/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
El-problem i Mercedes 190 '84 diesel
Fra : Henrik Nielsen


Dato : 24-08-04 21:34

Hej

Jeg prøver lige igen, da jeg ikke fik noget svar sidste gang, prøve jeg lige
en ekstra gang....

Jeg har et lille problem med en sikring som springer.

Det er sikring nr. 10 og forsyner bl.a. "el-kobling" til ventilatoren. Er
der nogen der kender DC-modstanden til denne spole. Det er desværre ikke
angivet i Haynes. Jeg måler den til ca. 4 ohm, og synes egentlig det er for
lidt, men ved det ikke.
Hvis du kender farven på den ledning som kommer fra sikringen, ville det
være rart, på min er det nemlig lige modsat af hvad der står i Haynes!!
(brun og sort er byttet).

Yderligere ville jeg da for en ordens skyld også gerne vide den korrekte
størrelse af sikringen. Jeg har ikke instruktionsbogen. Men der sidder en 8
amperes sikring, er det den rigtige størrelse?

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.



 
 
claus b. p. (24-08-2004)
Kommentar
Fra : claus b. p.


Dato : 24-08-04 22:10

>
> Jeg har et lille problem med en sikring som springer.
>
> Det er sikring nr. 10 og forsyner bl.a. "el-kobling" til ventilatoren. Er
> der nogen der kender DC-modstanden til denne spole. Det er desværre ikke
> angivet i Haynes. Jeg måler den til ca. 4 ohm, og synes egentlig det er
for
> lidt, men ved det ikke.
Det vil give en strøm på godt 3 ampere, eller et effektforbrug på ca. 40W,
så det lyder vel rimeligt.

> Hvis du kender farven på den ledning som kommer fra sikringen, ville det
> være rart, på min er det nemlig lige modsat af hvad der står i Haynes!!
> (brun og sort er byttet).
Haynes tager tit fejl, for de tager kun nogle få modeller ud af mange
mulige.
>
> Yderligere ville jeg da for en ordens skyld også gerne vide den korrekte
> størrelse af sikringen. Jeg har ikke instruktionsbogen. Men der sidder en
8
> amperes sikring, er det den rigtige størrelse?
Hvis ovennævnte er korrekt, lyder det rigtigt.
Du kan teste for kortslutning på følgende måde:
Tilslut en gammel forlygtepære (langt lys 45-60W) med et par stumper
ledning i stedet for sikringen. Lod evt. de to ledningsstumper på en gammel
brændt sikring, så har man den klar til en anden gang.
Tænd så for dytten, og iagttag lampen. Hvis den lyser klart op, er der en
kortslutning, men lyser den kun svagt op, er alt nok normalt. Hvis der er
en termostat der tænder for blæseren, må man jo vente på at motoren bliver
varm nok, eller kortslutte termostaten. En elmotor trækker meget strøm under
opstart, og har den svært ved at dreje rundt, kan den høje startstrøm blive
ved, hvorefter sikringen brænder af. Er der en periodisk kortslutning, kan
man måske være heldig at finde den med ovennævnte opstilling, og så prøve at
rykke i ledningsbundterne i motorrummet.
Håber dette kunne hjælpe dig lidt på vej.

/Claus


/Claus



Henrik Nielsen (25-08-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen


Dato : 25-08-04 08:34

Tak for rådet.

Men...
"En elmotor trækker meget strøm under opstart"

Det er ikke en motor, men en magnetkobling. Ventilatoren bliver trukket med
rem, men kun når der er 12 volt på koblingen. Jeg mente bare at 4 ohm ~ 3
ampere lyder af meget til en magnetkobling, men jeg ved det faktisk ikke.
Men jeg vil da lige prøve det med pæren og søge efter måske andre mulige
fejl...


--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.



claus b. p. (25-08-2004)
Kommentar
Fra : claus b. p.


Dato : 25-08-04 10:25


"Henrik Nielsen" <xng@post.cybercity.dk> wrote in message
news:412c40b4$0$193$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Tak for rådet.
>
> Men...
> "En elmotor trækker meget strøm under opstart"
>
> Det er ikke en motor, men en magnetkobling. Ventilatoren bliver trukket
med
> rem, men kun når der er 12 volt på koblingen. Jeg mente bare at 4 ohm ~ 3
> ampere lyder af meget til en magnetkobling, men jeg ved det faktisk ikke.
> Men jeg vil da lige prøve det med pæren og søge efter måske andre mulige
> fejl...
Ok, men de 4 ohm skal da ihvertfald ikke slå sikringen. Det er ikke mange
autosikringer der er mindre end 8A.

/Claus




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177519
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408658
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste