Bilsyn - Krav til tændnings/ratlås
Fra : SNiP

Dato : 24-08-04 13:52

Hej.

Jeg sidder og spekulerer over hvorvidt min bil kan synes.

Efter sidste indbrud hvor dørlåse var ødelagt og tændnings/ratlås ligeledes
smadret, satte jeg IKKE en ny ratlås/tændningslås.

Det vil sige der er ingen nøgle, ingen ratlås, ingenting, man starter bilen
med en kontakt og en trykknap, såfremt startspærren altså er blevet
deaktiveret (elektronisk hejs).

Altså, man trykker på fjernbetjeningen, åbner døren med håndtaget (der er
ikke noget nøglehul), sætter sig ind og starter bilen ved at klikke en
kontakt og trykke på en trykknap.

Er dette lovligt til syn? Eller SKAL man have en ratlås?

Mvh
Jan Larsen

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 24-08-04 14:45

"SNiP" <snip@snip.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kontakt og trykke på en trykknap.
>
> Er dette lovligt til syn? Eller SKAL man have en ratlås?

Det du nævner er jo ikke noget sikkerhedsmæssigt, og det er jo det de
tjekker ved et periodisk syn. Hvis vi lige ser bort fra ratlåsen, så vil jeg
da mene, at den måde du bruger bilen på, er meget Renault'sk. Så vidt jeg
ved, har de en løsning der ligner din til forveksling, i mange af deres
dyrere biler, men også i de mindre modeller. Det eneste du behøver er, at
have nøglen - eller hvad man skal kalde den - så låser bilen op når den
registrerer du er i nærheden (ca 10 m - mener jeg). Når du så har sat dig
ind, så er der en start/stop knap der skal aktiveres, og så kører du.

Med hensyn til ratlåsen, så er det eneste krav til den vel, at den ikke går
i indgreb under kørslen, og sker det ikke, kan jeg ikke se nogen grund til
den ikke skulle kunne godkendes.

Jesper.

Fra : KASO

Dato : 24-08-04 15:35

"Jesper Jacobsen" <jesper.jacobsen@NOSPAMpost.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:412b4657$0$98398$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
går
> i indgreb under kørslen, og sker det ikke, kan jeg ikke se nogen grund til

Nix! Bilen skal være sikre mod "svage sjæle", se:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B19770015405REGL

" § 8. Personbil til højst ni personer og varebil, hvis tilladte totalvægt
ikke overstiger 3.000 kg. skal være forsynet med mekanisk tyverisikring. "

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 24-08-04 16:14

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke overstiger 3.000 kg. skal være forsynet med mekanisk tyverisikring. "

Okay -- det var jeg så ikke klar over.

Jesper

Fra : Karsten Andersen

Dato : 24-08-04 19:09

Tue, 24 Aug 2004 17:14:02 +0200, skrev Jesper Jacobsen, på 69 linier,
i <412b5b25$0$98399$14726298@news.sunsite.dk>, :

>Okay -- det var jeg så ikke klar over.

En mekanisk lås på håndbremsen/gearstangen eller en stang på rattet.
må da være fin

Men hvis huset til ratlåsen stadigt sidder der dur det ikke.

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : SNiP

Dato : 24-08-04 19:45

Karsten Andersen wrote:

> En mekanisk lås på håndbremsen/gearstangen eller en stang på rattet.
> må da være fin
>

> Men hvis huset til ratlåsen stadigt sidder der dur det ikke.

Huset er der ikke mere.

Så hvis jeg har sådan en pind man sætter på, så er det måske godt nok tror
du?

/J

Fra : Finn Holmegaard

Dato : 24-08-04 17:38

Hej Rødder

En defekt startspærer, tyverialarm mv. giver en betinget godkendelse, så det
er ikke engang nok at deaktivere den. Men jeg vil tro at du måske ville
kunne komme igennem med en betinget godkendt. Men jeg ville ikke satse på
det.

/Finn

Fra : .\(5750\)giller

Dato : 24-08-04 19:53

> [...]
> kontakt og trykke på en trykknap.
>
> Er dette lovligt til syn? Eller SKAL man have en ratlås?

i firbindelsemeden defekt ledning til starter havde jeg monterert en ledning
fra batteri til en knap i instrumentbordet og ud på starter, der hørte jeg
intet til selv om det var den eneste mulighed for at starte dyret
forøvrigt en jetta fra 86 helt uden bemærkninger
hilsen Gilbert

Fra : claus b. p.

Dato : 24-08-04 22:37

> [...]
> intet til selv om det var den eneste mulighed for at starte dyret
> forøvrigt en jetta fra 86 helt uden bemærkninger

Jamen så havde du vel også stadig startnøgle og ratlås ved siden af?
/Claus