Bogføringsteknik
Fra : Blowfish

Dato : 05-09-04 07:52

Prøver at sætte mig ind i dobbelt bogføring som det hedder

1
Hvis man køber en vare til videresalg for 80 kr, så trækkes 80 fra kassen og
80 lægges til varelageret.
Sælges varen for 100 kr, så lægges 100 til kassen og 80 (?) trækkes fra
varelageret.
Men hvor skal de sidste 20 posteres henne ?
Jeg forstår ikke at man skal postere en fortjeneste, det er vel noget
programmet selv regner ud ?

2
Hvis man i et regnskabår køber en varebeholdning der først videresælges
næste regnskabsår, vil dette køb så påvirke resultatet for indeværende år ?
Der er selvfølgelig brugt penge men dette er blevet i virksomheden.

Fra : Dan Elgaard

Dato : 05-09-04 09:28

1)

Køb: Kasse (80)
Varelager 80

Salg: Kasse 100
Omsætning (100)

Vareforbrug: Vareforbrug 80
Varelager (80)

Resultat: Omsætning 100
- Vareforbrug 80
------------------
Resultat 20
------------------

Dermed har du ikke posteret en fortjeneste, og bogføringsprogrammet har selv
regnet resultatet ud (på en "sum fra.." konto).

2)

Når du køber varer flytter du jo blot værdier fra en aktiv-post til en anden
ankiv-post; typisk fra bank eller kasse til varelager, og dermed bliver
resultatet jo overhovedet ikke påvirket.

Først når du sælger varen får det indflydelse på dit vareforbrug i
resultatopgørelsen.

--
mvh.,
Dan Elgaard

Fra : Knud Berggreen

Dato : 05-09-04 10:05

On Sun, 5 Sep 2004 08:51:59 +0200, "Blowfish" <new@new.new> wrote:

>Prøver at sætte mig ind i dobbelt bogføring som det hedder

Du mener vel dobbeltbogholderi. Dobbelt bogføring får mig til at tænke
på noget som ikke er helt lovligt.

> [...]
>Men hvor skal de sidste 20 posteres henne ?
>Jeg forstår ikke at man skal postere en fortjeneste, det er vel noget

Når du køber en vare til videresalg bogfører på
D: Varekøbskonto
K: Kassekonto, bankkonto eller kreditorkonto

Når du sælger igen bogfører du på
K: Varesalg
D: Kassekonto, bankkonto eller debitorkonto

Kreditorkonto og debitorkonto kommer i betragtning når du køber eller
sælger uden samtidig betaling (f.eks. hvis du opererer med 30 dages
betalingsfrist)

F.eks.:
80,- debiteres varekøb og krediteres kassekonto
100,- krediteres varesalg og debiteres kassekonto

Når du så udskriver din balance ser den sådan ud:

Varesalg K 100,-
Varekøb D 80,-
Resultat K 20,-

Kasse D 20,-
Varelager D 0,-
Egenkap. D 20,-

> [...]
>næste regnskabsår, vil dette køb så påvirke resultatet for indeværende år ?
>Der er selvfølgelig brugt penge men dette er blevet i virksomheden.

Varelager komer først i betragtning når man gør status.

Varelager primo: 0,-
Varelager ultimo 80,-
Ændring 80,-
Ændring i varelager påvirker dit driftsresultat.

Hvis man forstiller sig at du foretager ovenstående varekøb i et år
men salget først sker næste år:

Varesalg K 0,-
Varekøb D 80,-
V-ændring K 80,-
Resultat K 0,-

Kasse K 80,-
Varelager D 80,-
Egenkap. D 0,-

Bemærk at her er der så en negativ kontant kassebeholdning og det kan
af gode grunde ikke forekomme. Kassekontoen er her så nødt til at være
en bankkonto eller kreditorkonto.

/Knud
--
Berggreen Service