Bio diesel
Fra : Jørgen L.

Dato : 25-08-04 21:03

Kan en alm diesel bil kører på dette raps olie uden nogen ombygning ?
der var et indslag på TV2 om det her til aften.

Jeg ved godt at man ikke kan få det i DK, da det er ligeså dyrt eller
dyrerere pga. afgift.
men jeg skal snart på sommerferie ned gennem europa

Hilsen Jørgen

Fra : TGD

Dato : 25-08-04 21:11

"Jørgen L." <Noemail@stopspamspam.dk> skrev i en meddelelse
> Kan en alm diesel bil kører på dette raps olie uden nogen ombygning ?
> der var et indslag på TV2 om det her til aften.

www.folkecenter.dk

Der skal udskiftes filtre, prisen er omkring 6000-7000 hvis du selv er fiks,
det er ikke alle biler der kan tilvirkes..

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 25-08-04 21:36

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev i en meddelelse news:un6Xc.40915

> www.folkecenter.dk
>
> Der skal udskiftes filtre, prisen er omkring 6000-7000 hvis du selv er
fiks,
> det er ikke alle biler der kan tilvirkes..

Pointen er vist at enelleranden har fundet ud af at, hvis man ændre
flammepunktet v. at blande tændvæske i, skal NADA laves om.

Fra : TGD

Dato : 25-08-04 21:38

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.hatessspam@os.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Pointen er vist at enelleranden har fundet ud af at, hvis man ændre
> flammepunktet v. at blande tændvæske i, skal NADA laves om.

Du glemmer udparifinering - det har ikke noget med flammepunkt at gøre, men
at filtrerne og indsprutningssystemerne stopper til.

Fra : Brian

Dato : 25-08-04 21:13

Hejsa

Jørgen L. skrev:
> Kan en alm diesel bil kører på dette raps olie uden nogen ombygning ?
> der var et indslag på TV2 om det her til aften.

Nej, damen påpegede en række ting der skulle ændres.

> Jeg ved godt at man ikke kan få det i DK, da det er ligeså dyrt eller
> dyrerere pga. afgift.

Jeg tror der blev nævnt 3.50,- pr. liter + samme beløb i afgift.
De nævnte så ikke hvor langt, man kører på sådan en liter snask....

Egentligt et interresant alternativ, hvis det ellers kan holde et fornuftigt
km/l forhold.....

/Brian

Fra : TGD

Dato : 25-08-04 21:19

"Brian" <brian@nejtak.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Jeg tror der blev nævnt 3.50,- pr. liter + samme beløb i afgift.

Hvis man betaler afgift

> De nævnte så ikke hvor langt, man kører på sådan en liter snask....

Du kører ligeså langt som på alm. diesel og der er mindre slid på motoren da
der er minimalt med svovl i rapsolie.

<KLIP>

Fra : TGD

Dato : 25-08-04 21:14

"Jørgen L." <Noemail@stopspamspam.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>
Beklager dobbeltpostning

> Jeg ved godt at man ikke kan få det i DK, da det er ligeså dyrt eller
> dyrerere pga. afgift.
> men jeg skal snart på sommerferie ned gennem europa

Du kan godt købe det her hjemme, du skal dog bare købe 1000 ltr afgangen, du
kan så selv vælge at indberette til skattefar du bruger det som brændstof,
eller spare pengene og ikke indberette det. Der er annonce i lokal bladene
med lev. af rapsolie.

Fra : Brizz

Dato : 25-08-04 21:30

> [...]
> eller spare pengene og ikke indberette det. Der er annonce i lokal bladene

Det kniber bare med pladsen i lejligheden til tanken...desværre.
Nogen der ved hvordan det ser ud i sverige egentlig? mht rapsolie?

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : TGD

Dato : 25-08-04 21:35

"Brizz" <nogen@microsoft.com> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Det kniber bare med pladsen i lejligheden til tanken...desværre.
> Nogen der ved hvordan det ser ud i sverige egentlig? mht rapsolie?

Har du ikke et kælderum? Der er ingen regler om opbevaring af rapsolie jeg
lige kan komme i tanke om men du er da velkommen til at leje noget af
min indkørsel .

Generelt skal man bare holde sig fra diesel i Sverige, det kan tilstoppe
filtrerne på visse biler

I Sverige kan du også købe det dog ikke så udbredt som i Tyskland.

Fra : Ted

Dato : 26-08-04 17:04

"TGD"
[...]
----------

Hej TGD, lad os lige starte på en frisk uden diverse småskænderier.

Det virker som om at det måske er en anelse ulovligt ikke at
indberette/anmelde sig selv ?
Eller er det helt frivilligt om man vil inberette eller ej ?

Teddy

Fra : TGD

Dato : 26-08-04 17:35

"Ted" <salg@smallblock.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Det virker som om at det måske er en anelse ulovligt ikke at
> indberette/anmelde sig selv ?

Det er ulovligt du undlader at betale brændstofafgiften der skal betales når
man bruger det som fyring eller i dytten.
Ligeså ulovligt som at bruge sprit istedetfor karburatorvædske.

Fra : Flemming Frandsen

Dato : 27-08-04 10:49

TGD wrote:

> Det er ulovligt du undlader at betale brændstofafgiften der
> skal betales når man bruger det som fyring

Nej, det er faktisk afgiftfrit <http://rapsoliefyr.dk/> at bruge
rapsolie til opvarming (men ikke hvis du også laver el).

Afgiften er alene på olie der bliver brugt til transport:
<http://www.folkecenter.dk/plant-oil/>

Hvis man blunser for 15k rapsolie af i sit fyr kan ingen se om man også
lige hapser lidt af den samme olie og hælder på bilen...

.... spørgsmålet er bare om Trold & Skvat finder på at sammenligne
kørselsfradraget og den betalte afgift før staten får taget sig sammen
til at gøre rapsolien afgiftfri.

Biodiesel er i øvrigt ikke det samme som rapsolie, det er rapsolie der
er ændret så det er mere flydende, men det sker ved en energikrævende
process så det er bedre for miljøet at bruge ren rapsolie.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 27-08-04 11:56

Flemming Frandsen wrote:
> Nej, det er faktisk afgiftfrit <http://rapsoliefyr.dk/> at bruge
> rapsolie til opvarming (men ikke hvis du også laver el).

Øv den URL du'r ikke

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Flemming Frandsen

Dato : 27-08-04 14:00

Søren C. Fischer wrote:

> Øv den URL du'r ikke

Den virker fint i min browser, måske skal du prøve uden < og > :)

http://rapsoliefyr.dk/

Fra : Jens

Dato : 26-08-04 17:50

Jørgen L. <Noemail@stopspamspam.dk> wrote:

> Kan en alm diesel bil kører på dette raps olie uden nogen ombygning ?
> der var et indslag på TV2 om det her til aften.

Jeg så ikke indslaget; men BioDiesel og rapsolie er ikke det samme.
Mange dieselbiler kan ombygges til at køre på rå rapsolie - det kan man
læse om på bl.a.:

http://www.folkecenter.dk/plant-oil/

Rapsolie kan behandles, så det ligner dieselolie mere - evt. blandes med
dieselolie, hvilket s.v.j.h. sker i bl.a. Frankrig - og sælges under
betegnelsen BioDiesel.

--

Jens F