skrigende tandrem?
Fra : CNS

Dato : 28-08-04 13:25

Når det er vådt udenfor, er min bil begyndt at lave den der velkendte
"skrige-lyd", når jeg accelererer ... hvad er det liiige det er -
tandremmen? Og er det noget jeg skal være opmærksom på...? Noget man kan
gøre noget ved?

/Christian
- VW Vento 1,8 GL '92

Fra : Nikolai R. Jensen

Dato : 28-08-04 13:30

ikke tandremmen men kilremmen! den der trækker generatoren rundt! ved ikke
lige hvad der kan ske udover den nok ikke har godt af det og springer på et
tidsphnkt! måske du kan stramme den lidt?

--
Mvh.

Nikolai R. Jensen
www.go-loud.dk <--- Danmarks Billigste Bilstereo!
www.minvogn.dk <--- Min egen bil og bilstereo opbygning.

Tlf.:23420653 Fax.:75520638

Fra : CNS

Dato : 28-08-04 13:40

.... og det skulle være lige til at skifte, selv for en
slet-ikke-mekaniker-kyndig bilejer? ;)

er det sådan en af dem her, der skal smides i?
http://www.thansen.dk/products.asp?c=294858953&n=361696614#xy

Og hvordan sætter jeg den på? :) Nogen der kan opstille en ekstra-nem guide
til det?

/Christian

Fra : BJ

Dato : 28-08-04 13:43

"CNS" <cns@FJERNDETTEosterbo-net.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> ... og det skulle være lige til at skifte, selv for en
> slet-ikke-mekaniker-kyndig bilejer? ;)

Inden du skifter den, kan du kontrollere om den er slap og måske også slidt.

Ser den ikke slidt ud, kan du stramme den (normalt) ved at løsne boltene til
dynamoen.

Bjørn Jørvad

Fra : CNS

Dato : 28-08-04 14:02

hehe... nu glemte jeg så lige at spørge 10.000 kr. spørgsmålet.. hvor finder
jeg kilremmen henne i motorrummet...? :D Har allieret mig med en der ved
lidt mere om det end jeg gør, men jeg skal lige finde ud af om den er klar
til udskiftning før jeg møder op...

/Christian

Fra : BJ

Dato : 28-08-04 14:07

"CNS" <cns@FJERNDETTEosterbo-net.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> lidt mere om det end jeg gør, men jeg skal lige finde ud af om den er klar

Såfremt din motor ikke er pakket helt ind foran, skulle du gerne kunne se en
længere sort rem snurre lystigt rundt, når du åbner motorhjælmen og kigger
direkte ned på motorens front.

Bjørn Jørvad

Fra : CNS

Dato : 28-08-04 14:10

Jeg vil gå på opdagelse i dyret og så må jeg se hvad jeg kan gøre ved det ;)

Jeg takker for hjælpen!

Fra : Gevaldi

Dato : 28-08-04 13:30

CNS skriblede:
> [...]
> er det liiige det er - tandremmen? Og er det noget jeg
> skal være opmærksom på...? Noget man kan gøre noget ved?

Ku' det monstro ikke være
dynamoremmen.
Hvis det var tandremmen ville jeg ikke
køre en cm længere før det var lavet :)

--
/Gevaldi

Fra : BJ

Dato : 28-08-04 13:34

"Gevaldi" <georg_valdi@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ku' det monstro ikke være
> dynamoremmen.

Det lyder ganske sandsynligt.

> Hvis det var tandremmen ville jeg ikke
> køre en cm længere før det var lavet :)

Det ville vel heller ikke kunne lade sig gøre, da der således ikke måtte
være én eneste tand tilbage på remmen (for at få den til at skrige og det
ville være umuligt).

Bjørn Jørvad

Fra : CNS

Dato : 28-08-04 13:42

> Det ville vel heller ikke kunne lade sig gøre, da der således ikke måtte
> være én eneste tand tilbage på remmen (for at få den til at skrige og det
> ville være umuligt).

hehe... bær over med mig ;) Det er ikke nemt at være helt grøn bilejer.. men
man lærer jo ikke hvis man ikke spørger.. :)

/Christian

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 28-08-04 21:11

CNS wrote:

> hehe... bær over med mig ;)

Naturligvis, - ingen er forpligtet ud over evne.

> Det er ikke nemt at være helt grøn
> bilejer.. men man lærer jo ikke hvis man ikke spørger.. :)

Når/hvis du finder "kileremmen", skal du kontrollere følgende.

Klem på remmen mellem remskiverne, den skal være stram, (må max kunne
trykkes 1 cm ind).

Kig også i bunden af remskiven, er den blank i bunden skal du skifte
kileremmen, den er da slidt så meget at dn kører i bunden af remskiven
hvilket den ikke må, det kan også være nødvendigt at skifte kileremmen selv
om den ikke kører i bundn af remskiven.

Kig på de to skråtstillede flader på remmen når den er slidt kan man ofte se
lærredstråde i siden, den er da også tjenlig for udskiftning.

Og det sidste råd, køb en rem af gods kvalitet, den holder dobbelt så længe.

Held og lykke med projektet.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg