke ønsker betale 10-15tusind i
forsikrin, når han kan gøre det for ca 3k...

/peter

Fra : John Sahl

Dato : 04-09-04 11:51

(-Peter-) wrote:
> [...]
> betaler, og han så tegner forsikring i hans navn... og at jeg så
> kører i den, og evt. tager den med til et kommende hjem i en anden

Nej..

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 04-09-04 12:04

On Sat, 04 Sep 2004 12:50:45 +0200, John Sahl wrote:

> Nej..

Men! Hvad der sker hvis du er ude for et uheld er måske nok nærmere mere
usikkert. Det er ikke sikkert at forsikringsselskabet vil dække din
skade, medmindre du står som bruger af bilen (og hvis du gør det, så
kan din far ikke forsikre den til lav pris).

I vil meget sandsynligt få et stort forklaringsproblem hvis
forsikringsselskabet opdager at bilen aldrig bliver kørt af dens "ejer"
og at bilen ovenikøbet ikke befinder sig i samme by som ejeren.

Så jeg vil ikke mene det er uden risiko at lave den slags. Du skal
desuden overveje om ikke du ligeså godt kan tage "skraldet" og få bygget
noget ancinitet op. Specielt hvis du er medlem af den ene eller anden type
fagforbund eller lign. så kan det sagtens lade sig gøre at få en
"billig" forsikring. Det er også først når du er fyldt 25 at du
egentlig kan forvente at få et lille fald i forsikring. De fleste
selskaber vil sikkert alligevel se dig som værende "grøn" billist, og
derfor bon'e dig med en høj præmie.

Mit råd er at finde en bil som selskaberne ikke ser som værende en
racerbil eller lign. (Dvs. ingen GTI, GT eller Turbo halløj) og have den
et par år til at opbygge ancenitet.

/Thomas

Fra : John Sahl

Dato : 04-09-04 12:13

John Sahl wrote:

> Nej..

Hov, jo det er ulovligt... I bryder nemlig aftalen med
forsikringsselskabet = forsikringssvindel

Jeg ved godt at nogen betragter det som semilovligt i
DK )

Fra : \(-Peter-\)

Dato : 04-09-04 12:12

hvilken "aftale med forsikringsselskabet" tænker du på?

måske dumt spørgsmål, men er som sagt nybegynder...

/peter

Fra : Claus Fabritius

Dato : 04-09-04 12:19

"(-Peter-)" <garfieldpbj@mail-online.dk> skrev i en meddelelse

> hvilken "aftale med forsikringsselskabet" tænker du på?

Bilen er reelt din og du er bruger af bilen, hvis du har betalt den og er
den daglige bruger. Det er i strid med forsikringsbetingelserne, som der
skrives under på når forsikringen tegnes.

Samtidig vil du fortryde det senere, når du som 25-årig stadig skal betale
20.000 for at forsikre en bil som dine venner der har kørt i eget navn i 7
år kan forsikre for 5. Jeg taler af erfaring.
--
MVH
Claus Fabritius

Fra : \(-Peter-\)

Dato : 04-09-04 12:22

Tja umiddelbart vil jeg give dig ret, men til den tid regner jeg med at være
uddannet kemiingeniør, og har så bedre råd til det end, nu hvor min
årsindkomst svarer til en eller to måneders løn i fremtiden...

/peter

Fra : Claus Fabritius

Dato : 04-09-04 12:32

> [...]

> uddannet kemiingeniør, og har så bedre råd til det end, nu hvor min
> årsindkomst svarer til en eller to måneders løn i fremtiden...

Jeg tænkte det samme dengang jeg tog kørekortet. "Jamen, jeg har et godt job
inden for IT-branchen og tjener styrtende med penge om 5 år", men alle ens
andre udgifter stiger også, så de ekstra penge vil man godt bruge på noget
andet en forsikringen. Uanset hvad vil du fortryde det virkelig meget, hvis
du får en skade og forsikringen finder ud af hvordan tingene hænger sammen.

Det bedste råd er at købe noget hvor du ikke behøver en kaskoforsikring og
hvor ansvaren ikke er alt for dyrt.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 04-09-04 14:18

"(-Peter-)" wrote:

> Tja umiddelbart vil jeg give dig ret, men til den tid regner jeg med at være
> uddannet kemiingeniør, og har så bedre råd til det end, nu hvor min
> årsindkomst svarer til en eller to måneders løn i fremtiden...

Korrekt, men til den tid vil du sikkert også gerne have en noget
større og nyere bil end du formodentlig lægger ud med nu. Sagt på
en anden måde, som 18 årig kan du sandsynligvis leve med at trille
rundt i en gammel corolla der kun behøver ansvarsforsikring, når
du er færdiguddannet vil du sandsynligvis ikke nøjes med så lidt,
så der står den på ny/nyere bil, billån og en kaskoforsikring der
kan blive meget dyr hvis du er "nybegynder"..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 04-09-04 12:25

> [...]

> 20.000 for at forsikre en bil som dine venner der har kørt i eget navn i 7
> år kan forsikre for 5. Jeg taler af erfaring.
Right, find en smadder-kasse som kun skal ansvarsforsikres og køre rundt i,
til du får km. på loggen og råd til noget godt. Det er vejen frem, det andet
er gambling :(.

Fra : Niels Bengaard

Dato : 04-09-04 12:13

> Hov, jo det er ulovligt... I bryder nemlig aftalen med
> forsikringsselskabet = forsikringssvindel

Det kommer jo an på hvad der står i policen.

Niels

Fra : John Sahl

Dato : 04-09-04 12:23

Niels Bengaard wrote:
> Det kommer jo an på hvad der står i policen.

Ja, men indskrives knægten som ejer/bruger får de den i
al fald ikke til den nævnte pris? Og det var heller ikke det
der blev nævnt. Har du set policer der tillader det
efterspurgte hører jeg da _meget_ gerne der om.

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 04-09-04 12:41

"John Sahl" <spamtrap7@mandezonen.dk> skrev :

>Har du set policer der tillader det
>efterspurgte hører jeg da _meget_ gerne der om.

Tjaehh - i mine policer indgår da at hvis føreren af bilen i
uheldsøjeblikket er under 25 - så smutter der lige en ekstra stor
selvrisiko. Så den store at tøserne, har skam sin egen bil, i eget
navn.

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : John Sahl

Dato : 04-09-04 12:51

jan@fedtegreven.dk wrote:
> [...]
> uheldsøjeblikket er under 25 - så smutter der lige en ekstra stor
> selvrisiko. Så den store at tøserne, har skam sin egen bil, i eget

Og hvis de ikke tilhører husstanden?

De fleste selskaber har jo forskellig pris om det er i Nordjylland
eller inde på Nørre Bronx...

Fra : \(-Peter-\)

Dato : 04-09-04 12:09

hvori består ulovligheden?

Der er jo intet problem i at låne forældres "normale" biler og køre rundt i
dem... kender jeg da mange der gør... så er det vel ligegyldigt om et er
forlældrenes ene bil, eller en ud af fx 3 de ejer... ??

/peter

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 04-09-04 12:38

"\(-Peter-\)" <garfieldpbj@mail-online.dk> skrev :

>hvori består ulovligheden?

Der er ingen ulovlighed som sådan - men et "problem" med
forsikringsforholdet - med mindre forsikringen er klar over at du er
den faktiske bruger af bilen, og præmien indrettes derefter

typisk vil du stå med aben, i form af at forsikringen siger:

Den korrekte præmie er 3 gange højere end det der bliver betalt, så vi
reducerer lige dækningen til en trediedel

Og det er ikke en and, men hvad der sker.

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Eivind

Dato : 04-09-04 12:13

Både Ja og Nej

Hos de fleste forsikrings selskabet skal man angive "andre brugere" d.v.s at
hvis der andre der ofte
benytter bilen ala f.eks en ægtefælle eller lign, så skal det angives for at
man får en for andre forsikringstagere
"rigtig" præmie.
Det er slf okay at låne bilen osv - men hvis du er "eneste" bruger og
flytter til en anden by - så vil jeg da tro at forsikringsselskabet
vil undre sig over det - specielt hvis din far har en anden bil han kører i.
Derfor ku jeg godt forestille mig at din far vil stige kraftigt på en den
ene eller begge biler - hvis forsikringsselskabet finder ud af det.
Måske vil de ovenikøbet opsige forsikringen. Da forsikringsselskaberne har
en "sort" bog - så kan andre selskaber se at din far er blevet
opsagt af et andet selskab, når han forsøger at tegne en ny forsikring.

Men kan du køre uden at komme til skade går den nok - problemet er at du
ikke selv tjener år op - hvilket du ville gøre hvis du stod på
som bruger. Derfor vil du altid få den dyre forsikring.
Har du evt checket om bilforhandleren har en billig forsikring du kan tegne
?

Eivind

Fra : \(-Peter-\)

Dato : 04-09-04 12:19

nej, har ikke rigtigt set på nye biler, da jeg står relativt uklart på
området, og får først kørekortet til november, men har en plan om måske at
få bilen så jeg ikke skal cykle om vinteren :)

/Peter

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-09-04 15:27

(-Peter-) skrev:

> nej, har ikke rigtigt set på nye biler, da jeg står relativt uklart på
> området, og får først kørekortet til november, men har en plan om
> måske at få bilen så jeg ikke skal cykle om vinteren :)

Og når du først har fået bilen så cykler du heller ikke om sommeren..

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Deaster

Dato : 06-09-04 14:23

"Eivind" <Eivind.Olsen@ARNEmail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4139a33b$0$309> Måske vil de ovenikøbet opsige forsikringen. Da
forsikringsselskaberne har
> en "sort" bog - så kan andre selskaber se at din far er blevet
> opsagt af et andet selskab, når han forsøger at tegne en ny forsikring.

Hmm, hvad er det for en sort bog ? Svjv. er det noget selskaberne meget
gerne vil have, men pt. ikke må få lov til af b.la. Datatilsynet.

--
Deaster
"War is God´s way of teaching

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 04-09-04 12:27

En helt masse bits fra (-Peter-) til dk.fritid.bil gav følgende:

> er det rent juridisk ulovligt at min far køber en bil som jeg betaler, og
> han så tegner forsikring i hans navn... og at jeg så kører i den, og evt.
> tager den med til et kommende hjem i en anden by...

Som du jo nok kan se af de øvrige indlæg er svaret "måske". Det kommer helt og
aldeles an på hvad der står i din fars forsikring, og hvordan i gør.
Men jeg kan da en lille historie som kan bidrage lidt.

En af mine bekendte købte som 19 årig en bil (en brugt Golf GTi), som han fik
indregistreret i sin fars navn og koblede på sin fars forsikring og min
kammerat blev ikke angivet som bruger af bilen. Lånet stod svjh i øvrigt også
i min kammerats fars navn.
Nu gik det så hverken værre eller bedre end at han kort tid efter kørte galt
og totaltskadede bilen (ca. 150.000,-). Forsikringsselskabet var så ude og
kigge på sagen, og adspurgt måtte min kammerats far indrømme, at det var min
kammerat der normalt kørte i den.
Forsikringsselskabet stilte derfor følgende ultimatum: Enten betalte min
kammerats far, merprisen for at have min kammerat noteret som bruger (han
havde jo kun haft den i kort tid) eller også ville de annullere forsikringen.
Min kammerat kontaktede forsikringsoplysningen som sagde at det var normal
praksis, og at de næppe ville have nogen chance ved forsikringsklagenævnet.
Henset beløbenes størrelse o.s.v. valgte de at betale merprisen på
forsikringen, og angive min kammerat som bruger.
De fik så fortalt at havde uheldet sket efter 6 mdr. eller mere, ville de ikke
komme med det tilbud, men annullere forsikringen. Havde der været
indvoldveret andre biler i uheldet, ville de have gjort et såkaldt
regres-krav.
Det _kan_ altså pludselig gå hen at blive en meget dyr affære, men det
afhænger helt og aldeles af dine forældres forsikringsselskab, og deres
forsikringsaftale.
[...]

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"Don't mess with my boss' dingo"
-- Jennifer Esposito as Stacey Paterno in 'Spin City'

Fra : alexbo

Dato : 04-09-04 14:21

"Henrik Bøgh" skrev

> Som du jo nok kan se af de øvrige indlæg er svaret "måske".

Der er ikke noget "måske" i nedenstående.

Forsikringsaftaleloven

§ 4. Har forsikringstageren ved forsikringens tegning svigagtig givet
urigtig oplysning om eller fortiet en omstændighed, som må antages at være
af betydning for selskabet, er aftalen ikke bindende for dette. Det samme
gælder, hvis hans forhold i øvrigt har været af en sådan art, at det ville
stride mod almindelig hæderlighed at gøre aftalen gældende.

mvh
Alex Christensen

Fra : alexbo

Dato : 04-09-04 12:10

"(-Peter-)" skrev

> er det rent juridisk ulovligt at min far køber en bil som jeg betaler, og
> han så tegner forsikring i hans navn... og at jeg så kører i den, og evt.
> tager den med til et kommende hjem i en anden by...

Nej, ikke hvis din far fortæller forsikringsselskabet at hans søn skal køre
i bilen.
Hvis din far ikke siger noget, er det ulovligt ifølge
forsikringsaftaleloven.

Du troede da ikke at det var så nemt.
Det er en af de mest brugte metoder til at forsøge at snyde
forsikringsselskaberne, og de kender den godt.
Det er jo ikke tilfældigt at det er så dyrt for unge mænd med nyt kørekort.

mvh
Alex Christensen

Fra : Peter

Dato : 04-09-04 16:19

> [...]
>
> spørger da jeg snart får kørekort, og ikke ønsker betale 10-15tusind i
> forsikrin, når han kan gøre det for ca 3k...

Det kan være assurancesvig hvilket medfører fængselsstraf.

Som andre har omtalt er det værste nok, at dit arrangement kan medføre, at
forsikringen ikke dækker en skade eller gør regres mod dig.

Samlet set er det en meget dårlig ide.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Rasmus

Dato : 04-09-04 18:45

"(-Peter-)" <garfieldpbj@mail-online.dk> wrote in message
> [...]
>
> spørger da jeg snart får kørekort, og ikke ønsker betale 10-15tusind i
> forsikrin, når han kan gøre det for ca 3k...

Dine forældre risikere at få en dom for forsikringssvindel, det giver som
regel kun en bøde, men man kan også risikere en betinget fængselsdom for
ovenstående nummer. Man kommer derudover til at betale den manglende præmie
til forsikringsselskabet.

mvh
Rasmus