Automatisk kørelys...installation og pris
Fra : Søren R

Dato : 02-09-04 10:09

Hej

Jeg har lige anskaffet mig en Honda civic 96'er. Til min store
overraskelse, var der ikke automatisk kørelys, når jeg drejede nøglen.
Dette kunne jeg naturligvis godt tænke mig.

Er det nemt og billigt selv at installere?

Eller er det noget man bør overlade til en mekaniker?
--
Søren R - Rusten Escort fra 91'
¤ Træt af reklamer? http://www.hadereklamer.dk ¤

Fra : Søren R

Dato : 02-09-04 10:18

jeg har fundet dette:

http://www.thansen.dk/product.asp?c=296975128&n=1200297316&pn=1227428659

Er det alt hvad jeg skal bruge?

Fra : Roberto Saldo

Dato : 02-09-04 11:05

Søren R wrote:
> jeg har fundet dette:
>
> http://www.thansen.dk/product.asp?c=296975128&n=1200297316&pn=1227428659
>
> Er det alt hvad jeg skal bruge?

Du *skal* kunne skifte til positionslys hvis du feks holder ved en
overskæring. Det kunne mit i den gamle bil ikke (2 relæ-versionen) så
den fik et hak ved syn. Næste gang var sikringen ude ...

Mvh
Roberto

Fra : No1

Dato : 02-09-04 11:07

> [...]
> Dette kunne jeg naturligvis godt tænke mig.
>
> Er det nemt og billigt selv at installere?

Er der ikke en lille jumper, der kan slå det til og fra?

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 02-09-04 13:29

"Søren R" wrote:

> [...]
> Dette kunne jeg naturligvis godt tænke mig.
>
> Er det nemt og billigt selv at installere?
>
> Eller er det noget man bør overlade til en mekaniker?

Det kommer an på hvem "man" er..

Jeg har installeret kørelys i en del biler og i de fleste tilfælde
har det været ordnet på under en time. De billige kørelys med 2-3
relæer er ganske nemme at montere, hvis blot du er lidt fingernem
og har et primitivt måleinstrument så du kan måle hvor og hvornår
der er strøm de forskellige steder.

Undtagelsen er min fars Mazda 323 fra '86. Den har sådan en
multifunktionskontakt ved rattet hvor alle de ledninger man
normalt skal have fat i er støbt ind i selve kontakten. Jeg sad
med diagrammet over bilen og tegnede og regnede og endte op med
noget med en masse dioder og relæer og endte med konklussionen at
det vist måtte blive en anden gang.

Hvis ikke du har mod på det, så vil en autoelektriker også kunne
montere kørelys på en lille times tid, det tidskrævende er primært
at komme om bag tæpper og paneler for at få fat på de ledninger
man skal have gang i.. En autoelektriker skal vel have en 3-400
for et time + en hundrelap til de relæer og sikringer der skal
bruges, så for en plovmand bør du være kørende..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Søren R

Dato : 02-09-04 13:45

On Thu, 02 Sep 2004 14:28:48 +0200, Thomas Strandtoft
<thomas@carftp.com> wrote:

> [...]

>for et time + en hundrelap til de relæer og sikringer der skal
>bruges, så for en plovmand bør du være kørende..

Så er jeg ikke "man" Men har en elektriker i vennekredsen, det må
han sikkert kunne regne ud...Ellers må jeg lige høre hvad mekanikeren
skal have. Skal alligevel forbi imorgen.
--
Søren R - Honda Civic 96'

Fra : phk

Dato : 02-09-04 21:11

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse

> Det kommer an på hvem "man" er..

Godt så - så er tonen slået an

Jeg har en autoradio i min Golf III som skal have en ledningstilførsel for
at registrere at man kører med lys på. Golfie er med kørelys indbygget i den
originale lyskontakt. Der er lys i instrumenterne når jeg kører med kørelys.
Radioen er en Blaupunkt.

Hvilken ledning skal radioen forsynes fra, ved du måske det?

--
Per, Esbjerg

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 03-09-04 06:48

phk wrote:

> Godt så - så er tonen slået an

Jamen er det forkert??

> [...]
> originale lyskontakt. Der er lys i instrumenterne når jeg kører med kørelys.

Okay, så alt i alt har du lys i instrumenterne når motoren er
startet, uanset om det er nat eller dag, right? Hvis radioen skal
følge dette er det da bare at finde en ledning der får 12V når du
drejer nøglen. Hvis du kun vil have lys i radioen når du drejer
lyskontakten over på "aften", så led efter den ledning der styrer
om du kan tænde for det lange lys eller ej.

> Hvilken ledning skal radioen forsynes fra, ved du måske det?

Næh, men hvis du splitter det hele ad og kommer forbi med bilen,
jeg jeg nok finde ud af at måle mig frem til en ledning der har
den rette spænding på rette tidspunkt..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Kim Kristensen

Dato : 02-09-04 16:41

"Søren R" <Kongen19delete-this@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Dette kunne jeg naturligvis godt tænke mig.
>
> Er det nemt og billigt selv at installere?
>
> Eller er det noget man bør overlade til en mekaniker?

Rigtig mange biler kommer til Danmark uden kørelys, på mange af dem bliver
det monteret hos importøren. På resten som den du har købt kan man jo så
vælge at få den uden eller at få forhandleren til at montere det. På dem der
bliver importeret med kørelys eller hvor det bliver monteret hos importøren
betaler du afgift af det kørelys nøjagtigt som resten af bilen, derfor
bliver nogle mærker solgt uden kørelys.

På nogle biler er de skam forberedt for det og det kan være et spørgsmål om
et relæ og/eller en sikring, om det er tilfældet på din ved jeg ikke. Prøv
at spørge på www.honda-klub.dk for der er ganske givet en der ved noget.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Søren R

Dato : 03-09-04 08:45

On Thu, 2 Sep 2004 17:41:04 +0200, "Kim Kristensen"
<kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>et relæ og/eller en sikring, om det er tilfældet på din ved jeg ikke. Prøv

OK, det vil jeg lige prøve. Takker!
--
Søren R - Honda Civic 96'

Fra : Marianne og Bjarne

Dato : 03-09-04 10:47

Hej

Hvis du er lidt fiks på fingrene kan du selv installere det.

http://www.dkfritidbil.dk/hvordan/kørelys/index.htm

På ovenstående link kan du se ledningsdiagram over hvordan Automatisk
Kørelys kan installeres.

/Bjarne