I am invincible
Fra : phk

Dato : 03-09-04 09:15

Hørte lige i TV at Skomageren fra Tyskland var smadret ind i autoværnet med
300 km/t men sluppet uskadt.

Nu er jeg jo rimelig udødelig - lige som de unge - så jeg kunne da godt
foranlediges til at tro at jeg kunne smadre ind i hvad som helst med min
privatbil med lysets hastighed og så overleve.

Nyhederne mangler en forklaring på hvorfor man kan overleve den slags i en
racerbil og hvorfor man kun overlever den slags med stor held i en
almindelig bil.

--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 03-09-04 09:23

On Fri, 3 Sep 2004 10:15:29 +0200, "phk" <phk_stopspam@esenet.dk>
wrote:

>Nyhederne mangler en forklaring på hvorfor man kan overleve den slags i en
>racerbil og hvorfor man kun overlever den slags med stor held i en
>almindelig bil.

Vel noget med at i en almindelig bil får du vredet 1000 kg jern og
metal rundt om kadaveret. En racer splinter i 1.000.000 stykker og det
er ikke metal.

Gætværk, men det er mit bud.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-09-04 09:31

"Brian B. Christensen" <b r i a n s n a b e l a b r i n c h d o t i t> wrote
in message news:adagj05b55je9c2gvrh82lhfkdskus4c3d@4ax.com...

> Vel noget med at i en almindelig bil får du vredet 1000 kg jern og
> metal rundt om kadaveret. En racer splinter i 1.000.000 stykker og det
> er ikke metal.

Det er rigtigt at det ikke er metal, men et smadret kulfiber chassis kan da
blive lige så skarpt som hvis du kørte galt med 100 kokkeknive i kabinen.

--
mvh/rg. Christian
"Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 03-09-04 09:43

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in message

> Det er rigtigt at det ikke er metal, men et smadret kulfiber chassis kan
> da
> blive lige så skarpt som hvis du kørte galt med 100 kokkeknive i kabinen.

Nu er der jo lige det ved en F1 Racer, at der bliver selve kulfiberkernen
ikke smadret, ALT andet uden om kernen eksploderer i atomer, men kernen
forbliver næsten intakt.

Mvh
Jacob

Fra : TGD

Dato : 03-09-04 10:54

<KLIP>

> Nyhederne mangler en forklaring på hvorfor man kan overleve den slags i en
> racerbil og hvorfor man kun overlever den slags med stor held i en
> almindelig bil.

En racerbil er jo lavet til absobere en hulens masse energi, så "rummet"
omkring føreren ikke bliver deformeret, du må se Discovery der har været
indtil flere udsendelser om det.

Fra : Torben Scheel

Dato : 03-09-04 11:58

phk wrote:
> Hørte lige i TV at Skomageren fra Tyskland var smadret ind i
> autoværnet med 300 km/t men sluppet uskadt.

Næppe. Han har nok kørt af med ca 300 men ramt "modparten" med væsentligt
lavere hastighed. Om det er et autoværn eller en bunke dæk ved jeg ikke -
har ikke set billeder eller video.

> [...]
>
> Nyhederne mangler en forklaring på hvorfor man kan overleve den slags
> i en racerbil og hvorfor man kun overlever den slags med stor held i

En racerbane er et meget mere forudsigeligt sted at opholde sig end
trafikken - og et mere sikkert sted at køre galt. Bl.a. er der sjældent
nogle der kører den modsatte vej eller ud fra ubetinget vigepligt, og det er
ret svært at finde noget at køre frontalt ind i. Uanset fartøjet du befinder
dig i giver kroppen op ved en hård opbremsning (f.eks. hvis kroppen bliver
stoppet brat fra 50 km/t). Det handler om at indre organer slår imod ribben,
hovedskal osv. I trafikken er det nok mere typisk at man bliver slået ihjel
af fremmedlegmer (løse børn, hunde eller paraplyer fra bagsædet, turen
gennem frontruden, nikke en skalle til dørkarmen).

vh
Torben

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 03-09-04 20:03

phk wrote:
> Hørte lige i TV at Skomageren fra Tyskland var smadret ind i
> autoværnet med 300 km/t men sluppet uskadt.

Nok næppe vinkelret på autoværnet med fast stop!

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg