Tikkende motor på Golf IV benzin - opklari~
Fra : Martin Sand.

Dato : 01-09-04 18:41

Jeg skrev for længe siden om en tikkende lyd på en Golf IV 2,0 benzin, når
den gik i tomgang. Bilen var købt ny 08/2003 og havde kørt 9-10.000 km på
daværende tidspunkt. Der var alle mulige forslag fremme herinde om, hvad det
kunne skyldes. Lige fra ventiler, indsprøjtningsdyser til motorstyring og
ødelagt motor... MEN! Det er et kulfilter der laver lyden. Det er en
beholder med nogle ventiler/stik/slanger der minder om
kølerværksebeholderen. Jeg ved ikke hvad den gør, men værkstedet har
forklaret at lyden kommer derfra, hvilken man også tydeligt kan høre. Så er
det videregivet, i tilfælde af andre VW ejere har undret sig over det samme.

--
MVH Martin

Ved henv. på mail, udskift privacy.net med stofanet.dk

Fra : Tue Jensen

Dato : 01-09-04 19:51

On Wed, 1 Sep 2004 19:41:20 +0200, Martin Sand. wrote:

> [...]
> det videregivet, i tilfælde af andre VW ejere har undret sig over det samme.

Jeg har været på værksted med samme problem, dimsen der siger lyden sidder
i venstre side af motorrummet lidt under midten. Jeg fik at vide at det var
en elektrisk ventil. Jeg er noget uforstående overfor at VW ikke har lave
en "lydløs" ventil.
--
Mvh. Tue Jensen

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 01-09-04 20:35

"Tue Jensen" <tuesj03@civil.auc.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg er noget uforstående overfor at VW ikke har lave
> en "lydløs" ventil.

Man skal jo også kunne høre at motoren er der ;)

Fra : Tue Jensen

Dato : 01-09-04 21:41

On Wed, 1 Sep 2004 21:34:40 +0200, Brian Axelgaard wrote:

> "Tue Jensen" <tuesj03@civil.auc.dk> skrev i en meddelelse
>
> Man skal jo også kunne høre at motoren er der ;)

ja tak, men ikke alt mekanikken udenom.

--
Mvh. Tue Jensen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 01-09-04 21:08

"Tue Jensen" <tuesj03@civil.auc.dk> skrev i en meddelelse

.. Jeg fik at vide at det var
> en elektrisk ventil.

Sandsynligvis EGRventilen, de kan godt tikke.

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-04 21:44

> . Jeg fik at vide at det var

Hej

Det er en taktventil, som bliver styret af motorstyringen, til udluftning
af benzintanken.
Det er sådan, at der går en slange fra benzintanken til et aktivkulfilter,
og når motoren er stoppet bliver benzindampne optaget af kulfiltret,
når motoren bliver startet bestemmer motorstyringen hvornår og
hvor meget kulfiltret skal udluftes, det sker gennem taktventilen.

Hygge PD CBR1100 Bosch Odense

Fra : Martin Sand.

Dato : 01-09-04 23:13

Poul Dam wrote:
> Det er sådan, at der går en slange fra benzintanken til et
> aktivkulfilter, og når motoren er stoppet bliver benzindampne optaget
> af kulfiltret,

Tak for forklaringen. Har alle nyere biler et kulfilter til at optage
benzindampe, eller er det en VW-ting?

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 02-09-04 01:40

Martin Sand. wrote:

> Tak for forklaringen. Har alle nyere biler et kulfilter til at optage
> benzindampe, eller er det en VW-ting?

Fiat Bravo/a har ihvertfald også, og den er på nogle af dem ganske tydelig
(min iblandt, grrrrrr)
Min klikker dog kun når udendørs-temp er under 5 grader...

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Ukendt

Dato : 02-09-04 05:56

"Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]

Det vil jeg sige ja til, den kom sammen med lamba og kat.

Hygge PD

Fra : Ukendt

Dato : 02-09-04 06:35

"Poul Dam" <pouldamadslhome> skrev i en meddelelse > Det vil jeg sige ja
til, den kom sammen med lamba og kat.

Er du nu sikker på det?, det er ikke lykkedes at finde den på min 97'er. Og
jeg har heller ikke noget "tikkeri", selv om VW er ophavsmand til
konstruktionen ;)).

Fra : Ukendt

Dato : 02-09-04 22:06

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
Og
> jeg har heller ikke noget "tikkeri", selv om VW er ophavsmand til

Hvad for en bil kører du i Jørgen? så kan jeg måske se om jeg har noget på
den.

Hygge PD

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 02-09-04 22:11

"Poul Dam" <pouldamadslhome> skrev i en meddelelse

> Hvad for en bil kører du i Jørgen? så kan jeg måske se om jeg har noget på
> den.

Octavia m. AGN motoren.

Fra : Ukendt

Dato : 03-09-04 18:35

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.hatessspam@os.dk> skrev i en meddelelse

> Octavia m. AGN motoren.

Hej igen Jørgen

På din bil sidder taktventilen sammen med aktivkulbeholderen
i motorrummet til højre, så jeg på diagrammet i dag.

Hygge PD

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 07-09-04 15:43

"Poul Dam" <pouldamadslhome> skrev i en meddelelse

> På din bil sidder taktventilen sammen med aktivkulbeholderen
> i motorrummet til højre, så jeg på diagrammet i dag.

OK + takker :))).

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 02-09-04 12:47

Martin Sand. wrote:

> Tak for forklaringen. Har alle nyere biler et kulfilter til at optage
> benzindampe, eller er det en VW-ting?

Ford Sierra DOHC (1989-1993) har det også, og det er da en gammel bil.

Per
www.perbeer.ninja.dk