trailer 500 kg ? ændre til 400 kg
Fra : claus v

Dato : 23-08-04 18:17

Hej gruppe

jeg er ved at købe en toyota yaris og har i forbindelse hermed opdaget at
jeg maks må køre med 400 kg på krogen
min nuværende trailer er mærket med et skil på 500 kg
må jeg spænde den trailer efter en yaris hvis jeg ikke læsser den med mere
end 400 kg
eller kan traileren nedvejes til 400 kg hvis ja hvordan foregår dette

claus v

Fra : Leonard

Dato : 23-08-04 19:20

"claus v" <claus@cybercity.dk> wrote:

>må jeg spænde den trailer efter en yaris hvis jeg ikke læsser den med mere
>end 400 kg

Ja, hvis du hermed mener at trailerens totalvægt ikke overstiger 400
kg. Du må ikke læsse 400 kg på traileren, da traileren også vejer.

--
Leonard

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 23-08-04 21:16

claus v wrote:
> [...]
> mere end 400 kg
> eller kan traileren nedvejes til 400 kg hvis ja hvordan foregår dette

Det er ikke nødvendigt at "nedveje" din trailer, du må dog kun belæsse den
til 400 kg totalt.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : KubikH

Dato : 23-08-04 22:06

"claus v" <claus@cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> end 400 kg
> eller kan traileren nedvejes til 400 kg hvis ja hvordan foregår dette

Hvis du er rigtig smart, køber du et sæt nye "Belastningsmærker" og klistrer
på i stedet for de nuværende.
Her angiver du vægten til 400 kg, i stedet for som nu 500 kg.
Så er den "Vejet ned"
Det er i øvrigt lovligt at gå ned i vægtangivelsen. (har undersøgt det for
et par år siden)
Så er du ude over en masse evt. bøvl med en æggeskal

Mvh
Niels

Fra : Leonard

Dato : 23-08-04 22:22

"KubikH" <kallehauge@SLETemail.dk> wrote:

>Hvis du er rigtig smart, køber du et sæt nye "Belastningsmærker" og klistrer
>på i stedet for de nuværende.

>Så er du ude over en masse evt. bøvl med en æggeskal

Fuldstændig ligegyldigt, en færdselsbetjent kender reglerne og vil få
traileren vejet hvis han er i tvivl om den er tungere end den må være.
--
Leonard

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 24-08-04 16:10

On Mon, 23 Aug 2004 23:21:53 +0200, Leonard wrote:

> Fuldstændig ligegyldigt, en færdselsbetjent kender reglerne og vil få
> traileren vejet hvis han er i tvivl om den er tungere end den må være.

Jo, men tricket med at smide nye mærker på er vel at man så undgår at
en nævenyttig strisser, der tilfældigvis ved at den bil kun må trækker
400kg, ikke går besærk når han ser den trækker en trailer hvorpå der
står 500kg?

Men hvordan er det nu lige med guleplader, er det ikke den totale
lasteevne der bliver regnet med der? Jeg har en Golf2'er på gule plader
der må trække 900kg hvis der er bremser på traileren. Jeg må vel ikke
køre rundt med en trailer hvis højeste totalvægt er fx. 1100kg, selvom
traileren "pt" kun vejer 600kg?

Mvh
Thomas

Fra : Leonard

Dato : 24-08-04 16:38

Thomas Rasmussen <thomas@p7.dk.invalid> wrote:

> [...]
>en nævenyttig strisser, der tilfældigvis ved at den bil kun må trækker
>400kg, ikke går besærk når han ser den trækker en trailer hvorpå der

Jamen han går ikke bersærk, for det er fuldt lovligt, så længe
traileren ikke er læsset tungere end at den samlede vægt af det der
trækkes er max. 400 kg.

> [...]
>der må trække 900kg hvis der er bremser på traileren. Jeg må vel ikke
>køre rundt med en trailer hvis højeste totalvægt er fx. 1100kg, selvom

Det har intet med nummerpladernes farve at gøre.
Du må trække en trailer med en tilladt totalvægt på 3500 kg, hvis bare
den på det tidspunkt du trækker den ikke vejer mere end det du må
trække med bilen.

(Med trailere over 750 kg skal man lige sikre sig at der ikke
kombineres bil og trailer, så man skal have B/E kørekort, men det er
en helt anden snak.)
--
Leonard

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 24-08-04 18:17

Leonard wrote:

> [...]
> Du må trække en trailer med en tilladt totalvægt på 3500 kg, hvis bare
> den på det tidspunkt du trækker den ikke vejer mere end det du må

Og at traileren ikke er over 70 bredere end den trækkende bil.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Leonard

Dato : 24-08-04 18:34

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> wrote:

>Og at traileren ikke er over 70 bredere end den trækkende bil.

Jeg kan ikke lige finde et link til de regler, men mener at det er 60
cm. Jeg kan dog huske forkert.
--
Leonard

Fra : Pia

Dato : 24-08-04 20:49

> [...]
> Du må trække en trailer med en tilladt totalvægt på 3500 kg, hvis bare
> den på det tidspunkt du trækker den ikke vejer mere end det du må

KUN hvis du har hængerkort.

Uden skal du holde dig til Max vægt.
Med må du gå efter faktisk vægt.

VH KHS

Fra : Leonard

Dato : 24-08-04 23:29

"Pia" <KHSalvesen@fjernesget2net.dk> wrote:

>KUN hvis du har hængerkort.
>
>Uden skal du holde dig til Max vægt.
>Med må du gå efter faktisk vægt.

Vrøvl, det kommer også anpå hvad bilen er registreret til.
--
Leonard