80% af alle bilulykker skyldes uopmærksomh~
Fra : Jacob Rungwald

Dato : 31-08-04 07:44

Hejsa

Nu må i lige korigere mig, da jeg så det med et halvt øje, men i aftes på
tv2 i tv avisen, var der et indslag omkring håndholdte mobiler samtidig med
kørsel.

Der havde de selvfølgelig fået fat på hr duracell, men er der korrekt han
nævnte at 80% af alle ulykker skyldtes uopmærksomhed? Og i tilfælde af at
det var det han sagde, hvordan hænger det så sammen med hans "det er farten
der dræber" ide'er?

Mvh
Jacob

Fra : Casper Bang

Dato : 31-08-04 08:17

> [...]
> nævnte at 80% af alle ulykker skyldtes uopmærksomhed? Og i tilfælde af at
> det var det han sagde, hvordan hænger det så sammen med hans "det er

Tjaa, det kan da godt hænge sammen.
Den der ligger i indersporet med 110 km/t og er uopmærksom på en der kommer
med 200 km/t udenom, kan da godt få en forskrækkelse, og lave en irrationel
manøvre...
Bare et eksempel.

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 31-08-04 09:04

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> wrote in
message news:41342606$0$152$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> kommer
> med 200 km/t udenom, kan da godt få en forskrækkelse, og lave en

Så er det jo heller ikke farten der dræber, det er idioten med 110 der ikke
er opmærksom på trafikken omkring sig.

Mvh
Jacob

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 31-08-04 10:16

"Jacob Rungwald" <jacob*mondetteskalmed*@rungwald.dk> wrote in message

> [...]
> message news:41342606$0$152$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Så er det jo heller ikke farten der dræber, det er idioten med 110 der

Det er vist kun i denne NG at idioten er ham med 110 og ikke ham med 200.

--
mvh/rg. Christian
"Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop

Fra : Brizz

Dato : 31-08-04 10:43

> Det er vist kun i denne NG at idioten er ham med 110 og ikke ham med 200.

Vi er da enige om at det er forkert at køre 200 men hvis ham der kører 110
bliver så forskrækket at han laver en manøvre så h an kører galt så burde
han ikke ligge på motorvejen.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 31-08-04 11:41

> Det er vist kun i denne NG at idioten er ham med 110 og ikke ham med 200.

Det er ikke pga de 110km/t han er en idiot, det er din beskrivelse af at han
kan blive forskrækket og lave en hazarderet manøvre der gør ham til en af de
personer der er skyld i at ulykker sker.

Mvh
Jacob

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 31-08-04 10:32

Jacob Rungwald wrote:

> Så er det jo heller ikke farten der dræber, det er idioten med 110
> der ikke er opmærksom på trafikken omkring sig.

Nej men - em kombination fart og manglende opmærksomhed.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Mureren

Dato : 31-08-04 08:32

> [...]
> nævnte at 80% af alle ulykker skyldtes uopmærksomhed? Og i tilfælde af at
> det var det han sagde, hvordan hænger det så sammen med hans "det er

Hehe...jeg har tit tænkt på at hvis man over et år samlede alle de "X type
kørsel er skyld i X% af uheldene" sammen, så ville vi garanteret overskride
100% betragteligt!

Jeg har dog ikke fået gjort noget ved sagen, men måske den her udmelding på
80% var et godt sted at starte, der er ikke meget tilbage op til 100%....

Mvh.
Mureren

Fra : Ukendt

Dato : 31-08-04 08:40

"Jacob Rungwald" <jacob*mondetteskalmed*@rungwald.dk> skrev i en meddelelse
men er der korrekt han
> nævnte at 80% af alle ulykker skyldtes uopmærksomhed?

Det skal nok passe, folk tåger rundt i deres egen verden :(.

Og i tilfælde af at
> det var det han sagde, hvordan hænger det så sammen med hans "det er
farten
> der dræber" ide'er?

Elementært kære dr.Watson: Uopmærksomhed og høj fart er en SÆRLIG farlig
cocktail. Det bliver self ikke bedre af at risikoen for alvorlige skader,
er meget større v. høj fart :(.

Fra : Thomas H.

Dato : 31-08-04 08:48

> Der havde de selvfølgelig fået fat på hr duracell, men er der korrekt han
> nævnte at 80% af alle ulykker skyldtes uopmærksomhed?

Det var da på tide at "de kloge" fandt ud af det, vi andre har vist og
snakket om i 10 år!

.....meeen de har nok glemt det næste gang de hæver bøderne for at køre 5-10
km/t for hurtigt, mon ikke?

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 31-08-04 09:31

Jacob Rungwald wrote:

> Nu må i lige korigere mig,

Det gør jeg så :)

> [...]
> det var det han sagde, hvordan hænger det så sammen med hans "det er farten

"Farten dræber" er heller ikke det officielle mantra:

http://www.sikkertrafik.dk/object.php?obj=179f2774
Her hedder det: "Farten dræber ikke - men den gør alting værre".

Og den skulle være god nok - sikkertrafik.dk drives af RåFoStFæ.

Mvh.

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 31-08-04 09:51

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> wrote in message

> Det gør jeg så :)

> "Farten dræber" er heller ikke det officielle mantra:
>
> http://www.sikkertrafik.dk/object.php?obj=179f2774
> Her hedder det: "Farten dræber ikke - men den gør alting værre".

Fint nok, hvis så de gad fokusere på "men den gør alting værre" delen,
istedet for kun "Farten dræber" delen, når der snakkes politik, så ville jeg
være en glad mand :)

Mvh
Jacob

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 31-08-04 10:17

> [...]
>
> http://www.sikkertrafik.dk/object.php?obj=179f2774
> Her hedder det: "Farten dræber ikke - men den gør alting værre".

Måske ikke alting, men i hvert fald ulykkerne.

Fra : Thomas Hjort

Dato : 31-08-04 11:41

> [...]
> nævnte at 80% af alle ulykker skyldtes uopmærksomhed? Og i tilfælde af at
> det var det han sagde, hvordan hænger det så sammen med hans "det er

Det tror jeg på. Hvis man lige skal have termoflaske der ligger på bagsædet,
eller lige skal have noget i handskerummet- Når man et splitsekund efter
kikker frem, må man allerede korrigere.

Mvh Thomas

Fra : BJ

Dato : 31-08-04 11:44

"Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det tror jeg på. Hvis man lige skal have termoflaske der ligger på
bagsædet,
> eller lige skal have noget i handskerummet- Når man et splitsekund efter
> kikker frem, må man allerede korrigere.

Ja, eller kærestens sure tær falder ned fra passagersædets del af
instrumentbordet.

Bjørn Jørvad

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 31-08-04 12:11

[snip]
> nævnte at 80% af alle ulykker skyldtes uopmærksomhed? Og i tilfælde af at
> det var det han sagde, hvordan hænger det så sammen med hans "det er
farten
> der dræber" ide'er?

Egentlig hænger det forbløffende godt sammen. 1/10 sekunds uopmærksomhed
bringer dig og din bil tættere på autoværnet (eller andre forhindringer) når
du kører 200 km/t, end når du kører 110 km/t.

Dertil kommer så at ryger du i autoværnet med 110 km/t er sandsynligheden
for at du (og dine passagerer/medtrafikanter) alligevel overlever en hel del
større end hvis du ryger i autoværnet med 200 km/t.

Summa summarum - jeg tror man skal tolke udsagnene således:

effekten af uopærksomheden, så sandsynligheden for en ulykke bliver større.
Hvis ulykken sker, øger høj fart sandsynligheden for at du dør af det.<<<

Men ja - de der konstant messer at "man jo bare kan være opmærksom og dermed
undgå ulykker", har naturligvis ret i at det er bedst at undgå ulykken helt.
Problemet med det udsagn er i virkeligheden bare 2 ting:

1) Uendelig stor opmærksomhed kan ikke forhindre alle ulykker
2) Alle kan ikke altid være uendeligt opmærksomme i trafikken.

Derfor er "farten dræber" udsagnet en grov forenkling af virkeligheden, men
ikke desto mindre i praksis korrekt, og "fartprædikanternes"
opmærksomhedsteori er kun teoretisk korrekt. Så kan man jo vælge om man vil
overleve i teorien eller i praksis.

Mvh
Michael

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 31-08-04 12:25

"Michael Jørgensen" <andersand@mail.dk> wrote in message
> [...]
> ikke desto mindre i praksis korrekt, og "fartprædikanternes"
> opmærksomhedsteori er kun teoretisk korrekt. Så kan man jo vælge om man

LOL

Fra : Sverre Stokke

Dato : 31-08-04 12:31

"Mureren" <mureren_tag_det_v k_@mail.tele.dk> skriver:
>Hehe...jeg har tit tænkt på at hvis man over et år samlede alle de "X type
>kørsel er skyld i X% af uheldene" sammen, så ville vi garanteret
>overskride
>100% betragteligt!

99,9X % af alle ulykker skyldes, at færdselsloven ikke overholdes

Hilsen Sverre.

Fra : Jan Vennike

Dato : 01-09-04 04:56

"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> skrev i en meddelelse
> "Mureren" <mureren_tag_det_v k_@mail.tele.dk> skriver:
>
> 99,9X % af alle ulykker skyldes, at færdselsloven ikke overholdes
>
> Hilsen Sverre.

Nænej

Det er, at standseafstanden er kortere end bremseafstanden

--
Jan

Remove the cat in the email to reach me

Fra : phk

Dato : 01-09-04 14:37

"Jan Vennike" <jan@GARFIELDvennike.dk> skrev i en meddelelse

> Det er, at standseafstanden er kortere end bremseafstanden

Er den det da? ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 31-08-04 20:43

> [...]
> nævnte at 80% af alle ulykker skyldtes uopmærksomhed? Og i tilfælde af at
> det var det han sagde, hvordan hænger det så sammen med hans "det er

Hmm man begynder snart at mistænke dem for manipulation med alle de tal.

80% af alle ulykker skyldes manglende opmærksomhed
50% af alle ulykker skyldes alkohol i blodet
70% af alle ulykker skyldes for høj hastighed
60% af alle ulykker skyldes tekniske defekter på bilen
50% af alle ulykker laves af unge mænd under 25
osv osv osv

Hvem f.... laver de undersøgelser og kommer frem til de tal?
Kan sgu da ikke passer at næsten alle ulykker bliver lavet af: En mand på
18, med 2.0 promille i blodet, 120 Km/t i byen, med extacy i kroppen, uden
kørekort, og i en gammel udbollet goller.

--
Tom

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 31-08-04 20:45

> [...]

>det var det han sagde, hvordan hænger det så sammen med hans "det er farten

Hvis du adskiller ulykker, og uheld, hvor folk dør, er det nok ganske
korrekt, at de skide mobiler koster mange knubs ude i trafikken
--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Jan Vennike

Dato : 01-09-04 04:59

<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du adskiller ulykker, og uheld, hvor folk dør, er det nok ganske
> korrekt, at de skide mobiler koster mange knubs ude i trafikken
> [...]

Jeg syntes tit at man sidder folk og taler i absolut-ikke-håndfri - eller
sågar SMS'er mens de kører. Var der ikke en herindefra der havde set et
kvindfolk SMS'e med 140 på motorvejen ??? Det kan det ikke gøre andet end at
stjæle alt opmærksomhed.

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 01-09-04 06:27

"Jan Vennike" <jan@GARFIELDvennike.dk> skrev :

>Jeg syntes tit at man sidder folk og taler i absolut-ikke-håndfri - eller
>sågar SMS'er mens de kører.

det ser man alt for ofte - jeg tror nu ikke det er den håndholdte
telefon, der er synderen, men det - at man taber opmærksomheden.

>Var der ikke en herindefra der havde set et
>kvindfolk SMS'e med 140 på motorvejen ???

Kender desværre en, der kunne finde på det - indtil hendes bil fik en
hands-free sæt installeret ;(

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Fly Christensen

Dato : 01-09-04 17:49

On Wed, 01 Sep 2004 07:26:41 +0200, jan@fedtegreven.dk wrote:

>Kender desværre en, der kunne finde på det - indtil hendes bil fik en
>hands-free sæt installeret ;(

Så nu ligger hun halvt hen over passagersædet og SMS'er med den
hands-free...

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 01-09-04 18:54

Fly Christensen <x_nospam_x@gmx.net> skrev :

>Så nu ligger hun halvt hen over passagersædet og SMS'er med den
>hands-free...

Nøehhh - den gamle Motorola GSM1000, har slet ikke sådanne
narrestreger ;)

--
jan@Fedtegreven.dk

Fra : Jan Vennike

Dato : 01-09-04 19:05

> det ser man alt for ofte - jeg tror nu ikke det er den håndholdte
> telefon, der er synderen, men det - at man taber opmærksomheden.

Hmm

Selvfølgelig mangler der lidt opmærksomhed - det kan ikke undgåes. Men i det
mindste har man begge hænder på rattet eller kan skifte gear OG holde på
rattet samtidig - det kan du selvfølgelig alligevel med pløreturbine

Desuden ligner man ikke en der har kigget på det skæve tårn i Pizza ( i
3 uger og hovedet dermed er kommet til permanent at sidde på skrå, mens man
klemmer mobilos fast mellem øre og skulder.

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 01-09-04 20:48

> [...]

>mindste har man begge hænder på rattet eller kan skifte gear OG holde på
>rattet samtidig - det kan du selvfølgelig alligevel med pløreturbine

"lidt opmærksomhed" ?? Jeg tror det handler om *megen* opmærksomhed
;)

Folk er jo blinde, dumme, og stokdøve i trafikken når knævren går ....

>Desuden ligner man ikke en der har kigget på det skæve tårn i Pizza ( i
>3 uger og hovedet dermed er kommet til permanent at sidde på skrå, mens man
>klemmer mobilos fast mellem øre og skulder.

Det fjerner jo begrebet "håndholdt" ;)

--
jan@Fedtegreven.dk