Jeg skal købe bil...Carina vs Corolla...hj~
Fra : Søren R

Dato : 28-08-04 09:52

Hej

Jeg skal imorgen ud og prøve et par øser, som der er mulighed for at jeg
kunne finde på at købe. Men før jeg beslutter mig, kunne jeg også godt tænke
mig at høre "eksperternes" vurdering.

De to jeg skal ud og se, koster det samme...

Det drejer sig om en

Toyota Corolla 1,3 XLI (3d)
7/1995 178.000
(88 HK)

og en

Toyota Carina E 1,6 XLI Commander (4d)
8/1994 147.000
(116 HK)

Det er jo to lidt forskellige modeller. Den ene en lidt smart bil (Og den er
virkelig velholdt), men ikke så stor motor. Det passer jo godt nok til en
ung mand på 25

Den anden er lidt mere familie agtig, men har en noget større motor...Og
efter alle jeg har talt med, er det noget af det mest stabile man kan finde.

Mit behov er ikke så stort, jeg kører i byen, og turene er normalt på under
30 km. Men engang imellem kunne man jo også godt tænke sig at køre sig en
lang tur, såsom på vinterferie eller lign. Vil en 1,3'er være noget lort at
skulle køre 1500 km. i på motorvej?

De er beggo to umiddelbart rigtig rigtig pæne biler. Jeg har endnu ikke
opdaget noget som helst på dem, som jeg skulle være nervøs for.

Håber jeg kan få lidt ris og ros til de to modeller, som måske kan hjælpe
min beslutning lidt på vej.

Fra : alexbo

Dato : 28-08-04 09:59

"Søren R" skrev

> De er beggo to umiddelbart rigtig rigtig pæne biler. Jeg har endnu ikke
> opdaget noget som helst på dem, som jeg skulle være nervøs for.

Det er jo næsten ens biler, hvad kvaliteten angår, så det er svært at
fremhæve den ene for den anden.
Men hvis der ikke er famileforøgelse lige forude så tag Corollaen, den er
mindre morfaragtig, og motoren kan sagtens klare både det daglige og ferien.

Begge har problemer med køleren, den tærer væk, det er nemt at kontrollere,
hvis lamellerne smulrer når du piller i den, skal den skiftes.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henrik

Dato : 28-08-04 10:54

Bremserør ruster så hvis den har fået skiftet til kobberrør er det fint.
Vandpump kan også være utæt.
Men ellers skulle der ikke være noget.

Henrik

Fra : Carsten Hjorth

Dato : 28-08-04 10:57

"Søren R" <kongen19noshit@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> opdaget noget som helst på dem, som jeg skulle være nervøs for.
>
> Håber jeg kan få lidt ris og ros til de to modeller, som måske kan hjælpe

Min bror har en carina og jeg har selv haft en corolla med 88 hk motor, og
den er ret frisk følger ihvertfald med carinaen.
Men ellers er det vel mest størrelsen man skal gå efter....

/Carsten

Fra : Ukendt

Dato : 28-08-04 11:36

Hej Søren.
Jeg har en Carina Commander som jeg er meget tilfreds med. Som de andre
skriver, så er køleren og bremserørene noget du bør kontrollere. Jeg har
selv skiftet køleren og har fået skiftet de bagerste bremserør helt ude ved
hjulene i forbindelse med et syn. Vandpumpen blev også skiftet i forbindelse
med skift af tandrem. Den var ikke utæt, men Toyota sagde at det var klogest
at skifte med det samme, da de havde erfaring for at den blev utæt med
tiden. Efter hvad jeg forstod, skulle den alligevel afmonteres for skift af
tandrem.
Ellers kører og kører den bare derudaf. Den runder 200.000 km i næste måned
og der er næsten ingen olieforbrug.

Hilsen Matthias

Fra : Jacob Buus Smidt

Dato : 28-08-04 12:35

"Søren R" <kongen19noshit@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej
>

> De to jeg skal ud og se, koster det samme...

> [...]

Hej Søren

Nu kender jeg ikke lige Carina'en, men hvis de koster det samme, ville jeg
nok gå efter den: Den har kørt færre km (31.000), at den er en større bil
med 4 døre og større motor, er dette tilfælde nok lig med større komfort.
Har selv kørt meget i Corolla 1.3, og den er meget sjov (læs: frisk) at køre
i, men den er ikke så komfortabel og støjer en del på motorvej.

Held og lykke med søgningen...

Jacob

Fra : KASO

Dato : 28-08-04 14:25

> [...]
> opdaget noget som helst på dem, som jeg skulle være nervøs for.
>
> Håber jeg kan få lidt ris og ros til de to modeller, som måske kan hjælpe

Hmm - var det ikke den generation Corolla, der smed dækkene, hvis den blev
"presset"?

Jeg ville klart vælge Carina'en - bedre plads, sikkerhed, komfort og
sikkerhed (og så bryder jeg mig ikke om designet på Corolla'en).

Fra : Diesell

Dato : 28-08-04 15:52

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> Hmm - var det ikke den generation Corolla, der smed dækkene, hvis den blev
> "presset"?

Nej, det var den næste i rækken (fra 97), der havde den lille "feature"

---
Jesper

Fra : Søren R

Dato : 29-08-04 13:20

Hej

Tja...tingene kan hurtigt ændre sig, men i denne omgang blev den i stedet en
Honda Civic 1,4 SI fra 1995 (96 model) som har kørt 121.000

Tak for jeres feedback. Og jeg kunne faktisk se problemet med køleren på
Carinaen da jeg lige skulle mærke efter...

Fra : Hans Pedersen

Dato : 29-08-04 15:39

On Sun, 29 Aug 2004 14:20:21 +0200, "Søren R"
<kongen19noshit@hotmail.com> wrote:

>Tak for jeres feedback. Og jeg kunne faktisk se problemet med køleren på
>Carinaen da jeg lige skulle mærke efter...

Ikke for at hælde malurt i bægeret, men på en Civic er det ikke kun
køleren, der har tendens til at rådne...

--
Hans Pedersen
Esbjerg

Fra : Henrik B.

Dato : 29-08-04 17:03

"Hans Pedersen" <h2ns@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Ikke for at hælde malurt i bægeret, men på en Civic er det ikke kun
> køleren, der har tendens til at rådne...

Er de (Honda) ikke også ret dyre i reservedele?

M.v.h.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 29-08-04 17:57

> Er de (Honda) ikke også ret dyre i reservedele?
>
> M.v.h.

Nej

Med venlig hilsen Kim

Fra : Hans Pedersen

Dato : 29-08-04 18:28

On Sun, 29 Aug 2004 18:03:17 +0200, "Henrik B."
<saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:

>Er de (Honda) ikke også ret dyre i reservedele?

Njaaah... En Civic 1,5 LS har reservedelsindex 118 mens en Corolla har
90.

--
Hans Pedersen
Esbjerg

Fra : Roberto Saldo

Dato : 30-08-04 07:21

Hans Pedersen wrote:

> Njaaah... En Civic 1,5 LS har reservedelsindex 118 mens en Corolla har
> 90.

Det er da 31% dyrere.

Mvh
Roberto

Fra : Kim Kristensen

Dato : 31-08-04 16:54

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Det er da 31% dyrere.
>
> Mvh
> Roberto

Ja ca. hvilket ikke er det samme som at være dyr i reservedele, kun at
reservedelene er dyre.

Forklaring:

Til bil A koster alle reservedele 50 kr. pr. stk. og til bil B 100 kr. pr.
stk. Efter X år har ejeren af bil A købt for 200 kr. reservedele, og ejeren
af bil B for 100 kr. reservedele. Bil A er dyr i reservedele mens
reservedele til bil B er dyre, reservedelsindekset fortæller intet om den
faktiske udgift, men er som mange andre forsøg på forudsigelser brugbart i
mangel af fakta.

Hans er sikkert den eneste der ved hvor de to tal stammer fra, og sådan et
indeks er i evig bevægelse så tallet bevæger sig i begge retninger.

I BRUGT REVYEN 2002 ligger Civic 1,5i LS på 114 og Corolla 1,3 på 99, en
forskel på ca. 15%. Andre biler som man sjældent hører sat i forbindelse
med dyre reservedele fra samme bog er eksempelvis:

Alfa Romeo 145/146 (146 1,6 TS) på 110
Hyundai Accent (1,3) på 108
Hyundai Elantra (1,6 GLS) på 121
Mitsubishi Colt (1,3 GL) på 112
Nissan Sunny (1,4 LX) på 114
Nissan Almera (1,6) på 114
Opel Vectra (1,8 16V) på 111
Renault Laguna (1,8) på 118
Volvo S40/V40 (1,8) på 119

Med venlig hilsen Kim

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 31-08-04 18:36

Kim Kristensen wrote:

> [...]
> faktiske udgift, men er som mange andre forsøg på forudsigelser brugbart i

Såhudt jeg visker er reservedelsindexet lavet udfra en betragtning
over priser på sliddele såsom udstødning, bremsedele og den slags.
Hvis man formoder at biler generelt slider sig ca. lige hurtigt
gennem et sæt bremseklodser og en udstødning, så er
reservedelsindexet en fin ledetråd.

Det reservedelsindexet ikke fortæller er hvor servicevenlige
bilerne er og hvad en værkstedstime koster..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Kim Kristensen

Dato : 31-08-04 21:39

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvis man formoder at biler generelt slider sig ca. lige hurtigt
> gennem et sæt bremseklodser og en udstødning, så er

Det er også sådan jeg husker det, om det bliver lavet sådan stadig er jeg
ikke klar over. Men da jeg sidst så hvad det var de havde samlet var det
netop reservedele og sliddele, her i blandt også ting som en forlygte,
forrude, kofanger osv. hvilket gav en samling på 15-20 dele. Hvad man skal
betale for de tre dele jeg nævner afhænger af hvordan man er forsikret, i
mit tilfælde skal min egen eller en evt. modparts forsikring betale for dem
så prisen har en meget lille betydning. Indekset bliver man nød til at bruge
i mangel af bedre nå bilen er ny, nøjagtigt som crashtests og Rostregistrets
resultater. Nå bilerne er ældre kan man få flere/bedre data andre steder som
fortæller om de forudsigelser holder stik, og nogle gange passer
virkeligheden slet ikke med forudsigelserne.

> Det reservedelsindexet ikke fortæller er hvor servicevenlige
> bilerne er og hvad en værkstedstime koster..

> [...]

Præcis, det fortæller nemlig intet om hvad en reparation koster men kun at
en del koster mere til en bil end en anden.

Nu er priserne på reservedele forskellige fra land til land, men det
indbyrdes forhold fra et mærke til et andet ofte det samme (måske med en
lille fordel til lokale mærker). Her
http://www.aftonbladet.se/bil/9911/18/dyr.html har svenskerne i 99 samlet
totalprisen på 48 udvalgte dele til en bunke biler hvor dem Søren har set
på/købt er med, flere dele end der normalt er med i det reservedelsindeks vi
kender (prisen i parentes er serviceudgifter på 5 år).

Civic 49.822 kr. (9333 kr.)
Corolla 62.329 kr. (10.025 kr.)

Så med det øgede antal dele reservedelsindekset på Corolla her ca. 25%
højere, og serviceudgiften i perioden godt 7% højere.

Går vi en størrelse op er billedet det samme

Accord 56.190 kr. (9568 kr.)
Carina 68.480 kr. (11.273 kr.)

Og her er Carinas indeks små 22% højere og serviceudgiften små 18% højere,
men det fortæller stadig intet om udgifterne til reparationer. Det gør
eksempelvis den svenske maskinskaderapport som lettest findes med Google,
eller de data der findes på www.reliabilityindex.co.uk . I begge de
rapporter er en gennemsnitlig reparation på en Honda billigere end en Toyota
selv om delene måske koster mere, selv en Fiat som jo delene jo er stinkende
billige til koster i gennemsnit mere pr. reparation end en Honda.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Kim Kristensen

Dato : 29-08-04 17:53

> [...]
> <kongen19noshit@hotmail.com> wrote:
>

> Ikke for at hælde malurt i bægeret, men på en Civic er det ikke kun
> køleren, der har tendens til at rådne...

En pose glemt frugt i bagagerummet måske?

Hvis du mener de rustproblemer der har været med forskellige
bilmærker/modeller/årgange og som også Honda har sloges med, så er Sørens
ca. 13 år for ny til at være hårdere ramt end gennemsnittet af tilsvarende
biler/årgange.

Tillykke med den nye bil Søren.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 02-09-04 12:48

> [...]
>
> Tak for jeres feedback. Og jeg kunne faktisk se problemet med køleren på
> Carinaen da jeg lige skulle mærke efter...

Tillykke med Hondaén

Den bliver du glad for.

Øsen er galvaniseret , og går aldrig istykker

Prisen på reservedele afspejler helt klart , at der ikke er efterspørgsel på
dem he he

Hygge
Martin - Civic