Veteranbil
Fra : Paw Jensen

Dato : 02-09-04 05:58

Hej.

Er der nogen der har erfaring vedr. registrering/forsikring af en veteranbil
?

Vi har købt en Jeep fra 1969. Den er synet i juni i år, men sælger siger den
ikke er synet som veteranbil, hvorfor den ikke kan gå under disse regler,
herunder 10 år mellem hvert syn, billig vægtafgift og billig forsikring.

Anyone ??

Paw

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 02-09-04 06:25

Paw Jensen wrote:

> [...]
> herunder 10 år mellem hvert syn, billig vægtafgift og billig forsikring.

Frit fra leveren:

Når bilen fylder 35 år, slipper du med at betale kvart vægtafgift.
Som jeg husker det foregår det helt automatisk, på den måde at når
din bil kan fejre 35 års jubilæum for første indregistrering, kan
du se frem til at det næste girokort fra CRM er faldet til en
fjerdedel af hvad du er vant til..

En del forsikringsselskaber tilbyder "klassikerforsikring"
allerede når bilen er 25 år og "veteranforsikring" når den er 35.
Lidt afhængig af selskab er der forskellige krav til originalitet,
brandslukkere, antal årlige km. og den slags.

For at reglen om 10 år mellem syn skal gælde, skal bilen være fra
før 1. januar 1960.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Leonard

Dato : 02-09-04 08:05

Thomas Strandtoft <thomas@carftp.com> wrote:

>For at reglen om 10 år mellem syn skal gælde, skal bilen være fra
>før 1. januar 1960.

Det er dog kun 8 år, men ellers rigtigt.

--
Leonard

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 02-09-04 19:33

Paw Jensen wrote:
> Hej.
>
> Er der nogen der har erfaring vedr. registrering/forsikring af en
> veteranbil ?

Nej - men den skal ikke i forsikringsmæssig forstand være så gammel som
registreringsmæssig.

> [...]
> siger den ikke er synet som veteranbil, hvorfor den ikke kan gå under
> disse regler, herunder 10 år mellem hvert syn, billig vægtafgift og

For at den kan betegnes som veteran i registreringsmæssig forstand skal den
være registreret før 1. jan. 1960.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg