Tuning af Ford Sierra DOHC 2,0i
Fra : Jimmy Hansen

Dato : 25-08-04 19:40

Hejsa!

Sidder blot og læser lidt frem og tilbage på powerpage. Så tænkte jeg,
gad vide hvad man kan lave ved en Ford Sierra 2,0i med 120hk som
standard.

Uden at det skal være det helt vilde, hvor man presser citronen til
det sidste, men bare sådan så den får et lille ekstra pift. F.eks.
140-150 hk.

Nogen der har nogen gode ideer? Hvor langt tunings-mæssigt kommer man
f.eks. for 10.000-15.000 kr ?

Tag forbehold for mine priser, jeg har absolut ingen ide om hvad
tuning koster, jeg kan fornemme at div. turbo og kompressor er mega
dyre.

Mvh. Jimmy

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 25-08-04 19:58

Jimmy Hansen wrote:
> [...]
> 140-150 hk.
>
> Nogen der har nogen gode ideer? Hvor langt tunings-mæssigt kommer man

Køb denne her:
http://makeashorterlink.com/?F3BF22229
og smid elastikken over i dit eget hul, så tror jeg du har lidt mere skub i
Sierra'en.
Regn dog ikke med at den sådan lige umiddelbart kan synes.

Alternativt er det jo "bare" at hive indsprøjtningen af, og montere 2 dobb.
webere samt et par skarpere knaster.

Eller måske finde en motor/topstykke fra en Escort Mk V - RS2000, den yder
svjh 150 HK, og er vist stort set magen til en DOHC'er.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Hans Joergensen

Dato : 26-08-04 09:22

Jimmy Hansen wrote:
> Sidder blot og læser lidt frem og tilbage på powerpage. Så tænkte jeg,
> gad vide hvad man kan lave ved en Ford Sierra 2,0i med 120hk som
> standard.

Det er da så'n en DOHC? sådan en har jo et bundtræk som en traktor
(næsten og det burde være til at hive en del ud af den vha. nogle
nye knastaksler + lidt mere gennemtræk i indsugning og udstødning..

// Hans
--
Photogallery @ http://gallery.nathue.dk

Fra : Elbarto

Dato : 26-08-04 11:50

> [...]
> (næsten og det burde være til at hive en del ud af den vha. nogle
> nye knastaksler + lidt mere gennemtræk i indsugning og udstødning..

Min bror havde en sierra clX 2.0i mindes at det er samme motor den fik bla
skarpere knast noget andet manifold og potte + det løse den var da
riiiimelig najs bagefter

Elbarto
OZ3BTO

Fra : Jimmy Hansen

Dato : 26-08-04 13:41

On Thu, 26 Aug 2004 12:50:03 +0200, "Elbarto" <elbarto@lite.dk> wrote:

>Min bror havde en sierra clX 2.0i mindes at det er samme motor den fik bla
>skarpere knast noget andet manifold og potte + det løse den var da
>riiiimelig najs bagefter

Jeps, det er sådan noget jeg havde tænkt mig. Næste skridt på vejen er
at finde ud af hvor man kan få sådan noget lavet henne af.
Snedkerering på bilen er OK, men tuning er no-go for mig. Der må
fagfolk tage over.

Mvh. Jimmy

Fra : Cosworth POWER

Dato : 26-08-04 19:07

> Nogen der har nogen gode ideer? Hvor langt tunings-mæssigt kommer man
> f.eks. for 10.000-15.000 kr ?

Jeg ville købe dette kit, hvis jeg skulle tune en bil som din:
http://www.ford-cosworth.dk/forum/Thread.asp?ID=1367

- Turbo kit til Sierra DOHC bestående af:
IHI turbo / Oliekøler/ Intercooler/ Rør og slanger/ En femte dyse 500ml / En
Pic 5 til at styre den / Trykregulator/ Alu dump ventil/ Turbomanometer /
Turbomannifold / K&N keglefilter.
Pris 9.000

Turbo sættet sidder stadig på bilen og bliver siddene til det er solgt, så
seriøse købere kan prøve det først.

Kittet skulle være let at installere samt køre ind.

Det er dog ulovligt at lave en sådan tuning samt forsikringsselskabet dækker
muligvis ikke ved skade, såfremt tuningen ikke er nævnt overfor
forsikringsselskabet.

--
Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - importguide

Fra : Jimmy Hansen

Dato : 26-08-04 20:48

On Thu, 26 Aug 2004 20:07:03 +0200, "Cosworth POWER"
<tkrath@SLEThotmail.com> wrote:

> [...]

>Det er dog ulovligt at lave en sådan tuning samt forsikringsselskabet dækker
>muligvis ikke ved skade, såfremt tuningen ikke er nævnt overfor

Hvorfor er det ulovligt at lave tuningen? Måtte man ikke tune den
originale motor til tarmene hænger ud af siden på den? (as in = galt
20% reglen ikke kun ved udskiftning af motor) ?

Mvh. Jimmy

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 27-08-04 06:08

Jimmy Hansen wrote:

> Hvorfor er det ulovligt at lave tuningen? Måtte man ikke tune den
> originale motor til tarmene hænger ud af siden på den? (as in = galt
> 20% reglen ikke kun ved udskiftning af motor) ?

Den korte version:

Told & Skat siger "Hvis du ikke piller ved/udskifter motorblok,
topstykket eller krumptap, så er vi ligeglade med hvor meget du
tuner. Hvis du piller ved blok, top eller tap vil vi have afgift
hvis den for over 20% ekstra skud i sprøjten."

Færdselsstyrelsen og synhallerne siger "Vi godtager op til 20%
ekstra uden at forlange dokumentation for teknisk forsvarlighed.
Ved enhver tuning, i princippet selv hvis du udskifter
luftfilteret og får 0,5% ekstra, vil vi have dokumentation for at
bilen ikke forurener mere end originalen. Dokumentationen skal
være en såkaldt røggasmåling, ikke bare den sædvanlige CO måler i
r...."

De lange versioner finder du på www.toldskat.dk og www.fstyr.dk

Hvis du tuner tarmene ud af den originale motor ender du efter al
sandsynlighed op med en bil du godtnok ikke skal betale fornyet
afgift af, men som du ikke kan få nummerplader på, og det er jo
ikke så sjovt..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Cosworth POWER

Dato : 27-08-04 17:58

Præcis! Dit indlæg bør smides ind på www.dkfritidbil.dk.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 27-08-04 20:16

Cosworth POWER wrote:

> Præcis! Dit indlæg bør smides ind på www.dkfritidbil.dk.

Hvis det skal være tilfældet, så bør jeg lige finde de
fuldstændige links til paragrafferne hos T&S og Fstyr, det er jo
temmeligt overfladisk berørt i mit indlæg.

Personligt synes jeg nu
<http://www.dkfritidbil.dk/oplysninger/om_tuning.htm> er rigtigt
godt beskrevet og den ligger jo allerede på gruppens hjemmeside..

--
Hygge..
Thomas