Hvad har betydning for afskrivningen...??
Fra : Jan W Nielsen

Dato : 27-08-04 20:41

Hejsa

Affødt af anden tråd - blandt andet om forhold, der har betydning for
afskrivningen på biler:

> Givet mine præmisser, må du vel indrømme, at BMW'en har en højere
> afskrivning (i kr./øren)?

Helt sikkert.

Jeg tror ikke, de kan være nogen tvivl om, at en BMW til 600.000 kroner
afskriver mere i kroner og ører end en Citroën til 400.000 kroner.

Afskrivning på brugtbiler er jo nærmest en hel videnskab, og der er mange
faktorer, der spiller ind.

Her er nogle af faktorerne - som jeg ser det:

- Markedets kendskab til fabrikatet (stort kendskab holder prisen godt).
- Markedets kendskab til den konkrete model.
- Modellens typisk-hed for fabrikatet. (Luksus-model fra "discount-mærke"
koster dyrt)
- Reservedelspriser.
- Ry som problembarn. (Tandrem, undervogn, rust)
- Stationcar (holder prisen godt).
- Udpræget udstyrsmodel (holder prisen skidt).
- Dieselmotor eller benzin (Diesel holder prisen godt)..?
- Bilens nypris..?
- Første registreringsdato ift modelintroduktion (A4 fra 1995 holder prisen
bedre end den fra 1999).
- Antal solgte eksemplarer i markedet (læner sig om af kendskabsfaktoren).
- Prestige-faktoren.
- Cabriolet. (Holder prisen godt ift værditilsvarende modeller)

Er der nogen, I er uenige i..? Eller har jeg glemt nogen..?

/Jan W Nielsen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 27-08-04 20:57

> Er der nogen, I er uenige i..? Eller har jeg glemt nogen..?

Glemte een faktor: Som regel er "individualisering" med til at sænke
brugtprisen på bilen. Ikke altid - men som regel.

Styling, motortuning etc.

/Jan W NIelsen

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 27-08-04 21:34

Jan W Nielsen wrote:

> Glemte een faktor: Som regel er "individualisering" med til at sænke
> brugtprisen på bilen. Ikke altid - men som regel.
>
> Styling, motortuning etc.

Jep, men det kan ikke rigtigt bruges til at sige noget generelt om
afskrivning på en model eller et mærke. Men det er da rigtigt at det har
betydning for brugtværdien - det har det også hvis man kører bilen
frontalt ind i en mur :)
Men der er selvfølgelig mærker og modeller der hyppigere udsættes for
"individualisering" end andre.

Mvh.

P.S.: Når jeg får et hus (helst med dobbeltgarage) så skal jeg have en
XM'er, plus et par stykker til reservedele - så det er godt de er billige :)

P.P.S.: Hvis der ikke bare er dobbeltgarage, men en hel lade, så bliver
der måske også plads til en CX'er :)

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 27-08-04 21:55

> Jep, men det kan ikke rigtigt bruges til at sige noget generelt om
> afskrivning på en model eller et mærke.

Nej - men det var heller ikke målet.

Det var mere for at remse nogle ting om, som kunne have indslydelse på
afskrivningen generelt - uafhængigt af mærke.

> P.S.: Når jeg får et hus (helst med dobbeltgarage) så skal jeg have en
> XM'er, plus et par stykker til reservedele - så det er godt de er billige
:)

Feeeedt..

/Jan W Nielsen

Fra : claus b. p.

Dato : 27-08-04 22:45

> [...]
> - Cabriolet. (Holder prisen godt ift værditilsvarende modeller)
>
> Er der nogen, I er uenige i..? Eller har jeg glemt nogen..?

Hvad med oprindelsesland og modellens livstid. (Sidste års model bliver
solgt billigt ud, så det er jo ikke ligemeget om der kommer ny model hvert
3. eller hvert 8. år.)
/Claus

Fra : KASO

Dato : 28-08-04 11:02

> [...]
> solgt billigt ud, så det er jo ikke ligemeget om der kommer ny model hvert

Hmm - oprindelsesland skal vist defineres mere præcist. Hvis jeg spørger 10
personer på gaden, hvor de helst vil have en bil fra: Ungarn eller Spanien,
tror jeg de fleste vælger Spanien. Spørger jeg istedet om Audi (produceret i
Ungarn) eller Seat (Spanien), tror jeg, at jeg får et andet svar. I praksis
kan man også finde VW produceret i Spanien og Seat fra Wolfsburg "japanske"
biler fra England.....

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 28-08-04 09:25

"- Markedets kendskab til fabrikatet (stort kendskab holder prisen godt)."

Hvad ligger der i kendskab. Hvis du mener, mange solgte, er jeg ikke helt
enig. Hvis vi snakker nyere biler. Men når de bliver ældre, er det faktisk
med til at holde prisen.!!

Ex. Den gamle Galant. Eller senest har jeg en kammerat som havde købt en
Avensis St.car. med alt udstyr. 10 mdr. (og 15kkm) senere ville han sælge.
Afskrivning = 70000kr. Begrundelsen skulle være at der var så mange brugte
til salg. Flere forhandlere ville slet ikke tage den ind. Han valgte ikke at
sælge.

Det samme gjorde sig gældene for Galant for ca. 10 år siden. Men i dag,
synes jeg da Galanten koster lige så meget som andre i klassen "10-15 år"
gamle....

Eller tager jeg fejl?

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 28-08-04 14:42

> [...]
> til salg. Flere forhandlere ville slet ikke tage den ind. Han valgte ikke

Det lyder meget mærkeligt - der er altd købere til en Toyota stationcar -
det forsår jeg slet ikke. Det hænger ikke sammen med al anden viden/logik,
IMO.

> Det samme gjorde sig gældene for Galant for ca. 10 år siden. Men i dag,
> synes jeg da Galanten koster lige så meget som andre i klassen "10-15 år"
> gamle....

Ikke alle af de faktorer, som der er nævnt i denne tråd har lige stor
betydning hele bilens levetid igennem. "Søjlerne i diagrammet svinger i takt
med tiden, om jeg så må sige".

For eksempel har farven ikke voldsomt meget at sige, når man køber en 15 år
gammel bil til 5-10.000 kroner. Der handler det bare om, at den skal starte
om morgen, og at der ikke skal være store rusthuller i bunden.

Nå man taler om biler, der er 10-15 år gamle, så er det derfor meget "bilens
stand", det handler om. Med andre ord - er den møl-ædt og rusten alle
vegne..? Har den en sund motor og drivlinie (Gear mm.) Er den synet og
lovlig..?

Ligeledes kan det betyde meget, om reservedel er let tilgængelige og
billige.

Det kan for eksempel være svært at få solgt en 10-15 år gammel bil, hvor en
udstødning koster 8-9.000 kroner....

/Jan W Nielsen

Fra : KASO

Dato : 28-08-04 11:07

> [...]
> bedre end den fra 1999).
> - Antal solgte eksemplarer i markedet (læner sig om af kendskabsfaktoren).

Også kaldet "snob-effekt" - specielt på wanna-be's som VW og tildels Audi,
Volvo m.fl. (biler, der bygger på "husholdningsbiler" med en kabine, der
skal ligne en bedre bil - alt det "skjulte" er det samme som
"standardbilen")

> - Cabriolet. (Holder prisen godt ift værditilsvarende modeller)
>
> Er der nogen, I er uenige i..? Eller har jeg glemt nogen..?
>
> /Jan W Nielsen

"Moden"! St.car og MPV er uhyre populære for tiden - men det kan være et
modefænomen.
Farve har også stor betydning - og moden kan skifte fra bilen købes til den
skal sælges (rød og hvid er ikke populært for tiden)

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 28-08-04 14:36

> Også kaldet "snob-effekt"

Enig - har betydning.

> [...]
den
> skal sælges (rød og hvid er ikke populært for tiden)

Enig, igen.

/Jan W Nielsen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 28-08-04 20:36

"Jan W Nielsen" <intetsvar@ingenmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> - Markedets kendskab til den konkrete model.
> - Modellens typisk-hed for fabrikatet. (Luksus-model >fra "discount-mærke"

Jeg tror nu også at luksus-model fra et mærke som er kendt for det kan være
dyrt. Folk der (seriøst) ser på en nyere brugt bil med nypris på en million
har ofte midlerne og lysten det at købe en ny, hvilket de ofte ender med at
gøre. De andre der gerne vil ha' sådan en mangler ikke lysten eller viljen,
kun pengene.

Det sted jeg arbejdede før havde direktøren en BMW 540i som (til min store
overraskelse) var blevet købt brugt, bilen var kun 18 måneder gammel da den
blev købt men besparelsen var på størrelse med prisen på en god familiebil
for der var få købere til så dyr en brugt bil.

> - Reservedelspriser.

Ja den hører men ofte om, kun få tænker på at mængden er lige så vigtig som
prisen.

> [...]
prisen
> bedre end den fra 1999).
> - Antal solgte eksemplarer i markedet (læner sig om af

Jeg tror nu at den faktor i høj grad afhænger af den enkelte forhandler,
eller den aktuelle markedssituation. Nogle vil byde en høj pris fordi der er
mange på markedet og de er lette at komme af med og andre en lav pris fordi
der er mange på markedet og at konkurrencen derfor er hård. Der kan jo også
sagtens være positive grunde til at kendskabsfaktoren er lav, så lav
kendskabsfaktor behøver ikke at betyde lav pris.

> - Prestige-faktoren.
> - Cabriolet. (Holder prisen godt ift værditilsvarende modeller)
>
> Er der nogen, I er uenige i..? Eller har jeg glemt nogen..?
>
> /Jan W Nielsen

Jeg mener at du mangler:

-Forsikringspris på den aktuelle model (mange unge må jo lade en attraktiv
bil stå af den grund, ofte en bil som ikke er attraktiv for dem der kan få
en billig forsikring på samme bil).

-Reklamens magt

-Modellens prisstigning fra år til år, eller stigning på den nye
"tilsvarende" model.

Eksempel: prisen på den nye årgang eller model MegaSpeed sedan er meget
højere end på den forrige årgang/model af MegaSpeed sedan, derved bliver den
forrige årgang/model straks mere attraktiv og brugtpriserne vil
(sandsynligvis) stige.

Med venlig hilsen Kim