Afskriver en stor XM mere end BMW 5-serie.~
Fra : Ukendt

Dato : 26-08-04 08:57

Kære gutter og gutinder

I en anden tråd blev det - uventet for mig - et debatemne, om det var
rigtigt, at en stor Citroën XM havde et større værditab end en
værditilsvarende BMW 5-serie.

At dette skulle være tilfældet, blev anfægtet af en række skribenter, og
indledningsvist overvejede jeg, om det var arbejdet værd at dokumentere den
påstand. Nu kan jeg se, at virkelig mange tror, at XM afskriver mere end en
værditilsvarende XM.

Lad os derfor se på sagen.

Væsentligste "bevis" for XM´erens formidable værdifasthed var dette:

Citroën XM: http://tinyurl.com/3lxxx

BMW 520i: http://tinyurl.com/3zy6s

Her er forskellen meget begrænset i dag - men desværre kan man sige følgende
om eksemplet:

1) Den pågældende XM var i 1994 hele 171.000 kroner dyrere end BMW´en..!!

2) XM´eren er udbudt til salg hos en (optimistisk) forhandler, der skal
tjene og have penge nok til garantiforpligtelsen. Det kendetegner i øvrigt
professionelle XM-sælgere, at de starter højt i udsalgspris.

3) BMW´en er udbudt i privat salg - og må derfor alt andet lige være
billigere.

4) BMW´en har kørt længere og har nået de "grimme" 300.000 km.

5) I dag er BMW´en 10.000 kroner dyrere end XM´eren.

Eksemplet er derfor fuldkommen ubrugeligt, hvis man vil påtage sig den
opgave det er, at dokumentere, at en stor XM er mere værdifast end en BMW.
Det dokumenterer derimod det stik modsatte.

Den skulle hellere sammenlignes med en større BMW, og så havde forskellen
været endnu større.

En af de ledende "eksperter" i priser på brugtvognspriser i Danmark er Niels
Grøftehauge fra Autocom. Man kan måske blive skuffet over Autocoms
automatiske vurderinger, men få sætter spørgsmålstegn med Niels Grøftehauges
faglige kompetence.

Autocom siger:

"Der er absolut ingen tvivl om, at en stor XM afskriver væsentligt mere, end
en BMW 5-serie, der koster det samme. Vi ville skulle lave en større
undersøgelse for at finde ud af, hvor meget der faktisk er tale om, men
forskellen er markant. Samtidig er det karakteristisk for forhandlere, at de
netop nævner XM´eren som en stor luksusbil, når de sætter prisskiltet i
ruden på bilen - men at de stort set intet vil give for den, når du har kørt
rundt om blokken og skal sælge den til forhandleren igen. Bilen er på mange
måder en problembil, og derfor ønsker ingen at købe den."

Min egen påstand er, at der er flere af de traditionelle forhold om
brugtbilspriser, der også gør sig gældende. Citroën er ikke primært kendt
for sine store luksusbiler. Det er BMW - og det spiller også ind.

Lige så gør en lang række andre forhold.

(Og købte man XM og 5-serier i 1997, ville forskellen være himmelråbende -
alt den stund, at vi her havde en ny 5-serie, der har været "ny" helt indtil
for få måneder siden)

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Torben E

Dato : 26-08-04 09:16

"Jan W Nielsen" <intet svar> wrote in message

> Eksemplet er derfor fuldkommen ubrugeligt, hvis man vil påtage sig den
> opgave det er, at dokumentere, at en stor XM er mere værdifast end en BMW.
> Det dokumenterer derimod det stik modsatte.

Ja det minder jo lidt om journalistik.

Torben E

Fra : Niels Skaaning

Dato : 26-08-04 10:00

"Jan W Nielsen" <intet svar> skrev i en meddelelse
> Kære gutter og gutinder

Du kan sku da ikke sammenligne en XM V6.24 med en BMW 520. Du skal op i en
525 eller 530. Og iøvrigt kan jeg ikke se, hvad værdifastheden har af
betydning i dag udover at du får en luksusbil af et mærke meget billigere
end en tilsvarende luksusbil af et andet mærke.

PS. jeg håber du har fået bideringen ud af munden før du svarer.

NS

Fra : Henrik B.

Dato : 26-08-04 12:00

"Niels Skaaning" <niels_skaaning@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> betydning i dag udover at du får en luksusbil af et mærke meget billigere
> end en tilsvarende luksusbil af et andet mærke.

Det korrekte må være at tage en '94 XM V6 og se på, hvad den kostede. Så
tager man den BMW man kunne få for akkurat de samme penge dengang.
Sammenligner så med, hvad de to ejere kunne få for deres dytter i dag...

M.v.h.

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 27-08-04 00:51

On Thu, 26 Aug 2004 12:59:47 +0200, "Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>tager man den BMW man kunne få for akkurat de samme penge dengang.
>Sammenligner så med, hvad de to ejere kunne få for deres dytter i dag...

Problemet her er at man sammenligner en topmodel med en indgangsmodel. Vil
man køre XM, kan man købe langt billigere modeller, og det trykker prisen.
Vil man derimod køre 5er BMW, er 520 noget nær det billigste man kan finde.
Det sender så BMW prisen opad.

Fra : Ukendt

Dato : 26-08-04 12:20

> Du kan sku da ikke sammenligne en XM V6.24 med en BMW 520.

Nå, men det gør jeg nu alligevel.

Ofte er det jo beløbet, der betyder noget for køberne af bilerne:

"Jeg har et bestemt antal hundrede tusinde kroner - hvad kan jeg mon få for
dem...?"

> Du skal op i en
> 525 eller 530.

Så bliver forskellen endnu større - en 525i er alt andet lige dyrere end en
520i som brugt.

> Og iøvrigt kan jeg ikke se, hvad værdifastheden har af
> betydning i dag.

Fair nok - så undlad at gå ind i debat om emnet, hvis du ikke interesserer
dig for den flig af sagen. Eller start en ny tråd.

(Eftersom jeg ikke ønsker flere af dine fornærmelser og er træt i kæberne af
at grine af dine angreb længere nede, anbefaler jeg dig at drible ud af
tråden.)

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Niels Skaaning

Dato : 26-08-04 12:37

> Nå, men det gør jeg nu alligevel.

Ja, det kan jeg se, men det gør det vel ikke mere rigtigt.

> Ofte er det jo beløbet, der betyder noget for køberne af bilerne:
>
> "Jeg har et bestemt antal hundrede tusinde kroner - hvad kan jeg mon få
for
> dem...?"

Det gælder hovedsageligt for hverdagsbiler. For luksusbiler betyder det ikke
helt så meget om bilen koster 400.000 kr. eller 500.000 kr. Bare se på dem
der gladeligt giver en million kr. for en Mercedes.

> Så bliver forskellen endnu større - en 525i er alt andet lige dyrere end
en
> 520i som brugt.

Det er da lige meget - jeg forsvarer ikke nogen side-, jeg ønsker bare en
lidt objektiv tilgang til sagen. En BMW 520 kan sammenlignes med en XM 122
eller evt. en TCT. En V6.24V er den absolutte topmodel med alt i udstyr,
lædersæder osv. og skal derfor sammenlignes med noget teknisk tilsvarende.

> Fair nok - så undlad at gå ind i debat om emnet, hvis du ikke interesserer
> dig for den flig af sagen. Eller start en ny tråd.

Jeg gør sku, hvad der passer mig! Det her er et frit, umodereret og
offentligt forum. Hvis du vil holde folk ude så meld dig ind i en
Frimurerloge eller bliv muslim eller sådan noget.

> (Eftersom jeg ikke ønsker flere af dine fornærmelser og er træt i kæberne
af
> at grine af dine angreb længere nede, anbefaler jeg dig at drible ud af
> tråden.)

Hmmm... du kunne jo bare have ladet være med at starte med at latterliggøre
mig. Man får sgu det tilbage, som man har sået. Prøv du bare dk.politik...
der bliver man ikke taget på med fløjlshandsker, hvis man provokerer.

NS

Fra : Ukendt

Dato : 26-08-04 13:31

> Ja, det kan jeg se, men det gør det vel ikke mere rigtigt.

Fair nok.

> Det er da lige meget - jeg forsvarer ikke nogen side-, jeg ønsker bare en
> lidt objektiv tilgang til sagen. En BMW 520 kan sammenlignes med en XM 122
> eller evt. en TCT.

Det kommer an på, hvilket parameter, man undersøger. her er det prisen, der
er udgangspunktet. Hvis du finder det uinteressant - så start evt en anden
tråd.

> Jeg gør sku, hvad der passer mig! Det her er et frit, umodereret og
> offentligt forum. Hvis du vil holde folk ude...

Det vil jeg ikke - men jeg kan kun frygte du igen begynder med dine
krænkende udtalelser. I så fald var det smartere af dig at "drible ud en
anden tråd" med en indgangsvinkle, du finder passende.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Fly Christensen

Dato : 26-08-04 19:10

On Thu, 26 Aug 2004 13:37:04 +0200, "Niels Skaaning"
<niels_skaaning@hotmail.com> wrote:

>"Jan W Nielsen" <intet svar> skrev i en meddelelse
[snip]

> [...]
>lædersæder osv. og skal derfor sammenlignes med noget teknisk tilsvarende.

Fair nok. Men hvis en teknisk dårligere bil af mærke A koster mere end
en teknisk bedre bil af mærke B, vil det betyde, at en teknisk lige så
god bil af mærke A vil koste markant mere end tilsvarende bil af mærke
B.

Det givne eksempel er altså nok til at vise, at en BMW 5 ikke har så
stort et værditab som en Citroen XM

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : .salem

Dato : 26-08-04 21:26

> Frimurerloge eller bliv muslim eller sådan noget.

hvad skal det til for din klovn! Mon ikke du skal melde dig ind i Pia K's
loge. SPADE!!!

..salem

Fra : Martin Vollert

Dato : 26-08-04 21:53

".salem" <salem@salem.salem> wrote in message news:412e4769$0$167$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> hvad skal det til for din klovn! Mon ikke du skal melde dig ind i Pia K's
> loge. SPADE!!!

Hva fanden bliver du sur over ?? snak lige om at være sart.

--
Hilsen Martin.

Fra : .salem

Dato : 26-08-04 22:00

> Hva fanden bliver du sur over ?? snak lige om at være sart.

det er da ikke noget med sart at gøre. men hvad har folks
religiøse-preferencer med biler at gøre?

..salem

Fra : Niels Skaaning

Dato : 26-08-04 22:28

".salem" <salem@salem.salem> skrev i en meddelelse

> det er da ikke noget med sart at gøre. men hvad har folks
> religiøse-preferencer med biler at gøre?

Lige kører der da en rimeligt heftig krig om bilreligion... men det er måske
heller ikke relevant? Religiøse præference er da lige så relevant for
meningsdannelse som prefærencer for alt muligt andet. Desværre mener nogle
bare, at religion er noget man ikke må tale om/røre ved (PC-ukorrekt). Det
er sku dem der er skyld i, at folk slår ihjel over religion.

NS

Fra : Martin Vollert

Dato : 26-08-04 22:51

".salem" <salem@salem.salem> wrote in message news:412e4f47$0$179$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> det er da ikke noget med sart at gøre. men hvad har folks
> religiøse-preferencer med biler at gøre?

Intet, men jeg har svært ved af forstå hvorfor du er så nærtagen,
det ville ikke betyde noget for mig hvis han havde skrevet "bliv kristen
eller sådan noget" F.eks istedet for muslim.
Tror i tager jeres religion lidt for seriøs. Desværre.
--
Hilsen Martin.

Fra : .salem

Dato : 27-08-04 00:24

> [...]
> eller sådan noget" F.eks istedet for muslim.
> Tror i tager jeres religion lidt for seriøs. Desværre.
hehe har jeg sagt jeg var muslim???

..salem

Fra : Martin Vollert

Dato : 27-08-04 00:45

".salem" <salem@salem.salem> wrote in message news:412e7126$0$166$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> hehe har jeg sagt jeg var muslim???

Nææ men hvorfor så fare sådan op hvis du ikke er ??.
--
Hilsen Martin.

Fra : .salem

Dato : 27-08-04 01:15

> Nææ men hvorfor så fare sådan op hvis du ikke er ??.

JEG FARER IKKE OP MAND!!!!!!!!!

mener bare ikke det er nødvendigt at bruge disse sammenligninger, men måske
jeg er sart som du skriver aaahhh nej det er jeg ikke.

så jeg laver sgu lige et indlæg med det samme så du kan se jeg ikke er sart
og kedelig.

..salem

Fra : Martin Vollert

Dato : 27-08-04 01:27

".salem" <salem@salem.salem> wrote in message news:412e7d03$0$166$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> jeg er sart som du skriver aaahhh nej det er jeg ikke.
>
> så jeg laver sgu lige et indlæg med det samme så du kan se jeg ikke er sart

Ok
--
Hilsen Martin.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 27-08-04 12:54

Martin Vollert wrote:

> [...]
> eller sådan noget" F.eks istedet for muslim.
> Tror i tager jeres religion lidt for seriøs. Desværre.

Hvis nu der havde stået "Det her er et frit, umodereret og
offentligt forum. Hvis du vil holde folk ude så bliv kristen.", så
tror jeg det ville falde en del kristne for brystet.

"Det her er et frit, umodereret og offentligt forum. Hvis du vil
holde folk ude så meld dig ind i en Frimurerloge eller bliv muslim
eller sådan noget." siger indirekte at frimurere og muslimer er
diskriminerende. Frimurernes optagelseskrav og holdninger kender
jeg ikke meget til, de er muligvis diskriminerende, det kan jeg
ikke afgøre, men den muslimske lære er ikke diskriminerende, selv
om nogle af troens udøvere udlægger troen på den måde.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Martin Vollert

Dato : 27-08-04 13:27

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> wrote in message news:412F20F3.2E0FFC26@carftp.com...

> Hvis nu der havde stået "Det her er et frit, umodereret og
> offentligt forum. Hvis du vil holde folk ude så bliv kristen.", så
> tror jeg det ville falde en del kristne for brystet.

Ja uden tvivl, for troende kristene er lige så hysterisk som muslimer.
Man kan jo bare se hvordan de hyler op nu, Pga af de korsfæstelser i Robinson
og dengang hvor (tror) Kvikly solgt sandaler med Jesus på .

> [...]
> ikke afgøre, men den muslimske lære er ikke diskriminerende, selv
> om nogle af troens udøvere udlægger troen på den måde.

Jamen det er da også et problem. da det er den måde man udøver tingene
på er den der tæller, og ikke hvad troen siger.
--
Hilsen Martin.

Ford Mondeo 2,5 V6
Ford klub Danmark Medl:2113.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 27-08-04 16:16

Martin Vollert wrote:

> Ja uden tvivl, for troende kristene er lige så hysterisk som muslimer.

Jeg ville have det meget bedre med "Fanatiske kristne er lige så
hysteriske som fanatiske muslimer", for jeg tror generelt helt
almindeligt afslappede kristne er ca. lige så afslappede som
afslappede muslimer..

> Man kan jo bare se hvordan de hyler op nu, Pga af de korsfæstelser i Robinson
> og dengang hvor (tror) Kvikly solgt sandaler med Jesus på .

Jep.

> Jamen det er da også et problem. da det er den måde man udøver tingene
> på er den der tæller, og ikke hvad troen siger.

Enig og derfor bør man også være påpasselig med at skære de
afslappede troende over samme kam som de fanatiske, uanset hvilken
trosretning man så snakker om..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Martin Vollert

Dato : 27-08-04 16:49

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> wrote in message news:412F503A.4E27A8BE@carftp.com...

> [...]
> hysteriske som fanatiske muslimer", for jeg tror generelt helt
> almindeligt afslappede kristne er ca. lige så afslappede som

Ja det er nok ikke helt ved siden af, alt fanatisme er farlig, se nu bare Jan W
og hans BMWer

> Enig og derfor bør man også være påpasselig med at skære de
> afslappede troende over samme kam som de fanatiske, uanset hvilken
> trosretning man så snakker om..

Ja klart, men det er sgu svært, når man kun høre om rabiate Muslimer som
ville skyde dig og mig i nakken hvis de fik magten.
Men igen det er jo dem som råber højst man ligger mærke til, bare synd det
så ikke er dem der repræsenter hvad troen virkelig går ud på.
--
Hilsen Martin.

Ford Mondeo 2,5 V6
Ford klub Danmark Medl:2113.

Fra : Fly Christensen

Dato : 28-08-04 14:32

On Fri, 27 Aug 2004 14:27:13 +0200, "Martin Vollert" <sæt mit fornavn
foran.@plakaten.dk> wrote:

>Ja uden tvivl, for troende kristene er lige så hysterisk som muslimer.
>Man kan jo bare se hvordan de hyler op nu, Pga af de korsfæstelser i Robinson
>og dengang hvor (tror) Kvikly solgt sandaler med Jesus på .

Det var ikke Jesus men Judas, fandt man ud af!

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Martin Vollert

Dato : 28-08-04 15:11

"Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> wrote in message news:p921j0ditdkt6ojckckcjh43kce1ke2812@4ax.com...

> Det var ikke Jesus men Judas, fandt man ud af!

Nå ok så var de vel ligeglade for ham bryder de sig vel ikke om.
--
Hilsen Martin.

Ford Mondeo 2,5 V6
Ford klub Danmark Medl:2113.

Fra : Fly Christensen

Dato : 28-08-04 15:22

On Sat, 28 Aug 2004 16:10:31 +0200, "Martin Vollert" <sæt mit fornavn
foran.@plakaten.dk> wrote:

>Nå ok så var de vel ligeglade for ham bryder de sig vel ikke om.

De fik da nogle rigtig røde øre, da de ikke kunne se forskel!
Men da var sandalerne taget ned fra hylden.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Niels Skaaning

Dato : 26-08-04 22:18

> hvad skal det til for din klovn! Mon ikke du skal melde dig ind i Pia K's
> loge. SPADE!!!

Hmmm... du er da vist muslim, hvis du kan blive fornærmet over det, men du
kan altså ikke benægte at religøse mennesker ofte er meget lukkede. Lad mig
iøvrigt informere dig om, at frimurerlogen er et kristent foretagende, så
jeg har da delt vandene lige. Iøvrigt kan jeg ikke se, hvad forskel der er
på Pia Kærsgaards parti og alle andre partier, hvad angår lukkethed eller
ret til at føre en politik. Hvis jeg kører Citroën er det min sag, hvis jeg
stemmer på DF er det min sag og hvis du er muslim så er det din sag.

Hvis du kan lide meningspoliti, så har vi nogle dejlige lande som Iran (som
iøvrigt lige har henrettet en 16-årig pige for at gå i det forkerte tøj og
"have en skarp tunge" som dommeren udlagde det), Pakistan eller Kina du kan
rejse til - desværre har Sovjet og DDR lukket og slukket, så den chance har
du desværre forpasset. De havde ellers et rigtig godt meningspoliti.

NS

Fra : .salem

Dato : 26-08-04 22:24

> [...]
har
> du desværre forpasset. De havde ellers et rigtig godt meningspoliti.

så vidt jeg ved henretter USA også uskyldige. Så vidt jeg ved så har
england på samme måde begået grumsomheder i Kina og Indien. Så jeg ved ikke
hvor du vil hen.

mener også vikingerne henrettede folk hvis de gik klædt forkert. Pia K ville
nok også henretter folk hvis hun kunne.

men lad os tage det på politik.dk

..salem

Fra : Niels Skaaning

Dato : 26-08-04 22:37

> så vidt jeg ved henretter USA også uskyldige. Så vidt jeg ved så har
> england på samme måde begået grumsomheder i Kina og Indien. Så jeg ved
ikke
> hvor du vil hen.

Så tilføj USA til listen. Jeg er ikke fanatisk tilhænger af USA. Billigere
du handlemåden i de af mig nævnte lande?

> mener også vikingerne henrettede folk hvis de gik klædt forkert. Pia K
ville
> nok også henretter folk hvis hun kunne.

Du mener altså også at Iran er 1000 år bagefter vor tid? Jeg ved iøvrigt
også at DF ikke har dødsstraf på deres partiprogram.

> men lad os tage det på politik.dk

Ja, det skal nok blive sjovt. Den har de nemlig ikke kørt før derinde.

NS

Fra : .salem

Dato : 27-08-04 00:26

som sagt skriv dit indlæg på politik.dk så kan det være jeg svarer på det

..salem

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 26-08-04 21:53

> Jeg gør sku, hvad der passer mig! Det her er et frit, umodereret og
> offentligt forum. Hvis du vil holde folk ude så meld dig ind i en
> Frimurerloge eller bliv muslim eller sådan noget.

Skulle der ikke have stået *umodent* istedet for imoderet?

\Mandal, der ikke er i tvivl om, hvilken bil der er mest afskrivning på af
BMV og Citroën!

Fra : KASO

Dato : 26-08-04 22:32

> \Mandal, der ikke er i tvivl om, hvilken bil der er mest afskrivning på af
> BMV og Citroën!

Heller ikke jeg: BMV er et ganske ukendt mærke - det må give en høj
afskrivning. BMW derimod.....
(Undskyld - jeg blev fristet over evne....)

Fra : Peter

Dato : 26-08-04 18:53

> [...]
>
> Ofte er det jo beløbet, der betyder noget for køberne af bilerne:
>
> "Jeg har et bestemt antal hundrede tusinde kroner - hvad kan jeg mon få

Det er nok rigtig nok. Men de er jo ikke de samme mennesker som køber en
XM'er som køber en 5'er. Derfor halter sammenligningen nok noget.

Men derfor kan man sikker få bilpriser.dk til at vise, hvor meget bilerne
falder i værdi over en årrække.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Diesell

Dato : 26-08-04 14:26

"Jan W Nielsen" <intet svar> skrev i en meddelelse
> Kære gutter og gutinder

Ny tone - det var da helt rart..

> [...]

den
> påstand. Nu kan jeg se, at virkelig mange tror, at XM afskriver mere end

?? Der skal nok stå BMW et af stederne.

> Lad os derfor se på sagen.

> Væsentligste "bevis" for XM´erens formidable værdifasthed var dette:

Det var ikke ment som et bevis - blot 2 biler, der mindede _lidt_ mere om
hinanden end de eksempler du tog udgangspunkt i. Iøvrigt har jeg, som
postede de links, aldrig skrevet eller ment, at XM'eren har en formidabel
værdifasthed - tværtimod. Du lægger ord i munden på mig.

> Citroën XM: http://tinyurl.com/3lxxx

> BMW 520i: http://tinyurl.com/3zy6s

> Her er forskellen meget begrænset i dag - men desværre kan man sige
følgende
> om eksemplet:

Såfremt alle ikke har læst mit andet svar gengives det hernedenfor
(modereret! - der er en ny tone i tråden.

---------------------
> 1) Den pågældende XM var i 1994 hele 171.000 kroner dyrere end BMW´en..!!

Bilerne har ikke samme nyvognspris - det er jeg udemærket klar over - men
det er jo dig der starter sammenligningen mellem de 2 pågældende biler.
XM'eren er en udstyrsmodel - det koster, både i nypris og i afskrivning.
Iøvrigt er det dit eget link (XM) - ikke mit!

> 2) XM´eren er udbudt til salg hos en (optimistisk) forhandler, der skal
> tjene og have penge nok til garantiforpligtelsen. Det kendetegner i øvrigt
> professionelle XM-sælgere, at de starter højt i udsalgspris.

Jaa, det kan man jo altid hævde.

> 3) BMW´en er udbudt i privat salg - og må derfor alt andet lige være
> billigere.

Det omvendte, eller i hvert fald en meget lille forskel, ses.

> 4) BMW´en har kørt længere og har nået de "grimme" 300.000 km.

....Men har fået ny motor, der har gået godt halvdelen af XM'eren.

> 5) I dag er BMW´en 10.000 kroner dyrere end XM´eren.

Ja.

Jan, du sammenligner æbler og pærer. Det er jo to vidt forskellige biler.
Køberen, motoren, udstyrsvariaten, modellen (E39), prisen - ja alt.

-----------------------
> Eksemplet er derfor fuldkommen ubrugeligt, hvis man vil påtage sig den
> opgave det er, at dokumentere, at en stor XM er mere værdifast end en BMW.
> Det dokumenterer derimod det stik modsatte.

Jeg prøver igen.... Jeg har aldrig påtaget mig opgaven at dokumentere at
XM'eren er mere værdifast end BMW'en - hvis du mener det, så citer mig
gerne. Og ja, selvfølgelig dokumenterer eksemplerne, at XM'eren afskriver
mere - det er jo notorisk.

> [...]
> for sine store luksusbiler. Det er BMW - og det spiller også ind.

> Lige så gør en lang række andre forhold.

Du spurgte i forrige tråd, hvad i al verden der fik folk til at vælge
XM'eren fremfor BMW'en. Det jeg mener er, at BMW'en aldrig har været et
alternativ. XM'eren er topudstyret og en "luksusbil", hvor 520i jo på
tidspunktet jo langt fra var topmodellen og på ingen måde udstyret som
XM'eren. At du (og mig selv) personligt vil fortrække BMW'en af andre mere
eller mindre logiske årsager er noget helt andet. Hvis folk havde krav om
lædersæder, ja så var BMW'en jo ikke et alternativ. Hvis folk havde krav om
200 hk., så var BMW'en jo ikke et alternativ. Hvis folk havde så og så meget
at købe bil for og havde krav om ovenstående, ja så var BMW'en jo ikke et
alternativ.

Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 26-08-04 15:07

> Det var ikke ment som et bevis

Ok - men der var andre, der brugte det som sådan.

> XM'eren er en udstyrsmodel - det koster, både i nypris og i afskrivning.

Helt enig.

> Det omvendte, eller i hvert fald en meget lille forskel, ses.

Nej, den samme bil er typisk dyrere hos en forhandler.

> Jan, du sammenligner æbler og pærer. Det er jo to vidt forskellige biler.
> Køberen, motoren, udstyrsvariaten, modellen (E39), prisen - ja alt.

Jeg sammenligner to biler, der kostede det samme.

Retorisk og på baggrund af argumentations-analyse skal du ikke angribe mine
præmiser, mine sammenligninger etc, etc. Du skal i stedet angribe det, som
jeg eventuelt udleder på baggrund af min sammenligning.

Men kan sammenligne det meste her i verden - men man kan ikke altid udlede
noget fornuftigt.

(Selvom jeg nok mener at kunne udlede, at man skulle være godt "towli" for
at købe en sådan ny XM 3.0 i stedet for en ny 520i´er i 1997)

> Det jeg mener er, at BMW'en aldrig har været et
> alternativ.

Åhh, mon ikke for nogen..

> XM'eren er topudstyret og en "luksusbil", hvor 520i jo på
> tidspunktet jo langt fra var topmodellen og på ingen måde udstyret som
> XM'eren.

Korrekt - færre knapper - men mere luksusfornemmelse i de knapper der sad
der.

> Hvis folk havde krav om
> 200 hk., så var BMW'en jo ikke et alternativ.

Så skulle man springe på en 528i, der så ikke var voldsomt meget dyrere. Her
ville man have højere topspeed, lækrere bil og stadig en fornuftig
afskrivning.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Diesell

Dato : 26-08-04 15:32

> Ok - men der var andre, der brugte det som sådan.

Fair nok - det kan jeg selvfølgelig ikke gøre noget ved.

> Helt enig.

Så er vi sgu' da enige om noget

> Nej, den samme bil er typisk dyrere hos en forhandler.

Ja typisk, men andet forekommer.

> Jeg sammenligner to biler, der kostede det samme.

Ja, og alene prisen er alt hvad de har til fælles.

> [...]
> præmiser, mine sammenligninger etc, etc. Du skal i stedet angribe det, som
> jeg eventuelt udleder på baggrund af min sammenligning.

Ja, men nu anfægtede jeg altså grundlaget for din sammenligning fordi jeg
ikke kunne se det relevante i din sammenligning, grundlaget netop taget i
betragtning.

> Men kan sammenligne det meste her i verden - men man kan ikke altid udlede
> noget fornuftigt.

Det er rigtigt - man kan sammenligne det meste og både pære og æbler er da
frugter i det mindste og nogle har sågar samme farve. Det betyder dog ikke
at det ville være relevant at sammenligne æbler og pærer. Derfor anfægtede
jeg dit grundlag.

> (Selvom jeg nok mener at kunne udlede, at man skulle være godt "towli" for
> at købe en sådan ny XM 3.0 i stedet for en ny 520i´er i 1997)

Personligt kunne jeg ikke være mere enig. Men sådan er det jo ikke alle der
har det og respekt for det.

> Åhh, mon ikke for nogen..

Jamen, nogle har da nok gået rundt og tænkt, hvad skal vælge - jeg tror dog
ikke det var normen. Specielt med de 2 omtalte biler tror jeg, at der er
meget lidenskab og følelser involeret i valget. Hvor mange BMW ejere skifter
deres bil ud med en Citroën - det kan sgu' ikke være mange.

> Korrekt - færre knapper - men mere luksusfornemmelse i de knapper der sad
> der.

For dig måske, men hvis du nu lige ville ha' den knap der sad i XM'eren og
ikke i BMW'en og det altså var et krav, jamen så duer det jo ikke.

> Så skulle man springe på en 528i, der så ikke var voldsomt meget dyrere.
Her
> ville man have højere topspeed, lækrere bil og stadig en fornuftig
> afskrivning.

Så havde du også nærmet dig et bedre sammenligningsgrundlag (mangler dog
stadig bla. læder og el-inst. forsæder) og vi havde været 3.000-4.000 indlæg
om dårlig sammenligning fattigere.

Og så havde jeg personligt selvfølgelig stadig valgt BMW'en....

Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 26-08-04 15:46

> Så er vi sgu' da enige om noget

Ja, da..

> [...]
> at det ville være relevant at sammenligne æbler og pærer. Derfor anfægtede

Korrekt - men du kan kun anfægte mit grundlag ved at du dokumenterer, at man
ikke kan udlede det, som jeg gør på nétop dette grundlag. )

> Personligt kunne jeg ikke være mere enig. Men sådan er det jo ikke alle
der
> har det og respekt for det.

Enig.

Jeg har også respekt for de "towli´e".

> Hvor mange BMW ejere skifter
> deres bil ud med en Citroën - det kan sgu' ikke være mange.

Det skal man passe på med det sige.

Umiddelbart vil jeg naturligvis give dig ret - men det er før påpeget at for
eksempel det samme gjorde sig gældende med Alfa Romeo og BMW - og her meldte
der sig straks en række skribenter, der netop havde stået i den situation.

> For dig måske, men hvis du nu lige ville ha' den knap der sad i XM'eren og
> ikke i BMW'en og det altså var et krav, jamen så duer det jo ikke.

Korrekt - towli.

> Så havde du også nærmet dig et bedre sammenligningsgrundlag (mangler dog
> stadig bla. læder og el-inst. forsæder) og vi havde været 3.000-4.000
indlæg
> om dårlig sammenligning fattigere.

Enig - man lærer så længe, man lever.

Man skal passe på, at det ikke er let at blande præmisser og konklusioner.

Det skal sgu være tydeligt, hvad man mener, for når først "toget kører", er
det svært at gøre det klart....

--
/Jan W Nielsen

Fra : Frederik

Dato : 26-08-04 17:30

Snip

> [...]
meldte
> der sig straks en række skribenter, der netop havde stået i den situation.

Yes. Det gjorde min familie. Kommer til det igen i 2005.

Forstår ikke at folk ikke synes en 156/3-serie er tæt på hinanden. Begge er
mindre dyre biler med hang til det sportslige.

Det var off-topic - undskyld.

Ang. citroen-bmw, jeg holder med Hr. Nielsen.

Mvh.

Frederik

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 27-08-04 00:53

On Thu, 26 Aug 2004 16:06:50 +0200, "Jan W Nielsen" <intet svar> wrote:

>(Selvom jeg nok mener at kunne udlede, at man skulle være godt "towli" for
>at købe en sådan ny XM 3.0 i stedet for en ny 520i´er i 1997)

Hvis det bare handler om at sætte færrest penge til, så er begge biler
enormt dårlige køb.

Fra : Martin Vollert

Dato : 27-08-04 01:29

"Jesper Lauridsen" <rorschak@sorrystofanet.dk> wrote in message news:istsi0dtpejq1i9f6kh7t363jn2v87shch@4ax.com...

> Hvis det bare handler om at sætte færrest penge til, så er begge biler
> enormt dårlige køb.

Enig ville ikke købe nogle af dem.
--
Hilsen Martin.

Ford Mondeo 2,5 V6
Ford klub Danmark Medl:2113.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 27-08-04 12:57

Jesper Lauridsen wrote:

> Hvis det bare handler om at sætte færrest penge til, så er begge biler
> enormt dårlige køb.

Lol, ja faktisk er biler generelt en ret ringe investering..

--
Hygge..
Thomas

Fra : KASO

Dato : 26-08-04 21:30

Tjah - din systematiske hetz mod Citroën undrer mig - specielt i betragtning
af, hvor "fornærmet" du blev, da jeg kom til at skrive, at Opel'er er
kedelige.

Vi har alle ret til vores holdninger, men i dette tilfælde vil jeg mene, at
du er kommet lidt langt ud på overdrevet. Prøv istedet at tage en mere
"sandsynlig" indfaldsvinkel til bilvalget:

"Petersen" drømmer om en ny luksusbil. Den skal bl.a. opfylde:

- Min. 200Hk
- God plads
- Lædersæder
- Klimaanlæg
- ... (masser af udstyr).

Han sonderer markedet og konstaterer, at han kan "spare" 100-200.000kr. ved
at købe en XM istedet for en BMW med sammenlignelige præstationer (indenfor
hans preferencer). Han vælger den (umiddelbart) billigste løsning (XM), men
da bilen skal sælges, konstaterer han, at den lave nypris (og formentlig
billigere forsikring undervejs) modsvares af en - forholdsmæssigt - højere
afskrivning. Spørgsmålet er: Har han så alligevel tabt flere eller færre
kroner?

(Lavere procentvis afskrivning af et højere beløb kan stadig godt blive
dyrere).

Jeg vil her tage for givet, at XMs evt. flere reparationer er modsvaret af
BMW'ens flere tyveriskader og dyrere reservedele (den slags kan man vel godt
antage - ligesom du tager udgangspunkt i, at en XM er en dårligere bil end
en BMW, blot fordi det er din personlige holdning baseret på et enkelt
eksemplar?)

(For en god ordens skyld: Jeg har haft en BX - min 1., sidste og eneste bil
med hydropneupatisk affjedring!)

Fra : Ukendt

Dato : 26-08-04 23:37

> Tjah - din systematiske hetz mod Citroën undrer mig

Rolig nu - jeg mener ikke, der er tale om hetz.

> Prøv istedet at tage en mere
> "sandsynlig" indfaldsvinkel til bilvalget:
> "Petersen" drømmer om en ny luksusbil. Den skal bl.a. opfylde:
> - Min. 200Hk

[etc, etc]

Det giver bestemt mening, det du siger der - og det er også en interessant
måde at betragte et givent køb på.....!

Ofte tror jeg dog, at kundens indgangsvinkel er en blanding af de to. De
færreste skeler ikke til indkøbsprisen, når der skal rykkes større 6-cifrede
beløb op af tegnedrengen. På den anden side, vil køberen måske også gerne
have lidt "biceps", når han køber en prestigebil.

Spørgsmålet kommer ved en "blandings-vinkel" ned til, om man synes, det er
federe at have lidt mere el-lir og lidt mere power, end det er at have en
5-serie med alt hvad dertil hører.

I 1994 havde vi den gamle 5-serie - og i 1997 en nyere 5-serie.

I 1994 ville jeg kunne forstå, at nogle var "towli´e" nok til at købe
XM´eren.

I 1997 - hvor vi havde den nye 5´er, må køberne af en XM have bevæget sig
indenfor rammerne af juridisk beskyttelse af sindslidende - med deraf
følgende frihed til at aflevere bilen tilbage uden hæftelse for lånet..

)

--
/Jan W Nielsen

Fra : KASO

Dato : 27-08-04 05:50

> Rolig nu - jeg mener ikke, der er tale om hetz.

Hmm - hvis biler havde advokater, ville de nu nok kunne finde en
racismeparagraf at hænge dig op på

> [...]
> indenfor rammerne af juridisk beskyttelse af sindslidende - med deraf
> følgende frihed til at aflevere bilen tilbage uden hæftelse for lånet..

Ja - se - det er jo din tolkning, men nok ikke alles. Du undlader også
elegant at tage stilling til det essentielle her: Værditabet i kr. og ører -
givet mine præmisser!

Personligt havde jeg næppe valgt nogen af bilerne, men i princippet er der
ikke den store forskel fra, om man idag vil købe en 307 (der giver meget
bil/udstyr til få penge), eller om man vil betale +X0.000 for en dårligt
udstyret Golf (der holder prisen godt, men hvor merprisen primært går til at
betale for navnet). 307 sælger ganske godt....

Fra : KASO

Dato : 27-08-04 07:20

> [...]
at
> betale for navnet). 307 sælger ganske godt....

Man kunne selvfølgelig også spørge:

I 1995 kostede en Vectra 2,0
http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=662200339&page=4
245.000kr.
mens en langt mere moderne, velkørende, komfortabel, bedre udstyret 406 med
flottere design og +21hk
http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=659100009&page=1
230.000kr.

Jeg antager som "bevist" ovenfor (efter dine principper), at Opel'en
ydermere har en højere afskrivning.

Jeg tager for givet, at Opel'en ruster ved første møde med en regndråbe,
tandremmen knækker konstant med større renovering af motor/topstykke
tilfølge, motorstyringen er tvivlsom etc.

Efter ovenstående, måtte man da være erklæret hjernedød for at købe en
dødsyg Opel ......

(jo-da - den havde da sikkert også sine kvaliteter - ligesom en XM har
)

Fra : Ukendt

Dato : 27-08-04 08:57

> Jeg antager som "bevist" ovenfor (efter dine principper), at Opel'en
> ydermere har en højere afskrivning.

Formentlig, ja.

Det burde den også have, for den lider af nogle frygtelige fejl.

> (jo-da - den havde da sikkert også sine kvaliteter - ligesom en XM har
> )

Jep - men slet ikke nok. Bilerne er en skandale, IMO. Primært på grund af
rust og tandrem.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : KASO

Dato : 27-08-04 17:43

> [...]
>
> Det burde den også have, for den lider af nogle frygtelige fejl.

> Jep - men slet ikke nok. Bilerne er en skandale, IMO. Primært på grund af

OK - så er du vel enig i konklusionen: Alle nuværende og tidligere ejere af
Opel Vectra'er er hjernedøde, hvorfor man bør se bort fra evt. indlæg i
debatten fra disse personer?

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 27-08-04 20:22

> OK - så er du vel enig i konklusionen: Alle nuværende og tidligere ejere
af
> Opel Vectra'er er hjernedøde, hvorfor man bør se bort fra evt. indlæg i
> debatten fra disse personer?

Ha-ha-ha....

Hvad andet kan logisk sluttes på baggrund af ovennævnte..?

/Jan W NIelsen

Fra : KASO

Dato : 28-08-04 10:56

"Jan W Nielsen" <intetsvar@ingenmail.dk> skrev i en meddelelse
> af
>
> Ha-ha-ha....
>
> Hvad andet kan logisk sluttes på baggrund af ovennævnte..?
>
> /Jan W NIelsen

Sorry - du var selv "kommet til" at starte lidt provokerende ud - så jeg
kunne ikke dy mig for at "vende argumentationen"

Problemet er bare: Nu ved jeg jo reelt ikke, om jeg kan/skal acceptere din
"indrømmelse"..... - for skal jeg acceptere den, skal jeg jo se bort fra
den - og så skal jeg jo ikke acceptere den længere.... (av mit hovede - nu
tror jeg, at jeg giver fortabt )

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 28-08-04 14:50

> Sorry - du var selv "kommet til" at starte lidt provokerende ud - så jeg
> kunne ikke dy mig for at "vende argumentationen"

Helt fint - det er meget sjovt, synes jeg.. Men bevidste misforståelser med
det eneste formål af "destruere", kan jeg godt blive lidt træt af.

> Problemet er bare: Nu ved jeg jo reelt ikke, om jeg kan/skal acceptere din
> "indrømmelse".....

Det skal du da..

> - for skal jeg acceptere den, skal jeg jo se bort fra
> den - og så skal jeg jo ikke acceptere den længere.... (av mit hoved - nu
> tror jeg, at jeg giver fortabt )

Jeg er helt lost - hvad mon du mener..?

/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 27-08-04 08:55

> Ja - se - det er jo din tolkning, men nok ikke alles.

Helt sikkert ikke.

> Du undlader også
> elegant at tage stilling til det essentielle her: Værditabet i kr. og
ører -
> givet mine præmisser!

Jeg kikker lige på det igen.

> [...]
at
> betale for navnet). 307 sælger ganske godt....

Det er korrekt.

De fleste anmeldere er vist enige om, at Golfen er en noget bedre bil -
spørgsmålet er bare, om dét så er merprisen værd.

Det er det, som det hele handler om.

Nogle foretrækker en lille æske dyr schweizisk chokolade - andre en 800
grams monster-size fra Netto.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Per Wildau

Dato : 27-08-04 09:21

Jan W Nielsen sprak:

[..]

> De fleste anmeldere er vist enige om, at Golfen er en noget bedre bil
> - spørgsmålet er bare, om dét så er merprisen værd.

Svenske Aftonbladet:

"...men Årets bil är fortfarande bäst..."

"Bilen är bäst i klassen på nästan allt och samtidigt en av de absolut
billigaste!"

http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,222833,00.html#vecka

bare lige..

P3R

Fra : Per Wildau

Dato : 27-08-04 09:24

og her er en test:

http://www.motor.no/pdf/TEST_PEUGEOT_307.pdf

- hvor får jeg det dog fra???

P3R

Fra : Ukendt

Dato : 27-08-04 10:14

> http://www.motor.no/pdf/TEST_PEUGEOT_307.pdf

Som sagt - jeg gider ikke bruge energi på det pjat der.

Med de kompetencer, jeg ved, du har, burde du selvstændigt kunne undersøge
den ting her. (En række videnskabelige uddannelser er vel træning nok)..

Jeg kan ikke være støttepædagog for folk, der ikke ønsker at blive klogere -
men alene ser det som en sport at kaste ting ind i debatten (der ikke er
repræsentative) for på den måde at vælte al bevisbyrde over på den anden
skribent.

Det er ikke alene "troll style" - det er også plat.

P.S.: Du skal nok have fat i nyere artikler end den sidste, da den ny Golf
ikke fandtes på pågældende tidspunkt.

P.P.S: Hvis jeg skal tage de indlæg alvorligt, skal der mere kvalificeret
udspil til, end blot en håndfuld artikler, der giver dig ret. Prøv evt. at
lave en scoreliste for Både Golf V og 307 - baseret på alt hvad du kan
finde.

P.P.P.S: Udgangspunktet var i øvrigt også en Golf, der var +X0.000 dyrere
end 307. Jeg formoder, at KASO derfor mente en udstyrs- og motortilsvarende
Golf, som de holder ved forhandleren i dag - og ikke en udgået model 1,4
eller tilsvarende.

P.P.P.P.S: Læs nu op i tråden, før du begynder at tro, at jeg remser
præmisser op for en konklusion, som jeg ikke fremkommer med. Mit udsagn er
svar på noget, og skal ses i den kontekst.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 27-08-04 10:04

> http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,222833,00.html#vecka
> bare lige..

Der er altid individuelle forskelle i præferencerne- og disse afspejles i
anmeldelserne.

Derfor skrev jeg med vilje "de fleste".

Jeg mener, jeg følger så meget med i branchen, at jeg har et vist belæg for
at udtale mig om dette - men gider ikke stå på hovedet for at oplyse folk,
der med vilje kun bruger det ene øje .

Hvis man læste samtlige anmeldelser af biler i Golfklassen, vil man
formentlig kunne nikke genkendende til, at Golf´en stort set altid ligger i
toppen. Ingen anden scorer i gennemsnit så flotte placeringer. Heller ikke
den nu Opel Astra.

At du finder en anden artikel (har ikke læst dit link), giver jeg ikke ret
mange rosiner for.

Folk fra Kina er som regel ikke ret høje - og at du måtte finde en høj
kineser ændrer ikke ved dette.

Og nej - jeg gider simpelthen ikke bruge tid på at dokumentere det mest
åbenlyse igen, igen, igen.

Det må kunne forventes, at folk selv åbne øjnene, følger med og evt. ser om
der er det mindste, der anfægter deres postulat.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Per Wildau

Dato : 27-08-04 10:32

Jan W. Nielsen wrote:

> Der er altid individuelle forskelle i præferencerne- og disse
> afspejles i anmeldelserne.

Klart nok ...

> [...]
> ligger i toppen. Ingen anden scorer i gennemsnit så flotte
> placeringer. Heller ikke den nu Opel Astra.

Artiklen i Aftonbladet er skrevet 2002-11-04 på et tidspunkt hvor
"Klassikern VW Golf börjar bli gammal utan att det märks på priset." Nu er
der kommet en ny Golf så situationen er nok anderledes i øjeblikket. Det
plejer at gå sådan at Peugeot holder fast i sine modeller og bruger flere år
på at gøre den bedre - gad vide om det ikke skulle gå ligesådan denne gang -
så den ender med også at være en bil som også kan markere sig (måske endda
bedre end Golf) på få fejl.

> At du finder en anden artikel (har ikke læst dit link), giver jeg
> ikke ret mange rosiner for.

Nej du læste den ikke...

> Folk fra Kina er som regel ikke ret høje - og at du måtte finde en høj
> kineser ændrer ikke ved dette.

Nej det ville falcificere en teori om at "alle kinesere er små".

> [...]
>
> Det må kunne forventes, at folk selv åbne øjnene, følger med og evt.
> ser om der er det mindste, der anfægter deres postulat.

Fint nok ... min deltagelse i denne diskussion er hermed afsluttet.

P3R

Fra : Ukendt

Dato : 27-08-04 10:45

> Fint nok ... min deltagelse i denne diskussion er hermed afsluttet.

Fint nok - det er din egen afgørelse.

Men jeg gider ikke agere "væg", som der bare skal sparkes alle mulige bolde
op af - for at se, hvad der nu kan sendes den anden vej.

Når jeg skriver: "De fleste anmeldere er vist enige om[...]", så giver det
ingen mening at triumfere med, at man finder en anmeldelse, der udgangspunkt
i en udgået 1,4 Golf med 75 hk til 1150 kg bil.

Det er bare obstruktion, IMO.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Per Wildau

Dato : 27-08-04 11:12

Jan W Nielsen wrote:

> [...]
> giver det ingen mening at triumfere med, at man finder en anmeldelse,
> der udgangspunkt i en udgået 1,4 Golf med 75 hk til 1150 kg bil.

Lige inden jeg trækker mig, skal jeg gøre opmærksom på, at der intet står på

http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,222833,00.html#vecka

hvorfra jeg hentede citatet: ""Bilen är bäst i klassen på nästan allt och
samtidigt en av de absolut billigaste!",

om "1,4 Golf med 75 hk til 1150 kg bil" - så vidt /jeg/ kan se.

Det andet link var bare for at vise den interesserede læser en artikel om
307'eren.

Hermed tak for diskussionen.

P3R

Fra : Ukendt

Dato : 27-08-04 09:02

> (Lavere procentvis afskrivning af et højere beløb kan stadig godt blive
> dyrere).

Helt sikkert. Hvis du køber en BMW til 600.000 kroner afskriver den
formentlig reelt mere end en XM til 400.000 kroner.

Her tror jeg bare, vi er ude, hvor situationen ALDRIG forekommer. Manden der
overvejer en 600.000 kroners BMW ville aldrig overveje et "discountprodukt"
som XM´eren.

(Erkender at XM´eren er en dejlig bil - men mener som bekendt stadig slet
ikke, den kan måle sig med en 5-serie - all in all)

--
/ Jan W Nielsen

Fra : KASO

Dato : 27-08-04 17:47

> [...]
der
> overvejer en 600.000 kroners BMW ville aldrig overveje et

UPS! Her anfægter du jo netop MINE præmisser, der - efter min, subjektive
mening - er fuldt ud så sandsynlige som dine!

Præmisserne var jo netop at købe en bil med givne specifikationer - uden at
betale ekstra for et navneskilt. (Og jo: Jeg tror også, at der er en
kvalitetsforskel - men den retfærdiggører ikke (hele) merprisen - specielt
ikke efter at "skattefar" har ganget med 3)

Givet mine præmisser, må du vel indrømme, at BMW'en har en højere
afskrivning (i kr./øren)?

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 27-08-04 20:41

> Givet mine præmisser, må du vel indrømme, at BMW'en har en højere
> afskrivning (i kr./øren)?

Helt sikkert.

Jeg tror ikke, de kan være nogen tvivl om, at en BMW til 600.000 kroner
afskriver mere i kroner og ører end en Citroën til 400.000 kroner.

Jeg starter lige en anden tråd om afskrivning.

/Jan W Nielsen