Motorvarmer - Why?
Fra : Poul

Dato : 26-08-04 21:20

Hvad er en motorvarmer? Hvordan fungerer den? Og hvorfor er den god at have?

Fra : Jens

Dato : 26-08-04 21:15

Poul <pouls@nospam.invalid> wrote:

> Hvad er en motorvarmer? Hvordan fungerer den? Og hvorfor er den god at have?

Et olie-/benzinfyr eller et elektrisk varmeelement, der inden motoren
startes opvarmer kølevandet. Dermed undgås koldstart (der slider
ekstraordinært meget på motoren) - og komforten øges med hurtigere varme
i kabinen.

Systemet har selvsagt størst berettigelse om vinteren.

Enten skal du stille dit ur - eller også er det lykkedes for mig at
besvare dit spørgsmål før det blev stillet
--

Jens F

Fra : Henrik B.

Dato : 27-08-04 02:23

"Jens" <spam@finds.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> startes opvarmer kølevandet. Dermed undgås koldstart (der slider
> ekstraordinært meget på motoren) - og komforten øges med hurtigere varme

Ikke bare hurtigere varme i kabinen, men en varm kabine, når man kommer ud
til bilen i 10 graders frost.

M.v.h.

Fra : Uni Bull

Dato : 28-08-04 12:14

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in message
> Ikke bare hurtigere varme i kabinen, men en varm kabine, når man kommer ud
> til bilen i 10 graders frost.

Netop: Varm kabine, ingen is på ruderne, evt større snemængder er ikke
frosset
fast til ruderne. Ganske enkelt superlækkert!

Har man først haft oliefyr igennem en hel vinter vil man ikke undvære det -
ligesom
man heller ikke vil undvære AC/Klima når man først har haft det...
--
Uni Bull
København K

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 27-08-04 05:57

En helt masse bits fra Poul til dk.fritid.bil gav følgende:

> Hvad er en motorvarmer? Hvordan fungerer den? Og hvorfor er den god at have?

Hvis du mener de elektriske der kræver 230V er det ofte (altid?) en lille
dyppekoger du hælder i dit kølevand et passende sted, samt evt. en lille
cirkulationspumpe ud over den tvungtrukne din motor normalt bruger.
Dyppekogeren varmer så lige så langsomt vandet op, mens cirkulationspumpen får
kølvandet til at beæge sig rundt. Det gør at motorblokken og omkringliggende
kompononenter langsomt bliver varmet op, imodsætning til en normalt start
hvor opvarmningen af motorblokken og omkringliggende komponenter sker meget
hurtigere, og der kommer meget kraftigere termiske spændinger.
Desuden vil smøreolien også være varmere og dermed smøre bedre.

Et fyr virker i princippet på samme måde, men de har bare - så vidt jeg kan se
- altid naturlig cirkulation af kølvandet, og sutter fra brændstoftanken i
stedet for at få strøm udefra.

En helt almindelig forvarmer i en dieselbil er noget lidt andet igen.

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"Hjemmeværnet er altså militærets svar på åndsvageforsorgen"
-- Mick Øgendahl

Fra : Casper Bang

Dato : 27-08-04 11:13

> Hvis du mener de elektriske der kræver 230V er det ofte (altid?) en lille
> dyppekoger du hælder i dit kølevand et passende sted, samt evt. en lille
> cirkulationspumpe

Er det noget man selv kan montere, og hvor meget koster en sådan?
Kunne være jeg skulle skaffe sådan én til min aldrene BMW - så er jeg også
fri for at lade den stå 10 minutter i tomgang om morgenen før jeg sætter mig
ud i den...

Fra : Olesen

Dato : 27-08-04 18:07

"Casper Bang" <webmaster_fjerndette@fjerndette_secretsofwar.net> skrev i en
meddelelse news:412f0935$0$184$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> fri for at lade den stå 10 minutter i tomgang om morgenen før jeg sætter

Det er usundt at lade den gå 10 minutter.
Det tar' for lang tid om at blive varm.
Jeg venter 10 sekunder, og så afsted.
med LET fod.

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 28-08-04 08:21

En helt masse bits fra Olesen til dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

> Det er usundt at lade den gå 10 minutter.
> Det tar' for lang tid om at blive varm.
> Jeg venter 10 sekunder, og så afsted.
> med LET fod.

A' hva' for no'et?

Nu ved jeg så ikke om Caspers aldrende BMW er en diesel eller benzin, men jeg
har altid lært at hvis der er koldt bør en diesel motor stå og summe et
stykke tid.
Og det er uanset om det er en bil eller en lastbil eller et skib eller hvad
fa'en det nu er.
Selv de 10 minutter i tomgang fjerner en del af de pludselige termiske
spændinger der opstår, og det kan motoren altså godt lide (siger både de
dieselmekanikere og maskinmestre jeg har mødt).

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"Oh my God! OH MY GOD! I just checked out my mom...."
-- Richard Kind as Paul Lasiter in 'Spin City'

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 28-08-04 09:23

> [...]
> spændinger der opstår, og det kan motoren altså godt lide (siger både de
> dieselmekanikere og maskinmestre jeg har mødt).

I min gamle benziner-Volvo 740 fra '84 stod der i instruktionsbogen, at
bilen ikke skulle stå i tomgang og varme op, tværtimod skulle man køre med
det samme, dog med let fod som Olesen siger. Hvorfor ved jeg dog ikke? Min
gæt vil være at olien kommer rundt i systemet når der køres. Eller at
motoren bliver hurtigere varm ved at køre lidt.

Mvh

Emil

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 28-08-04 09:37

En helt masse bits fra Emil Jensen [2100] til dk.fritid.bil gav følgende:

[...]

> I min gamle benziner-Volvo 740 fra '84 stod der i instruktionsbogen, at
> bilen ikke skulle stå i tomgang og varme op, tværtimod skulle man køre med
> det samme, dog med let fod som Olesen siger. Hvorfor ved jeg dog ikke?

Jeg syntes umiddelbart godt nok det lyder mærkeligt, men hvis Volvo skriver
det i instruktionsbogen, er der såmænd nok en grund til det ;)

> Min
> gæt vil være at olien kommer rundt i systemet når der køres. Eller at
> motoren bliver hurtigere varm ved at køre lidt.

Nu ved jeg ikke med sådan en svend, men jeg har aldrig set en motor (jeg har
dog udelukkende rodet med dieselmotorer), hvor smøreoliepumpen ikke var
tvungtrukket på den ene eller anden måde, så der burde være cirkulation af
smøreolie lige så snart motoren snurrer rundt.
Olien er selvfølgelig ikke så varm indledningsvis og vil derfor ikke smøre
helt så godt, så ved at træde let på pedalen bliver motoren hurtigere varmere
og dermed bliver olien også hurtigere varmer, og får hurtigere optimale
smøreegenskaber.
Men det var vel kun et problem i "gamle dage"?
Jeg mener da at moderne fuldsyntetiske olier, opnår optimal smøreegenskaber
ca. med det samme?
Og at halvsyntetiske kun er ganske lidt langsommere?

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://lagengymnastik.dk/

"Castrate all the cows"
-- Mary Kay Bergman as Sheila Broslofski in 'South Park'

Fra : Casper Bang

Dato : 28-08-04 10:51

> Nu ved jeg så ikke om Caspers aldrende BMW er en diesel eller benzin

Det er en Benzin...
Jeg troede faktisk at jeg gjorde den en tjeneste ved at lade den varme
stille op, inden jeg kørte :/
Så har jeg da lært dét med...

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 28-08-04 14:28

> Det er en Benzin...
> Jeg troede faktisk at jeg gjorde den en tjeneste ved at lade den varme
> stille op, inden jeg kørte :/
> Så har jeg da lært dét med...

Måske 1-2 minutter er fint nok. Men ikke 5-10 minutter...

Emil

Fra : Casper Bang

Dato : 28-08-04 17:24

> Måske 1-2 minutter er fint nok. Men ikke 5-10 minutter...

Hvad sker der med motoren ved at den står i tomgang?
Er det FOR koldt for den at køre sådan, uden at blive varmet op af lidt
belastning?

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 28-08-04 21:14

> Hvad sker der med motoren ved at den står i tomgang?
> Er det FOR koldt for den at køre sådan, uden at blive varmet op af lidt
> belastning?

Jeg kan ikke huske begrundelsen i instrukstionsbogen fra Volvo'en fra 84,
har ikke bilen mere. Men mon ikke det er noget med at den opvarmede olie og
vand skal rundt i systemet, og det gøres bedst ved at køre?

Men det må en anden som ved mere om den slags svare på.

Mvh

Emil

Fra : Henrik B.

Dato : 28-08-04 23:29

"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
og
> vand skal rundt i systemet, og det gøres bedst ved at køre?

Opvarmningen skal hurtigere end den gør i tomgang, da der bl.a. ellers vil
komme for store (=usunde) mængder brændstof i motorolien.

M.v.h.

Fra : Brizz

Dato : 27-08-04 07:47

> Hvad er en motorvarmer?

Det kan være en anordning der er stoppet ind i siden på motoren der varmer
vandet op med 230V eller et lille fyr der sidder og varmer vandet op også
dog med brændstof fra bilen.

Hvordan fungerer den?
Læs kort ovenfor.

Og hvorfor er den god at have?

Fordi bilen er varm når man sætter sig ud om morgenen og hvis du har en
kabine varmer på så er der heller ikke is på. På den måde har du aldrig en
koldstart som slider på motoren.

Simple as that

Mvh Brian
---