Laguna biltests
Fra : Ukendt

Dato : 31-08-04 17:52

Hej med jer

går lige og drømmer om at udskifte Carisma'en med en Renault Laguna dCi, og
så var det lige jeg tænkte: "Michael, tænkte jeg, hvad med at spørge
rødderne i NG om tilgængelige biltests?" Næsten med det samme tænkte jeg så
"Genialt! Der er garanteret nogen derude, der dels kan øse af egne
Laguna-erfaringer, dels ligger inde med biltests fra alverdens
bilmagasiner".

Og så er det så jeg spø'r: Er det virkelig genialt, eller er I egentlig lidt
ligeglade med biler og biltests herinde? (Dukker sig...)

Revl og krat der vedrører Renault Laguna anno 2004 (i hvert fald den model)
modtages gerne - links, PDF'er, indscannede testartikler whatever. Bare det
har med Laguna at gøre

Takker på forhånd!

Mvh
Michael

Fra : bme

Dato : 31-08-04 18:26

">
> [...]
model)
> modtages gerne - links, PDF'er, indscannede testartikler whatever. Bare

Medlem af fdm? i så fald:

sedan:
http://www.fdm.dk/motor/pdf/07-2001/Laguna.pdf
http://www.fdm.dk/motor/pdf/02-2003/Dueltest%20Laguna.pdf

stationcar
http://www.fdm.dk/motor/pdf/10-2001/grptest.pdf

> Takker på forhånd!

velbekomme

/bo

Fra : Kim Bernhart

Dato : 31-08-04 20:27

Prøv evt. her: http://www.dieselcar.com/

Masser af dieseltest.

Hilsen

Kim

Fra : Peter Weis

Dato : 01-09-04 18:17

"Michael T. Jørgensen" <spamkillerSNABELAwebhiker.dk> wrote:

> Revl og krat der vedrører Renault Laguna anno 2004 (i hvert fald den
> model) modtages gerne - links, PDF'er, indscannede testartikler
> whatever. Bare det har med Laguna at gøre

Jeg lejede en i Sydfrankrig i foråret.

Egentlig en behagelig bil, lidt tysker-fast i stilen i forhold til fx
Citroën. Motoren trækker godt uden at larme, giver en sjov snurrende lyd
fra sig. Udmærkede pladsforhold også i baggagerummet.
Men siderne er lidt høje i forhold til bagsædet, så min datter følte sig
lidt indelukket og beklagede sig over begyndende køresyge.
Jeg havde ikke lejlighed til at køre sportsligt i den, så dens
køreegenskaber kan jeg ikke rigtigt beskrive.

mvh
Peter

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-04 23:16

> [...]
model)
> modtages gerne - links, PDF'er, indscannede testartikler whatever. Bare

Jeg legede netop sådan en Laguna DCi med 122 hk og 6-trins gearkasse, da min
kæreste og jeg skulle køre til Syditalien i 16 dage - og da vi ikke gad køre
i min egen pga manglende klimaanlæg.

Bilen var HELT ny - og jeg var derfor første lejer af den.

Der er nogle åndssvage ting ved bilen - stof på armlæn i dørene (bliver
nusset), keycard i stedet for nøgle (hvor fa´en skal man have det key card
og det "spiller" kun sammen med keyless entry, som bilen ikke har) - og en
række andre småting.

Når dét så er sagt, så er det en rigtig lækker bil. Dieselmotoren passer med
sit kraftige drejningsmoment og sin 6-trins-gearkasse rigtig godt til bilen,
Specielt er det en fornøjelse med de 55 km/t ved 1000 o/min i topgear, og
den 70 ltr store tank, der giver en særdeles solid rækkevidde.

Køreegenskaberne er solide - og bremserne føles gode og let doserbare.

Hvis man vil vide, om en undervogn er andet end bare "sjov", så skal man
sende bilen en tur over Alperne med oppakning og omkring 160-180 km/t.

Når en motorvej på een gang hopper og drejer, og du kører stærkt, bliver
langt de fleste biler "levende" i undervognen. Lagunaen kørte meget
overbevisende - også i forhold til andre nyere biler.

Da jeg legede den, var jeg træt af, at jeg ikke kunne få den Passat 130 TDi,
som jeg havde bestilt - men på mange måder er Lagunaen en lige så god bil.
Kabinen har nogle svagheder, og den har nogle andre idiotiske franske ting -
men køregenskaberne, bremserne og motoren tror jeg ikke på nogen måde står
tilbage for Passatens - måske tværtimod.

Lækker bil - og så ser den jo godt ud....!

--
/Jan W Nielsen

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 03-09-04 10:05

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> wrote in message
> [...]
min
> kæreste og jeg skulle køre til Syditalien i 16 dage - og da vi ikke gad

Absolut forståeligt!

> Bilen var HELT ny - og jeg var derfor første lejer af den.

Mmmmmm

> [...]
> og det "spiller" kun sammen med keyless entry, som bilen ikke har) - og en

Renault kører pt. kampagne med på en model "Tjek" - Klima, fartpilot, 16",
keyless entry, atermisk forrude, og så 50kkr under listeprisen for
Authentique modellen. Det bringer prisen (for 120 HK dCi, hatchback) ned på
300 kkr, hvilket gør bilen noget mere attraktiv end så mange andre.

> [...]
> Specielt er det en fornøjelse med de 55 km/t ved 1000 o/min i topgear, og
> den 70 ltr store tank, der giver en særdeles solid rækkevidde.

Jeg kender jo motoren fra Carisma'en - og jo, jeg tror bestemt den passer
godt i en Laguna

Men hvordan var økonomien på den tur? Carisma'en klarede 17,6 km/l på en tur
på 4500 km her i Juli. Oppakning til 5 personer, og 130-150 km/t hvor der
var plads. Bedste del-strækning var faktisk fra nord for München til sydlige
del af Gardasøen - 20,6 km/l.

> Køreegenskaberne er solide - og bremserne føles gode og let doserbare.
>
> Hvis man vil vide, om en undervogn er andet end bare "sjov", så skal man
> sende bilen en tur over Alperne med oppakning og omkring 160-180 km/t.

Se nu bli'r det interessant!

> Når en motorvej på een gang hopper og drejer, og du kører stærkt, bliver
> langt de fleste biler "levende" i undervognen. Lagunaen kørte meget
> overbevisende - også i forhold til andre nyere biler.

Lækkert! Synes nu egentlig Carisma'en også er temmelig stabil under de
forhold, selvom undervognen stadig slipper en del stød og ujævnheder igennem
til rat og sæder. Ikke specielt behageligt i Italien!

> [...]
> men køregenskaberne, bremserne og motoren tror jeg ikke på nogen måde står
> tilbage for Passatens - måske tværtimod.

Måske er det med Franske biler og åndsvage ting, som det er med Italienske
biler og Brianlyd - det hører lissom sammen

> Lækker bil - og så ser den jo godt ud....!

Helt enig! Både hatchback'en og stationcar'en.

Mvh
Michael

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 04-09-04 08:11

> [...]
> Authentique modellen. Det bringer prisen (for 120 HK dCi, hatchback) ned

> 300 kkr, hvilket gør bilen noget mere attraktiv end så mange andre.

Ja, det lyder ikke så tosset, endda...

> Jeg kender jo motoren fra Carisma'en - og jo, jeg tror bestemt den passer
> godt i en Laguna

Jep - på med en boks..

> Men hvordan var økonomien på den tur?

Jeg kører ofte 180 km/t som almindelig hastighed, når jeg kører gennem
Europa, og det betyder også noget for brændstofforbruget, der ofte lå
omkring 12 km/ltr.

Hvad vi kom ud på som totalt gennemsnit, husker jeg ikke - måske 13 km/ltr -
da vi jo naturligvis også havde noget landevej og noget bykørsel.

Mit indtryk er som med andre dieselbiler, at de er uhyre økonomiske op til
130-140 km/t, men at det derfra begynder at gå ned af bakke i forhold til
min egen Opel Vectra 2.0. Ved 180 km/t kører Lagunaen ikke mere end 2-2½ km
længere pr liter, end min egen, tror jeg. Min egen er så også en noget
mindre bil med en lav vindmodstand og et ekstremt langt 5. gear af en
benzinbil at være (42,5 km/t ved 1000 o/min i 5. gear).

Anyway - Lagunaen er en fornøjelse at køre i - på alle måder.

(Og så rykker det altså med 70 ltr i tanken til de lamge ture gennem Europa)

/Jan W NIelsen

Fra : Ukendt

Dato : 05-09-04 07:35

[snip]
> [...]
km/ltr -
> da vi jo naturligvis også havde noget landevej og noget bykørsel.

Her kan vi i hvert fald konstatere at "farten dræber" økonomien Men 13 i
snit under de betingelser er nu slet ikke ringe!

En bekendt kørte til Toscana her i sommers i en Lupo 3L - de kørte også ca.
130-140 km/t hvor der var plads, var to personer og en smule oppakning.
Resultatet var i mine øjne skuffende - 22 km/l!

> Mit indtryk er som med andre dieselbiler, at de er uhyre økonomiske op til
> 130-140 km/t, men at det derfra begynder at gå ned af bakke i forhold til
> min egen Opel Vectra 2.0.

Jeg tror du har ret - det skyldes måske at en dieselmotor har et relativt
snævert "optimalt" arbejdsområde, mens benzinmotorer er mere "tilgivende" i
forhold til hvordan man lader den arbejde.

> [...]
> mindre bil med en lav vindmodstand og et ekstremt langt 5. gear af en
> benzinbil at være (42,5 km/t ved 1000 o/min i 5. gear).

Er det ikke en Vectra du ruller rundt i? Den er da ikke ret meget mindre
(lettere måske?), og jeg tror da bestemt ikke at sådan en øse har lavere
vindmodstand en en Laguna hatchback. Men din er mere "tilkørt" hvilket
Lagunaen slet ikke var - min egen Carisma begynder først nu efter 75.000 km
at yde en fornuftig brændstoføkonomi - de første 50 kkm lå den på 16,5 km/l
i samlet snit - nu ruller den gladeligt 18-19 km/l målt over en tank. Kurven
er helt sikkert knækket (opad) de seneste 25 kkm.

> Anyway - Lagunaen er en fornøjelse at køre i - på alle måder.

Jeg gafler lige en prøvetur i dag

> (Og så rykker det altså med 70 ltr i tanken til de lamge ture gennem
Europa)

Jow - til Rom med 1 optankning undervejs - det tror jeg end ikke en Lupo
kunne klare

Takker for info'en!

Michael

Fra : Thomas Landberg

Dato : 05-09-04 09:01

> [...]
> 130-140 km/t hvor der var plads, var to personer og en smule oppakning.
> Resultatet var i mine øjne skuffende - 22 km/l!

Igen kan man sige, at økonomien svinger fra bil til bil - og igen vil jeg
påstå, at TDI'er generelt er bedre egnet til at køre hurtigt i end
commonrail-motorer - med "lokale udsving". Jeg var også i Toscana i sommers
og hele turen gav et snit på ca. 19km/l. Det var med en del bjergkørsel. Ned
og hjem var primært ad motorvej med 120km/t på klokken (=110km/t på GPS'en)
og der kørte den tæt på 21km/l. Jeg købte et tysk bilblad hvor de havde
lavet en langturstest af en Passat 130hk TDi PD. Den havde et snitforbrug på
7l/100km på hele tanken og det var de nærmest imponeret over. De var også
imponeret over, at selv med deres mest rå testkører bag rattet holdte den
sig på 10l/100km ved motorvejskørsel. Så er det jeg ikke forstår, når folk
ikke kan læse en kørecomputer. Altså forstået på den måde: Hvis en
kørecomputer vister 10l/100km i snit i en bil som er opgivet til
5.8l/100km, så kører man sq nok lidt for stærkt. Jeg er personligt alt for
nærig til at køre så hurtigt. For mig er der en sport i at få en diesel til
at køre langt på literen og det gør den altså ikke med 180km/t. I øvrigt var
vi i Toscana med et vennepar. De kørte i en Lupo 3L og kørte generelt noget
hurtigere end os, så de var var vel en time tidligere hjemme i Danmark. Til
gengæld var deres forbrug i den lille sparegris ikke væsentligt bedre end i
vores.
Når man kører diesel bør man prøve at lave et eksperiment hvor man kører en
given motorvejsstrækning med 120km/t og senere med måske 140 eller 150km/t
og se forskellen i forbruget. Så kan man prøve at regne ud hvor meget (eller
rettere "hvor lidt") det betyder for f.eks. en tur Aalborg-København om man
kører 120km/t eller 150km/t og hvor meget det så koster i diesel at komme
frem må¨ske 20 minutter tidligere.
I øvrigt er jeg ikke hellig dagen lang. Da vi havde passeret den danske
grænse og kørte mod Hamburg (vi skulle i Autostadt) gev jeg vognen noget at
leve og nød rigtigt at bruge kræfterne. Men farten gik naturligvis op og ned
i et væk p.g.a. overhalende lastbiler og campingvogne, så da jeg kom til
Hamburg var gennemsnithastigheden ikke ret meget højere end normalt, men
forbruget var 7l/100km

--

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning
Se en masse gode tilbud her: http://www.bokstuning.dk/Tilbud.htm

Fra : Ukendt

Dato : 05-09-04 17:24

[snip]
> [...]
sommers
> og hele turen gav et snit på ca. 19km/l. Det var med en del bjergkørsel.

Umiddelbart et pænt snit.

> og hjem var primært ad motorvej med 120km/t på klokken (=110km/t på
GPS'en)
> og der kørte den tæt på 21km/l. Jeg købte et tysk bilblad hvor de havde

Det der kostede km/l på vores tur i Carisma'en (std. 115 HK Renault
commonrail) var helt klart køerne. ½ time i kø med aircon tændt, trak ganske
betydeligt ned i snittet - f.eks. raslede snittet ned til ca. 17,5 pga. ½
times kø i nord-Italien, efter at have kørt ca. 250 km med et snit på 19,2
km/l. Sålænge vi kørte, gik snit-visningen mod omkring 19 km/l, næsten
upåvirket af trafik/hastighed (dvs. 120 km/t eller 150 km/t).

> [...]

> kørecomputer vister 10l/100km i snit i en bil som er opgivet til
> 5.8l/100km, så kører man sq nok lidt for stærkt. Jeg er personligt alt for

Ja noget galt er der i hvert fald...

> nærig til at køre så hurtigt. For mig er der en sport i at få en diesel
til
> at køre langt på literen og det gør den altså ikke med 180km/t. I øvrigt
var

Nope - men omvendt er det også muligt, at en bil kører mere økonomisk med
140 km/t, end med 120. Jeg er overbevist om at det forholder sig sådan med
vores Carisma - specielt efter turen i sommers.

> [...]
Til
> gengæld var deres forbrug i den lille sparegris ikke væsentligt bedre end

Nej jeg synes jo også at 22 km/l i en såkaldt "3L" er for lidt. Også selvom
de har kørt 130-140 km/t undervejs.

> [...]
man
> kører 120km/t eller 150km/t og hvor meget det så koster i diesel at komme

Nu nævnte jeg at Carisma'en er næsten upåvirket af om man kører 120 eller
140 - det virker faktisk som om det er mere afgørende om temperaturen (luft)
er under eller over ca 15 grader C. Under er økonomien ikke særlig god, men
omkring 19-20 grader C, rækker en tankfuld op imod 100 km længere!

> [...]
> i et væk p.g.a. overhalende lastbiler og campingvogne, så da jeg kom til
> Hamburg var gennemsnithastigheden ikke ret meget højere end normalt, men

På vej hjem gennem tyskland skulle vi nå frem til overnatningshotellet før
swimmingpoolen lukkede Det betød 140-160 km/t, og som du beskriver,
masser af nedbremsninger/accelerationer med klampen i bund. En strækning på
ca. 800 km fra Gardasøen med en gennemsnitsfart på ca 120 km/t, og allegevel
holdt vi omkring (husker ikke tallet præcis) 17 km/l (målt ved optankning).
Det imponerede mig egentlig. Men du har ret i at gennemsnitsfarten ikke var
synderligt anderledes ved ankomst, i forhold til at ha' holdt kadancen med
120-140 km/t, og dermed ca 19 km/l.

Mvh
Michael

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 06-09-04 10:17

> Jeg tror du har ret - det skyldes måske at en dieselmotor har et relativt
> snævert "optimalt" arbejdsområde, mens benzinmotorer er mere "tilgivende"
> forhold til hvordan man lader den arbejde.

Jep - det tror jeg også. Desværre findes der også benzinbiler, hvor høje
hastigheder resulterer i, at der opstår et "stort hul i tanken". Den nye
Nissan Primera er et godt eksempel. Ved hurtig motorvejskørsel kører den
ikke længere på literen end en Golf R32 med dobbelt så mange hestekræfter.

Jeg kørte 400 kms motorvej med et "target" på 210 km/t i en R32´er. Forbrug
5,9999 km/ltr. I Nissanen er det omtrent det samme, da den kører med klampen
i bund.

> Er det ikke en Vectra du ruller rundt i? Den er da ikke ret meget mindre
> (lettere måske?).

Jo, den 5 cm smallere og 28 cm kortere. Samtidig er den 375 kg lettere.

> og jeg tror da bestemt ikke at sådan en øse har lavere
> vindmodstand en en Laguna hatchback.

Det har den helt sikkert. Dens CW-værdi er 0,29, og den har samtidig et
mindre frontareal.

Men din er mere "tilkørt"

Det er helt sikkert..

> Jow - til Rom med 1 optankning undervejs - det tror jeg end ikke en Lupo
> kunne klare

Så skal der i hvert fald ikke køres ret hurtigt..

/Jan W Nielsen