Lidt OT, men er der nogen der kan forklare~
Fra : John Sahl

Dato : 24-08-04 10:31

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-04 11:13

http://www.fiatklubdanmark.dk/php/forum/viewtopic.php?t=5909

> --
55.000*1.25 + restenoptil80.000*1.25. Det er en meget normal handel.

Fra : John Sahl

Dato : 24-08-04 11:20

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> 55.000*1.25 + restenoptil80.000*1.25. Det er en meget normal handel.

Så man kan ikke regne med noget groft som dette:

Man køber en brugt vare for 100kr, der er de 20 kroner moms.. momsen fås
retur fra T&S, sælger videre til en anden, opkræver momsen og sender den
til T&S
Går det ikke lige op? Og ergo ikke en ekstra udgit for forhandleren?

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-04 11:48

>brugt vare for 100kr, der er de 20 kroner moms..

Momsen er 25%=25 kr

momsen fås
> retur fra T&S, sælger videre til en anden, opkræver momsen og sender den
> til T&S
> Går det ikke lige op? Og ergo ikke en ekstra udgit for forhandleren?

Gang og divider selv m. 1.25 ;))).

Fra : John Sahl

Dato : 24-08-04 11:56

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Momsen er 25%=25 kr

Nej, køber jeg en vare som jeg betaler 100kr. for,
er momsen ud af de 100kr. da 20kr.

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-04 12:10

> Nej, køber jeg en vare som jeg betaler 100kr. for,
> er momsen ud af de 100kr. da 20kr.

Du har ret, det er svært at arb. og koncentrere sig på en gang ;). Men de
*,/ med 1.25 er go' nok.

Fra : JIB

Dato : 24-08-04 12:13

"John Sahl" <spamtrap7@mandezonen.dk> wrote in message

> Nej, køber jeg en vare som jeg betaler 100kr. for,
> er momsen ud af de 100kr. da 20kr.

Jep, for varen koster 80 kr + 25% moms (20 kr) = 100 kr.
Hvis du sælger den videre for 150 kr, afleverer du igen de 30 kr til
T&S.
Altså har du tjent 120 kr - 80 kr = 40 kr. Momsen af 40 kr er 10 kr,
hvilket svarer til 30 kr minus de 20 kr, du fik retur, så regnestykket
stemmer.

Hvis kunden får at vide, at du har givet 80 kr for varen, og nu sælger
den videre til 150 kr, så ser din fortjeneste meget stor ud. Derfor er
det vigtigt at sammenligne momsfri beløb.

Mvh. JIB

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 24-08-04 13:25

John Sahl wrote:
> http://www.fiatklubdanmark.dk/php/forum/viewtopic.php?t=5909

Forhandleren betaler da ikke moms af bilen medmindre at det er en gul-plade
bil med split moms.
Det er kun selve fortjenesten der skal beskattes.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 24-08-04 14:46

Per Beer Hansen wrote:

> Forhandleren betaler da ikke moms af bilen medmindre at det er en
> gul-plade bil med split moms.
> Det er kun selve fortjenesten der skal beskattes.

Ikke forstået.....
Forhandleren har købt bilen for 55k.
Skal han sælge den videre med 0 (nul) fortjeneste så skal han sælge for:
55k+moms=68,75k

Eller ?

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 24-08-04 14:54

Søren C. Fischer wrote:

> Ikke forstået.....
> Forhandleren har købt bilen for 55k.
> Skal han sælge den videre med 0 (nul) fortjeneste så skal han sælge
> for: 55k+moms=68,75k
>
> Eller ?

Hvis han skal sælge den videre uden fortjeneste, så skal han sælge den for
55k.
Der er betalt moms af bilen en gang (da bilen var ny), så det skal ikke
betales igen.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 24-08-04 14:57

Per Beer Hansen wrote:

> Hvis han skal sælge den videre uden fortjeneste, så skal han sælge
> den for 55k.
> Der er betalt moms af bilen en gang (da bilen var ny), så det skal
> ikke betales igen.

Ok.
Det vil sige, at det er et eksempel på en situation, hvor en
forretningsdrivende kan sælge en vare til en privat, og udstede en faktura
uden moms.... Weird

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 24-08-04 15:01

Søren C. Fischer wrote:

> Ok.
> Det vil sige, at det er et eksempel på en situation, hvor en
> forretningsdrivende kan sælge en vare til en privat, og udstede en
> faktura uden moms.... Weird

Tjae, men sådan er det jo, når der er betalt moms af varen en gang, så skal
den jo ikke betales igen.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 24-08-04 15:20

Per Beer Hansen wrote:

> Tjae, men sådan er det jo, når der er betalt moms af varen en gang,
> så skal den jo ikke betales igen.

Det er da noget pladder - moms handler jo ikke om varen, den handler om
virksomhedens omsætning...
Merværdiafgiften handler jo om at beskatte en værdistigning i en given
virksomhed.

Og der kan sagtens betales moms af en vare mange gange.
Momsen er en flerledsafgift, der opkræves i alle omsætningsled, d.v.s. i
producentleddet, engrosleddet og detailleddet.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 24-08-04 15:28

Søren C. Fischer wrote:

> [...]
> Momsen er en flerledsafgift, der opkræves i alle omsætningsled,
> d.v.s. i producentleddet, engrosleddet og detailleddet.

Hvis en virksomhed køber en vare med moms, så trækker de den jo fra igen and
so on, and son on, indtil denne vare evt. havner hos en privat forbruger.
Herefter kan momsen ikke trækkes ud igen, heller ikke af en virksomhed.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 24-08-04 15:31

Per Beer Hansen wrote:

> [...]
> igen and so on, and son on, indtil denne vare evt. havner hos en
> privat forbruger. Herefter kan momsen ikke trækkes ud igen, heller

ja klart.
Men debatten som John startede handler om en brugt bil.
En forhandler køber en bil af en privat (der kan ikke trækkes noget moms ud
af forhandleren her, idet den private ikke kan pålægge moms).
Når forhandleren så sælger bilen videre, så må han da nødvendigvis pålægge
moms ?

Fra : John Sahl

Dato : 24-08-04 15:39

Søren C. Fischer wrote:
> Når forhandleren så sælger bilen videre, så må han da nødvendigvis
> pålægge moms ?

Nej, for der er allerede betalt moms af den en gang.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 24-08-04 15:42

John Sahl wrote:

> Nej, for der er allerede betalt moms af den en gang.

Det er der altså ikke noget der hedder
Moms handler ikke om varen men om en beskatning af en værdistigning

Fra : John Sahl

Dato : 24-08-04 15:49

Søren C. Fischer wrote:
> Moms handler ikke om varen men om en beskatning af en værdistigning

Så er det jo kun moms af overskuddet forhandleren skal af med?

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 24-08-04 15:48

John Sahl wrote:

> Så er det jo kun moms af overskuddet forhandleren skal af med?

Han skal returnere (til T&S) den moms han pålægger varen, ja.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 24-08-04 18:05

Søren C. Fischer wrote:

> [...]
> moms ud af forhandleren her, idet den private ikke kan pålægge moms).
> Når forhandleren så sælger bilen videre, så må han da nødvendigvis

Forhandlernen skal alene svare moms af fortjenesten

Eksempel

Køber bil af privat (ikke momsregistreret) 100.000 kr.

Sælger bilen for .........................................120.000 kr.

Fortjenesten er ........................................... 20.000 kr.

Hans skal da svare moms af fortjenesten alene 20.000 kr. som er 1/5 af de
20.000 kr altså moms. 4.000 nettefortjeneste 16.000 kr.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : John Sahl

Dato : 24-08-04 18:31

Hans L. Jørgensen wrote:
> Forhandlernen skal alene svare moms af fortjenesten

Tak, jeg har rettet mit svar i forummet på Fiat klubbens side
ud fra din forklaring.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 24-08-04 15:00

Per Beer Hansen wrote:
> Der er betalt moms af bilen en gang (da bilen var ny), så det skal
> ikke betales igen.

Nej jeg tror ikke på det.
Der er da moms på alle andre brugte varer!
Du lyder meget skråsikker..... Er du virkeligt sikker ??

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 24-08-04 15:07

Søren C. Fischer wrote:

> Nej jeg tror ikke på det.
> Der er da moms på alle andre brugte varer!
> Du lyder meget skråsikker..... Er du virkeligt sikker ??

Prøv om du kan finde en faktura på en brugt bil, hvor der står prisen +
moms.
Dette gælder selvfølgeligt ikke for erhvervs biler samt f.eks. biler uden
afgift hos en forhandler.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 24-08-04 18:10

Søren C. Fischer wrote:

> Nej jeg tror ikke på det.
> Der er da moms på alle andre brugte varer!
> Du lyder meget skråsikker..... Er du virkeligt sikker ??

Det er ganske vist.

Det er efterhånden mange år siden det blev indført.

Fra starten af skulle der ganske rigtigt betale moms af det fulde beløb.
Bilhandlerne hylede så tilpas højt at politikkerne valgte at føje dem, -
måske for roens skyld.

Således at det i dag kan indkøbes en brugt bil af private og gensælges uden
at skal svare moms af købsprisen.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Mark Sandberg

Dato : 24-08-04 15:57

> http://www.fiatklubdanmark.dk/php/forum/viewtopic.php?t=5909

Forhandleren har købt en bil af en privatmand for 55.000 Kr hvoraf der ikke
kan afløftes moms. Han sælger den igen for 80.000 Kr.

Fortjenesten på 25.000 Kr. er incl. moms på 5.000 Kr.
Har han haft udgifter til arbejdsløn, klargøring, reservedele, syn m.m. på
bilen, kan momsen på disse ting afløftes i de 5.000 Kr.

Har har f.eks. haft dokumenterede udgifter til bilen på 12.500 Kr. incl
moms,
er fortjenesten så 25.000 Kr. - 12.500 Kr. = 12.500 Kr.
Af denne fortjeneste skal han indbetale moms til Told & Skat på 2.500 Kr.
Nettofortjenesten for forhandleren bliver herefter 10.000 Kr. på salg af
bilen.

/Mark.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 24-08-04 16:01

Mark Sandberg wrote:
> [...]
> der ikke kan afløftes moms. Han sælger den igen for 80.000 Kr.
>
> Fortjenesten på 25.000 Kr. er incl. moms på 5.000 Kr.

Ok... d.v.s. der er meget specielle momsregler for brugtbiler.... ??

> Har har f.eks. haft dokumenterede udgifter til bilen på 12.500 Kr.
> incl moms,

Hvem har pålagt den moms ? Ham selv ???

Fra : Mark Sandberg

Dato : 24-08-04 16:10

"Søren C. Fischer" skrev i en meddelelse:

> Ok... d.v.s. der er meget specielle momsregler for brugtbiler.... ??

Næ, det er de samme regler der gælder al handel med varer i Danmark.

> Hvem har pålagt den moms ? Ham selv ???

Det er jo ligegyldigt - så skal han jo bare indbetale moms af de ydelser han
selv har leveret - han kan jo også have købt ydelserne ude i byen.

/Mark.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 24-08-04 16:10

Mark Sandberg wrote:

> Næ, det er de samme regler der gælder al handel med varer i Danmark.

Jamen så er moms da 100% uafhængig af hvad han købte varen for.
Hvis det er som med et par sko, så kan han sælge varen for en pris og dertil
lægge 25% moms som køber skal betale.
Aka: hvis han sælger for 80.000 vil momsen udgøre kr. 16.000 som han skal
returnere til T&S.

Fra : Mark Sandberg

Dato : 24-08-04 16:24

"Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Jamen så er moms da 100% uafhængig af hvad han købte varen for.
> Hvis det er som med et par sko, så kan han sælge varen for en pris og
dertil
> lægge 25% moms som køber skal betale.

Hvad han giver for bilen er kun interessant i beregningen af den
momspligtige del af handlen - og det er ikke at sammenligne med med en
skoforretning der jo ikke indkøber brugte sko af private. Gjorde de det,
ville det være noget andet

> Aka: hvis han sælger for 80.000 vil momsen udgøre kr. 16.000 som han skal
> returnere til T&S.

Det er 100% forkert, læs mit første indlæg igen.

/Mark.

Fra : Mark Sandberg

Dato : 24-08-04 16:36

"Mark Sandberg" skrev i en meddelelse:

> Det er 100% forkert, læs mit første indlæg igen.

Resultatet af 30 sekunders søgning hos Told & Skat

http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=83295&vID=200181&i=47#i83295

Der er i deres eksempel ikke medtaget eventulle udgifter på bilen, hvilket
jo gør det hele lidt nemmere at forklare....

/Mark.

/Mark.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 24-08-04 18:16

Mark Sandberg wrote:
> "Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk.invalid> skrev i en
> meddelelse
>
> Det er 100% forkert, læs mit første indlæg igen.

OK - jeg begriber bare ikke hvordan man udregner de 25% moms så
At forhandleren har alle mulige andre mellemregninger der også skal afregnes
med T&S er da meget muligt, men selve momsen af en vare der udbydes til salg
inkl. moms for kr. 80.000 må da nødvendigvis være 16.000 ?!?

Fra : Mark Sandberg

Dato : 24-08-04 18:36

> [...]

salg
> inkl. moms for kr. 80.000 må da nødvendigvis være 16.000 ?!?

Jeg giver op.........

Som afslutning får du et eksempel klippet direkte fra T&S:

Eksempel
De køber en brugt personbil for 50.000 kr. og videresælger bilen for 70.000
kr. Momsen af salgsprisen udgør 20 pct. af 70.000 kr. = 14.000 kr.

___25__
100 + 25
x Deres indkøbspris x 50.000 kr. = 10.000 kr.

Momsen, som De skal afregne til kontoen for salgsmoms, udgør dermed (14.000
kr. - 10.000 kr.) = 4.000 kr.

Momsbeløbet må ikke fremgå af fakturaen til køber.

/Mark.

Fra : BJ

Dato : 24-08-04 18:38

"Mark Sandberg" <sandberg@it.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

Der er utallige beviser på kodekarlstumper som ikke anede, hvad forskelsmoms
var og er.

De regnede gladelig med 25% moms på salgsbeløbet i vognfakturamodulet....

Bjørn Jørvad

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 24-08-04 18:44

Mark Sandberg wrote:

> Jeg giver op.........

No need

Er det en formel der kun gør sig gældende for brugtbils-handel, eller gælder
det universelt ved forhandler køb/salg til og fra private ?

Fra : Mark Sandberg

Dato : 24-08-04 19:05

> [...]

gælder
> det universelt ved forhandler køb/salg til og fra private ?

En købmand køber for 10 Kr. en blomst af Fru. Jensen, som hun selv har
dyrket i sin altankasse på Vesterbro i København. Fru Jensen skriver i den
forbindelse en kvittering til købmanden, for modtagelse af beløbet på de 10
Kr. Købmanden sælger herefter blomsten til en anden kunde i sin
købmandsforretning for 15 Kr. Af denne fortjenste på 5 Kr., skal T&S have 1
Kr.

/Mark.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 24-08-04 19:30

Mark Sandberg wrote:
> [...]
> beløbet på de 10 Kr. Købmanden sælger herefter blomsten til en anden
> kunde i sin købmandsforretning for 15 Kr. Af denne fortjenste på 5

Ok.
Jeg har idag lært en hel masse om moms i forbindelse med brugte varer
Tak for belæringen

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 25-08-04 18:32

Søren C. Fischer wrote:

> Ok.
> Jeg har idag lært en hel masse om moms i forbindelse med brugte varer
> Tak for belæringen

Som jeg altid har sagt, man bliver aldrig for gammel til at lære noget nyt

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : BJ

Dato : 25-08-04 20:05

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Som jeg altid har sagt, man bliver aldrig for gammel til at lære noget nyt

Glem ikke en væsentlig detalje:

Brugtmomsordningen er frivillig og anvendes derfor ikke af alle.

Bjørn Jørvad

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 25-08-04 20:08

BJ wrote:
> [...]
>
> KLIP

> Glem ikke en væsentlig detalje:
>
> Brugtmomsordningen er frivillig og anvendes derfor ikke af alle.

Hvordan mener du ?

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : BJ

Dato : 25-08-04 20:12

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvordan mener du ?

Det jeg skriver.

T&S´s vejledning redegør for dette:

Indklip:

Det er frivilligt for en virksomhed, om man vil benytte
brugtmomsordningen.

Indklip slut.

Læs selv her:

http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=83288&vID=200181

Det fremgår af enkelte indlæg at Brugtmomsordningen er standard for
videresalg af brugte varer.

Det er *ikke* standard, men *frivilligt*.

Læs i ovennævnte link alternativerne.

PS: Bilbranchen har benytte ordningen, kaldet forskelsmoms, i årtier.

Bjørn Jørvad

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 25-08-04 20:28

BJ wrote:

> [...]
>
> Det fremgår af enkelte indlæg at Brugtmomsordningen er standard for
> videresalg af brugte varer.
>
> Det er *ikke* standard, men *frivilligt*.

OK, jeg er ikke moms specialist

> Læs i ovennævnte link alternativerne.
>
> PS: Bilbranchen har benytte ordningen, kaldet forskelsmoms, i årtier.

Se det vidste jeg nemlig, da jeg selv har været i branchen i en hel del år

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : BJ

Dato : 25-08-04 20:48

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Se det vidste jeg nemlig, da jeg selv har været i branchen i en hel del år

Se, det havde jeg hørt fuglene synge om.

Der stilles krav til brugen af brugtmomsordningen:

Indklip start:

Ordningen stiller særlige krav til Deres regnskab og udformning af
fakturaer. Hvis De ikke opfylder alle kravene, skal De betale moms af hele
salgsprisen.

Indklip slut.

Jeg benytter f.eks. ikke ordningen i *nogen* af mine selskaber....

Bjørn Jørvad

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 24-08-04 21:10

Mark Sandberg wrote:

> [...]
> beløbet på de 10 Kr. Købmanden sælger herefter blomsten til en anden
> kunde i sin købmandsforretning for 15 Kr. Af denne fortjenste på 5

Den holder ikke.

Købmanden skal svare moms af det fulde salgsbeløb, altså 1/5 af 15 kr. =>
3,75 kr.

Det er vistnok kun i forbindelse med bilhandel denne regel er indført med at
man kan modregne købsbeløbet i momsbetaling til T&S.

Hvis derimod Fru Jensen selv har en lille bod ved vejkanten hvor hun f.eks.
sælger for samme 15 kr. skal hun ikke svare nogen moms. da hun ikke er
momsregistreret.

Hvis det derimod er en momsregistreret landmand der sælger på samme måde
skal han ifølge loven også svare moms.

Men som skrevet andetsted i tråden, det er mange år siden denne regel blev
indført specielt i forbindelse med bilhandel hvor momsregistreret bilhandler
kan fratrække/modregne købsbeløbet ved køb af private/ikkemomsregistrerede
sælger.

Fra starten af momsen var det sådan at en bilhandler ved køb af bil fra
private, ved salg skulle svare moms af hele salgsbeløbet, dette blev efter
kort ændret, med henvisning til den i forvejen høje punktafgift.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Mark Sandberg

Dato : 24-08-04 21:18

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse

> Den holder ikke.

Det var da pokkers, kan i ikke selv læse indenad....
Brugtmoms:

Denne vejledning henvender sig til momsregistrerede virksomheder, der
handler med brugte varer, kunstgenstande, antikviteter og samlerobjekter.

Vejledningen indeholder de særlige momsregler, der gælder ved handel med
brugte varer mv. fra 1. januar 1996.

Hvis De har spørgsmål, er De velkommen til at kontakte Deres lokale told- og
skatteregion.

ToldSkat

http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=83343&vID=200181&i=0#i83343

/Mark.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 24-08-04 20:54

Søren C. Fischer wrote:

> No need
>
> Er det en formel der kun gør sig gældende for brugtbils-handel, eller
> gælder det universelt ved forhandler køb/salg til og fra private ?

Det er kun i forbindelse med bilsalg...

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Mark Sandberg

Dato : 24-08-04 21:06

> Det er kun i forbindelse med bilsalg...

Vrøvl...

Det gælder ALLE varer, en virksomhed køber af en privatperson.
Med undtagelse af nye transportmidler fra andre EU-lande.

http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=83316&vID=200181&i=8#i83316

/Mark.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 24-08-04 21:26

Ja - du har s@u ret Mark. Var ikke opmærksom på sidste lovændring.

> Det gælder ALLE varer, en virksomhed køber af en privatperson.
> Med undtagelse af nye transportmidler fra andre EU-lande.

Ja - har været gældende siden midt i firserne, før den lovændring var der
også moms på det fulde beløb i f.eks. med auktionspriser, da skulle man
svare moms af det fulde hammerslagsbeløb + salær.

Så du har ret Mark. Jeg dukker mig ;-(

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Mark Sandberg

Dato : 24-08-04 21:33

"Hans L. Jørgensen" skrev i en meddelelse:

> Ja - du har s@u ret Mark. Var ikke opmærksom på sidste lovændring.

O.K. - Loven om brugtmoms kom i 1996.

> Så du har ret Mark. Jeg dukker mig ;-(

Det behøver du ikke

Momsreglerne er ikke altid lette at gennemskue, men lige netop dette var jeg
sikker på. Også inden jeg begyndte at søge efter dokumentation hos T&S.

God aften

/Mark.

Fra : Mark Sandberg

Dato : 24-08-04 16:50

> Næ, det er de samme regler der gælder al handel med varer i Danmark.

Klip fra Told & Skat:

Brugtmoms:

Med undtagelse af nye transportmidler fra andre EU-lande kan alle varer, som
De køber fra en privatperson i Danmark eller et andet EU-land, komme ind
under ordningen.

/Mark.

Fra : Morten From Sønderga~

Dato : 24-08-04 21:27

On Tue, 24 Aug 2004 17:01:16 +0200, "Søren C. Fischer"
<soren@fischer-streton.dk.invalid> wrote:

>Ok... d.v.s. der er meget specielle momsregler for brugtbiler.... ??

Nej, der er specielle regler for brugte varer også kaldet
brugtmomsordningen. Told & Skat har en fin vejledning om emnet
http://www.erhverv.toldskat.dk/Vejledninger/Erhvervsserien/Enr_14_ver1_2.pdf

--
Morten F. Søndergaard
Land Rover 90 TD '87

Fra : BJ

Dato : 24-08-04 18:08

> http://www.fiatklubdanmark.dk/php/forum/viewtopic.php?t=5909

Hvorfor mener du ikke, der skal beregnes moms..?

En forhandler betaler forskelsmoms.

Salgspris - købspris = momspligtigt beløb.

Bjørn Jørvad

Fra : John Sahl

Dato : 24-08-04 18:28

BJ wrote:
> Hvorfor mener du ikke, der skal beregnes moms..?

Mener jeg reelt heller ikke.

> En forhandler betaler forskelsmoms.
>
> Salgspris - købspris = momspligtigt beløb.

Enig.

Fra : BJ

Dato : 24-08-04 18:33

KLIP

> Enig.

Sådan har det i hvert fald været, siden jeg fik styrepap..... for 32 år
siden...)

Bjørn Jørvad

Fra : Mogens

Dato : 24-08-04 21:37

> En forhandler betaler forskelsmoms.
>
> Salgspris - købspris = momspligtigt beløb.

Helt korrekt. Når der er tale om en dansk indregistreret bil på alm. hvide
nr. plader.

mvh
Mogens

Fra : Mark Sandberg

Dato : 24-08-04 21:46

"Mogens" skrev i en meddelelse:

> Helt korrekt. Når der er tale om en dansk indregistreret bil på alm. hvide
> nr. plader.

Begynder du nu også Mogens

Fra : BJ

Dato : 24-08-04 22:42

"Mark Sandberg" <sandberg@it.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det gælder ALLE varer, en virksomhed køber af en privatperson.
> Med undtagelse af nye transportmidler fra andre EU-lande.

Indklip fra vejledningen:

Vejledningen henvender sig til virksomheder, der videreforhandler varer købt
hos private eller andre, der ikke har mulighed for at lægge moms på varen.
Det kan f.eks. være brugte varer, kunstgenstande, antikviteter og
samleobjekter. Det er frivilligt for en virksomhed, om man vil benytte
brugtmomsordningen. Ordningen går i store træk ud på, at den virksomhed, der
videreforhandler brugte varer, kun skal beregne moms af avancen og ikke af
hele salgsprisen.

Indklip slut.