/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Montering af klimaanlæg
Fra : Hans Mouridsen


Dato : 24-08-04 11:32

Hej

Jeg er indehaver af en BMW 323ti fra 98, og er løbet over et helt nyt
komplet klimaanlæg til eftermontering. Jeg fik det til 3200 kr., og kunne
derfor ikke holde mig tilbage. Mener at BMW vil have over 20.000 for
sættet...

Nu er det godt nok ikke så varmt længere, men det kan vel også bruges om
vinteren til affugtning?

Jeg har forhørt mig hos en BMW forhandler, ang. Pris på montering. 5000
+moms, hvilket jeg er for nærrig til, hvis man selv kan gøre det. Jeg alt
hvad der skal bruges incl. Installationsvildledning. Er det mon dumt at
kaste sig i lag med, hvis man ikke er automekker?

Det største problem jeg umiddelbart kan se, er at man skal forberede en hel
del ting før man går i gang. Det er for eks. Afmontering af forkofanger,
rat, airbag osv. Dette er ikke beskrevet hvordan man gør, så ved ikke lige
helt om det er et for sindsygt projekt. Jeg er som sagt ikke automekker, men
er uddannet i elektronikbranchen, og har da en del montage erfaring...

Er der andre som har prøvet at montere det? Gik det smertefrit?

Venligst
Hans Mourisen


 
 
Brian S Jensen (24-08-2004)
Kommentar
Fra : Brian S Jensen


Dato : 24-08-04 11:37


"Hans Mouridsen" <hom@FJERNMIGpc.dk> skrev i en meddelelse
news:BD50E5A5.34EA%hom@FJERNMIGpc.dk...
> Hej

> Nu er det godt nok ikke så varmt længere, men det kan vel også bruges om
> vinteren til affugtning?
>
> Jeg har forhørt mig hos en BMW forhandler, ang. Pris på montering. 5000
> +moms, hvilket jeg er for nærrig til, hvis man selv kan gøre det. Jeg alt
> hvad der skal bruges incl. Installationsvildledning. Er det mon dumt at
> kaste sig i lag med, hvis man ikke er automekker?
> Er der andre som har prøvet at montere det? Gik det smertefrit?
>
> Venligst
> Hans Mourisen
>

Hej Hans

Ja, det er glimrende om vinteren til affugtning

Men jeg ville absolut ikke spare de 5000,- ! Det er et
kæmpe arbejde - hvis du selv skal lave det, så afsæt
en hel weekend til det - mindst

Bare min vurdering

Mvh.
Brian S Jensen



Hans Mouridsen (24-08-2004)
Kommentar
Fra : Hans Mouridsen


Dato : 24-08-04 11:45

Hej

> Hej Hans
>
> Ja, det er glimrende om vinteren til affugtning
>
> Men jeg ville absolut ikke spare de 5000,- ! Det er et
> kæmpe arbejde - hvis du selv skal lave det, så afsæt
> en hel weekend til det - mindst
>
> Bare min vurdering

Ja det er vel et kæmpe arbejde... Men er ikke så afhængig af bilen, så om
den står stille en uge gør ikke så meget.

Hrmm syntes godt nok 5000 + moms er en del, men det tager jo timer. Jeg
ville helst spare dem, hvis jeg kunne :)

Venligst
Hans


Brian S Jensen (24-08-2004)
Kommentar
Fra : Brian S Jensen


Dato : 24-08-04 11:56


"Hans Mouridsen" <hom@FJERNMIGpc.dk> skrev i en meddelelse
news:BD50E8CF.3747%hom@FJERNMIGpc.dk...
> Hej
>
> > Hej Hans
> >
> > Ja, det er glimrende om vinteren til affugtning
> >
> > Men jeg ville absolut ikke spare de 5000,- ! Det er et
> > kæmpe arbejde - hvis du selv skal lave det, så afsæt
> > en hel weekend til det - mindst
> >
> > Bare min vurdering
>
> Ja det er vel et kæmpe arbejde... Men er ikke så afhængig af bilen, så om
> den står stille en uge gør ikke så meget.
>
> Hrmm syntes godt nok 5000 + moms er en del, men det tager jo timer. Jeg
> ville helst spare dem, hvis jeg kunne :)
>
> Venligst
> Hans

Jamen, jeg kan skam godt følge dig Jeg gad bare ikke rode
med det selv, hvis jeg kunne få det lavet for 6.250,-

Mvh.
Brian S Jensen



KASO (24-08-2004)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 24-08-04 15:39


"Hans Mouridsen" <hom@FJERNMIGpc.dk> skrev i en meddelelse
news:BD50E8CF.3747%hom@FJERNMIGpc.dk...
> Hej
>
> > Hej Hans
> >
> > Ja, det er glimrende om vinteren til affugtning
> >
> > Men jeg ville absolut ikke spare de 5000,- ! Det er et
> > kæmpe arbejde - hvis du selv skal lave det, så afsæt
> > en hel weekend til det - mindst
> >
> > Bare min vurdering
>
> Ja det er vel et kæmpe arbejde... Men er ikke så afhængig af bilen, så om
> den står stille en uge gør ikke så meget.
>
> Hrmm syntes godt nok 5000 + moms er en del, men det tager jo timer. Jeg
> ville helst spare dem, hvis jeg kunne :)
>
Du kan ikke spare dem alle. Der skal autorisation til at påfylde det
nødvendige kølemiddel - og det udgør mere en 1.000kr. af prisen.

Jeg har fået eftermonteret A/C i min bil - det har kostet mig mange kvaler
med elektriske fejl og utætheder siden. Det blev monteret af et
specialfirma - så det er nok ikke helt simpelt endda at få 100% perfekt. (På
den anden side: Firmaet er nu lukket - hvorfor mon? )



Ukendt (24-08-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 24-08-04 15:55

> Ja, det er glimrende om vinteren til affugtning

Hvordan er det egentlig, at klimaanlæg er bedre til affugtning end et alm.
varmeapparat og en kraftig ventilation...? Dét har jeg sgu aldrig forstået..

Min umiddelbare vurdering ville være, at stor gennemstrømning af varm luft
vil være det absolut bedte til at affugte en kabine, da den relative
luftfugtighed som bekendt falder i takt med at temperaturen stiger.

Når en bil kører "tonser" der jo varm luft ind i front - mens den suges ud i
bag.

Hvis luften er "under-mættet" med fugt, vil den nødvendigvis suge fugten til
sig, og det kan den kun gøre fra den miljø, den passerer - kabinen.

Dermed vil kabinen langsomt tørre.

Jeg kan på ingen måde se, hvordan et klimaanlæg kan gøre det endnu bedre -
men jer er åben overfor, at der er noget, jeg har overset...

--
/ Jan W Nielsen



Henrik B. (24-08-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 24-08-04 16:02


"Jan W Nielsen" <intet svar> skrev i en meddelelse
news:412b56b5$0$274$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > Ja, det er glimrende om vinteren til affugtning
>
> Hvordan er det egentlig, at klimaanlæg er bedre til affugtning end et alm.
> varmeapparat og en kraftig ventilation...? Dét har jeg sgu aldrig
forstået..

Aircon'en affugter den luft der blæses ind. Dette sker helt fra koldstart.
Du snakker om varm luft. Det affugter ikke, men får evt. fugt til at "lette"
fra de duggede overflader. Det transporteres herefter ud af et vindue på
klem, eller via bilens normale udluftninger. Problemet er bare at man ikke
har varm luft tilrådighed de første 4-5 km. Og det er hér problemet med dug
er størst i regnvejr og om vinteren.

Ved aircon/klima blæses den tørre luft som sagt ind fra startøjeblikket.
Denne tørre luft så at sige opsamler fugten i kabinen og transporterer den
ud via de normale udluftninger.

M.v.h.



Torben E (24-08-2004)
Kommentar
Fra : Torben E


Dato : 24-08-04 16:25


"Jan W Nielsen" <intet svar> wrote in message
news:412b56b5$0$274$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> Jeg kan på ingen måde se, hvordan et klimaanlæg kan gøre det endnu bedre -
> men jer er åben overfor, at der er noget, jeg har overset...

Det er fordi luften først trækkes hen over køleelementet, der afsættes
fugtigheden i luften, (fordi fugt vil kondensere på kolde overflader).

Derefter kommer det igennem varmeapparatet hvor den relative
luftfugtighed falder yderligere.

Og det er virkelig noget der dur, hvis man kommer 4 regnvåde
personer ind i bilen og sidder der i 5 min uden at starte motoren,
så ved du selv hvordan det ser ud, start AC på max affugtning, og
der er perfekt udsyn et min. efter.

Torben E



Ukendt (24-08-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 24-08-04 17:18

> > Jeg kan på ingen måde se, hvordan et klimaanlæg kan gøre det endnu
bedre -
> > men jer er åben overfor, at der er noget, jeg har overset...

> Det er fordi luften først trækkes hen over køleelementet, der afsættes
> fugtigheden i luften, (fordi fugt vil kondensere på kolde overflader).
> Derefter kommer det igennem varmeapparatet hvor den relative
> luftfugtighed falder yderligere.

Ok - så forstår jeg.

For kold luft i kabinen vil jo ikke hjælpe i sig selv.

> start AC på max affugtning, og
> der er perfekt udsyn et min. efter.

Ok - smart.

--
/Jan W Nielsen



Claus (24-08-2004)
Kommentar
Fra : Claus


Dato : 24-08-04 16:50


"Jan W Nielsen" <intet svar> skrev i en meddelelse
news:412b56b5$0$274$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > Ja, det er glimrende om vinteren til affugtning
>
> Hvordan er det egentlig, at klimaanlæg er bedre til affugtning end et alm.
> varmeapparat og en kraftig ventilation...? Dét har jeg sgu aldrig
forstået..
>
> Min umiddelbare vurdering ville være, at stor gennemstrømning af varm luft
> vil være det absolut bedte til at affugte en kabine, da den relative
> luftfugtighed som bekendt falder i takt med at temperaturen stiger.

Skolebøgerne er ikke helt friske mere og hvis der er nogen herinde som kan
den tekniske forklaring mere præcist skal de være velkomne...

Du er inde på noget af det rigtige. Når man køler luft ned falder
dugpunktet, luftens evne til at indeholde fugt falder. Når bilens aircon
køler luften ned udskilles der derfor fugt, så luften er derfor "tørret" når
den kommer ind i kabinen og kan derved optage fugten. Hvis du kigger under
en bil med aircon vil du også bemærke at den drypper med vand af netop samme
årsag.

Kører du derimod uden klima og sætter temperaturen op i kabinen, kan luften
ganske rigtigt indeholde mere fugt og ruderne vil blive afdugget, men du får
ikke nedsat luftfugtigheden. Næste gang du skal ud og køre og temperaturen
er faldet har du samme problem igen.

Vh. Claus



Jacob Rungwald (24-08-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Rungwald


Dato : 24-08-04 12:02


"Hans Mouridsen" <hom@FJERNMIGpc.dk> wrote in message
news:BD50E5A5.34EA%hom@FJERNMIGpc.dk...
> Hej
>
> Jeg er indehaver af en BMW 323ti fra 98, og er løbet over et helt nyt
> komplet klimaanlæg til eftermontering. Jeg fik det til 3200 kr., og kunne
> derfor ikke holde mig tilbage. Mener at BMW vil have over 20.000 for
> sættet...

Damn, det var billigt, du har ikke lige et sæt til en 318i E46 fra 1999 også
:)

> Nu er det godt nok ikke så varmt længere, men det kan vel også bruges om
> vinteren til affugtning?

Jeps.

> Jeg har forhørt mig hos en BMW forhandler, ang. Pris på montering. 5000
> +moms, hvilket jeg er for nærrig til, hvis man selv kan gøre det. Jeg alt
> hvad der skal bruges incl. Installationsvildledning. Er det mon dumt at
> kaste sig i lag med, hvis man ikke er automekker?
>
> Det største problem jeg umiddelbart kan se, er at man skal forberede en
hel
> del ting før man går i gang. Det er for eks. Afmontering af forkofanger,
> rat, airbag osv. Dette er ikke beskrevet hvordan man gør, så ved ikke
lige
> helt om det er et for sindsygt projekt. Jeg er som sagt ikke automekker,
men
> er uddannet i elektronikbranchen, og har da en del montage erfaring...
>
> Er der andre som har prøvet at montere det? Gik det smertefrit?

Jeg har ellers monteret en del ekstraudstyr på mine biler, men lige
nøjagtigt klima kunne jeg aldrig finde på at gå igang med selv. Jeg ville
ihvertifald sørge for at have alle vildledninger til det hele, inkl
rat/kofanger osv, og så skulle jeg have et STORT opvarmet/oplyst værksted
til min rådighed, og så ville jeg nok ikke gøre det alligevel :)

Hvis du vil spare lidt tid, kan du jo afmontere handskerum osv osv i din bil
selv, og så køre til BMW med den, men det sparer dig nok ikke for mere end 1
times tid, da de gutter er rimeligt hurtige til at skille sådan en dyt ad :)

Mvh
Jacob



Hans Mouridsen (25-08-2004)
Kommentar
Fra : Hans Mouridsen


Dato : 25-08-04 13:31

Hej

> Damn, det var billigt, du har ikke lige et sæt til en 318i E46 fra 1999 også
> :)


He nej desværre... Jeg kunne heller ikke sige nej til den pris. Det er helt
komplet i kasser osv. Det skulle være købt på en auktion hos en
bmwforhandler, som skulle ophøre.

Venligst
Hans



Ukendt (24-08-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 24-08-04 17:13



> Jeg har forhørt mig hos en BMW forhandler, ang. Pris på montering. 5000
> +moms, hvilket jeg er for nærrig til, hvis man selv kan gøre det. Jeg alt
> hvad der skal bruges incl. Installationsvildledning. Er det mon dumt at
> kaste sig i lag med, hvis man ikke er automekker?

Tænk på bilen, sådan her.....
"Der er tale om et stykke mekanik som stort set kun er sat sammen af skruer
og møtrikker" så hvis man kan skrue en skrue den rigtige vej og løsne ting
som måtte være rustet fast, så kan de fleste faktisk lave næsten hele bilen
selv.
Da du ikke SKAL bruge bilen hver dag, så er det da bare at gå igang.

Du skal bare husker at bruge NYE pakninger og PVC tætningstape de steder
hvor det skal være tæt i AC'.

Jeg forstår dårligt hvor folk ikke laver lidt mere selv, nogle kan ikke
engang skifte et tændrør eller viskerblade selv.

--
Tom



KASO (24-08-2004)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 24-08-04 21:45

<snip>
> Jeg forstår dårligt hvor folk ikke laver lidt mere selv, nogle kan ikke
> engang skifte et tændrør eller viskerblade selv.
>
> --
> Tom
>

Det er jeg da glad for! Hvis alle glade amatører kastede sig over styretøj,
ABS mm., ville vejene være (endnu mere) usikre!

Mange springer over, hvor gærdet er lavest, når de udfører "håndværk" - og
det kan få katastrofale konsekvenser i en bil. Taler vi om en moderne bil
fyldt med elektronik, kan man hurtigt påføre det dyre legetøj skader, der
langt overstiger mange års potentielle besparelser. Overlad arbejdet til de,
der har forstand (dygtige amatører eller professionelle) - lad resten nøjes
med at chekke dæktryk og skifte viskerblade.



Ukendt (24-08-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 24-08-04 22:00



> <snip>
> > Jeg forstår dårligt hvor folk ikke laver lidt mere selv, nogle kan ikke
> > engang skifte et tændrør eller viskerblade selv.
> >
> > --
> > Tom
> >
>
> Det er jeg da glad for! Hvis alle glade amatører kastede sig over
styretøj,
> ABS mm., ville vejene være (endnu mere) usikre!

Der er også et stykke vej fra tændrør til ABS. Desuden er der heller ikke
mange automekanikere der kan reparere en ABS. De udskifter bare
ventilblokken eller computeren.


> Mange springer over, hvor gærdet er lavest, når de udfører "håndværk" - og
> det kan få katastrofale konsekvenser i en bil. Taler vi om en moderne bil
> fyldt med elektronik, kan man hurtigt påføre det dyre legetøj skader, der
> langt overstiger mange års potentielle besparelser. Overlad arbejdet til
de,
> der har forstand (dygtige amatører eller professionelle) - lad resten
nøjes
> med at chekke dæktryk og skifte viskerblade.

Jada hvis man har 10 tommelfingre og intet ved om biler så skal man ikke
begynde selv. Men der er også mange ting som de fleste med sund fornuft
burde kunne selv.

Skifte tændrør, viskerblade, luftfilter, kofanger, dør, pærer, osv.
Der er alligevel mange som har haft motorlære i folkeskolen og måske har
rodet med mekanik før.
Man behøver heller ikke starte med de vilde og store operationer, men starte
med de små ting.
På trods af alt mulig elektronik så er der stadig mange ting som ikke
ligefrem er "rocketsience". Jeg kender da flere som ikke har opfundet den
dybe tallerken og ikke har lært mekanikerfaget, men alligevel kan de lave
ganske meget.

Jeg er medlem af et fællesværksted via arbejdspladsen. Her er vi 900
medlemmer og der bliver godt nok lavet mange ting uden at bilerne braser
sammen ude på vejen bagefter.

--
Tom



Hans Mouridsen (25-08-2004)
Kommentar
Fra : Hans Mouridsen


Dato : 25-08-04 13:28

Hej

Efter at have kigget installationsvejledningen igennem, har jeg besluttet at
betale de 6250 kr., for monteringen. Der er bare 1000 ting som skal
afmonteres, ledninger skal trækkes, viskosekobling udskiftes med elblæser
osv. Jeg har heller ingen lift eller lukket garage.

Nu er jeg også rimelig sikker på at det bliver monteret rigtigt. Det har vel
også en betydning, når man vil passe godt på sin bil.

Nå en tak for jeres input.

Venligst
Hans


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177519
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408658
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste