Polering af bil
Fra : Reaf

Dato : 31-08-04 23:09

Hvilke bilplejeprodukter; voks / polering, har i bedst erfaring med?

Læste FDM's test http://www.sonax.dk/pdf/MOTOR-laktest.pdf af forskellige
mærker...

Hvad mener I?

Bruger I lakrens?

osv...

Fra : Michael Nielsen

Dato : 01-09-04 08:19

"Reaf" <r2os@sol.REMOVEdk> wrote in message
> Hvilke bilplejeprodukter; voks / polering, har i bedst erfaring med?
>
> Læste FDM's test http://www.sonax.dk/pdf/MOTOR-laktest.pdf af forskellige
> mærker...
>
> Hvad mener I?

Jeg har brugt Autoglym de sidste 8 år, og synes det er OK.
Købte Sonax i sommer, og fik en a-ha oplevelse med tanke på holdbarhed -
vandet "perler" fortsat, så på det punkt er den bedre end Autoglym.

Autoglym Super Resin Polish har dog en langt bedre renseeffekt end polishen
fra Sonax.

> Bruger I lakrens?

Har ikke prøvet Sonax lakrens, men Autoglym - med og uden polermaskine
(prof. type).

--
Michael Nielsen

www.mercefreaken.com

Fra : FJ

Dato : 01-09-04 08:49

Jeg bruger kun Sonax produkter, da det er det jeg har bedst erfaring med.
Og jeg "passer" 31 firmabiler, så jeg har efterhånden prøvet lidt af hvert.

Sonax Lakrens er også godt hvis lakker er meget mat.

http://www.sonax.dk/default.asp?forside=1

Fra : Brizz

Dato : 01-09-04 09:37

> [...]
hvert.

> Sonax Lakrens er også godt hvis lakker er meget mat.

Er lakrens ikke kun til når lakken er træt og kedeligt? Hvis man har en
forholdsvis ny og pæn lak skal den vel bare poleres?

Og er der nogen der vil remse rækkefølgen/produkterne op?
er det nok bare at polerer eller SKAL man have lakforsegler på bagefter?

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Thomas Landberg

Dato : 01-09-04 09:34

> Hvilke bilplejeprodukter; voks / polering, har i bedst erfaring med?

> [...]

Min "formel" til en flot lak er følgende:

Først bruger jeg Sonax Extreme 3 påført en "uldhætte" der sidder på min
excentersliber. Så får jeg poleret ridserne godt i bund.
Derefter tager jeg selvsamme excentersliber, men skifter "uldhætten" ud med
en skumhætte og højglanspolerer nu med Sonax Extreme 2.
Til sidst giver jeg bilen en omgang voks, enten Sonax Extreme hårdvoks eller
Sonax Extreme 1 flydende voks.

Jeg har prøvet en masse af markedets produkter men intet når i nærheden af
Sonax i kvalitet. Sonax er let at arbejde med og giver et godt resultet. Den
flydende voks holder ikke i en halvt år, men det er der INTET der gør. Til
gengæld tager det ikke mere end 30-45 minutter at give hele bilen en tur og
når man alligevel står og vasker den er det hurtigt gjort. De 30-45 minutter
sparer man så også i de næste vaske, da man (jeg) kan nøjes med at bruge
højtryksrenser og ikke behøver at bruge børste.
Ved en masse anbefaler UltraGlozz, men det må være meget forskelligt fra bil
til bil hvordan det virker for jeg har nu prøvet med to flasker (for at være
på den sikre side) og jeg kan med sikkerhed sige, at jeg slet ikke opnår
samme resultater som med Sonax. Til gengæld er det væsentligt mere
besværligt at arbejde med...

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk

Fra : Olesen

Dato : 01-09-04 16:01

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:41358981$0$180$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Først bruger jeg Sonax Extreme 3 påført en "uldhætte" der sidder på min
> excentersliber. Så får jeg poleret ridserne godt i bund.

Gentages denne behandling for tit, risikerer man
at komme ned til metallet, hvilket jo også
kan se godt ud, hvis arbejdet er udført jævnt
over hele bilen.

> Derefter tager jeg selvsamme excentersliber, men skifter "uldhætten" ud
med
> en skumhætte og højglanspolerer nu med Sonax Extreme 2.

Minder mere og mere om sandpapir, hvor man går
op i finhed med finere korn...
At gå fra en 3 til en 2'er er rent overkill
og simpelthen ganske unødvendigt.

> Til sidst giver jeg bilen en omgang voks, enten Sonax Extreme hårdvoks
eller
> Sonax Extreme 1 flydende voks.

Er bilen meget medtaget, så er 3'eren at foretrække.
Trænger lakken blot til en opfriskning, så er
1 nok at foretrække, hvis der SKAL være
lidt slibeefffekt. Ellers er en polish uden
slibemiddel at foretrække.

> Jeg har prøvet en masse af markedets produkter men intet når i nærheden af
> Sonax i kvalitet. Sonax er let at arbejde med og giver et godt resultet.

Jeg synes Turtle er lidt nemmere at arbejde med, men
Sonax resultatet er cirka på højde med Turtle.
Hverken bedre eller dårligere glansmæssigt.

> Den
> flydende voks holder ikke i en halvt år, men det er der INTET der gør.

Regnvejret plejer nu at perle, også efter 6 mdr.
hos både Turtle og Sonax synes jeg.
Men ny-pusningsglansen forsviner lige hurtig
ved begge mærker.

> Til
> gengæld tager det ikke mere end 30-45 minutter at give hele bilen en tur
og
> når man alligevel står og vasker den er det hurtigt gjort.

Man kan ikke polere bil ordentlig på 30 minutter.
Alt under 1.5 time er sløseri.
Jeg anbefaler samtidig automatvasken,
da denne formår at komme ned i revnerne
og samlingerne i bilen, og få sandkorn væk.
Desuden vasker den ens hver gang, så vaske
ridser som regel er ens og ikke 'tilfældige' som
ved håndvask.

> De 30-45 minutter
> sparer man så også i de næste vaske, da man (jeg) kan nøjes med at bruge
> højtryksrenser og ikke behøver at bruge børste.

Eet eller andet sted gir' det en god fornemmelse
at bruge SONAX produkter, og så vaske i
SONAX vaskehaller..lidt som om, at 'kemien'
er afpasset hinanden. Sikkert en idê, men det
føles godt, og prisen er ca. den samme.

> [...]
være
> på den sikre side) og jeg kan med sikkerhed sige, at jeg slet ikke opnår

Nu er UG og Sonax m.fl. også 2 forskellige produkter.
UG hærder op, nærmest som en lak som fylder alle
'huller' og mindre ridser/vaskeridser op med materiale,
som så blir' helt glat, og dermed gengiver lyset på en måde,
så det ser godt ud. Jeg har set resultatet på en sort Maxda
ved et træf i Vandel engang. Det så kanongodt ud, men
der blev også arbejde pænt lang tid med exentersliber
før resultatet trådte frem.

> Til gengæld er det væsentligt mere
> besværligt at arbejde med...

Jeg synes det er hyggelgit at polere
på den mere ordinære måde.

Fra : Thomas Landberg

Dato : 01-09-04 17:12

> Gentages denne behandling for tit, risikerer man
> at komme ned til metallet, hvilket jo også
> kan se godt ud, hvis arbejdet er udført jævnt
> over hele bilen.

Ja naturligvis. Og sætter du dig for ofte ind i din bil slider du hele
førersædet væk. Helt sikkert.

> med
>
> Minder mere og mere om sandpapir, hvor man går
> op i finhed med finere korn...
> At gå fra en 3 til en 2'er er rent overkill
> og simpelthen ganske unødvendigt.

Nu har jeg prøvet at polere min bil. Har du det? Ikke så vidt jeg ved.
Hvorfor udtaler du dig så bagklogt om hvordan den bliver bedst poleret?
Eller sagt på en anden måde: Det aner du sq ikke en klap om.

> Er bilen meget medtaget, så er 3'eren at foretrække.
> Trænger lakken blot til en opfriskning, så er
> 1 nok at foretrække, hvis der SKAL være
> lidt slibeefffekt. Ellers er en polish uden
> slibemiddel at foretrække.

Atter noget du ikke aner noget om. Sonax Extreme 1 er der INGEN slibemiddel
i. Det er en voks. http://www.sonax.dk/default.asp?produkt=1669

> [...]
> ved begge mærker.

> og
>
> Man kan ikke polere bil ordentlig på 30 minutter.

Atter noget du aner nada om. Jeg har aldrig sagt, at jeg polerer bilen på 30
minutter. Jeg giver den en omgang voks på 30 minutter og det kan jeg nemt nå
på 30 minutter uden at sløse.

> [...]
> ved et træf i Vandel engang. Det så kanongodt ud, men
> der blev også arbejde pænt lang tid med exentersliber

Eller også er UltraGlozz bare bedre til at føre sig frem og skamrose/smålyve
om egne produkter. Jeg vil storhamrendemonsterskrupskide på, om Ultraglozz
kan fremvise en eller to topglans-biler. Jeg har testet det igen og igen og
uanset hvad jeg gør får jeg ikke et fornuftigt resultet. Ultraglozz-fætteren
har f.eks. sagt, at han aldrig vasker bil, fordi den ene årlige behandling
med UG gør, at regnen vasker alt møget af. Magen til vås. Den der med at "UG
hærder op som en lak" holder heller ikke en meter. Men der er nogle der er
glade for UG og fred med dem, men jeg tror ikke på det.

> Jeg synes det er hyggelgit at polere
> på den mere ordinære måde.

Jeg polerer bilen for at få en flot bil, ikke for at holde mig selv
beskæftiget.

Det er muligt, at mit svar til den altid bedrevidende Hr. Olsen lyder lidt
muggent, men det er da til at knække sig over, at han skal være så
bedrevidende overfor de resultater som jeg kan berette om. Det er nu engang
mig selv der har stået med polermaskinen, så derfor har jeg sikkert også en
ide om, at lortet virker.

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk

Fra : Reaf

Dato : 01-09-04 18:51

Tak for svar.

Tror jeg går for Sonax denne gang.

Hvad med andre produkter, som "interiør-shine", hjul+fælg og vinyl?

Hvilken erfaring har I med disse produkter?

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:4135f4b1$0$176$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : Thomas Landberg

Dato : 01-09-04 19:20

> Tak for svar.
>
> Tror jeg går for Sonax denne gang.
>
> Hvad med andre produkter, som "interiør-shine", hjul+fælg og vinyl?
>
> Hvilken erfaring har I med disse produkter?

Jeg kan lige gentage/skære det ud i pap eller noget i den stil: Du skal
polere din bil hvis den har småridser fra vask og lignende. Dette gøres med
et polermiddel og polermidlet indholder ting der gør, at man giver lakken en
let slibning. Når du har poleret din bil en milliard gange er den væk...
Hvis din lak ikke har ridser (f.eks. hvis du har fået en helt ny bil) kan du
nøjes med at give den voks. Voks indeholder intet slibende og har kun den
egenskab, at den beskytter lakken. Evt. ridser forbliver.
M.h.t. interiør, så er Sonax Extreme (naturligvis også godt til det, men
prøv evt. blot at gøre kabinen ren v.h.a. en vådserviette uden parfume.
Sådan en man bruger til små babyer. Det er oftest det jeg gør, da
instrumenterbordet m.v. som regel bliver pænt nok uden brug af kemi.
Fælgene renser jeg med fælgrens fra Harald Nyborg. Det koster 20kr/flasken
og er IMO bedre end Sonax Extreme Fælgrens til 4 x prisen. Hvis du gider kan
du give den rene alufælg en omgang voks. Så har bremsestøvet sværre ved at
sætte sig fast.

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk
.... netop færdig med at POLERE og VOKSE sin bil der overdrages til en glad
køber i morgen

Fra : Troels Pedersen

Dato : 01-09-04 19:49

Thomas Landberg wrote:
> [...]
> prisen. Hvis du gider kan du give den rene alufælg en omgang voks. Så
> har bremsestøvet sværre ved at sætte sig fast.

Lige en tilføjelse. Shell laver den bedste fælg-rens - efter min mening. Den
fjerne let og ubesværet bemsestøv tjærrepletter og lignende. Skal blot
påføres og side i min., hvorefter der vaskes med børste og vand.

--
MVH Troels
(Ford Sierra 2.0i DOHC)²

Fra : Thomas Landberg

Dato : 01-09-04 20:18

> [...]
> fjerne let og ubesværet bemsestøv tjærrepletter og lignende. Skal blot
> påføres og side i min., hvorefter der vaskes med børste og vand.

Ok. Har aldrig prøvet den, så det skal jeg ikke udtale mig om. Jeg er fint
tilfreds med den billige.

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk

Fra : Reaf

Dato : 01-09-04 20:34

Tak for gode svar... :)
Altid en fornøjelse at få svar fra professionelle...

Dette ser ud til at være en god gruppe.

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:41362053$0$142$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : John Sahl

Dato : 01-09-04 20:23

Troels Pedersen wrote:
> [...]
> mening. Den fjerne let og ubesværet bemsestøv tjærrepletter og
> lignende. Skal blot påføres og side i min., hvorefter der vaskes med

Den fra Harald Nyborg/Jem&Fix er lige så god.. Ved det lyder
utroligt til prisen, men den virker.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Troels Pedersen

Dato : 02-09-04 05:44

John Sahl wrote:
> Den fra Harald Nyborg/Jem&Fix er lige så god.. Ved det lyder
> utroligt til prisen, men den virker.

Min erfaring siger mig at den tager skidt og bremsestøv fint. Men
tjærrerester er den ikke så skrap til som Shell'en. Tilmed skal jeg bruge
den dobbelte mængde HN frem fo Shell, så prisen går lige op

--
MVH Troels
(Ford Sierra 2.0i DOHC)²

Fra : Ukendt

Dato : 02-09-04 06:41

"Troels Pedersen" <troels_p[fjern]@[fjern]12mail.dk> skrev i en meddelelse

Tilmed skal jeg bruge
> den dobbelte mængde HN frem fo Shell, så prisen går lige op

Men vand+opvaskemiddel+Minuskalk fra Netto virker lige så godt, og er
billigere, = bedre ;)).

Fra : Troels Pedersen

Dato : 02-09-04 14:25

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> Men vand+opvaskemiddel+Minuskalk fra Netto virker lige så godt, og er
> billigere, = bedre ;)).

Den tror jeg sku skal prøves engang. Det lyder som en tosset opskrift, men
hvis den virker...

--
MVH Troels
(Ford Sierra 2.0i DOHC)²

Fra : Olesen

Dato : 01-09-04 20:36

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:413612be$0$196$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

>Du skal
> polere din bil hvis den har småridser fra vask og lignende.

Du skal IKKE polere din bil, hvis du forventer at kunne
fjerne ridser fra vask eller lign. Disse vaskeridser lader
sig sjældent fjerne 100%, men mættes oftest af den polish
du lige har gnedet i. Ridserne er der stadig, men gjort
mindre synlige for en stund.
HVIS du kunne slibe disse ridser ned ved een enkelt
gang polering med slibemiddel i, så har produktet du
har anvendt været for kraftigt, og kan dermed ikke
anbefales at bruge andet YDERST sjældent.
En ridse er nemmelig en fordybning, og vil du
fjerne denne ved 'polering', sliber du det omkring liggende
område ned i niveau med ridsen, og har dermed slebet
en god del af lakken af.
Kan derfor ikke anbefales.

> Når du har poleret din bil en milliard gange er den væk...

Hvad med dækkene ?
Disse skal normalt ikke poleres og er ved normalt
brug ikke væk af nævnte grund.

> [...]
> nøjes med at give den voks. Voks indeholder intet slibende og har kun den
> egenskab, at den beskytter lakken. Evt. ridser forbliver.

Delvist enig, men enhver påvirkning af lakken betyder nedbrud på
et vist plan. Selv en vask er mekanisk påvirkning, selvom det
umiddelbare resultat ser god ud for lakken.
Når du 'sliber ridser væk', så er det ikke ridsen du fjerner,
men sliber blot det omkringliggende område ned i plan med
ridsen. Du har ikke fjernt ridsen, men fjernet noget af lakken istedet.

> prøv evt. blot at gøre kabinen ren v.h.a. en vådserviette uden parfume.

En vådserviet har begrænsede egenskaber når det handler om
at fjerne det skidt og "film" som uundgåeligt vil sætte sig
på specielt indersiden af forruden, instrumentbrædtet mv.
Du kan nok nå til bunds hvis du bruger en hel pakke, men
det er langt nemmere at ta' en opvredet klud som har været
en tur i alm. husholdningsrengøring uden salmiak.

> Sådan en man bruger til små babyer.

*LOL*...gimme a' break..men skal det være,
så er Natusan vidst det mest milde mod rød røv..

> Det er oftest det jeg gør, da
> instrumenterbordet m.v. som regel bliver pænt nok uden brug af kemi.

Nu er kemi godt for mange ting, og et instrument brædt
tar' nu ikke skade af en gang alm. rengøringsmiddel.

Fra : Thomas Landberg

Dato : 01-09-04 21:33

> [...]
> fjerne denne ved 'polering', sliber du det omkring liggende
> område ned i niveau med ridsen, og har dermed slebet

Jamen jeg må skuffe dig med, at jeg har poleret ridser væk i mange biler nu.
Hvordan det kan lade sig gøre er ikke til at vide, men jeg har dog en teori.

> [...]
> det er langt nemmere at ta' en opvredet klud som har været
> en tur i alm. husholdningsrengøring uden salmiak.

Til ruderne bruger jeg sjovt nok ruderens, men til instrumentbordet er en
vådserviet fremragende. Desuden er den også let at medbringe, så man lige
kan fikse bilen op når man holder på en campingplads i Italien.
Er det en sport for dig at udtale dig om ting du ikke ved noget om? Jeg
bruger vådservietter og det virker fremragende.

> *LOL*...gimme a' break..men skal det være,
> så er Natusan vidst det mest milde mod rød røv..

Jeg fornemmer, at du heller ikke har børn, så det er også et emne du glad
udtaler dig om. Se evt.
http://www.google.dk/search?q=cache:T1f6M2P7lPYJ:www.forbrug.dk/familie/born/boerneudstyr0/vaadservietterogenga/+v%C3%A5dservietter&hl=da

> Nu er kemi godt for mange ting, og et instrument brædt
> tar' nu ikke skade af en gang alm. rengøringsmiddel.

Har jeg påstået det? Hvis jeg har succes med vådservietter, kan du så måske
ikke lære at leve med det?

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk

Fra : Michael Nielsen

Dato : 02-09-04 07:28

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> wrote in message
Olesen:

> Jamen jeg må skuffe dig med, at jeg har poleret ridser væk i mange biler
> nu.
> Hvordan det kan lade sig gøre er ikke til at vide, men jeg har dog en
> teori.

Jeg har - tilsyneladende - også poleret ridser væk, bare for at opdage, at
de "vender tilbage" med tiden.
Min søsters sorte (blåsort) Audi 100 har masser af ridser, i solen ser den
slet ikke godt ud - men efter en tur med polermaskine, blir den kanon flot!
Det varer så i nogle uger, evt. til hun vasker den med kemi e.l. som fjerner
voksen, så er den lige så slem som den var, inden jeg begyndte :)

Denne bil kunne nok trenge en omgang lak, men det er altså utroligt hvad man
kan få til midlertidigt med sådan en polermaskine - f.eks. hvis hun skulle
sælge bilen.

--
Michael Nielsen

www.mercefreaken.com

Fra : Olesen

Dato : 02-09-04 16:26

"Michael Nielsen" <benzito@online.no> skrev i en meddelelse

> Jeg har - tilsyneladende - også poleret ridser væk, bare for at opdage, at
> de "vender tilbage" med tiden.

Præcis det jeg mener. De blir' fyldt op med dejlig
voks og det ser godt ud, men denne voks forsvinder
med tiden, og på en 'tør' dag hvor voksen har haft
sin største virkning, ses ridserne (de samme) som
regel igen.

> [...]
man
> kan få til midlertidigt med sådan en polermaskine - f.eks. hvis hun skulle

Nemmelig.
Poleres den ofte, så blir' det nemmere gang efter gang,
og man lære at leve med lakkens tilstand som sjældent
forværres i alvorlig grad efter en go omgang pussning'.

Fra : Olesen

Dato : 02-09-04 16:22

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:41363208$0$162$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Jamen jeg må skuffe dig med, at jeg har poleret ridser væk i mange biler
nu.
> Hvordan det kan lade sig gøre er ikke til at vide, men jeg har dog en
teori.

Du har brugt et middel til at fjerne den omkringliggende lak
ved ridserne, ELLER (forhåbentligt) fået de hårfine
ridser fyldt op med polish.

> Jeg fornemmer, at du heller ikke har børn, så det er også et emne du glad
> [...]

Rød røv eller ej, en våd/opvredet bomuldsstykke
er nok bedst, både til røv & lak.

> Har jeg påstået det?

At læse mellem dine linjer står,
du er imod kemi, og derfor du
bruger babyservietter til dit interiør *S*.

> Hvis jeg har succes med vådservietter, kan du så måske
> ikke lære at leve med det?

Ork jo, men engangsservietter er oftest
ret små og har dermed en effekt
jeg egentlig helst ville undvære, og går
ud fra, andre samtidig mener der er langt bedre
løsninger end disse.

Fra : Olesen

Dato : 01-09-04 20:19

> [...]
meddelelse news:4135f4b1$0$176$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Ja naturligvis. Og sætter du dig for ofte ind i din bil slider du hele

Efter 286.000 km. og snart 19 år er det en sandhed med modifikationer.
Måden man sætter sig ind i en bil på er faktisk meget forskellig.
Nogle smider sig tungt NED i sædet, andre gnider sig ind på plads
og slider derved meget på ryglænets venstre side.
Men sætter man sig roligt ind, stille og roligt, så
opnår sædet/betrækket en betydelig længere levetid.

> Nu har jeg prøvet at polere min bil. Har du det? Ikke så vidt jeg ved.

Jeg har poleret bil jævnligt gennem de seneste ca. 12 år og har
faktisk stor erfaring med hvad en lak kræver. Både en metallic og en
'normal'.

> Hvorfor udtaler du dig så bagklogt om hvordan den bliver bedst poleret?

Fordi nogle skyder gråspurve med kanoner, og det gør du
i det øjeblik du starter med en Sonax "3" og efterfølgende
bruger en Sonax "2".

> Eller sagt på en anden måde: Det aner du sq ikke en klap om.

Jeg VED du har gang i dobbeltarbejde, og burde bruge
mere end 30 minutter ved første polering.

> Atter noget du ikke aner noget om. Sonax Extreme 1 er der INGEN
slibemiddel
> i. Det er en voks. http://www.sonax.dk/default.asp?produkt=1669

Okay. Så brug det mellemliggende produkt "2"
som er mildt slibende, OG "1" hvis lakken som
sagt blot skal opfriskes.

> Atter noget du aner nada om.

Jo, jeg har prøvet at 'nå ned' på disse 30 minutter, og
resultatet gir' ikke samme fornemmelse som når
jeg ar 2 timer om samme arbejde.

> Jeg har aldrig sagt, at jeg polerer bilen på 30
> minutter. Jeg giver den en omgang voks på 30 minutter og det kan jeg nemt

> på 30 minutter uden at sløse.

Okay, vi stiller åbenbart ikke samme høje
krav om finesse.

> Eller også er UltraGlozz bare bedre til at føre sig frem og
skamrose/smålyve
> om egne produkter.

Dêt tror jeg så ikke.
Mener een i gruppen altid har været villig til både
at stille op her og der og demonstrere, og sågar
udlåne polêrmaskine efter behov.

> [...]
og
> uanset hvad jeg gør får jeg ikke et fornuftigt resultet.

Du KAN ikke ordne bil på 30 minutter, og så
få et resultat man kan være stolt af.
Sådan en BRIAN-polering gir' jeg intet for, uanset
om det er med UG, Sonax eller Turtle.

> Den der med at "UG
> hærder op som en lak" holder heller ikke en meter.

Det er netop denne 'hærdning' jeg er skepsis over for,
da lakreparation mv. ikke helt lader sig udføre på samme
måde, som hvis lakken er 'åben'.

> Men der er nogle der er
> glade for UG og fred med dem, men jeg tror ikke på det.

Det samme gælder dem, som stiler sig tilfreds
med en årlig polering â 30 minutters varighed.

> Jeg polerer bilen for at få en flot bil, ikke for at holde mig selv
> beskæftiget.

Jeg polere bil fordi det er hyggeligt og den efter 19
år stadig har en kulør væsentlig yngre biler kan
misunde den.

> Det er muligt, at mit svar til den altid bedrevidende Hr. Olsen lyder lidt
> muggent, men det er da til at knække sig over, at han skal være så
> bedrevidende overfor de resultater som jeg kan berette om.

Whatever, du er sur, og fred være med dig, men sålænge
du udtaler dig omkring et ellers seriøst arbejde som du kan
få fra hånden efter 30 minutter kan jeg kun ta' som en
useriøs omgang lir'.

> Det er nu engang
> mig selv der har stået med polermaskinen, så derfor har jeg sikkert også
en
> ide om, at lortet virker.

Nu vil jeg ikke kalde hverken Sonax eller Turtle for 'lort',
og med dine 30 minutters arbejde undrer det mig heller
ikke, resultatet ser ud som sådant.

Fra : Reaf

Dato : 01-09-04 21:09

Jeg tror jeg vil prøve begge produkter. Var i FDM butikken på Østerbro i
dag. De solgte UG til polering og Sonax til det interiør osv.

Jeg setter pris på Jeres meninger og synspunkter.

Selv har jeg haft fem biler i løbet af de sidste 15 år men føler mig "grøn"
i poleringen og voksningens ædle kunst.

Tør jeg nu spørge Jer om hvilke erfaringer i har med rustbehandling hos Pava
og Dinitrol...? :)

Fra : Thomas Landberg

Dato : 01-09-04 21:47

> Tør jeg nu spørge Jer om hvilke erfaringer i har med rustbehandling hos
Pava
> og Dinitrol...? :)

Den generelle opfattelse er vist, at det ikke så meget er selve midlet men
mere manden der påfører det der er afgørende for om det bliver godt eller
ej.

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 01-09-04 22:00

Reaf skrev:

> Selv har jeg haft fem biler i løbet af de sidste 15 år men føler mig
> "grøn" i poleringen og voksningens ædle kunst.

Tænl - og jeg der knapt nok havde fået min første bil før den blev
vasket og poleret op *GG*

PS: Jeg har lige klippet alt det væk du glemte

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Reaf

Dato : 01-09-04 22:20

LOL

Fra : Olesen

Dato : 02-09-04 15:58

> Tør jeg nu spørge Jer om hvilke erfaringer i har med rustbehandling hos
Pava
> og Dinitrol...? :)

Jeg anbefaler SUVO.
Det har vi altid brugt i vores familie
og det ser ud til at holde dejlig længe *S*.

Fra : Thomas Landberg

Dato : 01-09-04 21:26

> [...]
> Men sætter man sig roligt ind, stille og roligt, så
> opnår sædet/betrækket en betydelig længere levetid.

Nu var målet ikke at diskutere holdbarheden af bilsæder, men den fangede du
vist ikke...

> Jeg har poleret bil jævnligt gennem de seneste ca. 12 år og har
> faktisk stor erfaring med hvad en lak kræver. Både en metallic og en
> 'normal'.

Har du overvejet om lakken på din bil måske er en anden end på min?

> Fordi nogle skyder gråspurve med kanoner, og det gør du
> i det øjeblik du starter med en Sonax "3" og efterfølgende
> bruger en Sonax "2".

Jamen hvad f... ved du om det? Jeg kan da se om ridserne forsvinder v.h.a.
SE 2. Hvis de ikke gør det, men forsvinder ved at jeg bruger SE 3, hvad er
der så galt i det?

> Jeg VED du har gang i dobbeltarbejde, og burde bruge
> mere end 30 minutter ved første polering.

Jeg bruger væsentligt mere end 30 minutter på en polering. Jeg bruger vel
nærmere 30 minutter på at polere en forskærm. De 30 minutter er hvad jeg
bruger til at give bilen en omgang voks når bilen ikke trænger til en
decideret polering. Bilen bliver ca. poleret en gang årligt og får voks en
gang om måneden.

> Jo, jeg har prøvet at 'nå ned' på disse 30 minutter, og
> resultatet gir' ikke samme fornemmelse som når
> jeg ar 2 timer om samme arbejde.

Fornemmelsen lever jeg nok uden, hvis bare bilen bliver flot. Kunne jeg
knipse med fingrene og bilen så strålede havde jeg gjort det.

> nå
>
> Okay, vi stiller åbenbart ikke samme høje
> krav om finesse.

Nej sikkert ikke.

> Dêt tror jeg så ikke.
> Mener een i gruppen altid har været villig til både
> at stille op her og der og demonstrere, og sågar
> udlåne polêrmaskine efter behov.

Så snart jeg får mulighed for at møde UG-fætteren skal han få lov at more
sig på min lak.

> og
>
> Du KAN ikke ordne bil på 30 minutter, og så
> få et resultat man kan være stolt af.
> Sådan en BRIAN-polering gir' jeg intet for, uanset
> om det er med UG, Sonax eller Turtle.

Hvor mange gange skal jeg forklare, at det er voksen jeg kan smøre på i
løbet af 30 minutter?

> [...]
> måde, som hvis lakken er 'åben'.

> Det samme gælder dem, som stiler sig tilfreds
> med en årlig polering â 30 minutters varighed.

Nu stopper du sq snart. Hvor fanden får du "årlig", "polering" og "30
minutter" fra i samme sætning?

> Whatever, du er sur, og fred være med dig, men sålænge
> du udtaler dig omkring et ellers seriøst arbejde som du kan
> få fra hånden efter 30 minutter kan jeg kun ta' som en
> useriøs omgang lir'.

Tja, jeg synes faktisk det er irriterende at høre på, at en gut der aldrig
har set min bil udtaler sig om, at jeg bare kan bruge SE 2 i stedet for SE 3
når han hverken kender mig eller bilen. Hvad ville du synes om hvis jeg
fortalte dig, at alt du gør med DIN bil er forkert? Måske skulle jeg gøre
det, for jeg kender jo intet til din bil eller Turtle for den sags skyld...

> en
>
> Nu vil jeg ikke kalde hverken Sonax eller Turtle for 'lort',
> og med dine 30 minutters arbejde undrer det mig heller
> ikke, resultatet ser ud som sådant.

Hvem kaldte dig "Troll" her den anden dag?

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk

Fra : Reaf

Dato : 01-09-04 22:23

Jeg vil gerne se I to polere/vokse hinandens biler for at forsøge at få det
bedste resultat. Jeg giver en kasse bajer til vinderen... Det er sikkert
mange her i gruppen der ønsker at stille op som dommere...

:)

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:41363065$0$184$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : Olesen

Dato : 02-09-04 16:16

> [...]
> bedste resultat. Jeg giver en kasse bajer til vinderen... Det er sikkert
> mange her i gruppen der ønsker at stille op som dommere...

Der er jo binaer gruppen *S*...

Fra : Olesen

Dato : 02-09-04 16:16

> [...]
meddelelse news:41363065$0$184$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Nu var målet ikke at diskutere holdbarheden af bilsæder, men den fangede

Man skal vidst være overordentligt meget vågen, for at
nå ind til kernen af dine meninger, ja.

> Har du overvejet om lakken på din bil måske er en anden end på min?

Jeg har poleret 'alt' fra Polo 1981 over Sierra 1986, Alfa 146, Mondeo 1.8
Flair
og et par andre, så jeg mener jeg har prøvet hvad der
er værd at prøve, hvad forskellige lakker angår.
Største forskel har været i det arbejde produkterne
kræver, og så antallet af gange, den pågældende
lak er blevet poleret. Jo oftere, jo nemmere
er det efterflg.

> Jamen hvad f... ved du om det? Jeg kan da se om ridserne forsvinder v.h.a.
> SE 2. Hvis de ikke gør det, men forsvinder ved at jeg bruger SE 3, hvad er
> der så galt i det?

Whatever, er du glad og tilfreds, så er ridserne det også
og alle er glade. Men du har ikke fjernet ridserne, du har
fyldt dem op med polish, og det er dêt.
Dên slibeeffekt der er i Sonax er ikke så krads,
den kan 'fjerne' ridser 100%.
Er næsten sikker på, Slipol ville være
et bedre valg, selvom dette produkt skal
omgåes med varsomhed.

> [...]
> bruger til at give bilen en omgang voks når bilen ikke trænger til en
> decideret polering. Bilen bliver ca. poleret en gang årligt og får voks en

Okay, dêt var jo nyt under solen...

> Fornemmelsen lever jeg nok uden, hvis bare bilen bliver flot. Kunne jeg
> knipse med fingrene og bilen så strålede havde jeg gjort det.

Jeg benytter tiden til at lytte til god musik,
og se bilens tilstand efter. Dette ordnes
heldigvis ikke med et fingerknips.

> Så snart jeg får mulighed for at møde UG-fætteren skal han få lov at more
> sig på min lak.

Hvis den er SÅ perfekt, hvad skal han så videre opnå ?

> Hvor mange gange skal jeg forklare, at det er voksen jeg kan smøre på i
> løbet af 30 minutter?

Hvis du havde nævnt det fra starten af, havde du
sparet 2 gange.

> Nu stopper du sq snart. Hvor fanden får du "årlig", "polering" og "30
> minutter" fra i samme sætning?

Du nævnte i starten af tråden, du kan ordne en
bil på 30 minutter.

> [...]
> har set min bil udtaler sig om, at jeg bare kan bruge SE 2 i stedet for SE

Står der nogle steder på Sonax' hjemmeside, du bør starte
med en 3 og afslutte med en 2 ?

> Hvad ville du synes om hvis jeg
> fortalte dig, at alt du gør med DIN bil er forkert? Måske skulle jeg gøre
> det, for jeg kender jo intet til din bil eller Turtle for den sags
skyld...

Bare kom an, så skal jeg argumentere.

> Hvem kaldte dig "Troll" her den anden dag?

Måske det var een af dine små venner.
Så kan jeg jo passende kalde dig "Narr" idag.

Fra : Thomas Landberg

Dato : 02-09-04 18:48

> Så kan jeg jo passende kalde dig "Narr" idag.

Yes yes. Du er en kløgtig fyr. Dem der kaldte dig "Troll" var næppe nogle af
mine venner, men omvendt tror jeg ikke, at jeg arbejder lige så hårdt som
dig på at skaffe mig en masse fjender.

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk

Fra : Olesen

Dato : 02-09-04 18:55

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:41375ccc$0$194$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Yes yes. Du er en kløgtig fyr.

Ja, jeg gir' det folk beder mig om, som regel.

> Dem der kaldte dig "Troll" var næppe nogle af
> mine venner, men omvendt tror jeg ikke, at jeg arbejder lige så hårdt som
> dig på at skaffe mig en masse fjender.

At vi ikke er enige ser jeg ikke som en mulighed
for at få fjender.
At læse ud af dine indlæg ser jeg nu, du gør alt for at forblive enige
med andre, selvom du helt sikkert inderst
inde mener noget helt andet.
-nogle ved man hvor har, andre ikke.

Hvor du hører hjemme, er jeg efterhånden
overbevist om.

Fra : Thomas Landberg

Dato : 02-09-04 20:30

> [...]
> inde mener noget helt andet.
> -nogle ved man hvor har, andre ikke.
>
> Hvor du hører hjemme, er jeg efterhånden

Lad os nu - helt hypotetisk - sige, at et eller andet fjols fik den ide, at
han skulle gøre sig til dommer over hvordan jeg passer min bil, så tror jeg
roligt at jeg kunne love, at jeg ville give denne gut svar på tiltale i
stedet for at vælge den lette løsning og blot lade kommentarerne stå
ubemærket hen.
Jeg tror i øvrigt, at du er den første der har beskyldt mig for at lefle for
og rette mine holdninger ind efter andre, men omvendt: Når det kommer fra
dig, så kunne jeg næppe være mere kold.

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk

Fra : Olesen

Dato : 02-09-04 21:17

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:4137749c$0$140$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> roligt at jeg kunne love, at jeg ville give denne gut svar på tiltale i
> stedet for at vælge den lette løsning og blot lade kommentarerne stå

Hvornår går du så igang ?
At kalde andre et 'fjols' er jo i sig selv
et nederlag, og tegn på et svagt sind.

Du har iøvrigt slynget om dig med positive og
gennemtænkte sætninger som:

[...]
"men den fangede du vist ikke..."
"...udtaler du dig så bagklogt om hvordan..."
"Jamen hvad f... ved du om det?..."
"...mulighed for at møde UG-fætteren skal han få lov at more sig på min
lak..."
"Nu stopper du sq snart. Hvor fanden får .."
"Hvem kaldte dig "Troll" her den anden dag?"

Så alt ialt er du en positiv og glad fyr man
i og for sig slet ikke burde beskæftige sig med.

> [...]
for
> og rette mine holdninger ind efter andre, men omvendt: Når det kommer fra

Jeg tror netop, at du har taget ALT jeg har skrevet
mere til dig, end du selv bryder dig om.
Det har sat sig, og nu er du pissed.
Mit mål om at få et budskab ud er åbenbart
lykkedes endnu engang.

EOF..vi har ikke mere at 'tale' om, da
ovenstående citater siger alt om hvilket
niveau du befinder dig nede på.

Jeg forventer selvfølgelig du gør
et hurtigt come-back, og afslutter tråden
på, en for dig, selvtilfredsstillende måde.

MVH

Fra : Thomas Landberg

Dato : 02-09-04 23:28

> Jeg tror netop, at du har taget ALT jeg har skrevet
> mere til dig, end du selv bryder dig om.
> Det har sat sig, og nu er du pissed.
> Mit mål om at få et budskab ud er åbenbart
> lykkedes endnu engang.

Siger det ikke alt? Du mener selv, at det har lykkedes dig at pisse mig af
og dermed har du fået dit budskab ud. Tænkte nok, at din dagsorden var en
helt anden, for du kom jo ikke med nogle gode råd, kun kritik af mine råd.

> EOF..vi har ikke mere at 'tale' om, da
> ovenstående citater siger alt om hvilket
> niveau du befinder dig nede på.

Ja uha. Hvem der dog en dag kunne komme op på dit utroligt høje, ja nærmest
videnskabelige niveau og øse ud af gode råd samtidig med at man nedgjorde
andre folks meninger mens man ævler løs om ting man ikke har prøvet endsige
aner en klap om. Det er da vores alles mål. Helt sikkert.

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk

Fra : Reaf

Dato : 03-09-04 01:22

Og moralen er:

"Don't mess with another man's vehicle..." (Vincent Vega, Pulp Fiction)

"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:41379e69$0$143$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : Peter

Dato : 03-09-04 07:07

> Og moralen er:
>
> "Don't mess with another man's vehicle..." (Vincent Vega, Pulp Fiction)

LOL cool

/Peter

Fra : Roberto Saldo

Dato : 03-09-04 07:10