Periodisk syn
Fra : Leonard

Dato : 28-08-04 12:28

Jeg har modtaget indkaldelse til periodisk syn i dag.
Bilen blev 4 år i juni måned og skal i følge brevet være synet senest
d. 2. november.
Vinder jeg noget ved at trække synet så længe som muligt?
- med det mener jeg, flytter det på datoen for det næste periodiske
syn?
Eller regnes der bare efter bilens 1. indreg.-dato, så det er
ligemeget om jeg får den synet på mandag eller d. 2. november.

--
Leonard

Fra : Thomas Mørch

Dato : 28-08-04 12:35

"Leonard" <nospam@invalid.invalid> wrote in message
> [...]
> Eller regnes der bare efter bilens 1. indreg.-dato, så det er
> ligemeget om jeg får den synet på mandag eller d. 2. november.

De regner altid udfra bilens første indreg. dato, med mindre den er blevet
synet i forbindelse med salg (eller montering af jydekrog), så kan man bede
dem om at bruge den nye synsdato som udgangspunkt..

/ Thomas

Fra : alexbo

Dato : 28-08-04 12:41

"Leonard" skrev

> Vinder jeg noget ved at trække synet så længe som muligt?

Ikke umiddelbart, men hvis du trækker den så længe som muligt og så syner to
gange lige efter hinanden, kan du flytte datoen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 28-08-04 21:12

alexbo wrote:
> "Leonard" skrev

> Ikke umiddelbart, men hvis du trækker den så længe som muligt og så
> syner to gange lige efter hinanden, kan du flytte datoen.

Hvordan?

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : alexbo

Dato : 28-08-04 21:33

"Hans L. Jørgensen" skrev

> Hvordan?

Hvis man syner sin bil frivilligt, inden den er indkaldt til syn, ændrer man
indkaldelsdatoen til synsdatoen.

Så man kan samme dag få periodesyn og frivilligt syn.
Første syn ændrer ikke noget men næste ændrer synsdatoen.

At man skal syne to gange skyldes at man ikke ønsker at give dem der trækker
synet en fordel.

Hvis man bliver indkaldt i juni og ønsker en dato i oktober, så vil den
lovlydige syne i juni og igen i oktober.
Hvis man kunne trække synet og få flyttet datoen så vil man få en fordel ved
det.
Derudover ville alle trække så længe som muligt og måske flytte datoen et
halvt år hver gang.
Det er stadig muligt men koster altså et ekstra gebyr.

For almindelige mennesker betyder datoen sjældent så meget, der er som regel
god tid, men for en vognmand hvor der er både travle og døde perioder, er
det en fordel at få flyttet synene.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 28-08-04 23:13

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> At man skal syne to gange skyldes at man ikke ønsker at give dem der
trækker
> synet en fordel.

Hvis du tager et frivilligt op til et ½ år før den bliver indkaldt, kan du
krydse af at, det er den dato som gælder fremover, og ikke den for første
indreg. .

Fra : alexbo

Dato : 29-08-04 00:30

"Jørgen M. Rasmussen" skrev

> Hvis du tager et frivilligt op til et ½ år før den bliver indkaldt, kan du
> krydse af at, det er den dato som gælder fremover, og ikke den for første
> indreg. .

Det var sådan set det jeg skrev.

"Hvis man syner sin bil frivilligt, inden den er indkaldt til syn, ændrer
man
indkaldelsdatoen til synsdatoen."

Men afkrydsningen skal kun foretages hvis man ikke ønsker at ændre datoen,
ellers sker det automatisk.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 29-08-04 06:25

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Men afkrydsningen skal kun foretages hvis man ikke ønsker at ændre datoen,
> ellers sker det automatisk.

Ok, det er nok ændret, der har været noget på TV om en som glemte en
markering og blev indkaldt igen kort tid efter. Så er det ½år måske oxo
ændret, men det har været max. .

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 29-08-04 20:03

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Hvis du tager et frivilligt op til et ½ år før den bliver indkaldt,
> kan du krydse af at, det er den dato som gælder fremover, og ikke
> den for første indreg. .

Jo men for at spare 20 kr. og have alt det bøvl med omregistrering som skal
til for at få ændret dato for fremtidige syn, husk på at en ændring af
registrringsatesten koster omreg. gebyr 380 kr.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 29-08-04 20:00

alexbo wrote:

Inden du kommer længere ud vil jeg gerne hjælpe dig lidt med begreberne
omkring periodisk og frivillig/Registreret syn.

> Hvis man syner sin bil frivilligt, inden den er indkaldt til syn,
> ændrer man indkaldelsdatoen til synsdatoen.

Ja og nej, - ikke per automatik, på blanketten er der et felt til markering
hvis du ønsker at bibeholde den oprindelige første registreringsdato som
grundlag for fremtidig indkaldelse.

Hvis du derimod ønsker den ny aktuelle dato for fremtidige syn skal der ikke
markeres i dette felt.

> Så man kan samme dag få periodesyn og frivilligt syn.
> Første syn ændrer ikke noget men næste ændrer synsdatoen.

Men ikke per automatik, du har valgmulighed.

> At man skal syne to gange skyldes at man ikke ønsker at give dem der
> trækker synet en fordel.

Du skal ikke syne to gange. Du kan altid vælge registreret syn og fravælger
derved det periodiske syn.

> [...]
> datoen et halvt år hver gang.
> Det er stadig muligt men koster altså et ekstra gebyr.

Du har fået helt galt fat i det.
Hvis du skal "trække" noget sker det i forbindelse med et rgistreret syn.

Og for at trække noget skal du på motorkontoret efterfølgende med sin
synsblanket, på samme måde som ved ejerskifte eller ved godkendelse med
jydekrog på en over 8 år gammel bil.

> For almindelige mennesker betyder datoen sjældent så meget, der er
> som regel god tid, men for en vognmand hvor der er både travle og
> døde perioder, er det en fordel at få flyttet synene.

Jeg kan naturligvis ikke sige hvordan vognmænd i dag gør, men realistisk
set, busser og lastbiler(over 3500 kg) skal til syn Hver år.

Naturligvis - hvis en vognmand f.eks. tager pladerne af en lastvogn om
vinteren, derudover tror jeg ikke der er mange vognmænd der har lastvogne
som står stille i vintermånederne, det er en stor økonomisk belastning som
jeg ikke tror mange vognmænd i dag har økonomi til.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : alexbo

Dato : 29-08-04 20:45

"Hans L. Jørgensen" skrev

> Inden du kommer længere ud vil jeg gerne hjælpe dig lidt med begreberne
> omkring periodisk og frivillig/Registreret syn.
Det er pænt af dig.

> Ja og nej, - ikke per automatik, på blanketten er der et felt til
markering
> hvis du ønsker at bibeholde den oprindelige første registreringsdato som
> grundlag for fremtidig indkaldelse.
Hvis ikke man krydser af, bliver datoen ændret, det er det jeg kalder
automatisk.
Automatisk betyder at tingene sker hvis ikke man gør noget for at forhindre
det.

> Hvis du derimod ønsker den ny aktuelle dato for fremtidige syn skal der
ikke
> markeres i dette felt.
Nemlig, så sker det automatisk.

> Du skal ikke syne to gange. Du kan altid vælge registreret syn og
fravælger
> derved det periodiske syn.

Fra www.bilsyn.dk
. Fremstilles et køretøj efter indkaldelsen, og det ønskes, at der skal
gå 2 år til næste syn, kræver det 2 syn - evt. samme dag. Først det skyldige
periodesyn og efterfølgende et registreringssyn.

> Du har fået helt galt fat i det.
> Hvis du skal "trække" noget sker det i forbindelse med et rgistreret syn.
Du har tilsyneladende ikke forstået hvad jeg skriver, jeg skal en anden gang
prøve at gøre det enklere.

> Naturligvis - hvis en vognmand f.eks. tager pladerne af en lastvogn om
> vinteren, derudover tror jeg ikke der er mange vognmænd der har lastvogne
> som står stille i vintermånederne,
Det er ikke et spørgsmål om at tage pladerne af, det er et spørgsmål om at
få flyttet synet, til et tidspunkt hvor det passer ind i kørslen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Leonard

Dato : 28-08-04 21:38

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> wrote:

>Ikke umiddelbart, men hvis du trækker den så længe som muligt og så syner to
>gange lige efter hinanden, kan du flytte datoen.

Det trick kan jeg ikke se fidusen i.
- bilen skal altid være i synsklar stand, ellers vil jeg ikke køre i
den.
- den eneste fidus der var ved at få flyttet datoen var at over mange
år ville jeg så på et tidspunkt have sparet et synsgebyr, men det gør
jeg jo ikke ved at syne 2 gange efter hinanden.

--
Leonard