Skærpet indsats mod ulovlig tuning af bile~
Fra : Thomas H.

Dato : 25-08-04 06:07

Skærpet indsats mod ulovlig tuning af biler

Mellem hver anden og hver tredje ny dieselbil får flere hestekræfter ved
ulovlig tuning

/ritzau/ - 16:50 - 24. aug. 2004
Tuning af dieselbiler er så nemt og så billigt, at mellem hver anden og hver
tredje ny dieselbil bliver tunet med en chip, der ændrer på den elektroniske
styring af motorens brændstoftilførsel.

Chiptuning af nye biler er ikke blot ulovligt, det medfører en voldsom
stigning i forureningen fra dieselbiler, der ellers forurener mindre og
mindre.

- Den 2. september holder Miljøstyrelsen og Færdselsstyrelsen et møde, hvor
FDM, bilimportører og - forhandlere samt branchenorganisationen Autic, der
repræsenterer tilbehør og reservedele, deltager. Målet er at se, hvor langt
vi kan komme ad frivillig vej for at komme uvæsenet til livs, siger
kontorchef Flemming Secher, Miljøstyrelsens kontor for transport.

------

Jeg synes fandeme også det er for dårligt, biler er SÅ billige i Danmark at
det da for fanden ikke kan være rigtigt! Hvorfor køber folk ikke bare
modellen større, det er da peanuts det koster ...der er sgu da vel heller
ikke nogen der laver sort arbejde, når vi betaler så lidt i skat?
Mit forslag: Ansat flere mennesker i det offentlige, til at kontrollere det,
så ikke folk snyder, det koster os måske lidt mere i skat til lønninger til
alle de folk, med det er det hele værd!

...nå, må hellere komme på arbejde, og tjene mine penge til mig og staten.

Fra : Lykke

Dato : 25-08-04 07:11

Jeg var lige ved at hidse mig op indtil jeg så glimtet i øjet.

Poul

Fra : HKN

Dato : 25-08-04 09:56

> ..nå, må hellere komme på arbejde, og tjene mine penge til mig og staten.

Jeg synes da at du skal glæde dig over at du resten af året - siden 6.
august - har kunnet beholde hele din løn til dig selv
http://www.supplier.dk/suppliers/news/news472.asp

Mvh

Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 25-08-04 12:39

> Skærpet indsats mod ulovlig tuning af biler

De kan ikke løse problemet. Det kan ikke lade sig gøre.

Du kan købe systemer, der er fjernbetjent, og som ikke engang lader sig
kontrollere til "domfældelse", selvom politiet måtte stå på vejene med
rullefelt og målemaskiner til partikel-udledning.

Kun hvis det bliver ulovligt at fremstille disse bokse etc., og de samtidig
indfører noget der ligner dødsstraf for brugen af dem, kan de dæmme
effektivt op.

Slaget er tabt, IMO - eller vundet -alt efter hvem man er.

Elektronisk tuning er kommet for at blive.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : NB

Dato : 25-08-04 13:00

On Wed, 25 Aug 2004 13:39:02 +0200, "Jan W Nielsen" <intet svar>
wrote:

>De kan ikke løse problemet. Det kan ikke lade sig gøre.

Det var da lidt af en skråsikker udmelding, har du noget at have den
i?

>Du kan købe systemer, der er fjernbetjent, og som ikke engang lader sig
>kontrollere til "domfældelse", selvom politiet måtte stå på vejene med
>rullefelt og målemaskiner til partikel-udledning.

Løsningen er vel udlæse hvad der måtte være lageret i motorstyringen,
og så om der har været ændret på værdierne, når boksen har været
tilsluttet.

> [...]
>effektivt op.
>
>Slaget er tabt, IMO - eller vundet -alt efter hvem man er.

Det tror jeg ikke du skal være sikker på.

Fra : Thomas H.

Dato : 25-08-04 13:08

"NB" <Dono@mail.com> skrev i en meddelelse

> Løsningen er vel udlæse hvad der måtte være lageret i motorstyringen,
> og så om der har været ændret på værdierne, når boksen har været
> tilsluttet.

Man burde måske overveje, om den der paniske tankegang mht. om folk prøver
at snyde staten for misundelsesafgifter måske kunne løses, ved at finde et
normalt lejde for hvad man kan tillade sig at tage for en bil !! Måske noget
lign. hvad andre lande tager for en bil.

Og nej, politiet bliver aldrig sat til "bare" at udlæse værdier i en
motorstyringsenhed!

Fra : NB

Dato : 25-08-04 13:12

On Wed, 25 Aug 2004 14:07:47 +0200, "Thomas H."
<thheFjerndetteforpokker@sol.dk> wrote:

> [...]
>normalt lejde for hvad man kan tillade sig at tage for en bil !! Måske noget
>lign. hvad andre lande tager for en bil.

Jamen misforstå mig ikke, jeg er kun for at man helt dropper afgiften
på bil som Sverige har gjort, uden større problemer.

>Og nej, politiet bliver aldrig sat til "bare" at udlæse værdier i en
>motorstyringsenhed!

Du skal aldrig sige aldrig, bare vent til privatiseringen tager til og
den opgave bliver udliciteret til f.eks. Falck, eller bilinspektionen

Fra : Ukendt

Dato : 25-08-04 14:20

> [...]
noget
> lign. hvad andre lande tager for en bil.

Elektronisk tuning finder også sted i Tyskland, Sverige og England, hvor
bilerner er langt billigere end i DK.

Jeg tror ikke løsningen ligger der.

Måske et partikelfilter, der napper den ekstra udledning..?

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 25-08-04 14:01

> Det var da lidt af en skråsikker udmelding, har du noget at have den
> i?

Jep.

> Løsningen er vel udlæse hvad der måtte være lageret i motorstyringen,
> og så om der har været ændret på værdierne, når boksen har været
> tilsluttet.

Boksen kan placeres alverdens steder, og er derfor i praksis usynlig.
Værdierne kan stilles frem og tilbage med fjernbetjening.

> Det tror jeg ikke du skal være sikker på.

Helt sikker kan man aldrig være - men det ser sort ud for myndighederne og
lyst ud for de, der er glade for de billige hestekræfter.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : NB

Dato : 25-08-04 14:28

On Wed, 25 Aug 2004 15:01:24 +0200, "Jan W Nielsen" <intet svar>
wrote:

>Jep.

>Boksen kan placeres alverdens steder, og er derfor i praksis usynlig.

Det er underordnet hvor boksen er placeret, det er ændringerne i
værdierne der ikke er usynlige.

>Værdierne kan stilles frem og tilbage med fjernbetjening.

Sikkert, men mon ikke den slags gemmes i en log og så hjælper det lige
fedt at du kan stille dem frem og tilbage.
Alternativt, vil en kommende blackbox til biler jo ret hurtigt afsløre
dette og jeg er sikker på du også hurtigt vil kunne afsløre om der har
været foretaget ændring udover normal værdierne.

Har du iøvrigt et link til de systemer hvor værdierne kan stilles frem
og tilbage?

>Helt sikker kan man aldrig være - men det ser sort ud for myndighederne og
>lyst ud for de, der er glade for de billige hestekræfter.

Billig for brugerne eller miljøet?

Fra : Ukendt

Dato : 25-08-04 14:37

> Det er underordnet hvor boksen er placeret, det er ændringerne i
> værdierne der ikke er usynlige.

Jo.

Det er importørerne også kede af.

> Sikkert, men mon ikke den slags gemmes i en log og så hjælper det lige
> fedt at du kan stille dem frem og tilbage.

Nope.

Det er importørerne også kede af.

> Har du iøvrigt et link til de systemer hvor værdierne kan stilles frem
> og tilbage?

Nej - men jeg ved fra centrale kilder i Færdselsstyrelsen og ved Teknologisk
Institut, at den slags anordninger findes. Hvis der på grund af større
politikontrol skulle blive yderligere behov for den slags, vil de blive
markedsført i større sammenhæng, er jeg overbevist om.

> Billig for brugerne eller miljøet?

For brugerne.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : NB

Dato : 25-08-04 14:51

On Wed, 25 Aug 2004 15:36:46 +0200, "Jan W Nielsen" <intet svar>
wrote:

>Jo.
>
>Det er importørerne også kede af.

Er du sikker på at ændringerne ikke er synlige?

>Nope.

Vil du påstå at nye biler ikke gemmer på en log som værkstedet bl.a.
kan læse fejlkoder, motortilstand mv. ud fra og der igennem det om der
har været foretaget ændringer i værdierne set over tid?

Hvis ikke, så er det jo et ret oplagt sted hvor det vil kunne indføres
og det skulle ikke kræve det helt store.

>Det er importørerne også kede af.

>Nej - men jeg ved fra centrale kilder i Færdselsstyrelsen og ved Teknologisk
>Institut, at den slags anordninger findes.

>For brugerne.

Er du tilfreds med det?
Det er jo åbenlyst at på sigt skyder dem som chiptuner deres biler
sig selv i foden.

Fra : Ukendt

Dato : 25-08-04 15:05

> Vil du påstå at nye biler ikke gemmer på en log som værkstedet bl.a.
> kan læse fejlkoder, motortilstand mv. ud fra og der igennem det om der
> har været foretaget ændringer i værdierne set over tid?

Jeg vil påstå, at værkstederne ikke kan se, om du har haft en boks på, når
du kører til syn. Dette er bekræftet af teknisk chef ved Peugeot Danmark
samt Semlers-gruppens efterslags-chef. (Skode, VW, Audi; Seat)

> Hvis ikke, så er det jo et ret oplagt sted hvor det vil kunne indføres
> og det skulle ikke kræve det helt store.

Hvor der er en forhindring, er der en smutvej - specielt når vi taler
computere og elektronik.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 25-08-04 15:35

> Har du iøvrigt et link til de systemer hvor værdierne kan stilles frem
> og tilbage?

Hér: http://www.bsrab.se

PPC-tuning. Dette er dog til benzin turbobiler, men det er et spørgsmål om
tid, inden det kommer til diesel - hvis ikke det allerede findes.

M.v.h.

Fra : Brian M

Dato : 25-08-04 20:40

NB <Dono@mail.com> wrote in message news:<skvoi09o86nn4h3d3v9podrpqocs4c4kfi@4ax.com>...

> Løsningen er vel udlæse hvad der måtte være lageret i motorstyringen,
> og så om der har været ændret på værdierne, når boksen har været
> tilsluttet.

En af bosserne fra færselsstyrelsen har tidligere udtalt at selv om de
havde udstyret til udlæsning og oplysninger om hvilke program
versioner der skal være originalt i hvilke bilers styreboxe, ville det
være en fuldstændig uoverkommelig opgave for dem at kontrollere det.

Fabrikkerne kommer jo med opdateringer af programmerne i en jævn
strøm, efterhånden som de laver ændringer, finder fejl eller
forbedringer.
Værkstederne kan jo også finde på at opdaterer bilernes programmer til
nyere versioner, for at fjerne uheldigheder i tidligere versioner.

Der er nok ikke stor foreskel på elektronik og biler, som på alt
muligt andet elektronisk. Ligegyldigt hvad de finder på af sikringer
og koder, er det kun et spørgsmål om tid før nogen har fundet en
løsning. Tænk på parabolkort, kopi cd`er eller når de f.eks hacker sig
vej ind til NASA´s computere....

Fra : Olesen

Dato : 25-08-04 15:33

"Jan W Nielsen" <intet svar> skrev i en meddelelse

> [...]
> kontrollere til "domfældelse", selvom politiet måtte stå på vejene med
> rullefelt og målemaskiner til partikel-udledning.

Kan man ikke plombere denne boks på een eller anden måde ?
Måske med et DBI udstedet 'klistermærke'
eller lign. som politiet kan se eks. ?

Fra : Henrik B.

Dato : 25-08-04 15:37

> Kan man ikke plombere denne boks på een eller anden måde ?
> Måske med et DBI udstedet 'klistermærke'
> eller lign. som politiet kan se eks. ?

Hjælper ikke, da en stor del af bokstuningen på dieselbiler består af en
boks der sættes imellem. Altså ikke et direkte indgreb i den bestående
elektronik.

M.v.h.

Fra : Soren Kuula

Dato : 25-08-04 19:44

Jan W Nielsen wrote:
> Slaget er tabt, IMO - eller vundet -alt efter hvem man er.
>
> Elektronisk tuning er kommet for at blive.

På et eller andet tidspunkt bliver producenterne vel tvunget til at
kryptere dem. Så kan aut. værksteder få kodenøgler - som igen bliver
krypteret i en privatnøgle som kun findes et sted på værkstedet. Og kan
spores tilbage til samme.

Gætter bare - men det er i hvert fald muligt allerede nu.

MVH
Søren

Fra : Henrik B.

Dato : 26-08-04 02:52

"Soren Kuula" <dongfang-remove_this@remove_this-bitplanet.net> skrev i en
meddelelse news:865Xc.40896$Vf.2130045@news000.worldonline.dk...

> [...]
> kryptere dem. Så kan aut. værksteder få kodenøgler - som igen bliver
> krypteret i en privatnøgle som kun findes et sted på værkstedet. Og kan

Det er allerede krypteret. Men kryptering kan knækkes.

M.v.h.